Zoekmachine optimalisatie: De complete gids 2019

Er zijn de afgelopen jaren veel veranderingen geweest in SEO land en we kunnen met grote zekerheid zeggen dat er in 2019 nog meer aankomen. Er zijn echter een aantal pijlers bij zoekmachine optimalisatie die nog steeds even sterk en belangrijk zijn als voorheen, zoals backlinking, sitesnelheid en kwaliteit.

Zoekmachine optimalisatie kan ingewikkeld lijken, maar het komt er echt op neer hoeveel waarde Google denkt dat jij aan jouw gebruikers biedt. Wees creatief, bedenk unieke benaderingen van problemen, implementeer best practices uit de branche en gebruik de juiste technieken om je SERP-ranking dit jaar te verbeteren.

Zoekmachine optimalisatie is een onontkoombaar onderdeel voor webwinkels, tenzij je natuurlijk van plan bent om Google voor de rest van je leven voor iedere klik te betalen.

Ik ga ervan uit dat jij als lezer basiskennis hebt van SEO. De meeste mensen kennen de standaard SEO drill wel: zoekwoorden, content, linkbuilding, … eat, sleep, repeat!

Als je meer basiskennis wilt opdoen voordat je je verdiept in de SEO technieken die we hier behandelen, bezoek dan ons
webwinkelforum waar we dagelijks onder andere de volgende zaken behandelen: SEO, SEA, hoe je hoger scoort met producten, koop- en bestelgerichte zoektermen kunt vinden en natuurlijk hoe je jouw categorieën moet instellen.

Zoekmachine optimalisatie: De complete gids 2019 1
Gebruik deze geavanceerde SEO-technieken om een effectievere SEO-strategie te creëren.

Zoekmachine optimalisatie is dynamisch en verandert voortdurend. Terwijl ik dit schrijf is er een brede kernupdate geweest die de SERP’s alweer heeft beïnvloed. Met dit in gedachte is het geen verrassing dat sommige blog posts verouderde informatie kunnen bevatten (hoewel ik zou zeggen dat grote delen van SEO relevant blijven, ongeacht uit welk jaar).

Laten we beginnen!

Inhoudsopgave

1. Zoek de gebruikersintentie

Algoritmen van zoekmachines zoals Google hebben het afgelopen decennium veel veranderingen doorgemaakt, maar het doel is vrijwel hetzelfde gebleven: gebruikers de best mogelijke resultaten tonen. In feite zijn zoekmachines langzaam aan het veranderen naar antwoordmachines.

Na verloop van tijd hebben zoekmachines zich aangepast en zijn ze geëvolueerd naar hoe mensen zoeken. Zoekmachines zijn hierin succesvol omdat ze begrijpen dat de meeste zoekopdrachten onder vier categorieën kunnen vallen:

  • Informatief: de zoeker wil meer weten over een onderwerp. Dit kan worden geformuleerd als een vraag, zoals ‘wat is zoekmachine optimalisatie’ of ‘de beste gratis SEO-tools’.
  • Navigatie: de gebruiker wil naar een bepaalde site navigeren, zoals de website van nu.nl, startpagina, enzovoort.
  • Transactie: de zoeker is geïnteresseerd in het afhandelen, bestellen of kopen. Transactionele vragen kunnen direct / expliciet zijn, zoals ‘rode schoenen kopen’, inclusief lokale modifiers zoals ‘bloemenwinkel in Amsterdam’.
  • Commercieel: de zoeker is op zoek naar iets, maar winkelt gewoon rond. Dit zijn de soorten zoekopdrachten die vergelijkingen hebben – S10 versus Pixel 3 of Goedkope telefoonhoesjes, enzovoort.

Als je deze vier typen zoekintenties weet, kunt je de zoekopdrachten optimaliseren en de gewenste klanten targeten.

Men zegt vaak “weet de intentie van de zoeker”, maar al te vaak is de waardepropositie van deze praktijk vaag. De reden waarom je de bedoeling van de zoeker voor een bepaalde zoekopdracht wilt weten is dat deze wordt ingevoerd in je gehele marketing funnel. De call-to-actions kunnen worden aangepast en de interne linkstructuur kan worden geoptimaliseerd samen met Page Rank en Chei Rank. (meer informatie hierover vind je in de post van Kevin Indig over het optimaliseren van de website-architectuur op basis van de doelen van je webwinkel).

Als je de intentie van de zoeker weet, kunt je niet alleen beter ranken, maar converteer je ook beter en leid je de zoekers naar het juiste pad binnen je webshop.

2. Google rankingfactoren en het algoritme van Google

Om SEO echt onder de knie te krijgen, dien je te weten waar de zoekmachines naar op zoek zijn, waarom en hoe je die kennis kunt gebruiken om iets nuttigs voor je bedrijf te maken. Als je eenmaal weet hoe het systeem werkt en wat de regels zijn, kun je niet alleen het spel spelen, maar ook in de top eindigen.

Als algemene vuistregel kan SEO op beginnersniveau worden geleerd uit verschillende bronnen, omdat het niet moeilijk is om de basis te begrijpen. Ik heb de SEO basisbeginselen genoemd, maar je kunt ook personen als Neil Patel en Brian Dean volgen als je op zoek bent naar een goed ontworpen SEO beginnerscursus. Verder kun je natuurlijk de bekende SEO-ers volgen via Social Media.

Social media is een gratis optie voor het verkrijgen van goede SEO informatie, maar je kunt ook gewoon een SEO cursus kopen bij gerenommeerde bronnen. Karel Geenen heeft een geweldige cursus die ik ten zeerste aanbeveel. Andere geweldige cursussen bestaan ook, maar ik ben hier niet om iedereen te promoten voor hun betaalde cursussen, dus zal ik doorgaan.

Zoekmachine optimalisatie: De complete gids 2019 2

Zoekmachineoptimalisatie algoritmen zijn gebaseerd op wiskundige algoritmen. Als je deze rangorde factoren begrijpt en geavanceerde SEO-technieken toepast, kun je deze in je eigen voordeel gebruiken. Google is slim, maar uiteindelijk gebruikt Google alleen wiskunde. Geweldige inhoud is … geweldig, maar Google kan het verschil tussen goed en slecht (nog) niet zien, dus gebruiken ze wiskunde om hier zo dicht mogelijk bij te komen.

De gebreken van het algoritme

Zo slim als de algoritmen van zoekmachines tegenwoordig zijn, is het belangrijk om te weten dat ze nog steeds hun beperkingen hebben waar je omheen moet werken.

Ze “zien” webpagina’s niet op dezelfde manier als wij, en dit is het verschil tussen mens en machine en de reden dat SEO zelf bestaat. We doen zoekmachine optimalisatie omdat het helpt onze inhoud leesbaar te maken voor zoekmachine bots.

Een van de grootste tekortkomingen van de huidige algoritmen van zoekmachines is dat ze niet-tekstelementen niet kunnen begrijpen. Google kan geen afbeeldingen, illustraties of video’s lezen, tenzij ze alt-tekst, meta-informatie of omringende contextuele informatie hebben.

Een andere zwakte is dat het algoritme kan worden gemanipuleerd. Idealiter zouden de inhoud met de hoogste kwaliteit en de meest relevante resultaten het hoogste scoren, maar dat is niet altijd het geval.

De Google bombs zijn daar een goed voorbeeld van. Zo was er vorig jaar nog een; Zoek maar eens op het woord idiot in afbeeldingen, dan heb je grote kans dat daar diversen afbeeldingen van Donald Trump voorbij komen.

Natuurlijk worden Google en andere zoekmachines steeds beter. Het is ook een kwestie van indruk maken op je doelgroep en niet alleen de zoekmachines. De technieken die we in deze handleiding bespreken, zijn nuttige, langetermijnstrategieën voor zowel zoekmachines als mensen.
Echter onthou goed dat je met deze technieken nog steeds de gebruiker centraal stelt; User Search Optimization (of zoals sommige zeggen; User Intent Optimization)

Echte SEO-ranking factoren

Niemand, zelfs niet de beste SEO-expert, kan met 100% zekerheid vertellen wat de formule is voor de perfecte SEO-strategie. Ten eerste zou Google alleen al meer dan 200 verschillende rangordefactoren hebben.

Zelfs als iemand alle factoren kan noemen, is er geen manier om precies te vertellen hoeveel een bepaalde factor bijdraagt aan de SERP-ranking. Bovendien verandert de lijst met factoren (en hoe belangrijk ze zijn) de hele tijd!

Zoekmachine optimalisatie: De complete gids 2019 3

De bovenstaande afbeelding toont de 500+ factoren die door Surfer SEO worden gemeten. Met deze tool kun je visualiseren wat jezelf of de concurrentie in de SERP doet.

Ondanks alle wijzigingen in de rangorde, zijn er enkele factoren waarvan bewezen is dat ze belangrijke aspecten van elke SEO-campagne zijn. De exacte impact kan speculatie zijn, maar dat neemt niet weg dat deze factoren er echt toe doen en de moeite waard zijn.

RankBrain

RankBrain is een relatief nieuwe toevoeging aan het Google-algoritme, maar het wordt al beschouwd als de op twee na belangrijkste ranking factor.

RankBrain is een geavanceerd algoritme voor machine learning dat leert van echte zoekopdrachten en gedragingen van gebruikers. Het beïnvloedt rankings op basis van de mate waarin een gebruiker interactie heeft met je site. Laten we een voorbeeld nemen:

Zeg dat je op zoek bent naar hondentips. Je merkt dat het vijfde resultaat er interessant uitziet, dus je klikt erop en besteedt een aantal minuten aan het lezen van het artikel. Google zal er rekening mee houden dat resultaat #5 waardevol is en mogelijk zijn ranglijst zal verbeteren.

Het tegenovergestelde is ook waar. Als veel mensen het eerste resultaat negeren, zelfs als ze erop klikken maar het tabblad meteen sluiten omdat de informatie niet relevant of interessant genoeg is, zal Google dit resultaat waarschijnlijk verlagen naar een lagere positie. Dit staat bekend als een ‘bouncepercentage’ en is een vaak besproken SEO rankingfactor.

Wat je van RankBrain moet weten, is dat het aanbieden van hoge kwaliteit content die gebruikers daadwerkelijk willen lezen hen zal aanmoedigen om meer tijd op je site door te brengen. Dit zal op zijn beurt helpen om je SERP-ranking te verbeteren.

