user-experience-mobiele-webshop

11 praktische tips om de user experience in je mobiele webshop te verbeteren


Zeg eens eerlijk: hoe snel kan een bezoeker een bestelling plaatsen bij jouw webshop via mobiel? Kan hij gemakkelijk zoeken naar zijn favoriete product? Welke velden moet hij invullen bij het afrekenen? De gebruikservaring op mobiel is meer dan ooit een aandachtspunt en ik leg je uit waarom.

Waarom is user experience op mobiel nu belangrijk?

Er zijn twee ontwikkelingen waardoor je de focus op je mobiele webshop zou moeten leggen.

  1. Mobiel bezoek stijgt

Websites worden inmiddels vaker bezocht via smartphone of tablets dan via desktop. En het bezoek via mobiel zal alleen maar toenemen.

  1. Google rolt een update uit: mobile first indexing

De mobile first indexing update van de zoekmachine houdt in dat mobiele websites eerst geïndexeerd worden en Google deze ook eerst laat zien in de zoekresultaten. Zelfs als er via desktop wordt gezocht. Mobiel krijgt dus (nog meer!) voorrang. Voor de duidelijkheid: er is maar één index. Desktopwebsites zullen minder hoog gaan ranken in Google.

Heb je geen mobiele website of staat er minder content op dan op de dekstopsite, dan zal dit je rankings in Google negatief beïnvloeden. En een lagere positie in Google betekent minder bezoekers/potentiële kopers/conversie…

Deze twee redenen zijn natuurlijk aanleiding genoeg om je mobiele webshop eens onder de loep te nemen. Als extra wil ik graag verwijzen naar een onderzoek over het percentage Nederlanders dat aankopen via mobiel.

Hoe mobielvriendelijk is jouw webshop eigenlijk?

Mobile first dus. Heb je al een mobiele webshop? Dan raakt de update van Google je wellicht minder hard. Maar leun zeker niet achterover. Een responsive thema laat je site misschien goed zien op mobiel, maar is deze ook echt conversie-gericht? Bedenk dat een mobiele webshop compleet anders gebruikt wordt dan een desktopversie.

Ten eerste omdat een telefoon in de hand gehouden wordt. Dat klinkt als een open deur, maar dit brengt design-uitdagingen met zich mee. Met een telefoon in de hand is het bijvoorbeeld moeilijk het bovenste deel van het scherm aan te raken. Niet handig dus, als daar belangrijke elementen staan.

Ten tweede gebruiken mobiele internetters hun smartphones vaak onderweg, op cruciale momenten en alleen voor korte periodes. Denk ook eens aan het gebruik van de mobiel tijdens een andere activiteit, zoals tv kijken. De betrokkenheid is dus laag, en het ongeduld des te groter.

Ik raad je aan eens kritisch naar de gebruiksvriendelijkheid van je webshop op mobiel te kijken. Google heeft een behulpzame gratis tool waarmee je kunt checken hoe gebruiksvriendelijk jouw webshop is voor mobiele bezoekers. De mobielvriendelijke test vind je hier en geeft je een goed idee.

Alles draait om de gebruiker: 11 tips voor een top shopervaring

Om ervoor te zorgen dat bezoekers doen wat jij wilt dat ze op je site doen moet de user experience top zijn. Ik geef je een aantal praktische tips voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je webshop waarmee je direct aan de slag kunt.

  1. Mobiele bezoekers zijn zo mogelijk nog ongeduldiger dan desktopbezoekers. Stel dus prioriteiten en minimaliseer, zodat ze zo snel mogelijk hun ‘taak’ kunnen volbrengen.
  2. Inhakend op dat ongeduld: zorg voor een snelle, liefst zelfs supersnelle, webshop. Niet alleen voor je bezoeker, snelheid is ook een rankingfactor van Google.
  3. Laat bezoekers weten waar ze aan toe zijn. Een buttontekst als ‘bestel dit artikel’ laat weinig ruimte voor onzekerheid over wat er gaat gebeuren. En beslaat een handeling meerdere schermen, gebruik dan progress indicators om de klant te informeren over de status.
  4. Zorg voor een duidelijke navigatie, zowel qua locatie als qua tekst. Plaats de navigatie op een plek die gemakkelijk aangeraakt kan worden en gebruik logische woorden. Een sticky menu wat aan de onderzijde van het scherm getoond wordt is heel gebruiksvriendelijk.
  5. Houd formulieren kort: vraag alleen wat je écht moet weten.
  6. Maak gegevensinvoer zo efficiënt mogelijk en minimaliseer de noodzaak om te typen. Gebruik bijvoorbeeld checkboxen in plaats van invoervelden, omdat het makkelijker is om uit een lijst met opties te kiezen dan om een antwoord te typen. Ook het geven van goede standaardwaarden minimaliseert de besluitvorming en versnelt het proces.
  7. Voor cijferinvoer, zoals een telefoonnummer ingeven, is het tonen van een numeriek toetsenbord wel zo fijn.
  8. Kijk eens kritisch naar de juiste positie van elementen. Waar staat de button ‘product toevoegen aan winkelwinkelwagen’?
  9. Zijn buttons groot genoeg zodat ze met een vinger aangeraakt kunnen worden?
  10. Denk eens aan een zoekfunctie.
  11. Lezen van een klein scherm is een nog grotere uitdaging dan lezen van een desktop. Zorg dus voor een lekker leesbaar font en houd zinnen kort.

Focus op mobiel, want anders…

Natuurlijk ga ik niet dreigen. Je laat echter wel kansen liggen als de gebruiksvriendelijkheid van je webshop op mobiel te wensen overlaat. Ten eerste door de toename van websitebezoek via mobiel, ten tweede door Google’s mobile first indexing update. Ook uit dit onderzoek blijkt dat smartphones niet alleen gebruikt worden om te oriënteren, maar dat er daadwerkelijk aankopen via mobiel worden gedaan – en veel. Wil je blijven ranken en verkopen, dan zou de user experience op mobiel nu je aandacht moeten hebben.

7-tips-voor-meer-omzet

Conversie van je webshop verhogen? 17 tips van e-commerce experts


Adverteren is kostbaar. Dat zal elke webshopeigenaar of marketingmanager beamen. Dus voor je die dure euro’s in een AdWords- of Facebookcampagne steekt, wil je misschien eerst onderzoeken of je niet meer bestaande bezoekers kunt omtoveren tot klant.

statistic id439576 global online shopper conversion rate 2016 2017

Bron: Statista

Daar valt namelijk nog een wereld te winnen. Maar liefst 97% van de webwinkelbezoekers besluit géén aankoop te doen. Een wereldwijd gemiddelde dat overigens al een aantal jaar stabiel blijft.

Hoe zorg je dan voor een hogere conversieratio op je webshop?

Om die vraag te beantwoorden heb ik de hulp ingeschakeld van e-commerce experts zoals Mark van den Berg (Manager Marketing & Partners Spotler), Desiree van der Horst (Fingerspitz), Anthony Ng Monica (CEO Swogo Limited), Iris Kuijpers (Senior Behavior Designer, BuyerMinds), Jaap van Baar (mede-eigenaar Wiqhit) & Frans Jan Boon (eigenaar Add to Friends).

Samen met hen geef ik je in dit artikel 17 handige conversietips voor je webshop die anno 2018 nog steeds goed werken:

#1 One size fits none

onesizefitsall

Bron: Jack Corbett

‘Sorry, meneer de olifant, we verkopen geen maatje XXXXXL.’

Het is een illusie om te denken dat je die 97% wel even klant maakt. Veel van je bezoekers zijn simpelweg niet of nauwelijks te converteren.
Frans Jan Boon raadt daarom aan om prioriteiten te stellen: “Segmenteer je bezoekers en klanten voor je begint; one size fits none.”

 

Met tools zoals Google Analytics kun je de meest interessante groepen eruit pikken. Bijvoorbeeld regelmatig terugkerende klanten of bezoekers die op een zoekterm met een hoge conversieratio binnenkomen.

Maar natuurlijk zijn ook de klassieke buyer persona’s belangrijk. Weet wat je 4 of 5 belangrijkste soorten klanten zijn en hoe je ze aanspreekt.

#2 Identificeer waar het misgaat in de klantreis

Als je webshop een fysieke winkel zou zijn, dan gaat het bovengemiddeld vaak mis tijdens het afrekenen. Maar dat is volgens Jaap van Baar zeker niet het enige moment waar je op moet letten in de klantreis: “Registreer het gedrag van je bezoekers en optimaliseer je interieur en looppaden.”

Zo vond CoolBlue afgelopen herfst bijvoorbeeld uit waarom ze zoveel inbouwvaatwassers retour kregen.

Blijf voortdurend meten waar en waarom (hiervoor zul je soms enquêtes, klantinterviews of testpanels moeten inzetten) bezoekers je webshop verlaten en je vindt sneller oplossingen om de conversie te verhogen.

Desiree van der Horst: “Zorg ervoor dat je checkout process zo gemakkelijk mogelijk is. Denk aan een guest checkout (helaas nog vaak vergeten), op mobiel het openen van het juiste toetsenbord (cijfers bij postcode/tel nr) en de autocomplete van je adresgegevens. Laat ook zien waarom je bepaalde gegevens nodig hebt. Hoezo moet ik mijn telefoonnummer achter laten? Wordt ik dan benaderd door een of andere gladde verkoper?”

#3 E-mail werkt nog steeds prima

kopennaaraanleidingvanmail

Bron: Spotler Nationaal E-mail Onderzoek 2017

Mark van den Berg: “Een van de oudste online kanalen ter wereld zorgt nog steeds voor veel conversie in de webshop.”

“Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 komt naar voren dat:

  • 85% van de ruim 2.000 ondervraagde Nederlanders zich het afgelopen jaar op nieuwe nieuwsbrieven heeft ingeschreven.
  • De belangrijkste reden voor 69% van de respondenten om dit te doen is het ontvangen van reclame.
  • En uiteindelijk heeft 75% van alle Nederlanders het afgelopen jaar minimaal 1x een aankoop gedaan in een webshop naar aanleiding van een mailingvan die webshop.”

