Als verkoper aanmelden bij Amazon Nederland

Aanmelden Amazon

Je hebt het al overal in het nieuws kunnen lezen: Amazon komt naar Nederland. 
En nu is het dan zover; In het eerste kwartaal van 2020 zal de lancering van Amazon Nederland plaatsvinden. Inmiddels zijn de eerste bouwwerkzaamheden al in volle gang voor het distributiecentrum in Mönchengladbach. Of dit ook het Nederlands magazijn wordt is niet geheel duidelijk. Wat we wel weten is dat Amazon graag de meest verkochte items zo dicht mogelijk bij de eindklant wil houden.

Iedereen speculeert er op los; Wat zal de invloed zijn in de markt? Hoe gaan bol.com en Coolblue hiermee om. Maar nog belangrijker: Hoe ga je hier als webshop mee om ?
Wat we wel zeker weten is dat online platforms ontzettend populair zijn. Gemiddeld kopen wereldwijd zo’n 1,8 miljard van de consumenten via online marktplaatsen. We kunnen dan ook niet anders concluderen dat het marktaandeel van Amazon in Nederland de komende jaren dus flink zal gaan groeien.

Als webwinkel op Amazon?

Je kunt je nu al als webwinkel aanmelden bij Amazon. Dit brengt natuurlijk voordelen met zich mee:

  • Naamsbekendheid van Amazon
  • Vertrouwen
  • Uitstekende klantervaring
  • Vergroot je koopkansen
  • Profiteren van de marketing van Amazon
  • Internationaal verkopen

Maar zijn dit dan wel voldoende punten om je producten op Amazon te zetten? Eind 2019 heeft Nike de beslissing genomen om niet meer op Amazon te staan. Nike gaf als reden om dat ze bij het verkoopplatform de koop- en gebruiksbeleving niet naar hetzelfde niveau kunnen tillen als via de eigen kanalen.
Voor bedrijven als Nike is dat natuurlijk van groot belang, echter als webshop kunnen er nog meer nadelen zijn aan het aanbieden van je producten.

  • de concurrentie is moordend
  • Je levert in op je winstmarge
  • Opbouwen van je merk is lastig
  • Weinig mogelijkheid tot het opbouwen van een relatie met je klant

Als je bovenstaande punten hebt doorgenomen en voor jezelf een beslissing hebt gemaakt of je wel of niet op Amazon wilt staan. Ik hoor het graag van je hieronder in de reacties. Als je wel op Amazon wilt staan zal ik je hieronder vertellen welke stappen je moet doorlopen.

Aanmelden op Amazon.nl

Wil je je producten aan bieden op Amazon dan kun je je registreren als partner op services.amazon.nl. Zowel Nederlandse als buitenlandse bedrijven kunnen hun producten aanbieden.
Let wel op dat je een maandelijkse fee kwijt bent van €39,00 (excl. btw) per maand. Dit bedrag ben je ook kwijt als je niets verkoopt!

Maar met de 39 euro ben je er nog niet, de rest van de fees zijn variabel en dit is weer afhankelijk van je verkopen.
Een variable is de verwijzingsvergoeding en deze zit tussen de zeven en vijftien procent.

Je kunt je ook aanmelden als ‘individuele verkoper’. Je dient dan wel minder dan 40 artikelen per maand te verkopen. Je betaalt €0.99 per verkocht item plus nog een aantal bijkomende kosten. Helaas was de pagina niet beschikbaar tijdens het schrijven van dit artikel. Dit zou de verwijzingsvergoeding kunnen zijn en zijn per categorie verschillend (tussen de 7 & 15%, of een minimaal bedrag van € 0,30)
Amazon Nederland

Overige kosten bij Amazon

Maar met de 39 euro per maand ben je er nog niet, zoals hierboven aangegeven zijn er ook nog verwijzingsvergoedingen voor elk verkocht item. Deze percentages worden ook vooruitdurend bijgesteld op basis van vraag, concurrentie en omloopsnelheid van de producten. Ik ga er even vanuit dat je je eigen producten verstuurd. Je kunt dit ook door Amazon laten doen, maar dan komen er nog eens 5% kosten bij.

Marketingkosten bij Amazon?

Ben je een nieuwe seller op Amazon dan start je met een lage seller ranking. Het nadeel hiervan is dat je producten niet direct op de eerste pagina worden getoond maar misschien wel op pagina 10 of 20. Je zult begrijpen dat hier maar weinig mensen komen. Deze rating kun je alleen verhogen door (meer) sales en reviews te krijgen. Hierdoor zal je toch op pagina 1 moeten komen staan. De snelste manier om op pagina 1 te komen en dus je rating kan verhogen zijn Sponsored Products , zeg maar het Google Ads van Amazon. Gemiddeld genomen kun je er vanuit gaan dat je 10% van je omzet moet investeren in deze sponsored products. Hou hier dus zeker rekening mee!