Als je het constante stuiteren van de ranking van je website niet hebt opgemerkt, heb je geslapen, maar een van de redenen (naast Rank Transition) is dat Google in principe gokt met vallen en opstaan.

Het probleem met RankBrain is dat het gebruik zo vaag is. SEO’ers weten niet echt hoe ze dit moeten toepassen op SEO technieken. We weten dat het wordt gebruikt voor dubbelzinnige zoekopdrachten en voor nog nooit eerder bekeken zoekopdrachten.
Voor nu is mijn suggestie om door te gaan met het optimaliseren van eenvoudige zoekopdrachten (bijvoorbeeld ‘Wat is TTFB?’), In plaats van te proberen Google’s RankBrain en alle wiskundige berekeningen te raden.

3. Indexatie en crawlgids

Deze woorden worden veel gebruikt in geavanceerde SEO gidsen, maar weet je eigenlijk wat ze echt betekenen?

Wanneer zoekmachines je pagina’s crawlen, “lezen” ze de inhoud ervan om informatie over deze pagina te krijgen. Het helpt zoekmachines te begrijpen waar deze pagina en je webshop precies over gaat.

Via crawlen kan een zoekmachine de belangrijkste zoekwoorden ophalen. Als het een link tegenkomt, volgen de bots deze om ook die pagina te crawlen.

Door indexatie worden je webshop, pagina’s en inhoud echter beschikbaar voor het publiek. Totdat je inhoud is geïndexeerd, kunnen mensen deze niet vinden via de resultatenpagina van de zoekmachine, zelfs als ze alle juiste zoekwoorden typen.

Mensen hebben nog steeds toegang tot je webshop door de URL rechtstreeks in te typen of door op een link op een andere pagina te klikken, maar als ze niet worden weergegeven in de SERP’s, neemt het verkeerspotentieel van je shop aanzienlijk af.

Google heeft een eigen beschrijving van hoe het websites crawlt, dus lees de beschrijving van de Search Console Help. Ik stel voor het “de lange versie” te lezen.

Google crawlt geen pagina’s met een noindex-instructie (head of tag). Dit geldt alleen als de instructie zichtbaar is voor de crawler. Als de toegang tot de pagina wordt geblokkeerd door het bestand robots.txt, door een inlogpagina of door een andere oorzaak, is het mogelijk dat de pagina wordt geïndexeerd zonder dat Google deze heeft bezocht.

Je site beter laten indexeren

Er zijn veel manieren om ervoor te zorgen dat Google de content van je pagina beter begrijpt. Doe bijvoorbeeld het volgende:

• Voorkom met noindex dat Google bepaalde pagina’s crawlt of vindt die je wilt verbergen. Gebruik noindex niet op een pagina die wordt geblokkeerd door robots.txt, want dan wordt noindex niet opgemerkt en wordt de pagina mogelijk alsnog geïndexeerd.

Gebruik gestructureerde gegevens.

• Volg de richtlijnen voor webmasters van Google.

• Lees de Google SEO gids voor meer tips.

Voor degenen waarvoor dit gesneden koek is, moet je ‘crawl budgetten’ begrijpen. Gary Illyes schreef een prachtige artikel. Lees deze blogpost voor het crawlbudget.

In essentie behandelt hij de factoren die van invloed zijn op je crawlbudget. Er komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

Hoe krijg je je URL’s geïndexeerd

Zoals ik al eerder vermeldde, crawlen en indexeren zoekmachines de content van je website. Dit kan echter enige tijd duren voor sommige content, vooral op sites met weinig verkeer. Je kunt het proces versnellen door een sitemap naar de zoekmachine te sturen voor indexatie.

Een sitemap is een document dat je sitestructuur beschrijft of uitlegt aan zowel gebruikers als de zoekmachine om het navigeren op de website makkelijker te maken. Het toevoegen van je sitemap aan Google is eenvoudig genoeg.

  • Maak een sitemap aan, als je dat nog niet gedaan hebt
  • Ga naar het dashboard van Google Search Console.
  • Klik in de zijbalk aan de linkerkant op Sitemaps.
  • Voer onder ‘Een nieuwe sitemap toevoegen ‘ het adres / de URL van je sitemap in.
sitemap toevoegen
sitemap toevoegen

Je kunt ook in Google Search Console controleren welke pagina’s zijn geïndexeerd, welke pagina’s zijn uitgesloten van indexering en of er pagina’s zijn met indexeringsfouten die gecontroleerd moeten worden.

Er zijn 3 hoofdformaten voor sitemaps, hoewel sommige zoekmachines ook andere indelingen accepteren (Google search console accepteert 9 verschillende indelingen). De meest voorkomende indelingen zijn:

  • XML: XML is het aanbevolen formaat voor de meeste sitemaps. Het wordt breed geaccepteerd door verschillende zoekmachines en het is eenvoudig te genereren met behulp van een XML sitemap tool. Het is een van de gemakkelijkste indelingen voor zoekmachines om te crawlen.
  • RSS: RSS feeds kunnen automatisch worden aangemaakt via een blogsite. Het is een subtype van de XML sitemap.
  • TXT: Het eenvoudigste en makkelijkste sitemap formaat dat je kunt maken, is de txt-sitemap. Je offert echter functionaliteit op voor het gemak. Zo kun je geen metagegevens toevoegen aan een txt sitemap.

Publiceren van berichten: indexatie en verkeer naar je site

Hoe vaak je berichten publiceert, is ook vrij belangrijk. Meer inhoud = meer waarde = meer potentiële klikken. Niet alleen staat het vaak gelijk aan meer klikken, maar het speelt ook een rol bij het vaker crawlen (een voorwaarde is dat de inhoud niet slecht is geschreven of opgemaakt).

Een HubSpot-onderzoek toonde aan dat sites die minstens vier keer per week publiceerden 450% meer leads hadden dan degenen die 4 of minder posts per maand publiceerden. Maar elke dag publiceren is misschien niet realistisch, vooral als je een kleine tot middelgrote ondernemer bent met beperkte tijd en budget voor SEO.

Terwijl je zoveel mogelijk wilt publiceren, moet je je houden aan een publicatieplanning waarvan je zeker weet dat je je daaraan kunt houden, ook al is het maar één keer per week. Probeer het op dezelfde tijd en dag van de week te publiceren, zodat je lezers weten wanneer ze moeten terugkomen voor nieuwe content.

Als je echter eenmaal een blog gepubliceerd, begint het eigenlijk pas. Je kunt (en moet) oude berichten bijwerken, zodat ze relevant en nuttig blijven voor je klanten.

Bijvoorbeeld, over een paar jaar zal dit artikel voor SEO waarschijnlijk verouderd zijn. Om het nieuw en nauwkeurig te houden, moet ik het bijwerken om aan de nieuwe SEO normen te voldoen. In plaats van het artikel helemaal opnieuw te schrijven, kunnen we tijd en moeite besparen door de hoofdstukken bij te werken, onnauwkeurige informatie te verwijderen en nieuwe informatie toe te voegen.

Kijk eens in de zoveel tijd naar je reeks berichten en kijk of er herschreven kan worden. Ik raad je aan artikelen te vernieuwen die:

  • Weinig verkeer of CTR hebben, zelfs met zoekwoorden met hoge zoekvolumes
  • Evergreen-artikelen met verouderde informatie
  • Uitgebreide educatieve berichten die geen goede backlinks krijgen

4. Snelheid en beveiliging

In 2018 werd de laadtijd van pagina’s officieel een rankingfactor. Dat werd ook tijd; studies hebben aangetoond dat meer dan de helft van de mobiele gebruikers een site verlaat als de laadtijd langer is dan 3 seconden.

snelheid-veiligheid

Omdat het een van de doelstellingen van Google is om gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden, is het logisch dat snellere sites worden beloond met hogere posities.

Ben je ooit halverwege gestopt bij het laden van een website omdat het te lang duurde? In een wereld waar informatie zo gemakkelijk beschikbaar is, kan soms een paar seconden het verschil betekenen tussen jou en je concurrent die de verkoop van je afpakt.

Studies hebben aangetoond dat het bouncepercentage aanzienlijk toeneemt na slechts 3 seconden wachten. Door de snelheid van je website te verbeteren, blijven meer bezoekers langer op je site en verbetert niet alleen je SERP ranking, maar ook je conversieratio.

Je kunt een gratis tool zoals GTMetrix of Google PageSpeed ​​Insights gebruiken om te achterhalen wat de laadtijd van je pagina is en wat de mogelijkheden zijn om de laadtijd te verlagen.

Enkele van de meest voorkomende oplossingen voor een trage website zijn:

  • Compressie van visuele inhoud zoals afbeeldingen en video. Het duurt langer om grote bestanden te laden, waardoor je site langzamer wordt. Compressie minimaliseert de bestandsgrootte zonder afbreuk te doen aan de beeldkwaliteit.
  • Gebruik een snellere webhost. Zo kan je webhost bijvoorbeeld limieten stellen aan bandbreedte.
  • Je bestanden hosten op een extern netwerk (CDN). Hiermee kun je afbeeldingen en video weergeven zonder dat dit de snelheid vertraagd.
  • Het gebruik van versnelde mobiele pagina’s die de laadtijd van de mobiele pagina tot een fractie van een seconde verminderen.
  • Overschakelen naar een schonere, minder groot thema met minimale code.

Naast snelheid is er ook beveiliging. Hoewel Google niet expliciet heeft gezegd dat websitebeveiliging een belangrijke factor is, biedt het wel een betere ervaring voor je sitebezoekers.

Wanneer een website een SSL certificaat heeft, voelen klanten zich meer op hun gemak. Gebruikers zullen twee keer nadenken over het klikken op een onbeveiligde site omdat hun privé gegevens mogelijk gevaar loopt.

SSL Encryptie

Secure Sockets Layer (SSL) encryptie biedt een hoger niveau van beveiliging en veiligheid voor gebruikers. Wanneer een site SSL-codering heeft, kunnen de gegevens van deze site niet gevolgd of gestolen worden door kwaadwillende derden. Het beschermt ook informatie tegen corruptie terwijl het wordt overgedragen.

Je kunt een met SSL gecodeerde website herkennen door naar de URL-balk te gaan. Als er een hangslot naast de URL staat en de URL begint met HTTPS in plaats van HTTP, heeft deze SSL codering.