#4 Verlaten winkelmandjes

Pas op: niet geschikt voor de gevoelige ondernemer

Mark van den Berg: “Simpel en nog steeds heel effectief is ook de verlaten winkelwagencampagne.”

“De trigger is hierin: je plaatst allerlei zaken in je winkelwagen, maar verlaat de shop zonder af te rekenen. Na X tijd laat de betreffende webshop automatisch een mail naar die persoon versturen met de boodschap: we hebben nog iets voor je klaarstaan in je winkelwagentje.”

“Gemiddeld 78% procent van alle shoppers laat zijn winkelwagentje achter zonder te converteren, maar een verlaten winkelwagencampagne zorgt ervoor dat gemiddeld 20% van die shoppers alsnog de order plaatsenvolgens cijfers van de Data&Marketing Association onder Amerikaanse Retailers.”

waaromverlaten

Wat zorgt er eigenlijk voor dat mensen hun bestelling niet afronden?

Vaak gaat het om hoge kosten of een ingewikkeld bestelproces. Hier kun je met een verlaten winkelwagencampagne op inspelen:

boldkingdrankjemetgisele

Bron: Boldking(uitgelicht door Spotler)

Bijvoorbeeld door zoals scheermesjesleverancier Boldking met wat humor een extra korting aan te bieden. Of door simpelweg te vragen of en hoe je kunt helpen bij het afronden van de bestelling.

#5 Social proof – zorg wel dat je het écht kunt bewijzen

socialproofcijfers

ron: Coolblue

Niet iedere webshop heeft evenveel aanbevelingen, Facebookfans of awards als CoolBlue. Maar het principe van duidelijk zichtbare social proof op elke pagina kun je ook – juist – als kleinere speler overnemen.

hellofreshtwitter
Bron: Maaltijdbezorger HelloFreshgebruikt tweets als aanbeveling

bloomon
Bron: Bloomon (abonnement op bloemen) gebruikt liever Instagram

Iris Kuijpers: “Boost de motivatie om te converteren met persuasion tactics. Laat bijvoorbeeld zien dat anderen het ook doen.”

socialproofmedia
Bron: Fixico

Social Proof komt in vele vormen en maten – recensies, aanbevelingen op social media, gebruikersaantallen, vermeldingen in de media enz.

dotanexcuusdespeld
Bron: De Speld over de nep-reviews van zanger Dotan

Zorg er wel voor dat het verifieerbare social proof is. Externe partijen zoals KlantenvertellenKyioh en The Feedback Company kunnen je hiermee helpen. Oh, en neprecensies van je eigen producten of diensten zijn natuurlijk altijd uit den boze…

#6 Geef een tijdelijke korting

coolcat

Bron: Bij Coolcat is het toevallig nét de laatste dag van de sale

Wat volgens Iris Kuijpers ook goed werkt is een tijdelijke korting geven op je producten: “Hiermee creëer je de nodige schaarste.”

vakantieveiling
Bron: Vakantieveiligingen.nl wil graag dat je snel beslist

Zorg er wel voor dat je kortingen enigszins geloofwaardig blijven. Webshops die standaard met een countdown-popup komen, verliezen al snel het vertrouwen van hun (terugkerende) bezoekers.

#7 Automatische aanbevelingen

Ditvindjemisschienookleuk

Bron: Zalando wil graag dat ik nog een extra shirtje koop

Mark van den Berg: “Door de implementatie van recommendation software binnen je e-commerce platform, kun je op basis van koop- en klikgedrag en profielopbouw altijd de juiste aanbevelingen doen.”

“Onderzoek van Forrester uit 2015 toont aan dat 10 tot 30% van alle door e-commerce gedreven omzet in de VS is toe te wijzen aan (product) recommendations. Lijkt me zinvol om mee te experimenteren als je een webshop runt.”

#8 Ga het gesprek met je klanten aan

zitstabureau

Bron: Health2work met een livechat-popup

Jaap van Baar: “Daag bezoekers uit om de interactie aan te gaan. Net als de verkoper die je vriendelijk gedag zegt.”

Een oplossing die ik veel webshops zie gebruiken is livechat. In potentie kun je de conversieratio daar enorm mee verhogen, maar dan moet er wel écht iemand met verstand van zaken binnen 1 minuut reageren.

Anders doet livechat misschien wel meer kwaad dan goed.

Bovenstaand gesprek met Health2Work vind ik een mooi voorbeeld van hoe het wél moet. ‘Ergonomisch adviseur’ Lysanne begint zelf het gesprek, reageert direct en stelt proactief vragen.

#9 Laat je bezoeker niet zomaar weggaan

winkelmandjebewaren

Bron: Werkaandemuur.nl biedt aan om je winkelmandje te mailen

Jaap van Baar: “Sta klaar als iemand dreigt weg te gaan. Speel actief in op een exit intent of inactiviteit. Toon contactgegevens of goede argumenten om iemand over de streep te trekken.”

Webteksten die converteren? Probeer CopyRobin gratis.
Plaats nu een proefopdracht

#10 Bundel je aanbiedingen

mediamarkt

Bron: Mediamarkt – waarom niet ook MS Word en een muismat bij je laptop?

Anthony Ng Monica: “E-commerce heeft prijzen transparant gemaakt. Klanten kunnen ze eenvoudig online vergelijken en ze zullen daardoor altijd de laagste prijs bij je webshop verwachten.”

“Door slim gebruik te maken van pakketaanbiedingen kun je weer iets van je marge terugpakken. Bijvoorbeeld door producten waarop je klanten voornamelijk de prijs vergelijken te combineren met accessoires waarop je hogere marges kunt verdienen.”

“Een goed voorbeeld hiervan is de Media Markt. Ze hebben met de slimme bundels van Swogo veelgekochte pakketten samengesteld waarbij je laptops (5% marge) automatisch combineert met bijvoorbeeld muismatten, Office-pakketten en antivirussoftware (marge tot 70%).”

#11 Juiste tone of voice

toneofvoiceyoungcapital

Bron: YoungCapital – Je eerste werkdag zo is-ie in je hoofd

Iris Kuijpers merkt op dat het veel uitmaakt hoe je je klanten aanspreekt: “Denk vanuit de gebruiker en niet vanuit de organisatie. Gebruik de juiste tone of voice.” Dat het niet eenvoudig is om precies de juiste toon te vinden, daar schreef ik eerder al over in mijn blog over SEO-teksten.

Soms heb je meer dan 1 tone of voice nodig voor verschillende klantsegmenten. Zo spreekt uitzendbureau YoungCapital hun studenten en starters aan met hippe Vice-achtige artikelen en bewegende GIFjes.

toneofvoiceyoungcapital2

Bron: YoungCapital – voor werkgevers

Maar de werkgevers worden netjes met ‘U’ aangesproken.

#12 Benadruk het lokale element

7echtewinkels

Bron: Belsimpel noemt het échte winkels

Jaap van Baar: ”Lokaal is persoonlijker. Gebruik daarom lokale elementen in je webshop, zoals het duidelijk weergeven van contactgegevens of het laten zien van winkels in de buurt.”

#13 Zo vroeg mogelijk converteren

konijnaandacht

Bron: Unsplash – je hebt de aandacht, nu doorpakken!

Volgens Frans Jan Boon moet je na het in kaart brengen van de customer journey het volgende doen: “Zorgen dat je relevant bent in alle fases zodat je bezoekers zo vroeg mogelijk in hun klantreis kunt converteren.”

#14 ‘Uitschrijven gaat supereenvoudig’

altijduitschrijven

Bron: Kruidvat benadrukt dat het geen gegevens doorverkoopt

Iris Kuijpers: “Maak het gewenste gedrag (conversie!) zo simpel mogelijk. Neem alle mogelijke barrières van de doelgroep weg. Geef bijvoorbeeld aan dat je de conversie (zoals je inschrijven voor een nieuwsbrief) weer eenvoudig ongedaan kunt maken.”

#15 Data > Hypothese > Testen

https://youtu.be/0OfiyT6CBJA

Dankzij dit experiment kreeg Wistia 15% meer video-uploads.

Tot slot heeft Frans Jan Boon nog 3 afsluitende opmerkingen over hoe je de conversieratio op je webshop moet verhogen:

“Wijzig nooit iets zonder dit te (A/B) testen, doe nooit een A/B test op onderbuikgevoel zonder hypothese, en stel nooit een hypothese op zonder gedegen (data)analyse.”

#16 Richt je eerst op bestaande klanten

Ook kun je je volgens Boon het beste eerst op bestaande klanten richten: “Vergeet het verhogen van je conversiepercentage, richt je in plaats daarvan op het verbeteren van de customer experience en het verhogen van de lifetime value van je klanten.”

#17 Volg dit lijstje niet blind op

blindopvolgen

Bron: Unsplash

En tot slot misschien wel de beste tip van het hele lijstje.

Frans Jan Boon: “Negeer alle ‘best practices’; dit zijn ‘past practices’ die niet per se op jouw webshop van toepassing zijn.”

Bonus tips

Desiree van der Horst: “Zorg natuurlijk ook voor gemak in verzending. Verschrikkelijk als je geen opties kunt kiezen. Ik wil zelf bepalen waar, wanneer & op welke tijd ik mijn pakketje kan laten bezorgen. En dan niet zaterdag tussen 08.00 – 16.00, maar tussen 08.00 – 10.00 etc.”

en

“Investeer in goede foto’s”, zegt Desiree van der Horst tot slot. “Zeker bij luxere producten. Als mensen dit in de winkel zouden zien, wat zouden ze dan willen voelen, willen zien? Zorg ervoor dat de texturen, motieven & kleuren duidelijk terug te zien zijn!”

leer-hoe-je-hoog-scoort-in-google-met-je-webwinkel

Leer hoe je hoog scoort in Google met je webwinkel


In samenwerking met Link-assistant.com hebben we een handig te volgen stappenplan gemaakt waarbij je leer hoe je hoogt kunt scoren in Google. In totaal hebben we 13 rankings signals beschreven die nog steeds relevant zijn in 2018. (Er zitten aff. links bij, dit zijn een van de weinige inkomsten bronnen om de community draaiende te houden en jullie van deze informatie te kunnen voorzien.)

