Webshop Logistiek

Logistiek is een belangrijk onderdeel voor webshops.

Het verzenden van je orders naar je klanten is misschien wel het belangrijkste stuk van je hele webwinkel proces. De aflevering van je pakketje is namelijk het visitekaartje van je bedrijf. Maar hier komt nog best veel bij kijken. Laten we de verschillende mogelijkheden en oplossingen doornemen.

Wat is webshop logistiek?

Logistiek is eenvoudig gezegd het beheren van de manier waarop middelen worden verkregen, opgeslagen en verzonden naar hun eindbestemmingen. De planning, uitvoering en controle van de verplaatsing en plaatsing van deze goederen en diensten moeten allemaal plaatsvinden binnen een bepaald systeem dat is ontworpen om specifieke doelstellingen te bereiken, die per branche kunnen verschillen.

Verpakking

De verpakking van je artikelen is belangrijk, zeker als je breekbare artikelen wilt versturen.

Door het kiezen van de juiste verpakkingen en verpakkingsmateriaal kun je zelfs kosten besparen. Voor bijna elk artikel kun je tegenwoordig wel een doos kopen. Denk bijvoorbeeld aan de brievenbusdozen, speciale dozen voor (wijn)flessen of zelfs speciale kledinghoezen.

Bij de meeste webwinkels is de verpakking een bruine doos, of witte envelop. Onthou ook dat je verpakking een deel van je branding is en het laatste wat de klant ziet voordat hij jouw product in handen heeft.

Magazijn

Indien je je eigen producten op voorraad wil hebben staan dan zal je op een of andere manier een magazijn moeten hebben. Dit kan van een stelling op je zolderkamer tot een compleet magazijn op een industrieterrein zijn. Hou er met het kiezen van een webwinkelpakket hier al wel rekening mee. Kun je je voorraad invoeren in je webshop pakket en kun je ook de locatie aangeven. Sommige pakketten gebruiken hiervoor een plugin en andere hebben dit standaard al in hun pakket. Zorg er in ieder geval voor dat je jouw wensen goed op papier hebt staan zodat je deze met alle pakketten kunt vergelijken.

Magazijn

Voorraadbeheer

Met eigen voorraad komt ook voorraadbeheer om de hoek kijken. Bij voorraadbeheer wordt in ieder geval aangegeven waar in het magazijn een bepaald product ligt. Heb je bijvoorbeeld eten dan kunnen voorraadbeheersystemen zelfs de t.h.t datum registreren zodat je altijd het juiste product pakt. Van een excellijstje tot een WMS (Warehouse management system). Er zijn diverse voorraadbeheer methodes die je kunt toepassen. Bij een voorraadbeheer methode kun je denken aan last in, first out (LIFO)

Dit alles kun je in eigen beheer houden, maar natuurlijk ook uitbesteden, het blijft echter een van de belangrijkste werkzaamheden van je webshop.

Verzendkosten

Ook als webshop kom je niet onder de verzendkosten van je producten uit. Veel webshops vragen zich dan ook terecht af of ze de verzendkosten in hun webwinkel moeten doorberekenen aan de klant. Of moet ik btw berekenen over mijn verzendkosten. Allemaal terechte vragen. Je dient dit goed te berekenen. Niet alleen de verzendkosten maar ook de retourkosten kunnen een (grote) impact zijn op je winst. Er is helaas geen exact cijfer om aan te geven wat de ideale verzendkosten zijn. Je kunt ervoor kiezen om gratis verzending aan te bieden. Of juist pas gratis bij een x-bedrag. Bekijk ook de mogelijkheden om je aan te melden bij verzendplatform.

Logistiek uitbesteden

Op een gegeven moment kan het voor je webshop voordeliger zijn om je logistiek uit te besteden. Naarmate het drukker wordt in je webshop ben je steeds meer tijd kwijt aan het inpakken en versturen van alle orders. Verder is het natuurlijk iets wat een noodzakelijk werk is en niet echt fijn om te doen. En in het hoogseizoen van je webwinkel kan het zomaar zijn dat niet alles op tijd af komt. Doordat je zo druk bent met inpakken heb je minder tijd voor marketing, klantenservice of het up-to-date houden van je webshop. Dan wordt het echt tijd om je webshop logistiek uit te besteden.

E-fulfilment

Indien je (te) veel tijd bent aan het inpakken en verzenden van je orders. Kun je denken aan fulfilment. Fulfilment of e-fulfilment of warehousing wil niets anders zeggen dat het compleet uitbesteden van de logistieke handelingen. Dit is van inslag van je producten in het warehouse tot en met het inpakken, toevoegen van een pakbon en het plakken van een adresetiket op de doos.

Fulfilment bedrijven hebben ook een eigen voorraadbeheer en als webshop kun je hierop inloggen om de voorraad status te kunnen zien. Als laatste kun je ook het retour proces uitbesteden aan een e-fulfilment bedrijf.

Fulfilment

Koppelingen-webshop

Voor de meeste webshop pakketten zijn er ook koppelingen mogelijk met voorraadsystemen en/of fulfilment partijen. Hierdoor hoef je niet direct naar een ander pakket toe en kun je direct koppelen met een logistieke partij waar jij je goed bij voelt. Door ervoor te zorgen dat je een goede koppeling hebt met je webshop maak je je logistiek proces een stuk overzichtelijker en efficiënter. Zo’n koppeling zal je niet meteen nodig hebben als je gaat starten met je webshop, maar als je verder wilt automatiseren helpt het wel degelijk.

Dropshipping

Een veel besproken én gezocht onderwerp bij webwinkeliers: dropshipment.
Dropshipping is eigenlijk niets meer dan het doorverkopen van artikelen. Jij als webwinkel zorgt ervoor dat de producten verkocht worden op jouw webshop. Daarna zal je leverancier de goederen gaan versturen. Dropshipment kan dus een interessant verdienmodel zijn. Je hoeft namelijk zelf helemaal geen voorraad te houden. Op deze manier kan je je volledig concentreren op klantenservice en marketing. Een nadeel is dat je winstmarge lager is omdat je leverancier het risico van voorraad van je overneemt.

Same day delivery

Vandaag besteld, vandaag in huis. Iets wat we steeds vaker terug zien bij webwinkels. Same day delivery betekent niets anders dan op dezelfde dag leveren als je besteld hebt. Voor de klant natuurlijk fantastisch, voor jouw als webwinkel een stuk minder. Er zijn namelijk een aantal zaken belangrijk als je dit wilt gaan uitvoeren: kosten, snelheid en duurzaamheid. Als kleine webwinkel is het bijna onmogelijk om dit aan te kunnen bieden, je kunt natuurlijk niet het hele land door rijden voor het leveren van je pakketjes.

Logistiek Levering

Logistieke bedrijven

Er zijn ontzettend veel bedrijven die een logistieke dienst aanleveren. Denk hierbij een de post bedrijven zoals PostNL, maar ook DHL en FedEx. Er is zelfs een top 100 logistieke dienstverleners. Sommige zijn beter in het versturen naar het buitenland en andere hebben een heel netwerk van chauffeurs voor het versturen van pakketjes. Maar laten we ook de bedrijven niet vergeten die fulfilment doen, de software koppelingen maken of de distributiecentra.

Versturen buitenland

Een ander belangrijk punt waar je als webwinkel rekening mee moet houden is het versturen naar het buitenland. Zo is het natuurlijk mogelijk om alleen maar binnen Nederland alles te versturen. Maar steeds meer webshops kiezen ervoor om ook naar België of zelfs Duitsland te versturen. Met het versturen naar het buitenland komen er ook andere regels bij kijken. Je kan niet alleen maar meer postzegels plakken en dan gaan versturen. Ieder land heeft zo weer zijn eigen wet en regelgeving voor wat betreft het versturen van pakketjes.

Retouren

Met een retourpercentage van 13 procent retourneren Nederlanders nog steeds massaal online aangeschafte items. Een opvallende daling vond plaats binnen het fashionsegment. Deze categorie, traditiegetrouw verantwoordelijk voor de meeste retouren, daalde met 7 procent in Nederland een jaar eerder. Ook in andere Europese landen wordt steeds meer geretourneerd. Zo ligt het retourpercentage in Duitsland, Ierland, Polen en Zwisterland op 12 procent, terwijl het Europees gemiddelde steeg naar 10 procent. Dit alles blijkt uit de E-Shopper Barometer van pakketbezorger DPD. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS onder 24.328 e-shoppers uit 22 landen, waaronder 1.010 Nederlanders.

Retourgemak

Dat Nederlanders veel waarde hechten aan retourgemak blijkt wel uit het online aankoopgedrag. Zo geeft 29 procent van de Nederlanders aan de optie gratis retourneren de belangrijkste afweging te vinden bij het plaatsen van een online bestelling. Betaald retourneren is bovendien voor 75 procent van de Nederlanders reden om het aankoopproces te stagneren. Ook bij een onhandig of ingewikkeld retourproces haakt 76 procent van de Nederlanders af. Toch lijken Nederlanders in de praktijk maar weinig last te hebben van deze obstakels. Maar liefst 62 procent van de Nederlanders geeft aan het retourneren van items makkelijk te vinden. Dit percentage ligt significant hoger dan het Europese gemiddelde van 52 procent, wat zou kunnen verklaren waarom Nederlanders zo massaal retourneren. Zo kunnen Nederlanders ten opzichte van andere Europeanen bovengemiddeld vaak gebruikmaken van een door de retailer gefaciliteerd retourlabel en vervoersbedrijf, waardoor zij gratis kunnen retourneren.

2 Reacties
  1. Richard 10 maanden geleden

    Top, goed artikel om te lezen. Zeker eentje om te bookmarken nu ik met mijn webshop ook het hele logistieke proces moet uitzoeken.

  2. bram 3 maanden geleden

    Voor mijn webshop ben ik op zoek naar bedrukte dozen voor horloges mee te verpakken. Weet iemand wat de universele maat is voor dergelijke dozen? Gr, Bram

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account