Tijdsinvestering

Met het aanmaken van je account en toevoegen van je producten ben je er helaas nog niet. Je zal vragen krijgen van klanten, welke je ook nog binnen 24 uur moet afhandelen en natuurlijk het proactief vragen van reviews, want deze heb je echt nodig op Amazon om je seller ranking te verhogen.
En als laatste het contact met Amazon; het is bijna onmogelijk om iemand te spreken te krijgen. Bijna alles wordt afgehandeld door computer. Hierdoor kan je account dan ook eerder op inactief gezet worden. Als dit gebeurd dien je ook nog een verbeterplan aan te leveren voordat ze je je account weer activeren.
Onthou een ding: Bij Amazon staat de comsument op een, twee en drie. De seller komt pas op nummer 10.

De explosieve groei van Zalando

Wat startte als een fashion webshop is nu uitgegroeid tot een innovatief fashion platform.

Klantbeleving grote kracht achter het merk Zalando

Het bieden van goede klantenservice kost Zalando direct geld, maar levert indirect juist geld op. Vooral wij Nederlanders vinden een goede klantenservice een van de belangrijkste vereisten aan de service van een webshop. De klantenservice heeft een grote impact op de beleving van de consument. Bij Zalando maakt dit het merk sterker. Dit is terug te zien in de sterke groeicijfers van Zalando.

Tussen 2012 en 2015 zag Zalando een groei in het aantal actieve leden van 95%, dit resulteerde in een stijging van de omzet met maar liefst 260% ten opzichte van het jaar 2009. In 7 jaar tijd is de jaarlijkse omzet van Zalando opgelopen tot meer dan 3 Miljard Euro. De omzet blijft maar groeien, volgens een schatting van de Commerzbank zal Zalando in het jaar 2020 een jaarlijkse omzet  van meer dan 7 Miljard Euro behalen. Zalando heeft een sterk groeiende en trouwe klantenbase die is verdeeld over 15 West Europese landen, 80% van de omzet wordt behaald onder terugkomende klanten.

Zalando is uitgegroeid tot allround fashion platform

Waar Zalando vroeger vooral bekend stond om het verkopen van schoenen zo is het nu een online fashion platform met meer dan 150.000 producten van 1500 verschillende merken. Van alle producten in de webshop is kleding, met 55% van het totale assortiment voor grootste deel vertegenwoordigd, gevolgd door schoenen met 19%, verder verkoopt Zalando ook sportartikelen (15%) en accessoires. (11%).

Marketing strategie per land om de klant zicht thuis te laten voelen

Het assortiment en de communicatie in de webshops van de landen waar Zalando actief is, worden middels een aparte lokale marketing strategie per land bepaald. De Nederlandse webshop heeft bijvoorbeeld het merk Miss Etam in het assortiment, terwijl dit merk niet te vinden is in de Italiaanse webshop. Zalando vindt het heel belangrijk dat de webshop bezoeker zich echt thuis voelt. Zalando speelt goed in op de verschillen tussen de landen, zo heeft 29% van de Italiaanse klanten bijvoorbeeld geen bank account en hierdoor is er in de communicatie en bedrijfsvoering een grote nadruk op het met cash kunnen betalen bij het bezorgen van de producten. In Nederland ligt de nadruk vooral op het kosteloos terug kunnen sturen van de producten, omdat daar in de Nederlandse meer behoefte aan is.

Wist je dat 50% van de producten wordt teruggestuurd door de klanten? Lees nog veel meer feiten en leuke weetjes over Zalando in onderstaande infographic.

De explosieve groei van Zalando

Wat vind jij ervan dat Amazon nu naar Nederland komt ? een kans of een bedreiging?

 

 

Laatste update

3 Reacties
  1. Otto 1 maand geleden

    Je kunt als webwinkel zo toch geen mooie winstmarge meer behalen? Overal maar dikke percentages betalen!

    • jasper 4 weken geleden

      Beste Otto,

      Zelf verkopen wij ook op Bol.com en de meeste winst gaat naar bol.com. De prijs scherp te houden praat over een winst tussen 2 en 10 euro per verkoop. Daarnaast bereik je voor NL wel 9 miljoen kopers op bol die toch ook je webwinkel zelf bezoeken en daar verdien je gelukkig beter op.

      Ik verbaas me daarnaast erg over het feit dat zoveel mensen bestellen op bol.com, je bent namelijk vaak het duurste uit op bol.com dan in de gewone webwinkel. Verkopers op bol.com hebben een inkoopprijs, daar tellen ze hun verzendkosten bij op (want bol wil gratis verzending) dan rekenen ze het percentage wat bol.com wil erbij op.

      En laten we niet vergeten dat Bol.com ook nog eens jouw verkoopprijs bepaald waarvoor je het mag aanbieden.
      Dit betekend voor een groot aantal artikelen dat je een dik verlies maakt als je het op bol.com aanbiedt.
      En ben je te duur met je artikel dan haalt bol.com deze gewoon offline.

  2. Auteur
    Patrick 4 weken geleden

    Met alle marges die onder druk staan moet je toch wel een goede inkoopprijs hebben wil je er nog wat aan over houden? Ik ken markten waarbij marge op een bepaald product tussen de 10 en 20 procent zit. Met deze marge is het toch bijna niet te doen om winst te maken ?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account