Ik denk dat iedereen het ondertussen wel weet; Google heeft meer dan 200 rankfactoren. En dan zijn er ook nog kerels (Backlinko) die een lijst met 200 factoren hebben samengesteld en het nog up-to-date houden ook. Het is heel leuk om van al die dingen op de hoogte te zijn, maar in werkelijkheid is het niet echt mogelijk om voor al deze rankfactoren te optimaliseren.

Terwijl je beslist of dit feit tot een depressie of opluchting leidt, zal ik je een lijst geven met de ranking factoren (een stuk minder dan 200, beloofd) die relevanter worden geacht dan vele andere. Als laatste heb ik gecontroleerd of de lijst geldig is voor 2018. En ja, dat is hij.

Plus, een belangrijke opmerking voor degenen die denken dat optimalisatie voor factoren van de top 3 (ongeacht wat ze zijn) voldoende is. Kijk welke factor volgens John Mueller de belangrijkste zijn van Google:

Rekening houdend met de “awesomeness” van het internet en de inhoud ervan, hoe moet iemand dan “awesomeness” creëren? Volgens Gary Illyes variëren de factoren op basis van de top, afhankelijk van de zoekopdracht van de zoeker:

Dus, je ziet het al, geweldige inhoud die overeenkomt met de zoekintentie. Dit betekent dat alleen al voor drie factoren optimaliseren niet voldoende is in de huidige situatie. Hoe meer relevante factoren je mee neemt, hoe beter je zal ranken.
Op naar de lijst!

 

Inhoud

  1. Content
  2. Backlinks
  3. Gebruikerservaring en veiligheid
  4. Technische factoren
  5. On-page

1. Content.

 

Zelfs als iemand geen content van hoge kwaliteit maakt, weet men dat dat wel moet, omdat het overduidelijk is dat mensen naar je site komen voor de dingen waarnaar ze zoeken. Houd hier rekening mee en houd ook rekening met de volgende factoren wanneer je content voor je site maakt:

  1. Zoektermen onderzoek

Ik weet, ik weet het, sommigen zeggen dat onderzoek op zoekwoorden verouderd is. Ik zou zeggen dat keyword stuffing (zeker) achterhaald is en dat exacte keyword matching niet zo belangrijk is vanwege het bloeiende bestaan van semantisch zoeken.

Zoekwoorden zijn echter absoluut noodzakelijk. Ze zijn bakens voor uw bezoekers. Ze begeleiden ze naar uw site. Het punt is dat de onderzoeksmethoden en de implementatie van sleutelwoorden verfijnder moeten zijn.

Controleer en verbeter 

 

  1. Zoekwoorden van concurrenten.

Een van de beste strategieën in de SEO-wereld is om een kijkje te nemen bij je concurrenten voor wat inspiratie. Hetzelfde geldt voor zoekwoordonderzoek. Een groot voordeel is dat je het kunt doen met behulp van de nieuwe onderzoeksmethode van Rank Tracker die de beste zoekwoorden van concurrenten onthult.

Open de tool van link-assistant of maak een nieuw project aan en ga naar Keyword Research> Ranking Keywords. Plak de site van je concurrent in het zoekvak en binnen enkele ogenblikken is er een lijst met zoekwoorden met al hun prestatiestatistieken.

Vergeet niet dat de Rank Tracker’s Keyword Research-module 20 zoekwoordonderzoeksmethoden heeft die je kunnen helpen om veel waardevolle zoekwoordideeën te onthullen. Op dit moment alleen in voor de USA.

  1. Voice search. 

Met de exponentiële groei van mobiel gebruik is gesproken zoekopdrachten nu echt een ‘ding’. Een truc hier is dat zoekwoordonderzoek voor stem nogal verschilt van de traditionele zoekopdracht.

Wanneer een persoon hun vraag spreekt, hebben ze de neiging om het te vormen als van nature klinkende vragen, alsof ze spreken tegen een echte persoon. In een dergelijke situatie moet je optimaliseren voor long-tail-conversationele zoektermen en vragen die mensen waarschijnlijk zullen stellen.

Dit is eenvoudig te doen met Rank Tracker’s Related Questions-onderzoeksmethode. Ga naar Keyword Research> Related Questions, plak hier je zoekwoorden:

Nadat u een mooie lijst met vragen heeft, moet u uw inhoud verder om deze woorden heen bouwen.

  1. Featured snippets. 

Featured snippets nemen de zogenoemde “positie nul” in beslag – een van de resultaten van de SERP-ruimte met een vak dat een kort antwoord op de vraag en een koppeling naar de bron bevat. Het wordt beschouwd als een perfecte gelegenheid voor een betere zichtbaarheid en de daaruit voortvloeiende voordelen.

Als het gaat om mobiel zoeken, wordt de zichtbaarheid nog groter, omdat een featured snippet bijna de hele schermruimte beslaat. Bij gesproken zoekopdrachten is een featured snippet box het eerste en enige wat voor gebruikers gelezen wordt als ze geen mogelijkheid hebben om op het scherm te kijken.

Wat heb je hiervoor nodig:

1) Experimenteer met query’s met je doel zoekwoorden en controleer of een van hen een featured snippet heeft. Zo ja, kijk welk soort informatie Google als het beste antwoord op de vraag beschouwt. Controleer bovendien of er iets ontbreekt in de verstrekte informatie die je kunt invullen met behulp van jouw eigen content.

2) Maak je content ‘snipbaar’ door middel van de omgekeerde piramideformule om de gegevens te structureren:

  1. Belangrijkste info -> 2. Belangrijke details -> 3. Achtergrondinformatie

3) Optimaliseer de indeling om het Google gemakkelijker te maken je gegevens te vinden en op te halen voor een featured snippet De meest populaire formaten voor positie nul zijn:

  • paragrafen (een HTML-tag <p>);
  • tabellen (een HTML <table> -tag);
  • lijsten (HTML-headerlabels h1 of h2).
  1. Zoekintentie.

Google neemt iedere zoekactie zeer serieus. Wanneer iemand naar Marks & Spencer zoekt, gaat de zoekmachine ervan uit dat ze een winkel nodig hebben die het dichtst bij hen in de buurt is. Als gevolg hiervan zijn de zoekresultaten op deze manier gevormd. Bovendien, als de zoeker niet helemaal tevreden is met zoekresultaten, toont Google nog een aantal ideeën in verwante zoekopdrachten.

Volgens Google moet jij hetzelfde doen, d.w.z. je publiek begrijpen om hen de beste resultaten te geven. Gelukkig hoeft je niet echt te raden,  de zoekintentie is segmenteerbaar en zijn er een paar manieren om te controleren waarnaar mensen op zoek zijn.

Controleer en verbeter ->

Er zijn twee scenario’s wanneer het werken met zoekdoeleinden zinvol is:

1. Je voert zoekwoordonderzoek uit en plant welke zoekwoorden je moet targeten.

In dit geval heb je al een lijst met zoekwoorden die je wilt targeten. Alles wat je op dit moment nodig hebt is dieper graven om te begrijpen welke inhoud je voor deze zoekwoorden moet maken.
Wees hier slim en gebruik het rangschikkingsmechanisme van Google om inzicht te krijgen in de zoekintentie. Experimenteer met zoekopdrachten die naar jouw mening bezoekers naar je site moeten leiden. Typ een van hen in het zoekvak, bestudeer de eerste pagina met zoekresultaten en probeer de zoekintentie te achterhalen met behulp van:

  • organische overzichten;
  • voorgestelde zoekopdrachten;
  • verwante zoekopdrachten.

Als ik bijvoorbeeld ‘vectorafbeeldingen’ zoek, zie ik dat een aantal pagina’s waarop ik vectorafbeeldingen kan downloaden of kopen. Een kleiner aantal links suggereert echter enkele hulpmiddelen waarmee ik vectorafbeeldingen kan bewerken of converteren. Ik zie dus twee verschillende intenties onder één vraag. Dezelfde twee intenties die ik zie in de gerelateerde zoekopdrachten.

Volg deze procedure en controleer welke intentie bovenaan de zoekresultaten staat. Als je ziet dat jouw intentie niet zo is, betekent dit dat je, indien mogelijk, je content strategie opnieuw moet vormgeven (zoals deze zoekintentie opnemen of je op andere zoekopdrachten richten).

  1. Je rangschikt al een aantal zoekwoorden, maar je weet niet zeker of de inhoud overeenkomt met de zoekintentie.

Probeer in dit geval de volgende maatregelen te treffen:

• Kijk in Google Search Console door je zoekwoorden die al een classificatie hebben, maar die een lage CTR hebben.
• Let op je bouncepercentages. Hoewel niet elke bounce zorgwekkend is, moeten hoge bouncepercentages worden gecontroleerd. In je Rank Tracker-project moet je, nadat je je zoekwoordonderzoek hebt uitgevoerd, al een aantal doelzoekwoorden hebben en de pagina’s van je site die voor deze zoekwoorden in aanmerking komen. Voeg de Page Bounce Rate (GA) kolom toe aan je Rank Tracking-dashboard.

Let op dat er sommige gevallen zijn waarin verkeer naar dezelfde pagina komt vanuit verschillende query’s. En het zal nogal lastig zijn om te begrijpen op welke zoekopdracht het precies botst, omdat Google Analytics geen zoekwoorden biedt.

Zodra je een idee heeft waar het probleem ligt, dat wil zeggen de zoekwoorden die overeenkomen met de verkeerde zoekintentie, kunt je het volgende doen. Je kunt je pagina opnieuw schrijven om de intentie van de zoekopdracht veel beter op elkaar af te stemmen. Of maak een geheel nieuwe pagina die op die specifieke zoekwoorden en voor die specifieke zoekintentie is gericht. Ondertussen kunt je de huidige pagina gebruiken voor andere vragen. Zorg er wel voor dat je het optimaliseert zodat het je andere pagina’s niet kan kannibaliseren.