Hoewel we niet zeker kunnen zeggen dat SSL codering een belangrijke rankingfactor is, weten we zeker dat SSL een rankingfactor is. Vanaf oktober 2017 is de helft van het internet beveiligd. Ik heb geen solide statistieken gevonden over updates hiervan, maar we kunnen ervan uitgaan dat dit een ranking factor van Google is.

Het is vrij eenvoudig om SSL certificering te krijgen. Je hoeft alleen een SSL-certificaat te krijgen van een certificeringsinstantie (er zijn zowel betaalde als gratis certificaten). Nadat je site is geverifieerd, kunt je je SSL certificaat installeren.

Hoewel ik er nog niet zeker van ben, ben ik van mening dat het type SSL ook een rankingfactor kan zijn. Zo zijn er tegenwoordig gratis SSL certificaten van bijvoorbeeld let’s encrypt. Wil je echter meer veiligheid dan zou je voor een EV certificaat kunnen gaan.

5. Mobiele SEO, Featured Snippets, Structured Data, en Voice Search

(hint: al deze dingen zijn met elkaar verbonden)


Mobiel domineert het zoeken. De komst van mobile first indexeren is nog maar het begin. Features snippets en gesproken zoekopdrachten lijken speciaal te zijn gemaakt voor mobiel.
In de gebruikersinterface op mobiel IS de features snippet de SERP.

Stemzoekopdrachten lezen letterlijk alleen de informatie op uit die kleine vakjes, dus zal echt de focus moeten liggen op mobiele optimalisaties.

AMP

AMP of Accelerated Mobile Pages is een project van Google. Zonder al te technisch te worden kunnen we gewoon zeggen dat AMP er voor zorgt dat het laden van mobiele pagina’s extreem snel is. Op het moment van schrijven zijn er nog niet echt E-commerce oplossingen hiervoor. Wel is Google daar druk mee bezig. Dus hopelijk kunnen we binnen niet al te lange tijd onze webwinkels direct tonen door middel van AMP.

Positie nul

Je weet al dat het belangrijk is om naar de eerste pagina te gaan en die toppositie te behalen is nog beter. Maar in recente updates van het Google algoritme is er een andere plek waarop je wilt ranken: de featured snippet. (Aanbevolen fragmenten in Google Zoeken)

feature-snippet

Aanbevolen fragmenten zijn kleine stukjes informatie die direct worden opgehaald uit een zoekresultaat dat direct antwoord geeft aan de zoekopdracht van de gebruiker. Ze kunnen in alinea-, lijst- of tabelvorm zijn.

Deze fragmenten nemen het allerhoogste deel van de resultatenpagina van de zoekmachine in beslag en verschijnen voor het #1 resultaat. Dit is ook waarom men het positie “nul” noemt. Op een mobiel apparaat heeft dit fragment een super groot aandeel.

Tot nu toe heeft slechts ongeveer 12,9% van de zoekopdrachten een featured snippet , maar het ‘steelt’ zeker veel klikken en weergaven van de nummer 1 plek.

Het behalen van het beste organische zoekresultaat is al moeilijk genoeg, maar het verdienen van de felbegeerde ‘positie nul’ is nog moeilijker. Aanbevolen fragmenten zijn moeilijk te bereiken, maar geven een geweldige exposure aan degenen die deze positie behalen.

Om je kansen op een ​​aanbevolen fragment te vergroten, zijn er een aantal manieren waarop je je content kunt optimaliseren.

Ten eerste komen aanbevolen fragmenten altijd uit de top resultaten. Je hoeft niet nummer één of zelfs nummer drie te zijn. Maar je moet wel op de eerste pagina staan ​​om een ​​kans te maken.

Ten tweede, maak korte en verteerbare “snippets” van informatie voor relevante keywords. De meest gerangschikte positie nul content beantwoordt een vraag op een korte en beknopte manier, zoals ‘wat is SEO’.

Positie nul fragmenten bevinden zich meestal in het bereik van 40-60 woorden. Schrijf je content zo dat ze in deze hapklare brokken kunnen worden onderverdeeld. De meeste aanbevolen fragmenten zijn in alinea indeling, maar lijsten met opsommingstekens en tabellen kunnen ook worden weergegeven.

Voice Search Optimalisatie

Google assistent, Alexa, Cortana, Siri. Wat hebben zij met elkaar gemeen?
Meer SEO kansen.

Spraakopdracht technologie heeft de laatste jaren enorme sprongen gemaakt, waardoor 47 miljoen Amerikanen (en miljoenen meer mensen over de hele wereld) een soort van slimme luidspreker / apparaat in huis hebben.

Via deze apparaten kunnen ze delen van hun dagelijkse routine automatiseren, online en zonder scherm zoeken naar informatie zonder ooit naar hun telefoons of computers te hoeven kijken.

Momenteel zijn spraakopdrachten goed voor 20% van alle Android zoekopdrachten op Google. Dat aantal gaat alleen maar groeien, dus er is geen betere tijd dan nu om je content te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.

Hier volgen enkele van de meest voorkomende kenmerken van een resultaat van een stemzoekopdracht:

  • Spraakopdrachten worden meestal uit de top 3 van de resultaten van de pagina gehaald.
  • Gesproken zoekopdrachten hebben vaak de vorm van een vraag, zoals ‘wat is het verschil tussen camembert en brie’ of ‘hoe laat is de Jumbo open?’
  • Zoekresultaten die zowel de vraag als het antwoord in de content bevatten, hebben meer kans voor gesproken zoekopdrachten.

Als je spraakherkennings geoptimaliseerde content wil schrijven, neem dan de daadwerkelijke vraag ergens op in de pagina, gevolgd door een kort antwoord. Een FAQ sectie is hier een goed voorbeeld van.

Mobiele SEO

Ik kan het niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om in 2019 over een mobielvriendelijke website te beschikken.

mobiele-seo

De grote verandering voor mobiel indexering begon in maart 2018. Google maakte bekend dat het prioriteit zou geven aan sites met een mobiele versie of een responsieve site die goed werkte op mobiele apparaten.

Als je erover nadenkt dat meer dan de helft van alle Google zoekopdrachten op mobiel wordt gedaan, is die verschuiving logisch. Google rangschikt natuurlijk mobiel vriendelijkere sites omdat ze meer waarde kunnen bieden aan gebruikers die onderweg zijn.

Bij het optimaliseren van je site voor mobiel dien je eerst je huidige site te analyseren. Google heeft een gratis tool die test hoe mobiel je content is en wat je nodig hebt om te verbeteren.

Sommige sites hebben mogelijk een aparte mobiele versie van de site, maar SEO experts zijn het erover eens dat een responsieve site beter is. Responsieve sites gebruiken thema’s die zich aanpassen aan het apparaat waarop het wordt bekeken. Een responsieve site ziet er dus net zo goed uit op mobiel als op een pc, zonder dat extra codering nodig is.

Mobiele optimalisatie omvat ook het maken van mobielvriendelijke content die zichtbaar en gemakkelijk leesbaar is op een klein scherm. Dit betekent snelle laadtijden, grote tekst en de juiste opmaak.

Ten slotte moeten we gestructureerde gegevens behandelen, zodat je weet hoe je jouw gegevens op de juiste manier kunt opmaken om fragmenten te krijgen en vaker in spraakopdrachten te verschijnen.

Schema Markup

Schema markup verwijst naar code die zoekmachines helpt niet alleen de tekst zelf te begrijpen, maar ook de betekenis van de informatie, en wat voor soort informatie het is. In plaats van dat Google ’21:00, 27 september 2021, DeLaMar Theater’ als tekst ziet, ziet het dit als respectievelijk een tijd, datum en locatie.

Door deze informatie te markeren, kan Google gebruikers informatie geven die beter aansluit op hun zoekactie. Er zijn honderden markup categorieën, zoals prijs, tv-programma, naam en nog veel meer.

Het is extra werk, vooral als je bestaande content hebt die je moet markeren, maar is het de moeite waard? Jazeker!

Artikelen met een schema-opmaak scoren gemiddeld maar liefst 4 posities hoger op de resultatenpagina in vergelijking met gewone tekst / niet-schema-resultaten.

In een gevecht om de eerste pagina en positie #1 kunnen die 4 plaatsen een grote gamechanger zijn. Bovendien, Als je schema opmaak hebt vergroot dit ook je de kans op een ​​aanbevolen fragment op de nul positie, waardoor je positie verder wordt verhoogd.

6. Contentstrategie en zoekwoordstrategie

Het is al vele malen en op vele manieren gezegd, maar je content is echt king. Over het algemeen geldt dat hoe beter en nuttiger je content is, hoe meer Google je waarschijnlijk hoger plaatst. Het gaat echter niet alleen om goede content, maar ook om geoptimaliseerde content, de juiste zoekwoorden op de juiste manier.

Houd in gedachten dat content niet alleen belangrijk is voor SEO, het is ook belangrijk als je wilt converteren.

Word Count

Een van de meer omstreden aspecten van het maken van webcontent is de lengte. Is het beter om korte, beknopte of lange artikelen te hebben? Er zijn aan beide zijden fervente voorstanders, maar het antwoord is niet zo eenvoudig als je zou denken.

Kijkend naar content die wel degelijk rankt, zijn de hoogste top zoekresultaten meestal aan de lange kant. Dit verschilt natuurlijk per branche, onderwerp, formaat, etc., maar het algemene gemiddelde aantal woorden van meer dan een miljoen #1 resultaten is 1890 woorden.

Dat betekent niet dat 1890 woorden je doel moet zijn voor elke artikel. Er is geen magisch getal dat automatisch je ranking zal verbeteren.

Controleer ook goed bij de huidige resultaten en waar Google voor die zoekterm(en) de voorkeur geeft. Voor zoektermen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van ubersuggest en voor veelgestelde vragen is anwser the public een mooie tool.

Langer is niet altijd beter. Een blog van 500 woorden is niet minder waardevol dan een artikel van 2000 woorden. Het hangt echt af van de kwaliteit. Er zijn goed geschreven korte blogs die beter (en hoger) scoren dan hun veel langere tegenhangers.

Je hoeft geen hele wiki teksten te schrijven over hoe lang een ei moet koken. Dit kan in een paar zinnen. De 0-positie heeft een pagina met ‘maar’ 151 woorden!

De reden dat langere inhoud de neiging heeft om hoger te scoren, is omdat langere inhoud meestal de diepte te gaan. De schrijver heeft meer ruimte om relevante zoekwoorden in te voegen, belangrijke concepten grondig te bespreken en meer waarde aan de lezer te geven.

