E-mailmarketing

E-mailmarketing

Het versturen van emails en nieuwsbrieven in is princiepe al e-mail marketing. Je kunt dit op veel manier verder uitbreiden. Je kunt je (potentiele) klanten laten inschrijven voor je nieuwsbrief. Echter kun je ook veel verder gaan door bijvoorbeeld automasation in te zetten voor je complete e-mail campagnes. Het versturen van emails is dan ook vrij laagdrempelig en kun je al doen vanaf je eigen account. Echter hoe groter je klantendatabase wordt hoe meer je moet gaan nadenken over een eigen e-mail marketing pakket. Er zijn natuurlijk best veel voordelen van emailmarketing. Wij zetten ze hier voor je op een rij:

  • Het is relatief goedkoop
  • Je bent direct in de mailbox bij je klant
  • Je kunt je mail steeds meer grafisch opmaken
  • Je kunt per direct duizenden personen mailen
  • Je kunt het  personaliseren

Zo zie je dat er best veel mogelijk is met emailmarketing.

De juridische do’s en don’ts bij promotie van je webwinkel via e-mailmarketing

Indien je als ondernemer een webwinkel heeft, is de kans groot dat je ter promotie van je producten en/of diensten gebruikmaakt van e-mailmarketing richting consumenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het versturen van een digitale nieuwsbrief aan je volledige klantenbestand. Je dient bij het gebruik van e-mailmarketing enkele regels in acht te nemen, anders riskeer je een forse boete van de Autoriteit Consument & Markt (“ACM”). In dit artikel bespreek ik in het kort de juridische ‘pijnpunten’ van e-mailmarketing richting consumenten.

Bezoekers van uw webwinkel

Bezoekers van uw webwinkel, moeten voorafgaand ‘expliciet’ en ‘aantoonbaar’ toestemming aan u verlenen voor het ontvangen van e-mailmarketing. Mooie zakelijke woorden, maar wat betekent dat nu precies voor u als ondernemer in de praktijk? De bezoeker van uw website moet zelf actief kenbaar maken of hij van u e-mailmarketing wil ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden tot het aanvinken van een hokje of het aanvinken van ‘ja’.

U moet daarnaast kunnen aantonen dat die voorafgaande toestemming is gegeven. De voorafgaande toestemming dient dus zo geregistreerd te worden dat de toezichthouder, ACM, dit later altijd kan controleren. Indien u een controle krijgt, dan is het belangrijk dat u ook kunt aantonen waarvoor uw bezoeker precies voorafgaande toestemming heeft gegeven. U dient de bezoekers van uw website dan ook goed te informeren. Deze informatie opnemen in uw algemene voorwaarden of in een privacy statement is onvoldoende.

Klanten

Expliciete toestemming van de bezoeker is in principe niet vereist als het gaat om een klantrelatie en u het e-mailadres gebruikt om ‘eigen en gelijksoortige producten of diensten’ aan te bieden. De wet zegt namelijk dat u geen toestemming hoeft te vragen als u het e-mailadres verkrijgt in het kader van een verkoop. ‘In het kader van een verkoop’ betekent wel dat de klant daadwerkelijk een product of dienst moet hebben gekocht. Het aanmaken van een gebruikersaccount, waarna het verkoopproces is afgebroken, is dus onvoldoende. Ook bij het vragen van informatie of bij het benaderen van een prospect is er nog geen sprake van een koop van een product of een dienst. Er zal in die situaties dan ook expliciete toestemming moeten worden gevraagd voordat u het e-mailadres kunt gebruiken voor e-mailmarketing.

Afmelden

Het is wettelijk verplicht dat u uw klant de mogelijkheid biedt om zich kosteloos en eenvoudig af te melden voor uw e-mailmarketing. Een goede afmeldprocedure voldoet niet alleen aan de juridische eisen, maar voorkomt ook nog eens irritatie bij uw klant. In de praktijk kunnen consumenten zich daarom vaak door middel van één druk op de knop afmelden. Het is overigens niet toegestaan om uw klanten te verplichten om voor afmelding eerst een vragenlijst in te vullen of om hen eerst te laten inloggen.

Zorgvuldig geselecteerde partners

Naast het verzenden van uw eigen e-mailmarketing, kunt u er ook voor kiezen om andere adverteerders de mogelijkheid te geven op uw klantenbestand te mailen. Dit wordt “hostmailing” genoemd. Dit is toegestaan, echter uw klant moet hier wel toestemming voor geven. Ook hiervoor geldt dat u uw klant duidelijk en volledig moet informeren. Dat betekent dat u de specifieke partners, die gebruik maken van uw klantenbestand, in ieder geval zo concreet mogelijk moet benoemen. De term ‘zorgvuldig geselecteerde partners’ is te vaag. Daarnaast is het goed om te vermelden wat het onderwerp is van de reclame (bijvoorbeeld cosmetica, hotelovernachtingen of elektronica). Het noemen van teveel onderwerpen kan ervoor zorgen dat de informatie niet voldoende specifiek wordt geacht. Het is dan ook goed om kritisch naar deze omschrijving te (laten) kijken.

Boete

Zowel de feitelijke verzender als de afzender (de opdrachtgever van de verzending) kunnen door ACM verantwoordelijk worden gehouden bij overtreding van de regels omtrent e-mailmarketing. Hierop staat een boete van maximaal € 450.000,= per overtreding. In sommige gevallen volstaat ACM met een waarschuwing. Een consument kan een klacht over e-mailmarketing melden op de website www.spamklacht.nl. ACM kan vervolgens besluiten om over te gaan tot handhaving.

In dit artikel heb ik de regels over e-mailmarketing slechts beschreven op hoofdlijnen. Ik raad u aan om u te allen tijde juridisch te laten adviseren over uw specifieke situatie, voordat u overgaat tot het verzenden van commerciële e-mailberichten ter promotie van uw producten of diensten.

Laatste update

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account