2. Backlinks.

Veel dingen veranderen in het SEO landschap, maar backlinks blijven een van de belangrijkste positiesignalen voor Google. Het is waar dat je geen hoge posities in SERP’s kunt verdienen door link schemes – Google is er helemaal niet blij mee. Een kwaliteits linkprofiel werkt echter prima voor elke site. Soms is alleen deze factor al voldoende om beter gevonden te worden.

Het probleem is dat het vrij moeilijk is om hoge kwaliteits links te krijgen en dit ook in een korte tijd te doen. Het is bijna een vorm van kunst.

  1. Aantal backlinks en link domeinen.

Hoewel Google nu kwaliteit predikt vóór kwantiteit, heeft het aantal pagina’s en domeinen die een link naar een site hebben nog steeds een enorme impact op je rankings.

In een paar van zijn patenten zegt Google dat een algehele linkscore van een site bestaat uit individuele kwaliteitsscores die door elke inkomende link worden doorgegeven. Je kunt het zo lezen: meer links resulteren in een hogere score (mits ze geen link-schemes zijn).

Houd er rekening mee dat links afkomstig van hetzelfde domein (met name site-wide links) weinig gewicht in de schaal leggen; Google telt vaak slechts een van die links bij het evalueren van je linkprofiel.

Controleer en verbeter ->

Als je wilt weten naar welke linkscores je gaat concurreren, bekijk je eerst de linkprofielen van concurrenten.

Open SEO SpyGlass en maak een project aan voor je site. Ga naar de module Domeinvergelijking en voeg de domeinen van je belangrijkste concurrenten één voor één toe, en zie hoe jouw webwinkel zich verhoudt tot de linkprofielen van je concurrenten. Total Backlinks en Total Linking Domains zouden je een goed idee moeten geven over hoeveel verbetering je linkprofiel nodig heeft, kwantitatief gezien.

Als je ziet dat je linkprofiel een push nodig heeft, probeer dan zelf kwalitatieve link prospects te vinden. Om dat te doen, start je LinkAssistant en maakt een project aan. Klik op Zoek naar prospects en selecteer een zoekmethode die je wilt gebruiken (u kunt het proces herhalen met zoveel zoekmethoden als je wilt). Zodra je klaar bent met je onderzoek, krijg je een lijst met potentiële linkpartners in dit project, samen met hun e-mailadressen voor het zoeken van contact.

Analyseer deze lijst en selecteer de prospects die het meest waarschijnlijk naar je willen linken. Een groot voordeel is dat je ze rechtstreeks vanuit de tool kunt bereiken. Klik met de rechtermuisknop op een contact (of meerdere contacten, als je een vergelijkbaar bericht wilt sturen) en klik op E-mail verzenden naar geselecteerde prospecten. Gebruik in je e-mail een eigen bericht of gebruik een aantal van de kant-en-klare e-mailsjablonen, afhankelijk van de linkbuildingtechniek die je gebruikt. Je kunt in de module Email controleren op antwoorden en uw correspondentie met prospecten beheren.

  1. Link authority.

Zoals ik in het voorgaande punt heb vermeld, welke links je ook hebt, zij moeten als een van de sterkste ranking factors van goede kwaliteit zijn. Anders kunnen backlinks van lagere kwaliteit je site ernstig benadelen.

Controleer en verbeter ->

Regelmatige audits kunnen je helpen mogelijke problemen in verband met Google-penalties te voorkomen. Om links te controleren op hun kwaliteit, start je SEO SpyGlass en maakt een project aan voor je webwinkel.

Zodra je een lijst met backlinks van je webwinkel hebt, gaat je naar het Backlinks dashboard, selecteer alle koppelingen en klik op Factoren bijwerken. Navigeer naar het tabblad Link penalty risk voor risico’s en klik op de kop van de kolom Penalty Risk (dit zal de links sorteren op risico percentage).

Alle links met een risico percentage van meer dan 30% zijn het waard om naar te kijken – dit kunnen links van lage kwaliteit zijn. Alle links met een risico percentage van meer dan 60% hebben je onmiddellijke aandacht nodig, omdat deze mogelijk je linkscore omlaag halen omdat deze onder Google’s lage kwaliteitsdrempel zitten en je site als gevolg daarvan kan worden gestraft.

Je kunt contact opnemen met de eigenaar van deze site waar links met een slechte kwaliteit vandaan komen en hen vragen deze links te verwijderen. Als dit geen optie is, kun je die spamachtige links afwijzen. Als je backlinks wilt weigeren, moet je een bestand  maken volgens bepaalde regels voor syntaxis en opmaak en het bestand uploaden naar Google Search Console.

Je kunt met een paar klikken een afwijzingsbestand maken in SEO SpyGlass. Hiertoe selecteer je de links die je wilt afwijzen, klik met de rechtermuisknop op de selectie en selecteer Backlinks afwijzen. Meestal wil je links op het domeinniveau afwijzen; dus zorg ervoor dat je Gehele domein selecteert in de modus Afwijzen.

Ga vervolgens naar Voorkeuren -> Backlinks afwijzen / zwarte lijst en druk op Exporteren om het bestand met afwijzingen op te slaan op je computer en upload het naar Google Search Console.

Tip: De meest “aantrekkelijke” inhoud krijgen meer links, gebruik daarom verschillende soorten infographics, casestudy’s, enquêtes, tutorials, enz. Dus als het mogelijk is om dit soort inhoud op je site aan te bieden gebruik deze dan.

  1. Link anchor text.

De ankertekst is misschien niet zo belangrijk toch stuurt zoekwoord-rijke (niet over-geoptimaliseerde!) anchor-tekst nog steeds een sterk relevant signaal naar Google.

Hier is het concept van relevantie nauw verbonden met dat van diversiteit. Hoewel je backlinks naar verwachting relevant zijn voor het onderwerp van je pagina, is het belangrijk op te merken dat te veel ankerteksten je kunnen helpen aan een penalty volgens de Penguin-sanctie van Google.

Het is begrijpelijk dat er geen standaard verhouding is tussen verschillende soorten ankertekst in je linkprofiel. Hieronder vindt je echter enkele gemiddelden om je een idee te geven van hoe een natuurlijk linkprofiel er doorgaans uitziet.

Controleer en verbeter ->

Maar net zoals met alles in SEO, is het beste om te vertrouwen op de linkprofielen van je hoogst geplaatste concurrenten in plaats van de gemiddelden.

Ga in het SEO SpyGlass-project voor je site naar Backlink-profiel> Samenvatting om de meest gebruikte ankers (en trefwoorden binnen die ankers) te leren kennen. Doe hetzelfde voor de projecten die je hebt gemaakt voor je hoogst geplaatste concurrenten (u vindt ze in het vervolgkeuzemenu Project) om verbeterpunten te ontdekken met betrekking tot de ankers van je links.

Als je niet tevreden bent met de huidige ankers van je backlinks, moet je contact opnemen met webmasters die naar je site linken en een wijziging aanvragen.

Om het proces te versnellen, exporteert je deze links van SEO SpyGlass door naar Bestand> Exporteren te gaan en deze vervolgens te importeren in het project van LinkAssistant in een andere klik via Bestand> Importeren.

Selecteer nu de backlinks die je hebt geïmporteerd en klik op Update> Contact opnemen met e-mail. Op deze manier kun je rechtstreeks vanuit LinkAssistant contact opnemen met webmasters en hen vragen om wijzigingen aan te brengen in de ankerteksten van je links.

3. Gebruikerservaring en veiligheid.

Ik oordeelt vanuit mijn eigen ervaring. Als ik iets niet op een site kan vinden of in de war raak door ongemakkelijke navigatie, beweegt mijn muis direct naar de rechter boven hoek (het kruisje op af te sluiten). Laat staan als een pagina meer dan een paar seconden laadt! Het lijkt erop dat ik niet alleen ben in deze situatie. Vandaag de dag zijn we nogal kieskeurig als het gaat om UX, zowel op desktop als mobiel.

Laten we in het verlengde hiervan praten over de signalen die SEO-ers belangrijk vinden voor Google.

  1. Click-through rate.

Een klikfrequentie of CTR is de verhouding tussen het aantal keren dat op een bepaald zoekresultaat is geklikt en het aantal keren dat het aan zoekers is weergegeven.

Google suggereert alleen in zijn talrijke patenten dat SERP CTR’s een enorme impact hebben op rankings, maar deze implicaties zijn vrij duidelijk. SearchMetrics ‘ranking factors infograpic vond zelfs dat de CTR de hoogste correlatie heeft met ranglijsten uit alle onderzochte factoren.

Ja, ik hoor je zeggen dat correlatie niet altijd gelijk is aan veroorzaking. Real-time experimenten hebben echter aangetoond dat een toename in CTR letterlijk de positie van een site in realtime kan verhogen, waardoor het meer dan waarschijnlijk is dat Google een klikfrequentie gebruikt als factor in zijn rangschikking van algo.

Voor elke zoekopdracht verwacht Google een CTR in een bepaald bereik voor elk van de vermeldingen (bijvoorbeeld voor merkzoekwoorden, het CTR van nummer 1-resultaat is ongeveer 50%, voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten haalt het bovenste resultaat ongeveer 33% van de klikken ). Als een gegeven vermelding in de SERP een CTR krijgt die aanzienlijk boven (of lager) ligt dan dat bereik, kan Google het resultaat opnieuw rangschikken.

Controleer en verbeter -> 

Als je de CTR van je snippets wilt controleren, ga dan naar het rapport Zoekanalyse in Google Search Console. Selecteer Klikken, Vertoningen, CTR en Positie die je wilt tonen.

Hoewel de CTR-waarden voor verschillende posities in Google-SERP’s kunnen variëren afhankelijk van het type query, kun je gemiddeld ten minste 30% klikken verwachten voor een nummer 1-resultaat, 15% voor een nr. 2-resultaat en 10% voor een nummer 3 resultaat.

Als de CTR voor sommige van je vermeldingen onder deze gemiddelden ligt, kunnen dit de probleemvermeldingen zijn waarop je je in eerste instantie wilt richten.

De belangrijkste focus moet zijn op het aantrekkelijk maken van uw vermeldingen en klik waardig.

