Social media voor een webshop: wel of niet doen?

Na de lancering van een nieuwe webshop, wil je zo snel mogelijk een eerste klant verwelkomen. Er zijn diverse vormen van webshop marketing, die je hierbij helpen! Denk bijvoorbeeld aan SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising), gastblogs op andere websites en social media. Een webshop en social media combineren vergt vooraf het nodige denkwerk. Wanneer je dit niet op de juiste wijze aanpakt, loop je het risico dat social media het succes van je website vermindert. Consumenten kunnen immers ook negatieve recensies op social media achterlaten. Evenals dat schreeuwende berichten ze af kunnen schrikken! In dit artikel lees je meer over de combinatie van een webshop en social media. 

Verschillende vormen van social media

Social media heeft zich in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Er zijn nieuwe platformen ontstaan, terwijl oude platformen verdwenen. Welke netwerken zijn het meest geschikt voor de promotie van je webshop?

Facebook: het grootste sociale platform 

Al jaren is Facebook het grootste sociale platform ter wereld. Reden genoeg om hierop een pagina aan te maken voor je webwinkel. Niet alleen kun je op deze pagina informatie delen met potentiële klanten. Ook biedt Facebook je de mogelijkheid om een Facebook Shop te openen, waarin je populaire producten aan kunt bieden. 

Deel foto’s van producten via Instagram 

Naast Facebook is ook Instagram een populair sociaal netwerk. Opvallend, Instagram is net als Facebook van Mark Zuckerberg. Waar je op Facebook berichten met teksten kunt plaatsen, worden op Instagram vrijwel alleen foto’s en video’s gedeeld. Maak een pagina voor je bedrijf aan en deel hierop foto’s van plekken waar je producten gebruikt worden. Je kunt ook andere gebruikers van Instagram vragen je product te delen; influencer marketing.

Beantwoord vragen van klanten op Twitter 

Twitter heeft de laatste jaren aan populariteit verloren. Dit betekent echter niet, dat het netwerk niet meer gebruikt wordt. Veel consumenten delen vragen over merken en webwinkels via Twitter. Als webshop mag je daarom niet ontbreken op dit netwerk! Zoek regelmatig naar vragen van consumenten, of laat ze je direct benaderen via een persoonlijk bericht. 

Naast Facebook, Instagram en Twitter zijn er nog tal van andere netwerken. Denk bijvoorbeeld ook aan Linkedin, wat voornamelijk gebruikt wordt voor zakelijke doeleinden. Het kan interessant zijn om investeerders of leveranciers en zakenpartners voor je webwinkel te vinden. Ook Pinterest kan gebruikt worden om je naamsbekendheid te vergroten. 

Voor- en nadelen van social media voor webshops

Het combineren van een webshop en social media brengt verschillende voor- en nadelen met zich mee. In onderstaand overzicht hebben we de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet. 

VoordelenNadelen 
+ Gratis mogelijkheid om je naamsbekendheid te vergroten. – Je loopt het risico een verkeerde snaar te raken, waardoor social media een negatieve invloed heeft. 
+ Je blijft in contact met je doelgroep en hebt zo de kans om ze een tweede keer iets te laten kopen. – Het kost veel tijd om de verschillende kanalen op social media te onderhouden. 
+ Vergroot de betrokkenheid van je klanten bij je webshop. – Social media worden vaak niet gebruikt om webwinkels te vergelijken. Je hoeft dus niet direct nieuwe sales te verwachten. 
+ Klanten zullen je eerder aanraden bij anderen, door vrienden en familie onder berichten te vermelden of berichten door te sturen. – Social media ontwikkelen zich snel, waardoor populaire netwerken van nu morgen verdwenen kunnen zijn. 
+ Links op social media kunnen een positieve invloed hebben op je SEO-campagne.  

Social media om je naamsbekendheid te vergroten

Reeds beschreven we dat mensen doorgaans niet op social media zitten om webwinkels te vergelijken. De kans dat er vanuit een bericht op sociale netwerken een sale komt is hierdoor beperkt. Toch kan de combinatie van een webshop en social media een positieve invloed hebben op de resultaten van je bedrijf. Social media draagt namelijk wel bij aan de naamsbekendheid van je organisatie. 

Wist je dat een consument gemiddeld genomen zeven contactmomenten nodig heeft, voordat deze een aankoop doet? Wanneer een potentiële klant je webshop op diverse social media tegenkomt, worden deze zeven contactmomenten relatief snel behaald. Daarbij zullen bestaande klanten je blijven volgen op social media, wat hun betrokkenheid vergroot. Zij zullen vrienden en familie eerder op je webwinkel wijzen, dan wanneer ze in een blog over je bedrijf gelezen hebben. 

Plaats op periodieke basis nieuwe berichten

Om de betrokkenheid van klanten bij je webshop te behouden, is het raadzaam om op periodieke basis berichten te plaatsen. Kies er bijvoorbeeld voor om ieder weekend een aantal inspirerende berichten te verspreiden over je sociale kanalen. Wees hierin niet te schreeuwerig en zet volgers niet direct aan tot het kopen van een product. Verstandiger is het om hen te wijzen op een leuke blog. Als het onderwerp ze aanspreekt zullen ze de blog bekijken! In deze blog heb je de mogelijkheid om specifieke producten aan te prijzen en consumenten alsnog aan te zetten tot het doen van een aankoop. 

Deze vorm van marketing zorgt dat enkel geïnteresseerde klanten worden aangezet tot het doen van een aankoop. Niet alleen is de kans groter dat zij het product ook daadwerkelijk kopen. Ook voorkom je dat niet-geïnteresseerde klanten je pagina’s niet langer zullen volgen! 

Acties organiseren voor je volgers 

Vergroot je bereik op social media door regelmatig leuke acties te organiseren. Geef bijvoorbeeld een product weg, als een bericht een x aantal keer gedeeld is door volgers. Ook kun je volgers bij deze winacties aanzetten tot het noemen van vrienden of familie onder het bericht. De kans bestaat dat vrienden en familie je pagina’s ook zullen volgen, als zij de winactie hebben bekeken. Zo hoeft social media marketing relatief weinig te kosten en vergroot je op effectieve wijze je netwerk.

Tip: vergeet na het opzetten van zo’n winactie niet te vermelden wie gewonnen heeft! Zo weten deelnemers zeker, dat de prijs ook daadwerkelijk vergeven is. Het maakt het voor hen aantrekkelijker om een volgende keer nog eens mee te doen.

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account