Het maakt niet uit hoe lang je inhoud is, zorg ervoor dat je je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid aantoont. Kwaliteit boven kwantiteit.

Content Opmaak

Gebruik headers (H1, H2, H3, H4, etc.) voor de on-page content. Niet alleen helpt dit bots om je content beter te begrijpen, maar het breekt de teksten op in kleinere blokken voor je lezers. Houd het bij korte zinnen en paragrafen die gebruikers snel kunnen doorbladeren.

De opmaak kan helpen om de aandacht te vestigen op bepaalde onderwerpen en ze te benadrukken. Gebruik het goed en bij de belangrijkste punten van je artikel.

Keyword Strategie

Keywords, keywords, keywords. Veel ‘geavanceerde’ SEO-(E)boeken zullen dit oneindig herhalen. Maar de echte vraag is, welke zoekwoorden gebruik je?

Het eerste niveau van zoekwoordonderzoek is een lijst van de belangrijkste zoektermen die je wilt rangschikken. Dit omvat je bedrijfsnaam, de naam van je producten / diensten, je locatie, enzovoort. Het bevat ook woorden met betrekking tot je niche en/of onderwerp.

Zodra je een eerste lijst met zoekwoorden hebt, kun je een online tool gebruiken om andere zoekwoorden te vinden die je misschien hebt gemist. Deze hulpprogramma’s geven suggesties voor gerelateerde zoekwoorden en geven je ook inzicht in het maandelijkse zoekvolume van die zoekwoorden.
Persoonlijk gebruik ik hiervoor KWfinder. (aff.)

Hier volgen andere tips voor SEO zoekwoorden:

  • Vermijd brede, generieke ‘short-tail’-zoekwoorden zoals ‘wijn’ of ‘SEO’. Het kan super moeilijk zijn om voor die woorden te scoren vanwege hun concurrentie, en het is niet gericht op specifieke zoekacties.
  • Gebruik long-tail-zoekwoorden die specifiek zijn voor jouw type bedrijf. Probeer in plaats van “hamburgers” bijvoorbeeld “beste Angus hamburgers Amsterdam”.
  • Gebruik een LSI-hulpmiddel (latent semantic indexing) om zoekwoorden te vinden die vergelijkbaar zijn met of gerelateerd zijn aan jouw hoofdzoekwoord. Dankzij het steeds geavanceerdere algoritme van Google kun je zelfs voor zoekwoorden kiezen zonder een exact match phrase te gebruiken.
  • Zoek naar zoekwoorden van concurrenten. Hiermee kun je nieuwe zoekopdrachten identificeren die je kunt targeten, je SEO strategie verbeteren en een voordeel behalen ten opzichte van je concurrentie.

Geavanceerde SEO Content

Echt goede content is niet gemakkelijk. Het vereist tijd, moeite en wat expertise. Richt je op het maken van hoogwaardige content die je klanten echt leuk zullen vinden, en de stijging in de zoekmachines volgt.

Schrijftechnieken

Houd je lezers vast. Hoe langer ze op je blog blijven, hoe beter. Google merkt hoeveel tijd bezoekers op je site doorbrengen, dus hoe stimuleert je mensen om te blijven lezen?

Schrijf hoogwaardige, interessante artikelen die oplossingen bieden voor de grootste uitdagingen van jouw klanten. Schrijf over dingen die je doelgroep interesseren. Als je een auto gerelateerd bedrijf bent, wil je je klantenbestand geen advies geven over hoe lang je een ei moet koken. Verzorg in hun behoeften en pak pijnpunten aan.

Wees creatief met je werk. Bereik je publiek door overgangswoorden of door zinnen te gebruiken die hen naar de volgende regel trekken.

Gebruik de “bucket brigade” -techniek om interesse te wekken. Dit kun je doen door je zinnen als volgt te beginnen:

  • Dit is iets dat je misschien nog niet weet:
  • De waarheid? Het is …
  • Luister:
  • Wist je dat…

Gebruik altijd de juiste grammatica, spelling en interpunctie.

Zelfs als je een leuke of eigenzinnige onderneming hebt, moet je inhoud leesbaar en professioneel zijn. Maar wees niet bang om je content meer persoonlijkheid te geven! Wees gevat, wees grappig of speels – als het maar past in je merkimago.

Zorg ervoor dat het schrijven soepel en goed verloopt. Gebruik korte zinnen en paragrafen om het lezen gemakkelijker te maken. Als je een bijzonder lange of complexe post hebt, probeer het te verdelen in kortere, gemakkelijk te begrijpen hoofdstukken.

Content ideeën

Er is geen limiet aan het soort inhoud dat je kunt maken. Lijsten, round-ups, handleidingen, checklists, video’s en infographics zijn allemaal goed voor geweldige berichten.

Het maakt niet uit in welke branche je je bevindt,
evergreen content kun je altijd maken. Evergreen content is content die relevant is voor je klanten en die niet afhankelijk is van trends of actuele gebeurtenissen. Tijdloze bronnen kunnen onder andere uitgebreide handleidingen, veelgestelde vragen, definities van concepten bevatten.

Trefwoorden opnemen

Hoe je zoekwoorden gebruikt, kan echt een verschil maken.

Het belangrijkste is om ze organisch te gebruiken in de hele content. Zoekwoorden mogen nooit de flow van je content doorbreken. Het moet natuurlijk zijn.

Al te vaak hoor ik dat andere schrijvers hun frustratie uiten over het natuurlijk integreren van SEO zoektermen in hun content. Dat is fout! Schrijf voor de gebruiker niet voor de zoekmachine. USO, weet je nog 😉

Hier zijn 4 zekere technieken om moeilijke zoekwoorden te implementeren:

  • Gebruik komma’s
    Laten we zeggen dat je zoekwoord ‘Nederlandse Ultimate Frisbee’ is – het natuurlijk integreren van het trefwoord in je tekst zonder dat het zich ‘niet op zijn plaats’ voelt, kan moeilijk zijn … door een komma IN het trefwoord te gebruiken, kunt je je zoekwoord op een creatieve manier integreren.

Trefwoord: Nederlandse Ultimate Frisbee

Terwijl de zomer in Nederland begint, wordt Ultimate Frisbee dit jaar een populair tijdverdrijf voor strandgangers.

  • Gebruik van stopwoorden
    Zoekmachines zijn de afgelopen jaren aanzienlijk geavanceerder geworden en kunnen woorden als ‘voor’, ‘van’, ‘in’ of ‘maar’ filteren. Zoekwoorden die je content grammaticaal structureren zonder een effect te hebben op de werkelijke bedoeling achter het zoekwoord.

Trefwoord: tandarts Eindhoven

Het simpelweg integreren van een zoekterm als ‘Tandarts Eindhoven’ in je content zou als slecht Nederlands overkomen. Het gebruik van het stopwoord ‘in’ helpt om het trefwoord grammaticaal correct te maken, terwijl de oorspronkelijke bedoeling achter de zoekopdracht behouden blijft.

Maar … er zijn uitzonderingen hierop. Als het stopwoord de INTENTIE achter de zoekopdracht veranderd, houdt Google hier rekening mee bij het crawlen van je content.

De zoekterm [Notebook] levert resultaten op voor laptops.

Terwijl de zoekterm [The Notebook] resultaten zou opleveren voor een film.

  • Veelgestelde vragen ⁉️
    Vragen zoals ‘Hoe x te doen’ kunnen van nature moeilijk te implementeren zijn in je content. Door een veelgestelde vragen pagina (FAQ) te gebruiken, kunt je je zoekwoord- en trefwoordvariaties eenvoudig opnemen via de koppen en content.
  • Conservatief schrijven
    Conservatief schrijven kan van nature een effectieve methode zijn om long tail keywords te implementeren … VOORAL je long-tails vragen.

Trefwoord: hoe Hummus wordt gemaakt

Heb je je altijd al afgevraagd hoe hummus wordt gemaakt, dan is dit het artikel voor jou.

Het integreren van zoekwoorden in je content is een constante manier om de content voor zowel je lezers EN de zoekmachines te optimaliseren. Zowel Google als je lezer kunnen zien of je alleen maar zo vaak mogelijk je zoekwoorden probeert in te vullen. Keyword stuffing was (vroeger) een populaire praktijk, maar Google heeft dit inmiddels al veel beter in de smiezen.

Schrijven van titels

Boeiende koppen moedigen lezers aan om door te klikken en je artikel te lezen, dus het is belangrijk om deze creatief te maken en op te laten vallen.

titels

Gebruik je hoofd keyword in de titel, maar gebruik het spaarzaam. Overbelast de kop niet met zoektermen. Houd de titel tot 65 tekens of minder voor een korte maar pakkende titel.

Probeer verschillende stijlen of expressies uit voor de titel. Kom met 2-3 verschillende opties met enigszins verschillende benaderingen.

Leer van deze titel hacks: Gebruik nummers in je titel. “7 dingen om te overwegen bij het kopen van een huis” is interessant en stelt verwachtingen aan de lezer. Studies hebben ook aangetoond dat artikelen met oneven getallen meer klikken ontvangen dan artikelen met even getallen.

Neem een voorbeeld aan clickbait-koppen zoals “Je raadt dit geheim nooit voor een perfecte huid!“. Mysterie, intriges en verrassing zijn allemaal elementen van een goede titel.

Laat mensen weten dat het tijdige en bijgewerkte inhoud is. “Modetrends voor herfst 2019” is een betere titel dan de meer generieke “herfstmodetrends”.

7. Backlinks en linkbuilding

Backlinks dienen vele doelen. Ten eerste kan promotie op een andere site meer verkeer voor je website betekenen (en meer betalende klanten). Ten tweede geeft het aan de zoekmachine door dat de content op je website wordt gewaardeerd door anderen. Ten derde helpt het algoritme nieuwe pagina’s te crawlen.

Laten we ons concentreren op het tweede doel. Wanneer mensen naar je content linken, fungeert het als een blijk van vertrouwen. Hiermee kunnen mensen (en Google) weten dat ze je inhoud vertrouwen en deze met anderen willen delen.

Hoeveelheid is belangrijk, maar dat geldt ook voor kwaliteit. Eén backlink van een populaire of gevestigde site is veel waardevoller dan mogelijk zelfs tientallen backlinks van sites met een lage kwaliteit. Het is alleen logisch dat een backlink van de Telegraaf meer van belang zou zijn voor het algoritme dan de kleine blog van je buurman.

