Wet- en regelgeving bij een webshop beginnen

Het is ontzettend leuk om een webshop te beginnen! Denk aan het feit, dat producten straks tot ver buiten Nederland te bestellen zijn. Daarbij hoef je producten niet langer alleen aan vrienden en familie te verkopen, maar bereik je ook andere geïnteresseerden. Aan het opstarten van een webshop zitten een aantal restricties. Wat staat er bijvoorbeeld in het bestemmingsplan van je gemeente? Het is niet altijd zonder meer mogelijk om een webshop vanuit huis te beginnen. Buren en andere omwonenden mogen immers geen hinder ondervinden van de activiteiten die jij straks uitvoert. In dit artikel gaan we dieper in op de wet en regelgeving rond een webshop. 

Niet alleen wil je hinder voor omwonenden voorkomen. Ook is het goed om te kijken naar de regelgeving bij retourneren in een webshop. Hoe ga je om met klanten die niet tevreden zijn over een product? Wat doe je als een product defect is binnen de garantieperiode? Lees er meer over op deze pagina! 

Een KVK-nummer aanvragen voor je webshop

Wanneer je door de Kamer van Koophandel (KVK) gezien wordt als een bedrijf, dien je een KVK-nummer aan te vragen. Dit proces kost niet meer tijd dan enkele werkdagen en maakt het starten van een webshop makkelijker. Niet alleen is het verplicht volgens wet- en regelgeving. Ook kun je zonder KVK-nummer geen iDeal aanbieden als betaaloptie op je website. Op de website van de KVK vind je meer informatie over hetgeen je moet doen om een KVK-nummer aan te kunnen vragen. 

Criteria om als bedrijf gezien te worden: 

  • Je neemt deel aan het economisch verkeer in Nederland;
  • Je krijgt meer dan een symbolische vergoeding voor producten die je aanbiedt;
  • Je levert goederen of diensten aan consumenten.

Voldoen aan de webshop wetgeving in Nederland betekent in dit geval ook, dat je na het inschrijven bij de KVK BTW-aangifte moet doen. Dit doe je eens per kwartaal. Zelfs wanneer je nog geen omzet hebt, zal je het aangifteformulier in moeten vullen. De Belastingdienst stuurt je hiervoor een uitnodiging. In ons stappenplan voor een webshop beginnen lees je meer over het aanvragen van een KVK-nummer. 

Verplichte gegevens op je website 

Om aan de wet- en regelgeving voor webshops te voldoen, moet er de nodige informatie op je website getoond worden. Naast de naam en het adres van je webshop, is het verplicht om een telefoonnummer en e-mailadres te tonen. Zo weten klanten hoe ze je kunnen bereiken in het geval van een defect, een vertraagde levering, enzovoorts. Ook het KVK-nummer en het BTW-identificatienummer van je bedrijf moeten getoond worden. Tot slot dien je consumenten te wijzen op de algemene voorwaarden van je bedrijf en de bedenktijd die hen geboden wordt. 

De reeds beschreven gegevens dienen op iedere pagina zichtbaar te zijn. Er zijn ook gegevens die op losse productpagina’s getoond moeten worden. Het gaat hierbij om: 

  • Belangrijkste kenmerken van een product
  • Prijs (inclusief btw) van een product
  • De betaalopties waaruit een consument kan kiezen
  • De manier waarop het product verzonden/afgeleverd wordt
  • De kosten voor de verzending van producten

Wettelijke bedenktijd voor consumenten

Een klant die online aankopen doet, heeft wettelijk 14 werkdagen bedenktijd. In deze periode kan een klant producten zonder opgaaf van reden terugsturen. We noemen de bedenktijd ook wel zichttermijn. Deze term geeft aan dat een consument de mogelijkheid heeft het product eerst te bekijken alvorens deze definitief te houden. Het is volgens wet- en regelgeving voor een webshop verplicht om consumenten op deze bedenktijd te wijzen. Doe je dit niet, dan wordt deze termijn automatisch met drie maanden verlengd. 

Let op: je mag bij veel producten niet van consumenten eisen dat zij de verpakking gesloten laten. Wel mag je aangeven dat producten onbeschadigd teruggestuurd moeten worden in deze bedenktermijn. 

Voor het terugsturen van producten betalen consumenten verzendkosten. Als bedrijf kun je ervoor kiezen deze kosten te vergoeden. Dit is echter geen verplichting! Geef vooraf duidelijk aan dat kosten voor het retourneren van producten voor rekening van de klant zijn.  

Stuur voldoende informatie mee met producten 

Eerder beschreven we al, dat er op je webshop voldoende informatie getoond moet worden. Ook bij de levering van een product, ben je verplicht om bepaalde informatie mee te sturen. Zo moet een consument weten wat de garantietermijn is, welke service geboden wordt bij schade of vereist onderhoud, enzovoorts. Ook moet een klant geïnformeerd worden over de wijze waarop de koop ontbonden kan worden. 

Andere gegevens die bij levering van producten moet worden meegestuurd: 

  • Het telefoonnummer waarop de klantenservice bereikbaar is;
  • Een adres waarnaar het pakket verzonden kan worden bij retournering;
  • Een automatisch ontbinding van een eventuele betalingsregeling, op het moment dat de consument een product retourneert.

Klanten kunnen de koop ontbinden 

In verschillende situaties heeft een consument het recht de koop van een product te ontbinden. Eerder beschreven we al dat dit standaard binnen de bedenktijd van 14 werkdagen kan. Ook wanneer niet voldaan wordt aan de webshop regelgeving, kan een klant het product terugsturen zonder hiervoor een uitgebreide reden te geven. Wist je dat dit ook mogelijk is, wanneer een klant nog geen aankoopbevestiging heeft ontvangen? Het is om deze reden belangrijk dat het systeem achter je webwinkel automatisch een e-mail verstuurt, nadat de bestelling geplaatst is. 

Handhaving door de Consumentenautoriteit 

De Consumentenautoriteit controleert of webwinkels voldoen aan de geldende wet- en regelgeving voor een webshop. Wanneer blijkt dat informatie ontbreekt, dat regelgeving voor retourneren in een webshop niet wordt nageleefd of er sprake is van andere overtredingen, dan word je hierop gewezen. Afhankelijk van het type overtreding zal eerst een waarschuwing gegeven worden. Gaat het om een ernstige overtreding of ben je al vaker gewaarschuwd? In dat geval loop je het risico een hoge boete te krijgen. 

Wet- en regelgeving voor webshops op gebied van de AVG 

Met de intrede van de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, ben je webwinkel verplicht om nauwkeurig om te gaan met persoonsgegevens. Deze wet- en regelgeving geldt niet alleen voor webshops, maar ook voor alle andere websites. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht aan bezoekers te melden, dat cookies over hun internetgedrag worden opgeslagen. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vind je de exacte regels op dit gebied. 

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account