  • Gebruik beschrijvende URL’s. Uit een onderzoek van Microsoft is gebleken dat beschrijvende URL’s 25% meer klikken ontvangen dan ‘generieke’ URL’s.
  • Schrijf snippet titels volgens de volgende formule: formaat + emotie + inhoudtype + onderwerp.


Image bron: Wordstream

 

  1. Schrijf de beschrijving van je snippet op alsof het een advertentie voor je content is.
  2. Gebruik gestructureerde gegevens. Door deze speciale markup te gebruiken, kun je elementen aan HTML toevoegen zodat je snippets er aantrekkelijker uitzien voor gebruikers. Ze kunnen bijvoorbeeld worden “versierd” met sterbeoordelingen, klantbeoordelingen, afbeeldingen, aanvullende productinformatie, enz.

Dankzij Google hoeft je geen webontwikkelaar te zijn als je de gestructureerde gegevens op een website wilt markeren. Je kunt de Opmaakhulp voor gestructureerde gegevens gebruiken. Voordat je het blok HTML in het schema toevoegt aan je pagina’s, dien je een voorbeeld van deze fragmenten te bekijken door de broncode van je pagina te kopiëren en in de Google Testing Tool te plakken.

Als je al deze zaken in gedachten houdt, kun je je Google-fragment bewerken en een voorvertoning weergeven in Inhoudsanalyse> Contenteditor in WebSite Auditor, op het tabblad Titel en metatags.

Zodra je tevreden bent met je fragment, klik je op de pagina Opslaan om het HTML-bestand op te slaan en te uploaden naar je website. Natuurlijk kun je dit voorbeeld ook gebruiken om je fragmenten aan te passen in je eigen CMS.

  1. Dwell time en bounce rate.

Deze twee statistieken zijn nauw met elkaar verbonden.

Bouncepercentage (bounce rate) is het percentage sessies van één pagina, dat wil zeggen bezoekers die slechts één pagina op je site bezoeken voordat ze deze verlaten. Het maakt niet uit hoeveel tijd bezoekers besteden op deze pagina, 2 seconden of 20 minuten, het wordt nog steeds als een bounce gezien.

Dwell-time is de hoeveelheid tijd besteed aan een site tussen de klik op een zoekresultaat en een terugverwijzing naar SERP’s.

SEO-ers staan sceptisch tegenover een meeteenheid voor bouncepercentages vanwege het feit dat zelfs een lange sessie op een pagina als een bounce wordt beschouwd, hoewel het duidelijk is dat een dergelijke sessie een duidelijke indicator is voor de kwaliteit van de pagina. De verblijfstijd is dus betrouwbaarder in termen van het aangeven van de relevantie van de pagina.

Er is geen definitief antwoord of de dwell-time een ranking factor is, er zijn alleen verdenkingen en experimenten.

Maar eind 2017 zei het hoofd van Google Brain, Nick Frost, dit tijdens een conferentie:

“Google is now integrating machine learning into [the process of figuring out what the relationship between a search and the best page for that search is]. So then training models on when someone clicks on a page and stays on that page, when they go back or when they and trying to figure out exactly on that relationship.”

Nick Frost, Head of Google Brain

Het bevestigt min of meer (ze geven hints) dat dwell time wordt gebruikt in een ranking mechanisme.

Controleer en verbeter ->

Omdat mensen meestal niet verder gaan dan de eerste pagina met zoekresultaten, is het logisch om aandacht te besteden aan de dwell time wanneer je site op de eerste pagina staat. Hoewel, zoals je zult zien, de aanbevelingen voor het vergroten van de dwell time niet zo uniek zijn, zul je ze hoe dan ook moeten volgen.

  • Maak betere content

Goed, het is overduidelijk, en je hebt het al een miljoen keer eerder gehoord. In werkelijkheid is het natuurlijk geen fluitje van een cent. Als je nog steeds advies nodig hebt, zorg er dan voor dat je content:

  1. Handig – geeft informatie, inspiratie of motivatie;
  2. Vermakelijk – lacht, verrast of maak het visueel aantrekkelijk;
  3. Toegankelijk – voldoe aan alle wensen van een moderne gebruiker – makkelijk te lezen, gemoedelijk en goed ontworpen.
  • Gebruik logische interne links

Het is heel leuk om alle pagina’s op je site te verbinden die betrekking hebben op een bepaald onderwerp of verwante onderwerpen. Vervolgens kun je de gebruiker veel langer vasthouden op je site.

  • Betrek gebruikers

Breng bijvoorbeeld aanbevelingen op je pagina’s aan door andere relevante artikelen voor te stellen om verder te lezen. Hoe dichter de aanbeveling is bij de pagina die momenteel wordt bekeken, hoe groter de kans dat de gebruiker langer op je site blijft.

  • Introduceer Infinite scroll

Weet je nog hoe je kostbare tijd besteedt aan het scrollen en scrollen van een eindeloze newsfeed op elk socialemedia kanaal? Welnu, natuurlijk kun je ook iets soortgelijks op je site toepassen.

Om je SEO inspanningen niet te schaden door crawlers van zoekmachines te verwarren, breek de pagina dan in gepagineerde secties (elke sectie heeft een vergelijkbare <title> -tag, met rel = “next” en rel = “prev” -waarden in de < head> tag).).

  1. Site architectuur.

Met de ideale site architectuur kunnen niet alleen crawlers meer pagina’s van uw site indexeren, maar kunnen gebruikers die uw site hebben bezocht, ook vinden waar ze in de kortste keren voor zijn gekomen. Het is een van de belangrijkste UX-factoren.

Controleer en verbeter ->

  • Maak je site structuur ondiep

Ondiep betekent dat elke pagina op je site niet meer dan drie klikken verwijderd is van je startpagina (raadzaam). Het is natuurlijk heel moeilijk om dit te bereiken als je een enorme site hebt. Maar als het mogelijk is om te optimaliseren voor drie klikken, doe dat dan.

Je kunt je sitestructuur eenvoudig controleren met WebSite Auditor. Start de tool, maak een project voor je site of open een bestaande, ga naar Sitestructuur> Visualisatie. Als gevolg hiervan zie je een grafiek van de pagina’s van je site en de verbindingen ertussen (met een duidelijk onderscheid tussen omleidingen, verweesde pagina’s, lange reeksen koppelingen, enz.)

  • Maak gebruik van een gebruiksvriendelijke sitenavigatie

Het beste scenario: je hebt een hiërarchische structuur van je site en vervolgens kunt je een hiërarchisch navigatiemenu maken met categorieën en subcategorieën. Laten we kijken naar verschillende manieren om het probleem van de ideale navigatie aan te pakken:

  • Gebruik een paar menu’s op de pagina: probeer niet alle categorieën die je hebt in één menu te proppen. Je kunt ze opsplitsen in een paar logische clusters (zoals, specifiekere of meer gebruikelijke categorieën, links naar interne of externe bronnen, enz.) En deze op verschillende plaatsen op de pagina plaatsen (zoals in twee balken met verschillende achtergrond of op de achtergrond). bovenkant en onderkant van de pagina);
  • Gebruik voor elke categorie gebruik van drop-down menu’s;
  • Probeer minder categorieën en subcategorieën te gebruiken (tenzij je Amazon bent);
  • Gebruik een zoekvak op een zichtbare plaats op je site (dit is een must voor grotere sites);
  • Maak een FAQ-pagina voor het geval je veel vergelijkbare vragen van je gebruikers ontvangt.
  1. HTTPS sites.

Als je site nog niet over is naar HTTPS is dan zou ik dat per direct gaan regelen. Gezien Google in juli 2018 websites zonder HTTPS gaat markeren als onveilig moet dit hoog op je prioriteiten lijst(je) staan als dat nog niet het geval is. Vanaf januari 2017 begon Google met het markeren van die sites die wachtwoorden of creditcards verzamelden als ‘niet veilig’ in de URL-balk.

Controleer en verbeter ->

Het probleem met overschakelen naar HTTPS (en SSL, omdat deze samenwerken) is dat het veel canonieke problemen met zich meebrengt als het niet goed wordt gedaan.

Ik wil  je aanraden om mijn SSL stappenplan voor webwinkels te volgen die ik heb geschreven voor webwinkelkeur. Hierin staat precies beschreven wat je moet doen en waar op te letten.

Als je site al HTTPS-codering gebruikt, kunt je een audit uitvoeren om te controleren of er problemen met gemengde inhoud zijn. Dit is super eenvoudig met WebSite Auditor. Open je project in de tool (of maak een nieuwe aan), ga naar Sitestructuur> Siteaudit en controleer op problemen met gemengde inhoud:

4. Technische factoren.

Hoewel de technische basis van je site essentieel is voor SEO, heeft deze bovendien een speciale plaats in de ranking factoren van Google. Het beste van technische SEO is dat je alle factoren volledig kunt beheersen. Laten we het hebben over de twee belangrijkste factoren die van belang zijn voor rankings.

  1. Mobiel vriendelijk

Google verschuift naar mobile-first die medio 2018 zou moeten worden geïndexeerd. Dit betekent dat de mobiele versie van websites (indien beschikbaar) wordt geïndexeerd in tegenstelling tot de desktopversie. De minder voor de hand liggende – maar misschien nog belangrijker – implicatie van deze wijziging is dat Google nu ook mobiele pagina’s analyseert op basis van de positiesignalen om te bepalen hoe een site moet rangschikken in zowel mobiele als desktopzoekresultaten.

Dus de mobiele vriendelijkheid heeft de status veranderd van “nice-to-have” naar “have-or-die”.

Controleer en verbeter ->

Hoewel het je nu niet schaadt, gebruiken veel websites in plaats daarvan responsief ontwerp. Hoewel Google heeft aangegeven geen voorkeur te hebben voor mobiele communicatie (responsieve, dynamische of afzonderlijke URL’s), raden ze toch aan een responsief ontwerppatroon te gebruiken.

Als u echter besluit om responsief ontwerp te gebruiken, doe het dan grondig of doe het helemaal niet. Als het roekeloos wordt toegepast, veroorzaakt het ernstige UX- en verkeersproblemen. Er is een heleboel documentatie beschikbaar over het aanpassen van responsief ontwerp voor webontwikkelaars. Het kan een beetje werk kosten om elk aspect goed te krijgen, maar het is een investering die zeker meer en meer zal blijven afbetalen.

U kunt de bruikbaarheid van uw mobiele pagina controleren met behulp van WebSite Auditor. Maak in de tool een project voor uw site of open een bestaand, ga naar Content Analysis> Paginacontrole, voeg een pagina toe die u wilt analyseren en voer uw doelzoekwoorden in. Wanneer de controle is voltooid, schakelt u over naar Technische factoren en bladert u naar het gedeelte Pagina bruikbaarheid (mobiel) om te zien of er problemen zijn gedetecteerd. Alle factoren die een waarschuwing of foutstatus hebben, vragen uw aandacht.

 

  1. Pagina snelheid

Het is bekend dat paginasnelheid wordt gebruikt in Google’s ranking. Bovendien kondigde Google de zogenaamde snelheidsupdate aan: vanaf juli 2018 is paginasnelheid een rangordefactor voor mobiele zoekopdrachten.

Paginasnelheid kan ook indirect je SEO beïnvloeden, omdat zoekmachines waarschijnlijk minder pagina’s zullen crawlen als je site traag is vanwege het toegewezen crawlbudget. Dit kan op zijn beurt de indexering van je site negatief beïnvloeden. Laadtijd kan ook een enorme invloed hebben op de gebruikerservaring. Langzamere pagina’s hebben meestal hogere bouncepercentages en een lagere gemiddelde tijd op de pagina.

Waar moet je op letten? Google heeft aangegeven dat ze verwachten dat pagina’s in minder dan twee seconden worden geladen. Dat is voor desktop. Wat mobiel betreft, volgens de Google mobile page speed study, neemt de laadtijd van pagina’s af van één seconde naar zes, en het bouncepercentage neemt toe met 106%. De meest voorkomende boosdoener voor langzame pagina’s is een overvloed aan niet-gecomprimeerde inhoud op de pagina, zoals scripts, afbeeldingen of CSS-bestanden.

Controleer en verbeter ->

In de Content Analysis-module van WebSite Auditor schakelt u naar het tabblad Technische factoren en bekijkt u de factoren voor de paginasnelheid (Bureaublad) aan de linkerkant. Onder dit gedeelte ziet u de exacte lijst met snelheidsgerelateerde factoren die Google zoekt op webpagina’s, volgens hun PageSpeed Insights.

Doorloop alle factoren met een waarschuwing- of foutstatus. Als er niet-gecomprimeerde afbeeldingen of niet-geldige bronnen op je pagina staan, ziet je een koppeling naar een kant-en-klare gecomprimeerde versie van deze bronnen. Volg de link om de lichtere versie daarvan te downloaden en deze naar je site te uploaden:

Misschien kun je zelfs overwegen om je website volledig over te zetten naar AMP.

AMP (Accelerated Mobile Pages) is een open-source project waarmee content van mobiele sites bijna onmiddellijk kan worden weergegeven (vanwege een eenvoudiger, veel lichtere versie van HTML die wordt geleverd via de door Google gehoste cacheversie). Dit initiatief wordt gesponsord door Google maar is niet in eigendom van Google. En het wordt ondersteund door Bing, Baidu, Twitter, Pinterest en andere partijen.

Je kunt een aantal casestudy’s van Stone Temple bekijken over hoe AMP verschillende soorten bedrijven heeft beïnvloed. Evenals hun eigen experimenten met hun eigen mobiele site.

Als  je eenmaal positief bent over het implementeren van AMP, moet je een uiterst belangrijk ding onthouden dat cruciaal is voor succes. Het volstaat niet om een ​​plug-in te installeren en vervolgens te vergeten. Om iets uit dit project te halen, moet je tijd investeren om de AMP-versie van je pagina’s bijna identiek te maken aan je normaal responsieve mobiele pagina’s.

Bovendien is het erg handig om de prestaties van je AMP-pagina’s bij te houden. Je kunt het doen met een bonusuitdaging van Eric Enge (Stone Temple) voor het instellen van het volgen van AMP-pagina’s in Google Analytics of met behulp van WebSite Auditor.

Open je website Auditor-project, ga naar Sitestructuur> Pagina’s en klik op de knop “+” in de rechterbovenhoek om een nieuwe werkruimte te maken. Voeg een filtervoorwaarde toe om alleen de pagina’s met AMP op te nemen in hun URL:

Voeg verder de benodigde kolommen (canonieke URL’s, statuscodes, instructies voor robots, gebroken bronnen, enzovoort) toe aan je werkruimte voor een grondige analyse van je AMP-pagina’s

5. On-page.

On-page optimalisatie gaat over de technische componenten die “achter de schermen” te vinden zijn, maar nauw verbonden zijn met het gebruikerservaring- en indexeringsproces.

  1. Metadata.

Door middel van HTML-tags kunt je Google helpen begrijpen waar je pagina over gaat (omdat de zoekmachine rekening houdt met een combinatie van signalen bij het beantwoorden van een zoekopdracht).

Er zijn echter nog steeds enkele tags die:

  • Verbeter de gebruikerservaring door betere navigatie te bieden en de beste match met query’s aan te brengen;
  • Geef zoekmachines aanwijzingen over waar de belangrijkste delen van de site te vinden zijn of over welke delen ze over het hoofd moeten worden gezien;
  • Laat SERP-fragmenten er aantrekkelijker en informatief uitzien.

Controleer en verbeter ->

1) Optimaliseren de title and description tags om je SERP-fragment aantrekkelijker er uit te laten zien. Ga in het project van je WebSite Auditor naar Inhoudsanalyse> Paginacontrole, in het tabblad Inhoudsoptimalisatie controleert de secties Titel en Metatags op lengte en trefwoorden.

Houd er rekening mee dat Google af en toe titels en omschrijving weergeeft die anders zijn dan die vermeld staan in je tags. Meestal doet de zoekmachine dat om een ​​betere match te maken voor een zoekopdracht. Het is dus niet noodzakelijk een slechte zaak.

2) Maak goed gebruik van je header-tags. Met deze tags kunnen zoekmachines je inhoud op een efficiëntere manier lezen. De volgorde van je header-tags (H1 tot H6) toont het belang van elke sectie. Bovendien is het bij een level-gestructureerde pagina veel makkelijker voor bezoekers om het te lezen en de belangrijkste delen in korte tijd te begrijpen.

Controleer in het tabblad Inhoudsoptimalisatie het gedeelte Body voor trefwoorden in H1 en H2-H6. Het wordt als een goede gewoonte beschouwd om één H1 per pagina te gebruiken en verder je inhoud logisch op te splitsen in secties met H2. Indien nodig kun je H2-secties verder segmenteren met H3, H4, enzovoort. Probeer bovendien om je headings zichtbaar te maken voor je bezoekers, omdat ze meestal de belangrijkste punten van je content weergeven.

3) Vergeet alt-attributen voor je afbeeldingstags niet. Alt-tekst speelt een belangrijke rol bij de afbeeldingsoptimalisatie. Het maakt je afbeeldingen toegankelijk voor zowel zoekmachines (door hen te vertellen wat een bepaalde afbeelding betekent) als voor mensen (door een alternatieve tekst weer te geven voor het geval een bepaalde afbeelding niet kan worden geladen of om bovenaan weer te geven tijdens een zoektocht naar afbeeldingen).

Als je deze extra mogelijkheid wilt gebruiken om hoger te scoren door middel van afbeeldingsoptimalisatie, controleer dan eerst op lege alt-teksten. Deze hebben als eerste aandacht nodig.

Open je WebSite Auditor-project, ga naar Sitestructuur> Siteaudit en let op de sectie Afbeeldingen.

Probeer alleen nuttige afbeeldingen te optimaliseren die van waarde kunnen zijn voor je bezoekers. Bovendien zijn alternatieve teksten nog een mogelijkheid om doelzoekwoorden te gebruiken.

4) Rekening houdend met het feit dat de meeste sociale mediakanalen een stevige positie hebben vandaag de dag, is het een goede zaak om ook aandacht te besteden aan Open Graph (OG) -tags. Met OG-tags bepaal je hoe de informatie over je pagina wordt weergegeven wanneer deze via sociale kanalen wordt gedeeld. Deze mogelijkheid kan je helpen de prestaties van je links op sociale media te verbeteren, waardoor je meer kliks genereert en je conversies verhoogt.

Hier is het verstandig om de ​​titel, omschrijving en afbeeldingen te optimaliseren voor jouw doelgroep. Hou er rekening dat het perse nodig is om te optimaliseren voor zoekwoorden, maar om je potentiële klant te triggeren om te klikken.

Zodra je klaar bent met je OG-metatags, kunt je controleren hoe alles eruit ziet met behulp van Open Graph Object Debugger, een hulpmiddel gemaakt door Facebook.

  1. Interne links.

Het idee van een interne link is om je bezoekers van de ene plaats op je site naar een andere te leiden. Interne links plaats je zo op de site dat ze van toegevoegde waarde zijn en je bezoekers helpen om binnen je site te navigeren.

Logische interne links hebben een dubbel effect op je website. Enerzijds heeft dit invloed op user engagement metrics, zoals de tijd die aan de website is besteed, paginaweergaven per sessie en de conversieratio. Aan de andere kant is het een belangrijke rankingfactor die je posities in SERP’s kan vergroten en extra organisch verkeer kan bieden.

Controleer en verbeter ->

Het is eenvoudig om het belang en de autoriteit van je pagina’s op je site te controleren met behulp van de Visualization-tool van de WebSite Auditor. Maak een project of open een bestaand project, ga naar Sitestructuur> Visualisatie.

Wanneer de grafiek is gebouwd, kiest je Internal Page Rank in het drop-down menu rechtsboven. Hier geeft de grootte van knooppunten de waarde weer van interne page rank – de indicator van hoe hoog de autoriteit van je pagina is.

Hier moet je op letten of je belangrijke pagina’s (zoals een startpagina of hoofdcategorieën) de hoogste PageRank hebben. Om de autoriteit van een bepaalde pagina te vergroten, moet de pagina met een hogere Page Rank-waarde naar een lagere pagina leiden.

Bovendien is het een goede gewoonte om zoekwoordgerichte ankerteksten te gebruiken wanneer je intern koppelt aan andere lokaal relevante pagina’s. Ik bedoel, gebruik geen hyperlink “klik hier”, maar gebruik “het bewijs dat Elvis in leven is”.

Als je je ankers wilt controleren open dan WebSite Auditor. Klik onder het dashboard van Pages op een willekeurige pagina. Klik hieronder op Links from page om elke link op de pagina te bekijken, samen met de ankertekst, HTTP-antwoordcode en robotrichtlijnen.

Je kunt het ook andersom doen: Ga naar  Links to page om alle interne koppelingen naar de pagina te bekijken die je onderzoekt, samen met de ankertekst.


Dat was het. Er zijn zoveel factoren die belangrijk zijn, op een directe of indirecte manier dat er op een gegeven moment een sterke neiging is om ze allemaal te te gaan proberen.
Als je denkt dat sommige van deze factoren die ik noemde niet meer nodig zijn of je denkt dat ik enkele van de belangrijkste heb gemist, deel dan je mening in de comments.

snowcountry

10 lastige webwinkelvragen aan: Snowcountry


In de rubriek “10 lastige webwinkelvragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Dennis van de Pol eigenaar van webwinkel: Snowcountry.nl

Op 1 oktober 2008 ontkurkten wij de virtuele champagnefles en was Snowcountry geboren. Al jaren liepen wij (Dennis & Thijs) rond met het idee een (free)ski- en board-webshop te beginnen. De reden? Veel van de gave producten die wij in de Alpen en op het internet tegenkwamen waren niet of nauwelijks verkrijgbaar in ons (helaas) platte landje. Regelmatig reden we het halve land af of bestelden we producten uit het buitenland met hoge verzendkosten of importheffingen tot gevolg! Wij willen hier met Snowcountry een einde aan maken voor ons, maar zeker ook voor jullie.

De 10 lastige webwinkelvragen aan Snowcountry

01: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?

Wintersport is een niche markt, zeker als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld fietsen, voetbal en tennis. Als fervente skiërs en snowboarders waren wij altijd opzoek naar nieuwe producten en assortimenten. In Nederland en zelfs in Europa konden we deze specialistische producten niet vinden en importeerden wij producten uit Amerika. Wij zijn met Snowcountry begonnen om het voor skiërs en snowboarders toegankelijker te maken en een compleet assortiment van functionele, specialistische merken te vinden in Europa.

02: Waar wil je over 18 maanden met je webwinkel mee bezig zijn?

Dan staan we voor winter 19/20 en zit de focus op verkoop zoals iedere winter, verder heb ik geen idee en kijk ik meer naar het grotere plaatje en dat zegt niet zoveel over de tijd op zich.

03: Heb je aandacht voor je concurrenten en speel je daar op in?

Wij hebben zeker aandacht voor concurrenten en dan met name om de prijzen die gevoerd worden, dit met name om te zien of wij marktconform opereren, je mag niet de duurste zijn. Wij willen niet concurreren op prijs maar willen uitblinken in assortiment, service en aftersales en hier het verschil maken met de concurrent. Hierdoor hoef je niet de goedkoopste te zijn, maar waar te maken waar je voor staat.

04: Op welke manier bereik jij je klanten ?

Doel is online, via Nieuwsbrieven, SEO & SEA. Uiteraard zijn wij ook druk bezig met social media en dan met name Instagram en Facebook. Voor aankomend seizoen willen wij ook youtube en pinterest gaan inzetten.

05: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken ?

Dat doe ik elke dag om 8:30 uur met korte check op dagomzet en bezoekers op de verschillende websites. Zijn er bijzonderheden dan neem ik dit op met marketing.

06: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan ?

Als kan ik helemaal niets mee… deze vraag mag eruit.

07: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce ?

M-Commerce is geweldig en momenteel 50% van onze omzet, daarbij moet ik zeggen dat ik zelf nog nooit iets besteld heb met mijn mobiel. Het vergt wel een hele andere benadering dan E-commerce, veel minder beleving en zakelijker.

08: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen ?

Het is in mijn ogen niet enkel webwinkelmarketing maar branding van wie je bent en wat je wilt zijn. Het is beleving creëren om je merk en wat je wilt uitstralen. Van je factuur tot email handtekening en van je sea advertenties tot nieuwsbrieven moet je een strategie hebben hoe je dit gaat vermarkten. In mijn ogen is branding / marketing één van de leukste zaken om mee bezig te zijn.

09: Wat is jou absolute nummer een tip voor meer bezoekers en conversie?

Werk aan SEO en zorg voor een goede basisstructuur van je website.

10: Wat wil je nog meer aan de lezers kwijt?

Stel jezelf altijd de vraag voeg ik iets toe met mijn bedrijf voor de consument.

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat ?

Vraag 6 mag eruit en daarvoor in de plaats: Wat was je absolute YES moment?

Ik zou de vragen dit keer aan Dennis van de Stam willen stellen.

webshops-maken

4 verschillende opties om je webshop te maken


Wil jij een webwinkel starten? Met een webshop heb je een enorm groot bereik. Bovendien neemt het aantal aankopen via internet de laatste jaren alleen maar toe. Gelukkig is het tegenwoordig niet zo moeilijk om zelf een online winkel te beginnen.

Maar hoe maak je een webshop? Grofweg zijn er vier manieren om een webshop te maken. Niet een is daarvan per definitie slecht of minder goed. Het gaat erom dat de manier bij jou situatie past. Maar welke manier is het meest geschikt voor jou? In dit blog behandelen we de voor- en nadelen van 4 populaire manieren om een eigen webwinkel te maken.

Hoe een webshop maken?

Een webshop maken zonder software is onmogelijk. Webshop software zorgt ervoor dat jij jouw online winkel kunt ontwerpen, inrichten, openen en onderhouden. Het uiteindelijke doel van een webshop is het verkopen van producten. Daarom ondersteunt de software verschillende online betaalmogelijkheden, zoals iDeal en PayPal.

Om jouw webwinkel te maken, heb je keuze uit drie verschillende software opties, namelijk:

  • Open source webshop software
  • SaaS webshop software
  • WordPress met WooCommerce plugin

We zullen deze drie software opties hieronder bespreken. Samen met nog een laatste optie: het op maat laten maken van een webshop.

Optie 1: Open source webwinkel software

Een groot voordeel van open source software is dat het gratis te gebruiken is. Verder is een open source programma over het algemeen snel up-to-date en beschikt het over de nieuwste mogelijkheden. Dat komt, omdat de broncode van open source webshop software open is. Iedereen die kan programmeren kan een beetje bijbrengen aan het programma en het daarmee onderhouden. Hieraan zit ook een nadeel en gevaar verbonden. Hieronder lees je de voor en nadelen van open source webshop software.

Voordelen:

  • Open source software is gratis te gebruiken
  • Open source webshops kun je inrichten zoals jij dat wil, dus kan erg flexibel zijn
  • Vaak actieve community die je kan helpen bij problemen en uitdagingen
  • Beschikking op kant en klare extensies of plugins die je niet zelf hoeft te ontwikkelen

Nadelen:

  • Je moet zelf de software up-to-date houden
  • Je dient te beschikken over de nodige technische kennis en tijd of hebt een programmeur/developer nodig
  • de kosten voor de ontwikkeling en het onderhoud van een webshop kunnen hoog oplopen als je niet zelf kunt programmeren

 

Bekende open source platformen zijn Magento, Opencart en Prestashop.

Optie 2: Webshop op maat laten bouwen

Kun jij niet of niet goed genoeg programmeren, maar gebruik je wel open source webshop software? Dan kun je een externe partij inhuren om jouw webwinkel te maken. Hierdoor lopen de kosten wel snel op. Hieronder lees je de voor en nadelen van een op maat gemaakte webshop.

Voordelen:

  • Bijna alles wat jij bedenkt is mogelijk, de webshop kan volledig op je wensen worden afgestemd
  • Je hoeft zelf niet te programmeren
  • De webshop wordt volledig eigendom van jou

Nadelen:

  • De ontwikkel- en onderhoudskosten kunnen erg hoog oplopen

Optie 3: SaaS webshop software

Heb jij niet zoveel kennis van programmeren en ingewikkelde codes? Dan is het verstandig om een webwinkel te maken met SaaS software. SaaS is een afkorting voor Software as a Service. Het woord zelf zegt het eigenlijk al. Je maakt gebruik van software dat wordt aangeboden als een service. Dit houdt in dat jij webshop software huurt van een leverancier tegen een vast maandbedrag. De software wordt dus nooit van jou zelf, maar dat is niet erg.

 

Het voordeel van SaaS software is dat alles wordt geregeld en heel eenvoudig is in te richten. Zelfs voor een leek is het heel eenvoudig om hiermee een webshop te maken. Daarnaast verzorgt de aanbieder het onderhoud en de support van je webshop. De software wordt doorontwikkeld door de aanbieder zodat je altijd beschikt over de nieuwste updates en mogelijkheden.

Het enige dat jij hoeft te doen is je webshop inrichten met de juiste content. Een nadeel van de software is dat het, in tegenstelling tot open source software, wel een betaalde dienst is en minder flexibel kan zijn. Kortom, als je hele specifieke wensen hebt, dan kan het zijn dat de aanbieder deze niet ondersteunt. Daarentegen heb je wel altijd ondersteuning van een goede support afdeling van de software aanbieder die je kan helpen bij problemen.

Optie 4: WordPress WooCommerce plugin

Heb jij een WordPress website? Of zit je eraan te denken om jouw gratis WordPress website te openen? Met WordPress kan je ook eenvoudig je eigen webshop openen. Dankzij de plugin van WooCommerce open je snel je webwinkel in WordPress. Aan het gebruik van de WooCommerce plugin zijn een aantal voordelen verbonden:

  • WooCommerce is erg gebruiksvriendelijk
  • De plugin is geoptimaliseerd voor SEO
  • WordPress en WooCommerce zijn gratis te gebruiken

Wanneer de grote van jouw webshop toeneemt, of je meerdere talen wilt beheren, is WooCommerce niet de meest geschikte optie om een webshop te maken. In dat geval kun je beter kiezen voor SaaS webshop software of als je meer flexibiliteit wil, open-source webshop software, zoals Magento.