Als we gaan kijken naar de kwaliteit dan kunnen we dit met tools als SEranking of KWfinder doen. Met deze tools is het ook mogelijk om de backlinks van je concurrenten te bekijken met de bijbehorende DA / TF.

LET OP: DA (Domain Autority) & TF (Trust Flow) zijn géén Google indicatoren, maar van andere bedrijven die proberen een waarde te geven aan backlinks of pagina’s.

kwfinder

Aan het einde heb je een score ergens tussen 1 en 100. Op deze manier heb je een domein of een URL geëvalueerd op basis van wat het belangrijkst is.

SEO Link Strategieën

Backlinks zijn enorm belangrijk, maar omdat backlinking gaat over inkomende links, d.w.z. links van andere websites naar die van jou, heb je dit niet 100% onder controle.

Backlinking is een van de meer sociale aspecten van SEO omdat het afhankelijk is van je betrokkenheid binnen een community van bloggers en influencers. Dit maakt backlinking een van de meer gecompliceerde SEO strategieën.

Er zijn echter veel technieken die je kunt gebruiken om een sterk netwerk van kwalitatieve backlinks te bouwen. Hier zijn de beste white hat methoden die je kunt gebruiken voor een goede backlink acquisitie anno 2019.

Originele content

Een van de beste manieren om backlinks te krijgen is overigens ook het moeilijkst. Het maken van unieke content die nergens anders te vinden is. Zoals het doen van eigen onderzoek of het uitvoeren van een enquête is een effectieve manier om waarde te bieden die niemand anders kan.

Nieuwe informatie is altijd waardevol voor een branche en jouw bevindingen worden snel opgepikt door andere mensen in jouw branch. Blogs en artikelen gebruiken jouw artikel en in hun eigen content, wat tientallen of zelfs honderden potentiële backlinks voor slechts één bericht betekent.

Gastbloggen

Het proces van gastbloggen is eigenlijk vrij eenvoudig en vereist voornamelijk content. Dit is de harde waarheid voor elke marketingstrategie: er is geen switch die je kunt aanzetten om direct resultaat te krijgen. Door gastblogs te schrijven kun je de volgende punten bereiken:

Autoriteit: Laat je autoriteit en expertise in jouw niche zien. Door te schrijven over het gebied waarin je bent gespecialiseerd, bouw aan je geloofwaardigheid en lezers zullen jouw gaan zien als de “go to” persoon voor informatie.

Branding: Zoek naar populaire websites die relevant zijn voor jouw bedrijf en vraag of je een gastartikel of blogpost mag schrijven. Nadat je gastblog is gepubliceerd, word je website getoond aan nieuwe bezoekers. Je naam komt bij een nieuw publiek en helpt je zo je merk te branden.

Website verkeer: Een belangrijk aspect van gastbloggen is de toename van het verkeer naar jouw website. Wanneer je een gastblog schrijft, vraag dan in ruil daarvoor om een link naar jouw website. Deze link stuurt kwaliteitsverkeer naar jouw website nadat iemand je blog heeft gelezen. Een toename in websiteverkeer betekent dat er meer mensen naar je website komen om meer te weten te komen over jouw services of producten.

Forum Posting

Hoe toegankelijk de blogs ook zijn, sommige mensen geven de voorkeur aan de interactiviteit en de echtheid van een forum. Veel mensen komen naar forums om vragen te stellen en advies te krijgen van echte mensen, vaak in realtime.

Er zijn algemene forums zoals Reddit of Quora, waar je elke denkbare community kunt vinden. Er zijn ook specifieke forums zoals voor bodybuilding, koken, auto’s en meer.

Forums zijn een geweldige locatie om je potentiële klanten te ontmoeten, met hen in contact te komen en vertrouwen op te bouwen met je merk. Je kunt ook hun vragen beantwoorden en inzicht krijgen in hun grootste problemen.

Wanneer je reageert op een post in een forum is het belangrijk om niet agressief te zijn met je promotie. Je bent daar om relaties op te bouwen en oplossingen aan te dragen. Je bent geen sales aan het doen!

Niche Edits

Niche edits is het toevoegen van een link naar jouw site op bestaande externe content. Met deze techniek kun je een goede kwaliteits backlink verdienen zonder een gastpost te hoeven schrijven of extra werk te moeten doen.

Een backlink op een populaire bestaande post is veel meer waard dan een backlink op een nieuwe post! Je kunt beginnen door te zoeken naar sites met vergelijkbare content. Als je bijvoorbeeld in de voedingsindustrie werkt, zou je kunnen zoeken naar recepten en foodbloggers. Vraag de site-eigenaren en bloggers of ze kunnen linken naar jouw content. (en bied ook aan om naar hen te linken!).

Naam tracking

Naam tracking is min of meer vergelijkbaar met niche edits, behalve dan specifiek voor jouw bedrijf. Wanneer iemand jouw bedrijf of product / dienst vermeldt, draagt dit bij aan je algehele reputatie. Maar je kan meer uit die vermelding halen als ze ook weer naar je site linken.

Je kun het internet scannen op vermeldingen van je merk die niet gelinkt zijn. Als je een artikel of blog tegenkomt waarin je wordt vermeld, kunt je contact met ze opnemen, hen bedanken voor de vermelding en vragen of zij een link kunnen toevoegen.

Gelaagde link building

Met kwaliteit backlinking, probeer je een goede link te krijgen van een gerenommeerde site. Gelaagde links is een soort van het tegenovergestelde daarvan; in plaats daarvan krijg je meerdere links van kleine weinig gezaghebbende sites om een blogbericht op een grotere site te versterken. Kortom, het ziet eruit als de afbeelding hieronder.

seo-tooldiagram

Kort gezegd, je hebt je doelpost op een populaire of grote website (niveau 1). Je linkt naar je niveau 1 bericht van 4-5 “niveau 2” berichten op kleinere websites. Vervolgens koppel je naar die niveau 2-berichten nog meer niche niveau 3-sites. Enzovoort, enzovoort (hoewel meestal niveau 2-3 meer dan genoeg is!).

De backlinking van de sites met een lagere waarde verbetert de domeinbevoegdheid van de sites met een hogere niveau. De
niveau 3-links verbeteren de niveau 2-sites en de niveau 2-sites verbeteren de niveau 1-site. Aan het einde heb je een ‘supercharged’ niveau 1-bericht waarvan de backlink naar je site veel meer waard is.

Gelaagde link building is een beetje tricky. Hoewel het niet per se een onethische praktijk is, kan gelaagde link building worden gedaan op een manier die het algoritme manipuleert en je een straf van zoekmachines kan opleveren.

De beste manier om dit te doen is om de richtlijnen van webmasters te volgen en je te richten op het creëren van waarde. Het geheim zit in het benaderen van niche-blogs voor backlinks van topkwaliteit op niveau 2.

Vertrouw niet op lage, spam-achtige websites die zijn gebouwd met het oog op gelaagde link building. In plaats daarvan plaats je content die voor iedereen goed is:

  • Jij, omdat de backlinks je SERP-ranking kunnen verbeteren
  • Je lezers, omdat ze iets nieuws hebben geleerd van je content
  • De site eigenaar omdat het posten van goede content hun geloofwaardigheid verhoogt

Private Blog Networks (PBNs)

PBN’s lijken in zekere zin op gelaagde linkbuilding. Beide methoden gebruiken niveau 2-sites om een niveau 1-bericht op te bouwen. Echter, PBN’s gaan een stapje verder door domeinen met hoge autoriteit te gebruiken om super krachtige niveau 2-sites te maken. Een ander verschil is dat je linked van websites die jezelf (of andere) beheren. En dus niet de links van derden ontvangt.

Hier is een overzicht van het PBN-proces:

  • Koop een verlopen domein met een hoge domein autoriteit
  • Maak content op die site
  • Link naar je hoofdpost om een kwalitatieve backlink toe te kennen
  • Laat je niet betrappen door Google

Ja, dat laatste lees je goed!

Het gebruik van PBN’s is een effectieve SEO tactiek. Met backlinking als een van de belangrijkste factoren in je SERP-ranking, zijn er weinig dingen die beter zijn dan meerdere kwalitatieve backlinks van websites met een hoge DA.

Dit wordt echter beschouwd als een geavanceerde Black Hat SEO-techniek, wat betekent dat er een potentieel risico bestaat om gestraft te worden als Google erachter komt dat je PBN’s gebruikt.

Spammy Links

Niet alle links zijn goede links. Je backlink is alleen zo goed als de kwaliteit van het domein dat je die link gaf. Als het een slechte website is vol spam, lage kwaliteit of anderszins irrelevant bestaat de kans dat de zoekmachine denkt dat je deel uitmaakt van het netwerk van die slechte website … en er vervolgens voor wordt bestraft.

Om dit te voorkomen, dien je spammy links of backlinks van sites die je niet vertrouwt afwijzen. Je kunt hulpprogramma’s zoals Google Search Console gebruiken om ongewenste links te vinden en deze van je site te verwijderen.

Outreach

Outreach is een van de manieren waarop linkbuilding wordt uitgevoerd.

Je kunt op verschillende manieren contact maken met andere bedrijven: e-mail, sociaal media, influencers en via de pers.

Elk van de bovenstaande punten betreft het bereiken van mensen om hen op de link (s) van je website te laten klikken, of beter nog: een vermelding te krijgen op hun websites om backlinks naar je website te verdienen.

8. Black Hat SEO Vs. White Hat SEO

In de wereld van zoekmachine optimalisatie is het niet echt een kwestie van “legaliteit”; het gaat erover wat effectief is.

Met dit in gedachten kunnen de meeste praktijken worden onderverdeeld in drie groepen.

Ten eerste is er white hat SEO. White hat SEO verwijst naar alle tactieken en technieken die door zoekmachines zijn goedgekeurd. De strategieën die hier in deze gids worden geschetst zijn allemaal white hat SEO strategieën; ze volgen de richtlijnen die zoekmachines hebben ingesteld om hun gebruikers te beschermen en om hen hoogwaardige content te bieden.

White hat SEO wordt gekenmerkt door praktijken die je website op een organische manier verhogen. Je verdient een hogere ranking door betere content te maken, waarde te bieden aan bezoekers van je site en gebruikers voorop te stellen.

