Welke kosten heb je bij het beginnen van een webshop?

Gaaf, je overweegt het ontwikkelen van een eigen webshop! Voordat je aan de slag gaat met je nieuwe webwinkel, is het verstandig om de kosten op een rijtje te zetten. Zo weet je precies welk budget benodigd is voor de ontwikkeling van je webwinkel. Je kunt denken aan de webshop kosten voor de ontwikkeling hiervan, de kosten voor het verpakkingsmateriaal en de kosten voor de inkoop van voorraden. In dit artikel zetten we alle kosten voor je op een rijtje! De focus ligt hierbij op de kosten voor een webshop bouwen en de kosten voor webhosting. 

Keuze uit een eigen voorraad en dropshipping

Begin met het uitwerken van een strategie, ook wel een businessplan genoemd. In deze strategie leg je vast wie je leveranciers worden, welke producten je aan gaat bieden en hoe je de bekendheid van de webshop vergroot. Bij het kiezen van leveranciers heb je de keuze uit het houden van een eigen voorraad en dropshipping. In het geval van dropshipping bestel je een product pas bij de leverancier, op het moment dat een klant deze in je webwinkel koopt. Zo hoef je geen eigen voorraad aan te houden, wat betekent dat een investering in stellingen en opslagruimte niet noodzakelijk is. 

Ook verzendmaterialen heb je in dit geval niet nodig. Een leverancier stuurt de bestelling rechtstreeks naar je klant. In veel gevallen gebeurt dit white label, wat betekent dat een klant niet ziet dat je gebruik maakt van dropshipping. 

Tip: Volg ook een webshop cursus, zodat je direct een goede start kan maken en je alle kneepjes van het webwinkelvak weet. Bekijk hier alle webshop cursussen

Webshop kosten bij een eigen voorraad

Kies je voor een eigen voorraad om een hogere marge te kunnen verdienen, dan heb je te maken met onderstaande kosten: 

  • Verpakkingsmaterialen
  • Verzendkosten
  • Stellingen en opslagruimte
  • Inpakmaterialen/-gereedschap

Webshop maken kosten: een CMS of webwinkel platform?

Nadat je de keuze gemaakt hebt tussen dropshipping en het aanhouden van eigen voorraden, dien je een volgende stap te zetten. Kies tussen het gebruik van een CMS en een webwinkel platform. CMS staat voor content management systeem. Het voordeel aan een CMS is dat je niet vastzit aan een specifiek webwinkel platform. Je host de website op je eigen (gehuurde) server en bent dus eigenaar van de content. Aan de andere kant biedt een webwinkel platform het voordeel dat je geen omkijken hebt naar de beveiliging en andere vormen van beheer van je webwinkel. Dit wordt geregeld door de aanbieder van de webwinkel software. Je kunt je volledig focussen op het toevoegen van nieuwe producten, het verwerken van bestellingen en het vergroten van je naamsbekendheid. 

Onderstaande tabel toont de voor- en nadelen van CMS systeem, oftewel een open source pakket. Het kan je helpen bij het maken van je keuze! 

Voordelen eigen CMS
  • Geen investering vereist vooraf
  • Mogelijkheid om de code aan te passen
  • Zeer groot aantal mogelijkheden door plug-ins te installeren
Nadelen eigen CMS
  • Geen klantenservice bereikbaar
  • Zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van updates
  • Je dient zelf webhosting aan te schaffen

Onderstaande tabel toont de voor- en nadelen van een webwinkel platform pakket. Het kan je helpen bij het maken van je keuze! 

Voordelen webwinkel platform
  • Altijd een klantenservice die hulp biedt
  • Geen omkijken naar beveiligingsupdates
  • Standaard keuze uit verschillende templates
Nadelen webwinkel platform
  • Voor nieuwe opties afhankelijk van de aanbieder van pakketten
  • Je zit vaak vast aan een contract van minimaal 12 maanden
  • Extra kosten voor plugins of apps

Verschil in webshop kosten bij CMS en webwinkel platform 

De kosten voor een webshop bouwen in een CMS of via een webwinkel platform verschillen. Een CMS biedt het voordeel dat je dit zo duur kunt maken als je zelf wilt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een gratis template, die je binnen de omgeving van het CMS installeert. Voor het CMS zelf betaal je niets, in het geval van een systeem als WordPress of Magento. In dit geval betaal je enkel voor webhosting en een domeinnaam. De kosten hiervan liggen op zo’n 50 euro per jaar. 

Voor een webshop maken via een webwinkel platform betaal je meer. Vaak werkt men met een vaste prijs per maand, waarvoor je een aantal modules en templates kunt gebruiken. Wil je de functionaliteit van je webshop uitbreiden, dan nemen de webshop kosten toe. Je kunt het pakket in zo’n geval van extra modules laten voorzien. De kosten voor webhosting en een domeinnaam zitten bij een webwinkel platform doorgaans standaard in de maandprijs verwerkt.

Overzicht van webshop kosten bij een CMS en webwinkel platform: 

Kosten CMS Kosten webwinkel platform 
– Kosten voor webhosting en een domeinnaam betaal je zelf (circa 50 euro per jaar).  – Vaste prijs per maand, vaak tien tot dertig euro. Support van de helpdesk zit hierbij inbegrepen. 
– Mogelijkheid om een uitgebreidere template aan te schaffen voor gemiddeld 60 tot 70 euro.  – Extra kosten bij het toevoegen van nieuwe modules aan je pakket. Denk bijvoorbeeld aan opties voor voorraadbeheer. 
– Kosten voor technische hulp bij het inrichten van je webwinkel in een CMS.  – Contracten worden vaak voor een periode van 12 maanden afgesloten. 

Professionele webshop laten maken kosten

De kosten voor een webshop bouwen vallen mee, wanneer je het merendeel van het ontwikkelwerk zelf uitvoert. Zo blijkt uit bovenstaand overzicht. Niet iedereen heeft echter de kennis en tijd om zelf een webwinkel te ontwikkelen. De kosten voor een webshop bouwen met hulp van een externe partij lopen doorgaans al snel op. In het bijzonder wanneer je voor maatwerk kiest. Houd rekening met bedragen van minimaal 2.000 tot 3.000 euro. Voor dit bedrag heb je een unieke vormgeving, een koppeling met een betalingsprovider, webhosting en een domeinnaam. Het onderhouden van de webwinkel is na de ontwikkeling hiervan doorgaans niet heel lastig. Zelfs wanneer je hier nog geen ervaring mee hebt! 

Bespaar op de webshop kosten met een CMS

Het kan een slimme keuze zijn om eerst zelf aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een webshop. Doe dit in een CMS, waarbij je bijvoorbeeld eerst kiest voor een gratis template. Het biedt je de mogelijkheid om het CMS beter te leren kennen en te beoordelen of dit bij je past. Daarbij kan de gecreëerde content opnieuw gebruikt worden, op het moment dat je de webwinkel laat professionaliseren door een externe partij. Zou je voor een webwinkel platform kiezen, dan is het exporteren van data en content doorgaans veel lastiger of helemaal niet mogelijk. 

Laatste update

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account