pretmetled-homepage

10 lastige webwinkelvragen aan: PretMetLed

In de rubriek “10 lastige webwinkelvragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Randau Meijerink eigenaar van webwinkel: PretMetLed.nl

PretMetLed.nl is onderdeel van RTM Publishing BV, onder die vlag worden diverse webwinkels beheert. In de jaren is PretMetLed.nl uitgegroeid tot het belangrijkste onderdeel uit het portfolio. Op PretMetLed.nl vind je alleen LED verlichting (anders hadden we wel PretMetHalogeen.nl geheten) voor de particuliere en zakelijke markt. Ooit begonnen met inbouwspots bestaat het assortiment nu uit alle gangbare productgroepen in verlichting. Van Losse lampen tot Straatlampen en alles wat er bij hoort.

De 10 lastige webwinkelvragen aan PretMetLed

01: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?

Het is zoals bij velen vermoed ik, dat ik er bij toeval ben ingerold. Mijn broer was in 2013 bezig met het bouwen van zijn eigen woning en had hiervoor verlichting nodig. Via wat losse contacten die ik reeds had kon ik betaalbaar aan wat lampen komen. Omdat het niet helemaal duidelijk was hoeveel lampen er nodig waren, had ik wat groter ingekocht. Dat wat overbleef zette we op Marktplaats en was razendsnel weg, goh dat was leuk, nog maar eens proberen, en na een half jaar was PretMetLed.nl geboren.

Wat ooit begon met 4 type spotjes op marktplaats is nu uitgegroeid tot rond de 1000 artikelen. Op zich is dit geen schokkend breed assortiment, ten opzichte van wat er mogelijk is in de verlichtingswereld. We richten ons primair op het meest gangbare en wat wij op basis van feedback en een groot deel op basis van gevoel, acceptabel vinden voor bij ons zelf in huis. Geen fratsen, maar kwaliteit, degelijkheid en eigenlijk ook comfort.
We voegen assortiment toe waar klanten naar vragen en die complementair zijn aan de goederen die wij reeds verkopen, zodat we, indien mogelijk, dit kunnen bundelen. Als voorbeeld, van spotjes zijn we naar dimmers gegaan, en daar hoort dan weer schakelmateriaal bij. Vervolgens komen daar dan weer losse LED lampen bij en complementair daaraan zijn we nu bezig met losse lampenkappen etc in de markt te zetten.

02: Waar wil je over 18 maanden met je webwinkel mee bezig zijn?

Vaak worden we geregeerd door de waan van de dag, dat maakt plannen soms wat lastig, maar ik hoop met hetzelfde en toch anders. Dat klinkt wat cryptisch, maar klanten bepalen voor een groot deel de dag. Echter is het ons doel klantvragen en al het gerelateerde (en dus werkdruk) zoveel mogelijk te reduceren, dat lossen we op door algemene content toe te voegen, en als het even kan, content toe te voegen aan productpagina’s als er veel naar gevraagd wordt. Volgend jaar wil ik nog altijd dat de klant de dag bepaald, maar niet met dezelfde zaken als vandaag, maar met nieuwe dingen die dit jaar op ons pad komen.

03: Zou je je bedrijf verkopen als je daar een marktconforme prijs voor krijgt en wat zou je dan willen doen?

Zelfstandig ondernemer zijn is heerlijk, zodra het begint te voelen als werken, stop ik er mee en kan alles in de etalage gezet worden. Gelukkig voelt geen dag als “echt” werken en ondervind ik ook geen signalen dat het er op gaat lijken, dus verkopen, nee zeker niet.

04: Heb je aandacht voor je concurrenten en speel je daar op in?

Het gevaar van kijken naar concurrenten is dat je er deels op gaat lijken, en nog gevaarlijker, je je prijsniveau er op aanpast. Eigenlijk doe ik het zo min mogelijk. Ieder moet zijn eigen unieke weg kiezen. Uiteraard kijken we wel, maar dat is dan primair om te zien of een nieuwe assortimentsgroep wel een kans van leven heeft t.o.v. de inkoopprijs en de vaste opslag die wij hanteren. De ene keer zijn we 10% duurder en de andere keer zitten we onder de verkoopprijs van anderen. Het is wat het is, een conversie wordt door meer factoren gestuurd dan prijs alleen.

05: Op welke manier bereik jij je klanten ?

Onze insteek is dat alles online moet gebeuren, dan heb je de onderverdeling tussen SEO, SEA en verkooplatformen. Alleen we kregen ook steeds meer en meer aanloop, mensen die zomaar in ons magazijn staan en van 100KM verderop komen. Heel apart, omdat we er helemaal geen ruchtbaarheid aan geven dat klanten hier welkom zijn, maar toch komen er bijna dagelijks mensen langs. Daarom hebben we dit jaar maar een kleine showroom geopend, werkt beter dan met een klant het hele magazijn door te zeulen.

06: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken ?

Alleen in de weken dat de omzet achterloopt bij mijn eigen verwachting :). Periodiek houden we alles tegen het licht en sturen bij waar mogelijk, primair gebeurt dit door opdrachten uit te zetten bij de flexibele schil aan zzp-ers die we hebben. Ik hoor vaak relaties om mij heen, die dagelijks of wekelijks kijken en ad-hoc iets proberen aan te passen. Leuk, maar in mijn optiek zinloos, lange termijn en je gezonde verstand gebruiken is beter, ratio over emotie.

07: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan ?

Als, als als, daar kan ik niet zo veel mee. De keuzes uit het verleden hebben mij gebracht waar wij nu zijn en daar ben ik meer dan tevreden mee. Ongetwijfeld hebben we kansen gemist, en uiteraard hebben we fouten gemaakt. Maar wat nou als je die kansen wel kon pakken, en die fouten kon voorkomen? Dan liep je weer tegen andere dingen aan en is het maar de vraag of je nu zou zijn waar je bent.

08: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce ?

Primair vind ik het een mooie term waar zelf uitgeroepen Guru’s en specialisten weer geld aan kunnen verdienen. Is het nu echt zoveel anders dan op je desktop of zelfs in de winkel? In essentie denk ik niet, het spel blijft de consument aan te zetten tot een verkoop, alleen het jasje er om heen is weer anders, maar dat hoort bij innovatie. Over een tijdje staat er weer wat anders voor de deur waar je in mee moet/wil. En dat doe je dan ook gewoon als je wilt blijven ondernemen. Ik ben er niet de persoon naar om het wiel uit te vinden, ik volg liever de meute met dit soort zaken. Ik kijk goed naar anderen en probeer daar een eigen sausje en koppigheid over te gieten, innoveren is voor anderen.

09: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen ?

Geen van allen, het hoort er gewoon bij. Het is een middel. Ik hoor vaak het argument dat “Google” veel te duur is. Vaak wordt er dan gerelateerd aan de kosten van Adwords. Ik krijg daar zo’n enorme jeuk van. Je maakt zelf die beslissing om er wel of niet aan mee te doen. Als je flinterdunne marges hebt, dan is het moeilijk, maar niet onmogelijk. Maar tegelijk, waarom werk je met flinterdunne marges? Omdat je mee moet in het prijsniveau van anderen? Waarom moet dat? Voor een appel en een ei ga ik niet aan het werk, dan zou ik er mee stoppen en iets zoeken waar wel een gezonde marge op zit en je wat meer adem hebt om te experimenteren. Als starter heb je nog niet de macht een bepaalde prijs af te dwingen, of groot in te kopen om een betere marge te creëren. Maar het is ook wel wat naïef om vanaf dag 1 leuk te verdienen, overal moet leergeld voor betaald worden. Als je al langer bezig bent en je marges zijn nog altijd flinterdun dat dingen als adwords moeilijk uit kunnen, tsja dan wordt het wellicht ook tijd voor een bepaalde mate van zelfreflectie.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor wel of niet verkopen via Bol.com. Bol.com kost je gemiddeld ergens tussen de 15-20%, dat is een aardige hap, maar als je zelf 30-35% marge aanhoudt pak je toch al snel 10%, en wat moet je er voor doen? Niet veel meer dan je artikelen er op zetten en vervolgens is het in veel gevallen gewoon dozen doorschuiven. Bijkomend voordeel is dat je weer wat groter kunt inkopen, mogelijk efficiënter of effectiever kunt werken en zo al met al wat meer kunt overhouden.
Hetzelfde geldt voor adwords en alle aanverwante mogelijkheden. De kosten gaan voor de baten uit, maar als je het goed doet dat zijn de baten groter dan de kosten, lukt dat niet, stop er dan mee. Laat je marge het niet toe, zoek een andere business waarin dat wel kan.

10: Wat is jou absolute nummer een tip voor meer bezoekers en conversie?

Content is en blijft king. Het levert je mogelijk meer bezoekers op, maar met de juiste structuur en inhoud levert het je een conversie op. Onder content horen uiteraard ook de juiste productfoto’s, het liefst zelf gemaakt. En misschien wel de belangrijkste tip, kijk naar je zelf, er zijn vele wegen naar Rome, aan jou de taak om de beste (en zeker niet altijd de kortste of snelste) te vinden. En je moet vaak over vele wegen tegelijk lopen, het is nimmer of/of, het moet altijd en/en/en/en/en zijn, dan komen de bezoekers vanzelf en dus ook de conversies.

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat ?

Vraag drie past niet helemaal in het rijtje als het thema ondernemen is. Graag de volgende vraag toevoegen:
Wat wil je nog meer aan de lezers kwijt?

Ik zou de vragen dit keer aan Dennis van de Pol willen stellen.

Praat mee en meld je aan bij de webwinkelcommunity

Gratis aanmelden

Kom en doe mee met onze community. Breid je netwerk uit en leer nieuwe mensen kennen!

Reageer

Er zijn nog geen reacties