Webshop marketing: welke opties heb je?

Staat je webwinkel inmiddels online? Tijd om aan de slag te gaan met webshop marketing! Door een goed doordacht marketingplan uit te werken, zal je al snel vooruitgang opmerken in het aantal bezoekers en verkopen. Zo verdien je de investering in je webshop terug en maak je budget vrij voor nieuwe marketingcampagnes. Wist je dat lang niet alle vormen van marketing geld kosten? In dit artikel zetten we de verschillende mogelijkheden op het gebied van webshop marketing voor je op een rijtje! 

Search Engine Optimization en Search Engine Advertising 

Wanneer je zoekt naar vormen van webshop marketing, kom je al snel bij SEO en SEA. SEO staat hierbij voor Search Engine Optimization, terwijl SEA een afkorting is voor Search Engine Advertising. Een belangrijk verschil tussen beide marketingvormen is het feit dat SEO voornamelijk gericht is op de lange termijn en je met SEA op korte termijn betere resultaten behaalt. 

Werking van Search Engine Optimization

Search Engine Optimization is gericht op het op natuurlijke wijze verbeteren van je posities in de zoekresultaten. Des te hoger je in de zoekresultaten te vinden bent, des te meer bezoekers zal je webshop ook trekken! Deze vorm van webshop marketing bestaat uit verschillende componenten. Denk aan het creëren van content, linkbuilding en het verbeteren van de snelheid van je website. 

Search Engine Advertising om direct te scoren 

Eerder beschreven we al dat Search Engine Advertising voornamelijk gericht is op de korte termijn. In dit geval probeer je niet op natuurlijke wijze betere posities te bereiken, maar door deze posities te kopen. Wellicht ken je de advertentieblokken aan de bovenzijde van pagina’s met zoekresultaten. Middels een veiling worden deze plekken door Google verkocht aan adverteerders. 

Voor- en nadelen van SEO en SEA 

SEO   SEA  
+ Geen investering benodigd, je kunt dit zelf uitvoeren.  – Het kost veel tijd, voordat SEO z’n vruchten afwerpt. + Scoor ook op zoekwoorden met hoge zoekvolumes.  – Het gebruik van SEA kan veel kosten voor populaire zoekwoorden. 
+ Er is op internet veel te lezen over de manier waarop je SEO het beste toe kunt passen.  – SEO heeft vaak voornamelijk zin op zoekwoorden met een lager zoekvolume.   + Behaal al op korte termijn resultaten met je webshop marketing.  – Het is lastig om je marketingbudget effectief in te zetten bij advertenties in zoekmachines. 

Content op andere websites laten plaatsen 

Een vorm van SEO is het creëren van een linkprofiel, vaak omschreven als linkbuilding. Het doel hiervan is dat gerelateerde en waardevolle websites linken naar je eigen website. Zoekmachines weten hierdoor zeker, dat je website een meerwaarde is voor het internet. Andere websites linken immers niet voor niets naar de jouwe! Het kan om deze reden interessant zijn om content te delen op andere websites. Dit kan een blog zijn, maar bijvoorbeeld ook een review of een leuke video. 

Niet alleen draagt het verspreiden van content over andere websites voor een sterker linkprofiel. Ook helpt het de naamsbekendheid van je webshop te vergroten. De blogs en reviews op andere websites zullen immers ook gelezen worden! Wist je dat een consument gemiddeld zeven contactmomenten nodig heeft, alvorens deze een aankoop in je webwinkel doet? Een goede reden om content te delen! 

Creëer een netwerk op social media 

Naast SEO is ook het gebruik van social media een onmisbaar onderdeel in je webshop marketing plan. Social media helpt je een netwerk op te bouwen, waarin je nieuwe producten en aanbiedingen kunt delen. Een groot voordeel aan social media is het feit dat berichten gedeeld worden, dat mensen hierop reageren, enzovoorts. Zo neemt je bereik steeds verder toe, wat het aantal bezoekers in je webwinkel ten goede komt. 

Tip: denk goed na over de berichten die op social media gedeeld worden! Het bericht moet je doelgroep aanspreken en hen aanzetten tot acties. Dit kan het plaatsen van een reactie zijn, maar bijvoorbeeld ook het bezoeken van je webshop. 

Webshop marketing via nieuwsbrieven 

Naast zoekmachine marketing (SEO en SEA), gastblogs op andere websites en het gebruik van social media, is ook nieuwsbrief marketing interessant. Marketing voor een webshop vindt niet alleen buiten de website plaats. Nieuwsbrieven kun je naar bestaande klanten sturen! Wijs hen in de nieuwsbrief op aanbiedingen, nieuwe producten in je assortiment of een interessante blog. Richt je in een nieuwsbrief niet enkel op de verkoop van producten. Dit komt schreeuwerig over en kan bestaande klanten afschrikken. Mogelijk schrijven zij zich uit voor je nieuwsbrief, waardoor je bedrijf vergeten wordt als een klant nieuwe producten zoekt. 

Slimmer is het om verschillende vormen van webshop online marketing met elkaar te combineren. Wijs in de nieuwsbrief bijvoorbeeld op een artikel, die je ook gebruikt voor SEO-campagnes, waarin producten worden aangeprezen. Zo komt de nieuwsbrief niet schreeuwerig over, maar zet je klanten indirect alsnog aan tot de aanschaf van een product. 

Combineer je nieuwsbrieven met een CRM-systeem 

Nieuwsbrieven zijn ook de ideale tool om gepersonaliseerde marketing campagnes te kunnen gebruiken. Koppel je nieuwsbrieven aan een CRM-systeem, waarbij je kijkt naar de momenten waarop producten gekocht zijn. Op basis van die informatie kun je bepalen wanneer een klant mogelijk op zoek gaat naar hetzelfde product. Denk bijvoorbeeld aan een cartridge in de printer. Wanneer een klant deze tweemaal gekocht heeft, kun je voorspellen wanneer de cartridge voor de derde keer gekocht gaat worden. Speel hierop in, door rond dat moment een aantrekkelijke aanbieding te versturen per mail.

Webshop marketing tips voor meer resultaat 

Onderstaand hebben we een aantal van de beste marketing voor webshop tips op een rijtje gezet. Het helpt je bij het samenstellen van een marketingplan voor je webshop! Download ook eens een marketingplan voor webshop voorbeeld, om te kijken hoe andere webwinkels omgaan met hun marketing. 

  • Tip 1: zoek naar mensen in je omgeving met een groot bereik op social media en vraag hen een bericht te delen van jouw webwinkel.
  • Tip 2: geef producten gratis weg aan mensen met een groot bereik. Door hen publiekelijk producten te laten testen, profiteer je van het bereik dat ze hebben.
  • Tip 3: richt je niet alleen op online marketing, maar kijk ook naar offline marketing mogelijkheden. Denk aan het bezoeken van een vakbeurs.
  • Tip 4: breng lokale pers op de hoogte van de start van je webshop! Wellicht willen ze hier een artikel aan wijden.
  • Tip 5: deel visitekaartjes uit in je omgeving. Hoewel visitekaartjes steeds minder gebruikt worden, bestaat de kans dat mensen het visitekaartje doorgeven aan andere geïnteresseerden. Zo neemt je naamsbekendheid toe! 

 

Laatste update

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account