Aan de andere kant is er black hat SEO. Dit is eigenlijk een manier van vals spelen. Black Hat technieken proberen het systeem (de zoek algoritmes) te manipuleren zonder waarde te bieden.

Hieronder bespreken we de verschillende black hat praktijken die je beter kunt vermijden.

Links kopen

Backlinks kopen is niets meer en minder dan het kopen van een backlink. Er zijn voldoende bedrijven die dit aanbieden.

Link Farming

PBN’s en link farming gebruiken dezelfde tactieken, behalve dat het bij link farming niet noodzakelijkerwijs gaat om sites met een hoge autoriteit of verlopen domeinen. “Linkboeren” bouwen duizenden spammy websites van lage kwaliteit om krachtige niveau 3, niveau 2 en uiteindelijk niveau 1 backlinks te creëren.

Cloaking / Redirecting

Cloaking is een handeling waarbij het lijkt alsof een pagina één ding bevat terwijl in het echt een ander bevat. Sites liegen tegen zoekmachines over de inhoud van de pagina, zodat ze kunnen ranken voor niet gerelateerde termen.

301 redirecting is een andere techniek die gelijk is aan cloaking. De titel en beschrijving op de resultatenpagina van de zoekmachine laten zien dat het om één onderwerp gaat, maar wanneer de gebruiker op de link klikt, word deze omgeleid naar een hele andere – en niet gerelateerde – pagina.

Keyword stuffing

Keyword stuffing oftewel: Overmatig gebruik van zoekwoorden is het vol proppen van je content met zoekwoorden. Dit is tegenwoordig niet echt een geweldige manier om je SERP resultaten te verbeteren. Als je dit doet krijg je bijna onleesbare zinnen. Vroeger kon je hiermee nog welk wegkomen. Maar tegenwoordig niet meer.

Een voorbeeld hiervan is als ik de woorden ‘zoekmachine optimalisatie’ keer op keer zou herhaal.

Google geeft enkele voorbeelden van overmatig gebruik van zoekwoorden zijn:

  • Lijsten telefoonnummers zonder significante toegevoegde waarde
  • Blokken tekst met steden en provincies waarvoor de webpagina in aanmerking probeert te komen
  • Het zo vaak herhalen van dezelfde woorden of woordgroepen dat dit onnatuurlijk klinkt, zoals:
    We verkopen op maat gemaakte humidors voor sigaren. Onze op maat gemaakte humidors voor sigaren zijn handgemaakt. Als u graag een op maat gemaakte humidor voor sigaren wilt kopen, neemt u contact op met onze specialisten op het gebied van op maat gemaakte humidors voor sigaren via custom.cigar.humidors@example.com.

Content kopiëren / schrapen

Lang verhaal kort, content schrapen is plagiaat. Het is het rechtstreeks kopiëren van delen of soms hele teksten van een andere website.

Eindelijk is er de derde categorie: grey hat SEO. Deze categorie valt, zoals de naam al aangeeft, ergens tussen white hat en black hat SEO in. Dit zijn methodes die niet direct bestraft worden door zoekmachines, maar die ook zeker niet worden aangemoedigd.

Het probleem met grey hat is dat het een dunnen lijn is tussen White hat en Black hat SEO. Vandaag kom je er mee weg en morgen krijg je een draai om je oren.

Zowel back hat en grey hat SEO technieken zijn riskant, en de nadelen zijn veel erger dan de voordelen. White hat SEO is duurzaam, veilig en heeft uiteindelijk de meeste voordelen.

Interne links, URL’s en sitestructuur

Interne links is een van de weinige manieren van linkbuilding waarbij jij de volledige controle hebt. Hoewel het linken naar je eigen content niet hetzelfde is als een backlink van een gerenommeerde (externe) website, kan deze nog steeds van invloed zijn op je algehele positie.

Door links op te nemen naar andere content binnen je eigen website, nodig je de gebruiker uit om meer te lezen op je site. De interne links helpen Google ook om je website beter kunnen crawlen en meer van je pagina’s te indexeren.

Een ander voordeel van interne links is dat je pagina’s met een hogere waarde (de populaire pagina’s met veel backlinks) daadwerkelijk de positie van je pagina’s met een lagere waarde kunnen verhogen door er gewoon naar te linken. Dit wordt ‘link juicing’ genoemd, waarbij de domeinautoriteit van één pagina “doorstroomt” naar de andere pagina’s.

Silo en sitestructuur

De sitestructuur dicteert zowel de zoekmachine als de navigatie ervaring van de gebruiker op je website. Een goede sitestructuur maakt het voor de gebruiker gemakkelijker om de informatie te vinden die ze nodig hebben. Het maakt het ook gemakkelijker voor zoekmachines om je site te crawlen en te indexeren.

In het ideale geval wordt de structuur – wat je pagina’s zijn en hoe ze aan elkaar gerelateerd zijn – gepland voordat de website wordt gebouwd om ervoor te zorgen dat deze intuïtief en eenvoudig is. Als je een bestaande site hebt, moet het verbeteren van de sitestructuur een onderdeel worden in een volgend ontwerp.

Siloing is een van de meest effectieve manieren om een ​​website te structureren, hoewel dit misschien niet voor alle bedrijven van toepassing is. Dit omvat het groeperen van pagina’s in categorieën en subcategorieën. Dit werkt vooral goed voor webwinkels die tientallen of zelfs duizenden verschillende productpagina’s hebben.

URL-structuur

Ja, ook de URL van je webpagina is belangrijk voor SEO.

Als vuistregel mag je het volgende aannemen: als een persoon het niet begrijpt of kan lezen wat er staat is het een slechte URL.

Vergelijk deze twee URL’s maar eens:

voorbeeld.nl/blog/2019/03/12/gfgg22933-ermr.html

voorbeeld.nl/blog/recepten/hartige-pannenkoek

De eerste URL vertelt niets over de inhoud van de pagina. De tweede URL geeft belangrijke informatie waar de pagina over gaat.

Hier zijn nog enkele tips voor het maken van goede URL’s:

  • URL’s zijn hoofdlettergevoelig, dus zorg ervoor dat je niet per ongeluk dubbele pagina’s maakt onder “dezelfde” URL.
  • Gebruik koppeltekens en geen onderstrepingstekens om woorden in je URL te scheiden.
  • Houd je URL zo kort mogelijk. Vermijd onnodige woorden zoals “en” of “de” of meerdere herhalingen van hetzelfde woord.
  • Verzin een logische structuur voor je categorieën en berichten.

Breadcrumbs

URL’s zijn vooral belangrijk voor webwinkels en hun SEO. Breadcrumbs geven het pad aan naar een bepaalde pagina op je website. Een soort broodkruimel (yep, daar komt breadcrumbs vandaan) die je terug kunt volgen naar de homepage.
Deze kruimels hebben eigenlijk 2 doelen, zoekmachine optimalisatie en gebruikersgemak.

Zoekmachine optimalisatie: Breamcrumbs zijn eigenlijk niets anders als interne links. Via deze manier heb je directe links naar alle pagina’s. En daarbij vinden de zoekmachines het wel fijn dat je een duidelijke structuur hanteert.

Gebruikersgemak: Door de breadcrumbs hebben bezoekers van je website een extra mogelijkheid om te navigeren binnen je website. Sommige komen misschien rechtstreeks van zoekresultaat af en kunnen op deze manier duidelijk de opbouw van je website zien.

breadcrumbs
breadcrumbs

Technische SEO

Afbeeldingen en video

Visuele inhoud valt op, kan je artikel aantrekkelijker maken, hulp bieden om klanten te helpen bij productkeuzes en je lezers een pauze te geven na een stuk tekst.

Mensen zijn visueel ingesteld, dus zorg ervoor dat je afbeeldingen, infographics, video’s en andere soorten visuele content gebruikt.

Infographics, in het bijzonder, kunnen een geweldige vorm zijn om de ranking in zoekmachines te verbeteren.

Omdat ze informatie opsplitsen in een verteerbaar formaat, worden ze vaak gedeeld. Infographics kunnen je ook helpen een verhaal op een creatievere manier te vertellen of om je lezers te helpen je punt duidelijk te maken via gegevens en grafieken.

Aan de andere kant is video een steeds populairder formaat. In vergelijking met infographics zijn video’s veel moeilijker te produceren. Maar daarom is het ook moeilijker om dit na te maken en heb je dus (nog) niet veel concurrentie. Ze verhogen ook de tijd dat een persoon op je website is.

Video’s zijn ook zeer deelbaar, en tegenwoordig zoeken veel mensen op video’s, gewoon omdat het veel meer zegt. In feite heeft YouTube na Google het hoogste marktaandeel van zoekopdrachten van alle andere zoekmachines.

Google heeft YouTube meer dan tien jaar geleden overgenomen en heeft sindsdien de YouTube video’s opgenomen in de resultatenpagina van zoekmachines. Sommige zoekopdrachten leveren zelfs op positie nul videofragmenten op.

Er zijn verschillende soorten video’s die je kunt maken. Natuurlijk hangt dit ook grotendeels af van het type bedrijf maar grofweg kun je de volgende types toepassen in elke branche:

  • Instructievideo’s
  • Productvideo’s
  • Live-uitzendingen

Upload je video’s naar de belangrijkste video-hostingplatforms zoals YouTube, Facebook, Instagram en Vimeo. Omdat zoekmachines de video zelf niet kunnen crawlen, dien je ervoor te zorgen dat ze meer context in de beschrijving krijgen.

Afbeelding optimalisatie

Het algoritme van Google is geavanceerd, en het kan steeds beter afbeeldingen herkennen. Toch kan het zeker geen kwaad om Google een handje te helpen door alt-teksten toe te voegen. Hiermee vertel je de zoekmachine wat de visuele inhoud is. Zorg er dan ook voor dat je beschrijving klopt het de afbeelding.

Afbeelding optimalisatie betekend ook het aanpassen en comprimeren van je beeld- en videobestanden, zodat deze sneller laden, vooral op mobiele apparaten. Een kleine bestandsgrootte betekent nog niet dat je aan kwaliteit moet inleveren. gebruik altijd afbeeldingen van de hoogste kwaliteit.

Persoonlijk vertrouw ik op mijn eigen panda sidekick van tinypng.com maar zijn wat stoere collega Optimizilla kan er ook wat van. Hieronder de afbeelding nadat ik deze door tinypng heb gehaald.

Zoekmachine optimalisatie: De complete gids 2019 4

Dubbele inhoud

On-site dubbele inhoud zorgt ervoor dat je in de rankings kan dalen. Zoekmachines hebben de neiging om exact-match-content te benadelen om te voorkomen dat sites hele pagina’s kopiëren en plakken om kunstmatig hun ranglijst te verbeteren.

Hoe los je een probleem als dit op? Je kunt de dubbele inhoud verwijderen of samenvoegen tot één pagina. Als je toch alle pagina’s moet bewaren, kun je de canonical tag gebruiken.

robots.txt

Het robots.txt bestand is een belangrijk hulpmiddel in de toolbox van elke webmaster. Het vertelt de zoekmachine bots hoe ze de inhoud van een website moeten crawlen, tot welke inhoud ze geen toegang hebben, of hoe lang ze moeten wachten voordat ze de pagina’s mogen doorzoeken.

Er zijn veel redenen waarom je niet wilt dat Google bepaalde pagina’s van je site crawlt. Dit kan duplicate content bevatten waarvoor je niet gestraft wilt worden, sommige delen wil je misschien privé houden en voorkomen dat een server wordt overbelast wanneer bots tegelijkertijd meerdere pagina’s crawlen.

Het algemene formaat van een robots.txt bestand ziet er als volgt uit:

User-agent: [naam van de bot]
Disallow: [URL’s die de bot niet mag crawlen]

Het kan ook een of meer van de volgende bevatten:

Crawlvertraging: [hoeveelheid tijd in milliseconden die de bot moet wachten voordat deze wordt gecrawld]

Sitemap: [locatie van XML-sitemap]

Het robots.txt bestand is hoofdlettergevoelig en moet zich in de map op het hoogste niveau bevinden. Houd er rekening mee dat bots, zelfs als je een robots.txt bestand hebt, de instructies kunnen negeren (met name in gevallen van kwaadwillende bots). Robots.txt is ook een openbaar bestand dat iedereen gemakkelijk kan openen door \ robots.txt toe te voegen aan je hoofddomein, dus gebruik robots.txt niet om je privégegevens te verbergen.

Contentking heeft een mooi artikel gemaakt en legt precies uit wat een robots.txt bestand is.

Wist je dat Google zelf ook een robots.txt bestand heeft?

Nofollow-tag

Weet je nog dat we het hebben gehad over uitgaande links? Als je naar een externe website linkt, geef je ze ‘link juice’. Eigenlijk zeg je dus tegen Google dat je deze site vertrouwd en goede content heeft.

Wat als je ze die backlink niet wilt geven en toch de link wilt plaatsen? Een aantal van deze redenen kunnen zijn:

Onbetrouwbare inhoud: als je niet kunt of wilt instaan voor de inhoud van deze pagina’s.

Betaalde links: Om te voorkomen dat betaalde links de zoekresultaten beïnvloeden en een negatief effect hebben op de gebruikers, raad Google iedereen met klem aan het kenmerk nofollow te gebruiken voor dergelijke links.

Prioriteitsbepaling voor crawls: zoekmachinerobots kunnen niet inloggen of zich registreren als lid van een forum. Zoals het mastermind forum van onze webwinkelcommunity.

Dan gebruik je de tag ‘nofollow’.
Een nofollow HTML-tag ziet er zo uit:

<a href=”https://www.voorbeeld.nl/” rel=”nofollow”>Anchor Tekst</a>

Je zult zien dat sites zoals Wikipedia dit gebruiken voor bijna elke uitgaande link die ze op hun site hebben.

Canonical Tag

Met deze tag kunnen bots van zoekmachines weten dat een specifieke pagina een kopie is van een andere pagina. Het vertelt de zoekmachine ook om de dubbele pagina niet te crawlen en de domein autoriteit om te leiden naar de hoofdpagina.

Canonical tags komen het meest voor bij pagina’s met meerdere URL’s, zoals:

homepage.nl
homepage.nl/home
homepage.nl/index.php
www.homepage.nl
Enzovoort

Houd er bij het gebruik van de canonieke tag rekening mee dat zoekmachines dit kunnen negeren als de inhoud te verschillend is. Het wordt het best gebruikt op dubbele inhoud of bijna duplicaat inhoud waarbij slechts een klein element anders is (locatie, prijs, etc.).

Zorg er ook voor dat je consistent bent met je canonicaltag. Zet niet op pagina 1 dat is de hoofdpagina, en dan op pagina 2 zetten dat pagina 1 de hoofdpagina is. Evenzo niet kanonicaliseren van pagina 1 tot pagina 2, alleen om pagina 2 terug te verwijzen naar pagina 1.

Je zou de volgende HTML tag in de code van de dubbele pagina kunnen plaatsen, waarbij de link de URL van de hoofdpagina is:

<link rel=”canonical” href=”https://ditisdehomepage.nl”/>

Voor webwinkels, die verschillende shops hebben met dezelfde producten is het aan te raden om ook een canonical te gebruiken voor de producten. Tenzij je voor iedere webwinkel unieke content hebt geschreven per product natuurlijk.

Heb je bijvoorbeeld een overkoepelde site met alle producten en daarnaast een niche site met specifieke producten, bepaal dan welke webwinkel de hoofdsite wordt en dus ook alle ‘link juice’ en uiteindelijk hoger ranken.

301 Doorverwijzingen

Hoewel de twee vaak vergeleken worden, functioneert een 301 omleiding heel anders dan een canonical tag.

Terwijl de canonical tag gebruikers toestaat om duplicaten van een pagina onder verschillende URL’s te bekijken, omzeilt de 301 redirect de eerste URL volledig en brengt de gebruiker automatisch naar een tweede URL. 301 redirects geven ook alle koppelingen van de linkjuice / domein door aan de nieuwe URL.

Er zijn een paar redenen om 301-redirects te gebruiken. Een daarvan is om dubbele content te voorkomen, vergelijkbaar met de canonical tag. Een andere is om “dode links” te herstellen wanneer je de URL van een pagina wijzigt, maar het is makkelijker om gebruikers naar de oude URL te sturen, of je hebt op deze URL al veel backlinks.

Houd er rekening mee dat het gebruik van veel 301 redirects je website snelheid aanzienlijk kan vertragen. Houd het tot een minimum beperkt of alleen als dat nodig is.

Gebruik ook alleen 301 redirects op gerelateerde of vergelijkbare pagina’s. Een gebruiker die op een zoekresultaat klikt voor ‘top 10 romantische komedies‘ zou niet willen worden doorgestuurd naar een pagina over bouwmachines.

Lokale SEO

Om zoekmachine optimalisatie nog ingewikkelder te maken is dat er een relatief duidelijke verschil is tussen algemene-, wereldwijde SEO en lokale SEO.

Als je een klein bedrijf bent dat in een bepaalde gemeente is gevestigd of als je een servicegericht bedrijf bent met een specifiek servicegebied, heb je waarschijnlijk meer aan lokale klanten.

Dat betekent dat je je zichtbaarheid niet alleen voor het grote publiek wilt vergroten, maar ook voor mensen die daadwerkelijk bij jouw in de buurt wonen. Door lokale SEO te verbeteren, kunt je klanten in jouw gemeente of provincie bereiken.

Hieronder staan de 3 belangrijkste zaken om je lokale SEO te verbeteren.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is eigenlijk een must als je je lokale zoekresultaten wilt verbeteren. GMB combineert verschillende informatie samen in enkele van de meest waardevolle plaatsen.

Google Mijn bedrijf
Google Mijn bedrijf

Niet alleen zal Google je eerder tonen voor relevante zoektermen met een lokale bedoeling, maar je kunt ook getoond worden in het lokale kaart overzicht, een lijst met 3 of 4 suggesties die aan de gebruiker worden weergegeven.

Bedrijfsvermeldingen

Naast Google Mijn Bedrijf zijn er veel andere websites waar je aanwezig kunt zijn. Er is geen definitieve lijst met essentiële bedrijfsgidsen, omdat deze grotendeels afhankelijk zijn van je niche.

Voeg je vermelding toe aan of claim deze op zoveel mogelijk relevante zakelijke gidsen & websites. Zorg ervoor dat je informatie overeenkomt met je informatie op je GMB-profiel.

Beoordelingen

Driekwart van de Nederlanders controleert de reviews voordat ze een aankoop doen. Moedig je klanten aan om beoordelingen achter te laten en je kunt zien dat de interesse in je bedrijf snel groeit.

Als je beoordelingen hebt, zie je er authentieker uit. Het laat mensen weten wat voor soort ervaring ze kunnen verwachten en helpt hen betere beslissingen te nemen over je merk.

Recensies zijn niet alleen nuttig als ze positief zijn. In feite, hoe je reageert op kritiek kan zelfs een betere PR zijn dan alle positieve recensies bij elkaar. Het biedt je een geweldige kans om te reageren op negatieve beoordelingen en laten zien dat je bereid bent om naar je klanten te luisteren. Misschien kun je ze zelfs veranderen naar een tevreden klant.

SEO Tips van Experts

1. Klaas Koopman – SEO Specialist & Consultant –
klaaskoopman.com

Tip 1. Voor zoektermen onderzoek
Kijk goed naar de zogeheten ‘user intent’ van degene die iets zoekt en koppel de zoektermen die dezelfde intentie hebben aan eenzelfde pagina. Google weet tegenwoordig heel goed waarom men op bepaalde zoektermen zoekt en wat voor pagina’s er getoond dienen te worden. Stel je dit goed in, krijg je een kwalitatieve pagina die gevonden wordt op vele (honderden) zoektermen.

Tip 2. Gebruik media
Iets wat voorgaande jaren ook altijd al nodig was, maar het lijkt nu helemaal goede resultaten op te leveren. Kijk of je video’s kunt maken (en publiceren) en koppel die weer aan de pagina’s die jij graag wil laten scoren. Bij het publiceren (op YouTube bijv) is het ook aan te raden om daar een SEO campagne op in te zetten. Zodoende word je ook in de grote zoekmachine van YouTube gevonden en kan het zelfs zo zijn dat jouw video in de top 10 terecht komt voor enkele zoekresultaten in Google.

Tip 3. Interne backlinks
Iets wat al jaren goed gebruikt kan en hoort te worden, maar helaas zie ik nog bij veel klanten (en gelukkig concurrenten) dit nog niet goed gaan. Maak een duidelijk plan welke pagina’s het meest belangrijk zijn en bouw hier omheen een kwalitatief plan om de interne backlinks naar de juiste (relevante) pagina’s te verwijzen.

2. Nathan Veenstra – Online Marketing Bureau – Letterzaken

Tip 1. Schrijf jouw eigen productteksten
Het kost je wat tijd, maar als je de standaard productomschrijvingen van je leverancier gebruikt, onderscheid je je niet. Dat is slecht voor je vindbaarheid én je conversie. Hoor ik je nou zeggen dat mensen niet meer lezen? Onzin. Als het gaat om een goedkoop product is het vaak een kwestie van snel kopen ja, maar hoe groter mijn belang, hoe groter de kans dat ik wel lees. Dat belang zit ‘m in kwaliteit en in prijs. Hoe duurder het product, hoe meer ik me zal willen informeren. Dat geldt ook voor producten waarbij de kwaliteit dan wel duurzaamheid een rol speelt. En die teksten dragen weer bij aan je vindbaarheid, als je het maar vooral schrijft voor je klant en niet voor de zoekmachines.

Tip 2. Benoem de voor- én nadelen
Wat minder SEO misschien, maar zonder meer in je voordeel. Als ik iets wil kopen, is het fijn om te weten waar ik rekening mee moet houden. Dat geldt dus ook voor de nadelen. En net als hierboven dragen de teksten ook bij aan vindbaarheid, wie weet zoekt jouw klant net op bepaalde voordelen.

Tip 3. Optimaliseer je afbeeldingen
Mensen shoppen online steeds meer via Google Images. Zorg er daarom voor dat jouw afbeeldingen al bij het uploaden de juiste bestandsnaam hebben en dat je er een titel en alt-tekst aan meegeeft. Maak het niet te spammerig, daar houdt niemand van. Help jezelf én je klant door vindbaar te zijn in Google Images.

3. Rutger Steenbergen – Zoekmachine optimalisatie –
SEO Zwolle

Tip 1. SEO-schrijven? Gebruik natuurlijke taal
Google snapt taal steeds beter. Als iemand zoekt met de woorden ‘schoenen rood heren’ snapt de zoekmachine dat dit hetzelfde is als ‘rode schoenen heren’. Schrijf daarom niet geforceerd exacte zoektermen in productteksten, maar schrijf zo natuurlijk mogelijk. Google snapt het wel en voor bezoekers leest het een stuk prettiger.

Tip 2. Maak landing pages van categoriepagina’s
Verkoop je duizenden producten via je webshop? Dan kun je niet alle pagina’s optimaliseren voor SEO. Concentreer je op de belangrijkste pagina’s en steek extra tijd in category pages.

Zoekmachines vinden categoriepagina’s snel via interne links. Daardoor staan ze vaak hoog aangeschreven en scoren ze goed bij de zoekresultaten. Onderzoek via bijvoorbeeld Google Search Console welke categoriepagina’s het nu al aardig doen bij de zoekresultaten. Optimaliseer deze pagina’s extra voor SEO en conversie. Stijgen ze een paar plekjes? Dan werf je extra bezoekers en ‘kopen’ ze eerder. 

Tip 3. Leer copywriting
SEO is een middel en geen doel. Je doel bij een shop is meer verkopen en je winst vergroten. SEO en copywriting vullen elkaar goed aan. Mensen kopen op gevoel en bezoekers via de zoekresultaten zijn extra gemotiveerd. Ze zijn op dat moment op zoek naar wat jij biedt. Zeg je de juiste dingen tegen ze en bespeel je hun gevoel, dan kopen ze eerder. Leer kortom beter verkopen en haal meer rendement uit bestaande bezoekers naar je site.

4. Steven van Vessum – Real-time SEO Auditing –
ContentKing

Tip 1: Zorg dat je een strategie hebt hoe om te gaan met producten die (tijdelijk) niet meer leverbaar zijn. 

  • Als producten tijdelijke niet meer leverbaar zijn, houd ze dan gewoon online, stop eventuele betaalde advertentie campagnes, voorkom dat ze nog omhoog komen in interne zoekresultaten en zorg dat ze niet te bestellen zijn. 
  • Als ze helemaal niet meer leverbaar zijn, dan heb je twee opties: als het product pagina links heeft van andere websites redirect de product pagina dan naar het het meest relevante alternatieve product. Als er geen links zijn, laat de pagina dan gewoon een HTTP status 404 teruggeven en alternatieve producten op de pagina bieden.

Tip 2: Zorg dat je handig gebruikt maakt van Structured Data zoals Schema.org. Voor webwinkels betekent dat met name: gebruik van de product markup om uit te leggen aan zoekmachines dat het producten betreft en de review markup om te communiceren hoe de producten gewaardeerd worden door jouw klanten. Door dit te doen geef je zoekmachines niet alleen maar context over de content op jouw website, maar stel je hen ook in staat om zogenaamde “enhanced snippets” makkelijker toe te kennen aan jouw website. Deze leiden doorgaans tot betere click-through-rates, meer bezoek en dus meer omzet.

Tip 3: Hoewel product filters voor bezoekers heel handig zijn om snel producten te vinden, kunnen ze voor zoekmachines makkelijk tot problemen leiden. Als zoekmachines geen richtlijnen krijgen dan zullen ze zoveel mogelijk pagina’s crawlen en indexeren. Tot op zekere hoogte kunnen ze bepalen welke content wel en welke niet nuttig is, maar het is altijd goed om hen hierbij een handje te helpen. Daarbij komt de robots.txt goed van pas: daarin kun je aangeven welke URLs ze niet moeten crawlen. Hierdoor voorkom je dat zoekmachines vast komen te zitten in je website en dat er nodeloos crawl budget verspilt wordt.

5. Romano Groenewoud – SEO-specialist – SEOgeek

Tip 1: Word bewust van enhoud rekening met zoekwoorden kannibalisatie alvorens het toevoegen nieuwe categorie en/of product pagina’s aan een webwinkel. Eén van de grootste problemen naar mijn bescheiden mening die ik in de praktijk bij webwinkels tegenkom. Zoekwoorden kannibalisatie laat zich omschrijven als een situatie waarbij twee of meer pagina’s van dezelfde website naar een bepaald zoekwoord dingen. Vaak zie je dan dat beide pagina’s lager zouden staan dan wanneer het geval geweest zou zijn dat er 1 hoofd kandidaat is voor het zoekwoord in kwestie. In zeldzame gevallen kan zoekwoorden kannibalisatie echter ook positief uitpakken en dan noem ik het ook wel dominantie, dus dat men op positie 1 en 2 prijkt van de organische zoekresultaten. Maar dit is doorgaans alleen mogelijk voor zoekwoorden met weinig competitie, weinig zoekvolume en/of voor zoekopdrachten naar het eigen merk.

Tip 2: Mijn tweede tip borduurt voort op de eerste tip: hoe vind je nu reeds bestaande kannibalisatie in het verleden veroorzaakt? Vele wegen die hier naar Rome kunnen leiden. Allereerst, kun je het tegenkomen tijdens handmatig incognito zoeken naar termen die belangrijk zijn voor jouw webwinkel. Indien het gaat om een medium tot grote webwinkel is dit echter ondoenlijk. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat bij grotere webwinkels betaalde programma’s onvermijdelijk zijn. Dit kan een traditionele rangschikking monitor tool zijn zoals een SEranking. Bij deze tool zal je in de rangschikking lijst een rode 2 of 3 waarnemen bij kannibalisatie gevallen, dan weet je dat er nog een of twee andere URLs van jouw website in aanmerking komen voor dit keyword. Maar ook SEO tools pakketten als SEMrush bieden mogelijkheden om kannibalisatie op te sporen.

Tip 3: Goed, je hebt de kannibalisatie blootgelegd. Maar hoe tackel je het? Het verschilt per situatie wat de beste oplossing zou zijn. Een geval van kannibalisatie die voorkomt bij webwinkels is de situatie dat productpagina’s elkaar kannibaliseren, denk bijv. aan een bepaald merk en model overhemd, en daar zijn dan productpagina’s voor, voor de rode variant, en de blauwe variant. In dat geval zou je bijv. een zogenaamde canonical tag kunnen plaatsen om al die kleuren varianten URLs te laten verwijzen naar 1 hoofd productpagina van waaruit men kleuren kan kiezen. Nog beter zou zijn om gewoonweg geen aparte URLs te laten creëren voor dit soort variaties. Anderzijds, zien we kannibalisatie vaak bij gefacetteerde navigatie. Bijvoorbeeld, sommige webwinkel systemen creëren een nieuwe URL wanneer men op de categoriepagina zitbanken, alleen grijze zitbanken wilt zien met een breedte marge van 131 – 140 cm. In zo een geval wil je zoekwoorden onderzoek verrichten of er mensen daadwerkelijk zoeken in Google.nl op “grijze zitbanken 131 – 140 cm”. Grote kans van niet. In zo een geval zou een canonical tag ook soelaas kunnen bieden terugverwijzend naar de zitbanken hoofd categoriepagina. Anderzijds een noindex tag. Indien er genoeg zoekvolume is naar een bepaalde (sub)categorie dan kan men overwegen om daar een daadwerkelijke (sub) categoriepagina voor aan te maken.  

Conclusie

Er zijn het afgelopen jaar alleen al veel veranderingen op SEO gebied geweest, en we weten zeker dat er de komende jaren nog meer zullen volgen.

SEO kan ingewikkeld aanvoelen, maar het komt er echt op neer hoeveel waarde Google denkt dat jij aan jouw gebruikers biedt. Wees creatief, bedenk unieke benaderingen van problemen, implementeer best practices uit de branche en gebruik de juiste technieken om je SERP-ranking dit jaar te verbeteren.

Welke technieken ga jij nu toepassen, of heb je al toegepast? Laat het hieronder weten.

One thought on “Zoekmachine optimalisatie: De complete gids 2019

  1. Hartelijk dank voor dit mooie artikel Patrick! Tevens een goed voorbeeld van “Practice what you preach”, want je content is waardevol en gaat de diepte in. Precies wat voor hoge rankings goed werkt 😉 Tevens is denk ik voor velen de verandering die ze moeten maken dat ze juist te veel op Google en SEO focussen: het gaat niet om wat Google precies wilt. Je moet dingen doen die voor de gebruiker nuttig, relevant of waardevol zijn. Vandaar dat keyword stuffing en keyword-to-text-ratio niet meer werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *