Webshop laten maken, wat zijn je beste opties?

Webshop laten maken, wat zijn je beste opties?
5 (100%) 1 vote[s]

Als je bij vijf verschillende webdesign bedrijven een offerte zou vragen voor het laten maken van een webshop, is de kans groot dat je vijf verschillende prijsopgaven krijgt. Deze offertes zullen zelfs sterk verschillen in prijs. Dat dit niet zo verwonderlijk is, ontdek je in dit artikel. Er zijn immers veel mogelijkheden op dit gebied. De optie waarvoor jij het beste kunt kiezen hangt af van je wensen en doelstellingen met je webshop. Ook dit zal volledig duidelijk worden als je dit artikel leest. 

Er zijn diverse manieren om online succesvol te worden. Het runnen van een webshop is één van de manieren die heel lucratief kan zijn. Voorwaarde is wel dat je webshop past bij je strategie en je doelstellingen. Het is dan ook heel belangrijk om een webshop systeem te selecteren dat hierbij aansluit. Dit is vaak een lange termijn keuze. Je kunt immer jarenlang gebruik maken van deze programmering en de steeds uitgebreidere mogelijkheden hiervan. 

Webshop laten maken, wat zijn je beste opties? 1

Strategie als basis van je keuzes bij het laten ontwikkelen van een webshop

Uit het bovenstaande blijkt wel dat het van groot belang is om op voor jezelf op een rijtje te hebben staan wat je strategie is met je webshop. Deze strategie vormt immers de basis van je keuzes die je moet maken bij het (laten) ontwikkelen van een webshop. Hierbij moet je even verder denken dan je aanbod zelf en hoe je deze aan je doelgroep wilt presenteren. 

Een webshop runnen is immers geen doelstelling maar “slechts” een middel om je doelstelling te bereiken. 

Het is dus ook belangrijk om te kijken naar de praktische zaken zoals de hosting, de template, de betaalmethodes en de koppelingen die je kunt maken. De lastigste uitdaging op dit vlak is dat je even verder moet kijken dan de dag van morgen. Je kunt er wel voor kiezen om een webshop te laten maken die volledig aansluit op je huidige doelstellingen, maar als je webwinkel niet aansluit op de ambities die je in de verdere toekomst hebt, zal deze snel een groei in de weg staan. Het feit dat dit dus een investering voor een lange termijn is, schetst het belang van deze keuze.

Als je in eerste instantie denkt genoeg te hebben aan een goedkope webshop met het minimale aanbod aan functionaliteiten, is de kans groot dat je daar in later stadium op terug komt. De ontwikkelingen op dit gebied gaan erg hard. Dit zou dus een verkeerde besparing zijn. Hou hierbij in gedachten dat je doelgroep niet bij je koopt omdat je een specifiek aanbod kunt aanbieden maar door de manier waarop je het aanbiedt.  

Webshop laten maken, wat zijn je beste opties? 2
kies de juiste strategie voor je webwinkel

Welke webshop software past bij jouw doelstelling? 

Vrijwel iedere webshop software heeft een vergelijkbare werking: het inrichten van een website als digitale etalage waarin het aanbod van je “winkel” op een duidelijke en overzichtelijke manier wordt gepresenteerd. Hierbij is het uiteraard van belang dat de webwinkel goed vindbaar en van alle gemakken voorzien is met betrekking tot het vinden van de benodigde informatie en de uiteindelijke bestelprocedure. 

Bij het lezen van de bovenstaande alinea zou je bijna de indruk krijgen dat de keuze niet zo lastig is. Het tegendeel is echter waar, je staat voor diverse keuzes die dus van belang zijn voor het succes van je webwinkel. 

De eerste keuze die je moet maken is tussen het kopen van open source software, het huren van SaaS software of het gebruik van een e-commerce plug-in.

Open source software is software die je voor een groot deel aankoopt. De basis van deze programmatuur is vaak volledig gratis via internet te downloaden. De benodigde aanvullingen om je webshop verder te laten personaliseren kun je tegen betaling aankopen. Je bent dus zelf eigenaar van de programmering. Open source software kun je dus volledig naar wens aanpassen, maar hiervoor moet je wel technisch onderlegd zijn. 

Je kunt er ook voor kiezen om webwinkel software te huren. Deze abonnementsvorm wordt ook wel SaaS genoemd, “Software as a Service-platform”. Dit is een constructie waarbij je een vast bedrag betaald voor het gebruik van een beheeromgeving en alle service die hierbij geboden wordt zoals hosting, het doorvoeren van updates en de support als je vragen hebt. Je bent dus geen eigenaar, maar hebt er eigenlijk volledig géén omkijken naar. Je hoeft je digitale winkel alleen maar “te vullen”. Het grote nadeel van deze constructie is uiteraard het hoge prijskaartje en de afhankelijkheid van andere partijen. Een voorbeeld van een SaaS oplossing is lightspeed.  

Tot slot is een e-commerce plug-in een uitstekende keuze die je kunt maken. Je kunt je aanbod dan verkopen door gebruik te maken van een bestaand CMS systeem. Het bekendste voorbeeld is WordPress, dat in de laatste jaren is uitgegroeid tot een zeer volwaardig CMS systeem. Vooral Woocommerce is een plug-in, die veel gebruikt wordt voor e-commerce toepassingen. Het is een zeer goed toepasbaar systeem waar veel beginnende webshops voor kiezen en grotere webshops hun successen aan te danken hebben.

Webshop laten maken

Hoewel het inrichten van veel beheerplatforms weinig tot geen technische kennis vragen, zul je er wel veel tijd in moeten investeren om deze in te richten aan de hand van jouw doelstellingen. Daarnaast is het onderhouden van een webshop erg tijdrovend. Het is immers het platform waaruit je jouw inkomsten wil genereren, je zult je digitale etalage moeten onderhouden.

Zoals al aangegeven zijn er diverse partijen die je kunt benaderen om een webshop te laten maken en onderhouden. Veel van deze webdesign bedrijven zijn gespecialiseerd in één specifiek systeem. Het is dus belangrijk dat je zelf eerst de keuze voor een bepaalde website software maakt. Jouw strategie (die komt dus altijd terug) en de kosten om een webshop te laten maken zijn hierin dus de belangrijke factoren. 

Webshop laten maken, wat zijn je beste opties? 3
Een webshop laten maken kan heel duur zijn

Kosten voor het laten maken van een professionele webshop

De hoogte van de kosten voor het laten maken van een website zullen uiteraard afhangen van je wensen. Op dit gebied zal een beginnende ondernemer wellicht een andere keuze maken dan een ondernemer die al wat verder is. De eerste groep zal wellicht een keuze maken om met behulp van een (relatief voordelige) WordPress webshop aan de markt “te snuffelen” en op basis van de opgedane kennis en ervaring een gerichtere strategie vorm te geven. Als dit gerealiseerd is en de ondernemer heeft zich gevestigd in de markt, is het belangrijk om het maximale uit een webshop te halen. In deze situatie werkt een webshop van bijvoorbeeld Magento beter. Je zult begrijpen dat deze keuze ook van belang is op de prijsstelling voor het laten maken van een webshop. Het laten maken van een Magento webshop (open source) is uiteraard vele malen duurder dan het laten maken van een WordPress webwinkel.   

Je zou dus voor een WordPress website kunnen kiezen als je in de opstartfase van je onderneming zit of een webshop wil koppelen aan een “content website”. Op het moment dat je iets verder in het proces bent, is webshop software als Magento door de ruime keuzemogelijkheden in functionaliteiten een beter alternatief. 

Het is belangrijk om te realiseren dat je uiteraard wel kunt switchen van webshop software, maar dat dit steeds lastiger wordt als je verder bent in het proces. Een switch heeft altijd effect op de vindbaarheid in de zoekmachines. Je doet hierin vrijwel altijd een paar plaatsen terug en is zeer arbeidsintensief werk. Ook als je ervoor kiest om deze switch te laten doen door het bedrijf die je jouw webshop laat maken zal hier veel tijd (lees: kosten) voor moeten maken. 

Hieronder nemen we de voor- en nadelen van het laten maken van een WordPress (Woocommerce) webshop en een Magento webshop met je door.  

Woocommerce webshop laten maken

Ongeveer een derde van de webshops draait met behulp van een Woocommerce plug-in, via WordPress dus. Dit is niet verwonderlijk. Woocommerce is een voordelige, zeer toegankelijke optie om een webwinkel op te laten lopen. Uiteraard is het zelf maken van een WordPress website de voordeligste optie. In dat geval ben je rond de €200,- klaar. Het zijn vooral de aanschaf van de premium plug-ins die de kosten opschroeven. Uiteraard is dit wel mogelijk, maar voor het bouwen van een professionele Woocommerce website is best wat technische kennis nodig. Dit is dan ook de reden dat veel ondernemers een SaaS webshop (door het ontzorgende karakter) als goed alternatief zien voor Woocommerce gezien de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.    

Als je een Woocommerce webshop wilt laten maken ben je aanzienlijk meer kwijt en dan is het ook nog afhankelijk wie je voor deze klus benadert. Een klein webdesign bureau zal er al snel het 10-voudige voor vragen, dus €2000,-. De prijs die een groter webdesign bureau rekent ligt tussen vaak de €5000 tot €10.000 maar hiervoor mag je wel een maatwerk webshop verwachten die volledig aansluit op jouw wensen. Het is goed om je te realiseren dat je jaarlijks wel kosten kwijt bent voor ontwikkeling en onderhoud van de website. Ook deze prijsstelling verschilt sterk per aanbieder. Een ZZP’er zal dit doen voor €500,- per jaar, een grotere organisatie rekent €4500,- voor dezelfde periode.   

Webshop laten maken, wat zijn je beste opties? 4
Woocommerce thema’s

Magento webshop laten maken

Veel mensen zien Magento als de absolute must-have als je op zoek bent naar een uitgebreide en vooral professioneel ogende webshop. Uiteraard zie je dit terug in het prijskaartje als je een Magento webshop wilt laten maken. Als je een redelijk uitgebreide Magento webshop op maat wilt laten maken, betaal je al snel zo’n 30.000 euro met uitschieters naar 100.000 euro, maar voor dit laatste bedrag heb je wel een behoorlijk gepersonaliseerde website met veel functionaliteiten. 

Uiteraard heeft Magento wel een aantal belangrijke voordelen. Magento is een open source software dat relatief eenvoudig uit te breiden en op maat te maken is. Je bent dus eigenaar van de software en hoeft hiervoor geen maandelijkse fee te betalen. Dit is uiteraard wel het geval als je je webshop laat onderhouden. Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat je hier vrijwel zeker aan vast zit. Een Magento website heeft een complexe constructie. Je kunt het onderhoud beter uitbesteden aan de webdeveloper die de website voor je heeft gebouwd. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat een open source constructie wel vatbaarder is voor veiligheidsproblemen maar een goede webdeveloper kan ook dit voor je in de gaten houden. Het is zeker niet een goede keuze om hierop te bezuinigen. Met een gehackte website ben je veel verder van huis! Je webdeveloper kan je uiteraard ook goed adviseren over het hosten van je website. Een Magento website is uiteraard veel zwaarder te hosten dan een Woocommerce webshop. 

Gerelateerde afbeelding
Voorbeeld van een Magento Storefront

Het grote voordeel van Magento webwinkels is dat ze uitermate scalable zijn. Je kunt je webwinkel software mee laten groeien met je omzet en wensen. Open source software wordt veelal ontwikkeld door communities. De community van Magento is uiteraard groot. Dit betekent dat je niet alleen de beschikking over veel hulpbronnen hebt, maar ook dat de ontwikkelingen van deze software erg snel gaan. Er is een ruime keuzemogelijkheid in extensies.  

Besparen op de kosten van het laten maken van een webwinkel?

Bij het zien van de bovenstaande kosten is het besparen op het laten maken van een webshop uiteraard een aantrekkelijk idee. In de meeste gevallen zul je dan toch zelf aan de slag moeten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een SaaS webshop. Dit is een webshop systeem dat uitstekend zelf te beheren en te onderhouden is, maar wel grenzen heeft. Dit systeem is minder geschikt voor grotere webshops. Bekijk ook onze eigen webwinkel software vergelijking om zo een duidelijke keuze te kunnen maken.

Daarnaast kun je de marketing activiteiten volledig zelf uitvoeren. Dit soort activiteiten vormen vaak een grote kostenpost. Realiseer je wel dat deze activiteiten zorgen voor een groot deel van je opbrengsten. Het is immers niet het design van jouw website dat bepaalt of jouw onderneming een succes wordt of niet. Jouw aanbod in combinatie met de gekoppelde marketing activiteiten bepalen dat. Het is dus heel belangrijk dat je dit goed doet en hierin niet verzwakt. Hoewel het dus makkelijk lijkt om te besparen op het laten maken en onderhouden van je webwinkel, is het ook belangrijk om na te denken over de nadelen die hierbij komen kijken. Nogmaals: 

Je webshop is je belangrijkste middel om je doelstelling te bereiken. Maak hier goede en doordachte keuzes in om het rendement te maximaliseren.         

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *