Webshop Marketing

Webwinkel marketing is een groot deel van je webshop. Dit is niet iets wat je eenmalig kunt instellen. Ook is het zo dat dit ook voortdurend veranderd. Om het beste uit je marketing te halen dien je hier dan ook continu mee bezig te zijn. Online marketing is een breed begrip en daarom hebben we een compleet overzicht van alles wat met webshop marketing te maken heeft hieronder neergezet.

Zoekmachine optimalisatie – SEO

Een van de belangrijkste punten van webwinkel marketing. Zoekmachine optimalisatie. Het wil niets meer zeggen dan het optimaliseren van je webwinkel én pagina’s voor zoekmachines. Als je SEO goed doet is het een van de best converterende punten.

SEO kunnen we onderverdelen in grofweg 3 onderdelen: Linkbuilding, techniek en content. Ieder onderdeel heeft weer subcategorieën die nog dieper op de materie ingaan. Als het heel kort moeten samenvatten, hangt of staat alles met een goed zoektermen onderzoek. Eventuele SEO tools kunnen je natuurlijk hierbij helpen.

Copywriting

Dit is niets anders dan teksten schrijven, content creëren. Als het kan wervende teksten die ervoor zorgen dat de lezer dat doet waarvoor de tekst bedoeld is. BIj een webwinkel is dat meestal op de koop knop klikken. Maar je kan ook een artikel schrijven over hoe je nu een product gebruikt, of zoals deze tekst. Alles draait in dit geval dan om het delen van de juiste informatie. De content die je schrijft moet aansluiten bij waar een bezoeker naar op zoek is. Copywriting is een vak apart en als je dit zelf niet goed (genoeg) kunt kun je dit laten uitbesteden.

Copywriting Webshops

Conversie optimalisatie

Ook een ontzettend belangrijk onderdeel in je webshop marketing is conversie optimalisatie, ook wel CRO ( Conversie Ratio Optimalisatie ) genoemd. Dit het het optimaliseren van de doelen in je webshop. Voor een webshop is dit natuurlijk het aankomen van een product. Je gaat kijken naar het traject dat je klant aflegt in je webshop. Hierbij kun je bijvoorbeeld zien op welke pagina je klant je webwinkel verlaat. Mocht er een pagina uitspringen met een hoge verlatingspercentage, dan weet je dat je als eerste naar deze pagina moet gaan kijken wat er aan de hand is. Conversie optimalisatie is vooral kijken naar je bezoekers en testen.

Affiliate Marketing

Een andere vorm van markering is Affiliate Marketing. In het kort komt het er op neer dat andere websites jouw producten promoot. Bij iedere verkoop via hun website krijgen ze een percentage van deze order. Ook banners of content kunnen hiertoe behoren. De meeste webwinkels zijn aangesloten bij een affiliate netwerk. Het enige nadeel is dat dit netwerk natuurlijk ook weer een percentage wil ontvangen. Bij verschillende webshop pakketten is het mogelijk om een eigen affiliate netwerk op te zetten. Dit scheelt je weer in de kosten.

Offline Marketing

Een andere manier om je webshop te promoten is offline. En net zoals bij online marketing gaat offline marketing niet vanzelf. Het nadeel van offline marketing is dat je het niet zo makkelijk kan meten als online. Hierbij dien je wel rekening te houden dat online en offline ook kunt combineren om nog meer uit je offline campagnes kan halen. Offline marketing kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan: Kranten, tijdschriften, evenementen, radio, televisie en niet te vergeten mond-tot-mond reclame.

Oja, en vertel natuurlijk aan iedereen dat je een webwinkel hebt en wat je verkoopt.

Offline Marketing Webshops

Autoriteit

Een steeds grotere rol binnen SEO is Autoriteit. Dit is een soort waardering van Google gebaseerd op verschillende factoren. Eigenlijk wordt jij dan gezien als de specialist binnen jouw branche. En je raad het al, hoe meer autoriteit je hebt hoe beter dit is. Je autoriteit opbouwen is een langdurig proces wat verschillende factoren kent. Echter het allerbelangrijkste is: Gewoon beginnen.

Branding

Waar denk je aan als ik zeg: Kerst, Rood, Frisdrank, Vrachtwagen? Juist Coca Cola. Branding zit in het hoofd en hart van je klant. Het is bewustzijn, reputatie, perceptie en vertrouwen. Allemaal Mensgedreven! Meer dan ooit belangrijk dat je bij elke vorm van interactie met je klant je brand in je gedachten houdt.Maak waar wat je beloofd, en als het een keer niet lukt, wees open en hou de dialoog met de doelgroep in stand.

