Webwinkels rommelen nog steeds met nepaanbiedingen

Deze week is er door de consumentenbond een onderzoek gepubliceerd waarin blijkt dat rond de feestdagen veel webwinkels hun prijzen ‘aanpassen’ en voordeliger laten lijken dat ze daadwerkelijk zijn. Wat er meestal gebeurd bij de webwinkels is dat ze vaak een verzonnen ‘van-prijs’ bij de producten zetten met een streep erdoor. Waardoor het erop lijkt dat je een fikse korting krijgt. Het product is echter vaak helemaal niet afgeprijsd. Veel webwinkels hebben deze prijs afgeleid van een adviesprijs, webwinkels moeten dat duidelijk vermelden vind de consumentenbond.

Nepaanbiedingen webwinkels

Van begin september 2014 tot en met half november 2014 bekeek de Consumentenbond wekelijks 160 prijzen van populair speelgoed, en noteerde 457 nepaanbiedingen. Zo kostte de Politiepatrouille met zwaailicht van Playmobil bij Bol.com in september €27,99. In oktober ging de prijs omhoog, maar werd het aangeprezen als een koopje: van €31,99 voor €29,99. Ook de ‘Vtech toet toet auto’s vliegveld’ bij Bol.com, begin november aangeprezen van €26,99 voor €24,99, is eigenlijk helemaal geen aanbieding, aangezien het speelgoed in september wegging van €24,99 voor €22,99. Ook bij Wehkamp worden consumenten om de tuin geleid. Halverwege oktober adverteert het bijvoorbeeld met het Voice of Holland zing & coachspel van €34,99 voor €19,99. Een koopje, want een paar weken later is het spel in de ‘aanbieding’ van €34,99 voor €32,99. Een ‘van-prijs’ of doorgehaalde prijs bij een artikel moet direct voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk berekend zijn door de winkel

Nep-aanbiedingen? Weg ermee!

Winkelketen Blokker valt op omdat er wekenlang nauwelijks aanbiedingen zijn, terwijl er wel korting gesuggereerd wordt door er een doorgehaalde van-prijs bij te zetten. Mogelijk betreft het een adviesprijs, maar dat moet Blokker er dan bij vermelden. Door het niet te vermelden, lijkt het alsof de winkel het artikel heeft afgeprijsd. Ook Bart Smit, Intertoys en ToysXL gebruiken nepaanbiedingen, zij het in mindere mate. Het minst slecht doen V&D en Toys’R’Us het: nog geen tien procent nepaanbiedingen. Consumenten worden opgeroepen om samen met de Consumentenbond Bol.com via social media aan te spreken op zijn gedrag.
Via de url http://www.consumentenbond.nl/nepaanbiedingen roept de consumentenbond iedereen op om nepaanbiedingen te melden. Ter ondersteuning is onderstaande video gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=ExFvJPwh5Jw

Met deze video kun je andere hulpsinterklazen waarschuwen om niet in nepaanbiedingen te trappen. Zie je zelf een nepaanbieding bij een winkel of webshop? Zet hem op het meldpunt Misprijzen! Op deze pagina staan al honderden aanbiedingen die niet kloppen volgens de personen die deze aanbiedingen hebben aangemeld. Sommige meldingen dateren van april 2013, of dit nu een reëel beeld geeft. Ook weten we niet of deze aanbiedingen zijn gecontroleerd door de consumentenbond. Iedereen die melding maakt van een nepaanbieding dient een foto of screenshot mee te sturen van de aanbieding en de werkelijke prijs.

Webwinkels ontkennen

Een woordvoerder van Bol.com stelt dat “de beschuldigingen van de Consumentenbond zwaar onterecht” zijn. Hij zegt dat de doorgestreepte prijzen adviesprijzen zijn van de leverancier. “En daar zitten wij dan meestal onder.” Wehkamp beweert hetzelfde.

Update 20 november 2014:

In reactie op het onderzoek van de Consumentenbond, heeft Wehkamp laten weten de aanbiedingen van speelgoed op haar website aan te passen. Vanaf dinsdag 25 november 2014 vermeldt Wehkamp ‘adviesprijs’ bij de aanbieding en niet langer een ‘van-prijs’ of doorgehaalde prijs zonder toevoeging die de suggestie wekt dat de prijs lager is door een korting.

Bronnen:
NOS
POWNED
NU.nl
METRO
RTL Nieuws