Voice

De wereld verandert, dus ook de manier van zoeken. Met de komst van onder andere Google Home, Siri en Alexa in onze huiskamers zoeken we steeds vaker spraakgestuurd. Hoewel het bij de meeste webshops nog niet mogelijk is om direct te bestellen zal het een kwestie van tijd zijn voordat dit gebeurd. Voice is makkelijker als typen, je hoeft tenslotte alleen maar tegen je smartphone of Google home te praten. En wat denk je van al die ingewikkelde menu’s bij alle webshops. Hoe makkelijk is het om te zeggen: “ga naar de witte sneakers”.

Google Home

Zoekmachine adverteren – SEA

Bij zoekmachine adverteren denken de meeste direct aan Google Ads. Echter zijn er nog meer zoekmachines waar je kunt adverteren, denk hierbij aan BING of duckduckgo.

Het adverteren bij zoekmachines kost je direct geld, maar als je het goed opzet kun je er ook direct sales uithalen. Meestal gebeurd dit op campagne niveau. Doordat je alles kan meten en kunt koppelen met diverse tools heb je duidelijk inzichtelijk wat je kosten en opbrengsten zijn. Doordat het beheren van je campagnes best een tijdrovende klus kan zijn word SEA ook steeds vaker uitbesteed.

Personalisatie

Doordat je als webwinkel steeds meer data kan verzamelen wordt het steeds makkelijker om je webwinkel steeds beter te personaliseren. Dat wil zeggen dat je je pagina aanpast aan het type bezoeker. dit begin bijvoorbeeld al bij het weergeven van de recent bekeken producten of de mailtjes die je naar je klant stuurt personaliseert met zijn of haar voornaam. Wil je echter verder gaan dan zal je moeten denken aan speciale campagnes op basis van het surfgedrag van je gebruiker.

Social media

Niet meer weg te denken in de huidige maatschappij: social media.

De meeste social media sites zijn wel bekend: Facebook, twitter, Instagram, Pinterest en Linkedin. Als webwinkel kan het dus lonen om actief deel te nemen op social media, immers je klanten zitten daar ook. Het belangrijkste om te weten voordat je überhaupt ook maar begin met social media begint is: Zit mijn klant hier? Als het antwoord ja is dan kun je dit inplannen in je dagelijkse werkzaamheden. Want als je dit doet dan zal je er bijna dagelijk mee bezig moeten zijn.

Social Media Webshops

Emailmarketing

Je staat er niet bij stil, maar als webwinkel ben je al dagelijk bezig met email marketing. Dit begint al bij het versturen van de orderbevestiging. Echter hoeft dit niet te stoppen bij de mail dat de artikelen verzonden zijn. Met email marketing kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat klanten zich inschrijven op je nieuwsbrief. Door het opbouwen van een mailinglijst kun je je klanten diverse mailtjes versturen. Zo blijf je top of mind bij je klant en bouw je een band op.

Analytics

Bij het beheren van een webshop komt er ook een stuk analyseren bij kijken. Via tools zoals Google Analytics kun je bijhouden hoeveel bezoekers je webwinkel bezoeken. Maar je kunt hier nog veel verder in gaan. Als je alles goed hebt ingesteld kun je ook je conversies bijhouden en bekijken op welke pagina’s je klanten landen en weggaan. Al deze data kun je dan gebruiken om je webwinkel verder te gaan optimaliseren.

Data

Probeer zoveel mogelijk data inzichtelijk te krijgen van je webshop. Door niet alleen de van Google Analytics te gebruiken maar iedere stap van de customer journey van je klant.

Denk bijvoorbeeld aan de zoekopdrachten in je webshop, waar ze klikken, en de tijd op een pagina. Kun je deze data verzamelen en bundelen dan heb je een stevige basis om niet alleen de conversie maar de hele customer journey van je klant te optimaliseren.

Rapportages

Als we kijken naar de rapportages voor een webshop dan zien we dat de meeste webwinkel pakketten de basis wel kunnen laten zien.
Denk hierbij aan: maandelijkse orders, inkomsten, aantal bezoekers, gemiddelde orderwaarde en aantal producten op voorraad.

Door het wekelijkse of maandelijkse analyseren van je rapportages krijg je een beter inzicht in de prestaties van je webshop. Op basis daarvan kun je betere keuzes maken.

Rapportages

Unique Selling Points

Als je het over unqiue selling points points hebt dan geven de meeste webwinkels aan, met ideal betalen, gratis verzeding, 14 dagen retour. Maar dat zijn állemaal geen unique selling points van jouw webshop. Sommige van deze punten zijn zelfs wettelijk verplicht. Bedenk dus goed wat jouw webshop uniek maakt!

Laatste update

1 Reactie
  1. Olaf 4 maanden geleden

    Bedankt voor deze mooie opsomming, misschien kun je er een PDF ofo van maken die ik kan downloaden zodat ik niets vergeet ?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account