Kies de webshop software die bij jou past

Grofweg, zijn er dus vier verschillende opties om jouw eigen webwinkel te maken. Maar welke manier past het beste bij jou? Dat hangt volledig af van jouw wensen en behoeftes. De eerste vragen die jij jezelf moet stellen zijn:

  • hoeveel ben ik bereid vooraf te investeren in het opzetten van mijn webshop?
  • hoe complex wordt mijn webshop? Hoe groot wordt mijn assortiment? Welke specifieke wensen heb ik voor een webshop?
  • in hoeverre beschik ik over relevante technische kennis?
  • hoeveel tijd kan ik zelf investeren in het maken van mijn webshop?

Nadat je de vragen voor jezelf hebt beantwoord, is het tijd om de juiste software te kiezen. Als het goed is, heb je ondertussen een idee voor welke optie je gaat. Helaas is het daarmee nog niet klaar, er zijn namelijk heel veel verschillende software aanbieders. Vergelijk daarom meerdere aanbieder met elkaar zodat je weet welke optie het beste bij je past.

 

SEO-de-eerste-stappen

Je eerste stappen in SEO


Vanaf het allereerste begin een sterke aanwezigheid in de zoekmachines opbouwen

Je hoort iedereen erover praten SEO, maar wat is hoe breng je dit nu in kaart en wat kun je het beste doen ? Samen met SE-ranking hebben we een blog gemaakt met een duidelijke uitleg in hoe je dit nu voor je eigen webwinkel kunt doen. Als je geen sterke SEO strategie hebt of niet de juiste tools gebruikt, of niet weet hoe je deze (optimaal) moet gebruiken. Wees dan klaar om je huidige positie in de zoekmachines op te geven.  Als je dan niet wilt dan is nu een goed moment om je SEO kennis te evalueren. Beter nog, er zijn tools zoals SE Ranking die eenvoudig te gebruiken zijn.

Fase 1
Voer een gedetailleerde SEO-website audit uit

Wanneer je tools zoals SE Ranking gebruikt, dien je eerst een project aan te maken en verbinding te maken met Google Analytics. Voer vervolgens een “health checkup” van je domein uit en vind fouten die ervoor zorgen dat je webwinkel niet hoog scoort.

De website audit tool van SE Ranking controleert zoveel pagina’s als je nodig heeft en biedt diversen waardevolle tips.

SE Ranking’s audit controleert de gezondheid van je webwinkel op meer dan 70 parameters en geeft aanbevelingen voor het oplossen van alle ontdekte fouten – gerelateerd aan technische aspecten, inhoud en bruikbaarheid. Leer hoe je je websiteprestaties kunt verbeteren vanuit een uitgebreid rapport in .pdf-formaat of deel het met de experts die je aan je SEO-project hebt toegewezen.

Fase 2
Onderzoek concurrenten en wees hen te slim af

Wanneer je begint met het onderzoeken van je concurrent, beantwoordt dan eerst en vooral de volgende vragen: Wie zijn uw belangrijkste concurrenten? Wat doen ze en waarom? Probeer vervolgens zo veel mogelijk informatie over je rivalen te krijgen om een ​​duidelijk beeld te krijgen van hoe je ze kunt te slim af zijn.

Je hebt twee manieren om de benodigde inzichten te krijgen – verken zelf alle details of gebruik krachtige tools zoals concurrerende PPC / SEO-researchstool van SE Ranking. Dit laatste bespaart je tijd en biedt waardevolle informatie over het organische en betaalde verkeer van je concurrenten.

Met de tools zoals die van SE Ranking kun je het volgende doen:

  • Volg de ranking van je concurrenten: ontdek de gegevens over hun organische en betaalde strategieën, bekijk hun budget, verkeer en het aantal klikken. Wat is het volgende? Selecteer de zoekwoorden met een lagere positie en voer een campagne uit met behulp van deze zoekwoorden. Daarom weet je van tevoren dat je je rivalen op hun eigen speelterrein te slim af bent.
  • Ontdek hun advertenties: bekijk de tekst en afbeeldingen en verbeter je eigen advertenties op basis van deze gegevens. Bovendien zal je het zoekvolume en de concurrentie van de advertenties kunnen zien.
  • Profiteer van de grootste lokale databases op maat voor de VS, Canada, het VK, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland.

Fase 3
Gebruik het marketingplan om zaken op gang te brengen

Heb je je ooit afgevraagd waarom planning op de lange termijn helpt om je doelen sneller te bereiken? De simpele waarheid is: wanneer je een bestemming instelt, weet je waar je heen moet en kun je nadenken over hoe je daar kunt komen. Dus wat je in deze fase echt nodig hebt, is een slimme handleiding die je stap voor stap begeleidt bij wat er moet gebeuren om je voorlopige optimalisatiedoelen te bereiken. Er zijn veel checklists die je op het internet kunt vinden om je op weg te helpen, maar je kunt beter gebruik maken van het marketingplan van SE Ranking. Met best practices en een geavanceerde walk-through terwijl fouten worden onthuld en de manieren om deze snel op te lossen.

Bovendien kun je ook:

  • Pas het plan eenvoudig aan door je eigen taken toe te voegen.
  • Je kunt taken delegeren aan andere gebruikers zonder dat je je moet aan te melden bij een CRM of programma’s van derden te gebruiken.

Het marketingplan van SE Ranking bevat waardevolle aanbevelingen en als volgt gegroepeerd:

  • Strategy & Pre-Launch Care
  • Keywords Research & Implementation
  • On-page Optimization
  • Off-page Optimization
  • Social Media Management (aka auto-posting and analytics)
  • Je eigen taken

Het plan bevat ook veel links naar aanvullende informatiebronnen, zoals artikelen met aanbevelingen van Google Search Console en Bing Webmaster-hulpprogramma’s.

Fase 4
Controleer je ranking regelmatig 

Er is maar één manier om je ranking te beheren; door ze regelmatig bij te houden, omdat ze zeer snel kunnen veranderen vanwege updates van de zoekmachines. Met SE Ranking krijg je accurate gegevens, ongeacht de algoritmewijzigingen.

Wat zijn de opties:

  • Je kunt een doel-URL instellen voor elk van je zoekwoorden. Dit betekent dat wanneer het systeem ontdekt dat de URL van het zoekwoord anders is dan degene die je hebt ingesteld, er een melding gestuurd zal worden.
  • Je kunt je ranking lokaal volgen tot aan de postcode. Als je bijvoorbeeld een fietsenmaker in Breda bent, kun je je ranking in dit specifieke gebied controleren en van die kennis profiteren.
  • De mobiele zoektrend groeit elk jaar is nu al zelfs de desktop overtroffen. Daarom is het zo belangrijk om je mobiele ranglijst bij te houden en deze gegevens te gebruiken bij het maken van een succesvolle promotie.
  • In SE Ranking kun je je ranglijsten zowel op Google Maps als op YouTube bekijken. Het is niet nodig om het ​​grote belang van dit verkeersaandeel uit te leggen.
  • Het is niet meer nodig om een ​​aantal dagen te wachten om je ranglijst opnieuw te controleren. SE Ranking biedt nauwkeurige en relevante gegevens wanneer je maar wilt.
  • SE Ranking heeft een gebruiksvriendelijke, intuïtieve interface met veel filters en gegevensweergaveopties waarmee je je ranking kan analyseren en bijhouden binnen de gewenste weergave.

Fase 5
Wees zichtbaar in sociale media

Als je echt link juice van sociale media wilt krijgen, moet je actief en boeiend zijn. Ontwikkelaars die er zijn, erkenden dit belang en tools als Hootsuite zijn niet alleen ontstaan, maar zijn ook een must geworden voor online marketeers. Maar je kunt hetzelfde doen met tools voor automatisch verzenden binnen het SEO-platform. SE-Ranking biedt automatische publicatie en analyse van sociale media aan, zodat je niet van platform hoeft te wisselen of extra hulpmiddelen hoeft te betalen.  Al je sociale-mediamanagement tasken samen met SEO-projecten op hetzelfde platform, wel zo makkelijk.

Zorg ervoor dat je SEO-fundament solide is

Als je een eigen webwinkel hebt betekent dit niet dat je je eigen SEO taken niet kunt uitvoeren. Je kunt het gemakkelijk beheren als je weet wat je doelen zijn en voldoende maar toch eenvoudig te gebruiken tools in je arsenaal hebt. Er zijn veel opties op de markt – probeer diegene waarvan je denkt dat ze geschikt zijn en gebruik de stappen die we hierboven hebben beschreven om een ​​sterke basis voor je succes in SEO te bouwen.

En natuurlijk kun je SE Ranking gratis proberen (geen credit card nodig of addertjes onder het gras) of sluit een abonnement af met onze exclusieve kortingscode: Webwinkel20 om 20% korting te krijgen.

pretmetled-homepage

10 lastige webwinkelvragen aan: PretMetLed


In de rubriek “10 lastige webwinkelvragen aan.. ” stellen we iedere maand ‘lastige’ vragen aan verschillende webwinkeliers. Deze maand stellen we de vragen aan Randau Meijerink eigenaar van webwinkel: PretMetLed.nl

PretMetLed.nl is onderdeel van RTM Publishing BV, onder die vlag worden diverse webwinkels beheert. In de jaren is PretMetLed.nl uitgegroeid tot het belangrijkste onderdeel uit het portfolio. Op PretMetLed.nl vind je alleen LED verlichting (anders hadden we wel PretMetHalogeen.nl geheten) voor de particuliere en zakelijke markt. Ooit begonnen met inbouwspots bestaat het assortiment nu uit alle gangbare productgroepen in verlichting. Van Losse lampen tot Straatlampen en alles wat er bij hoort.

De 10 lastige webwinkelvragen aan PretMetLed

01: Hoe ben je op je assortiment gekomen en op de producten die je het liefst verkoopt?

Het is zoals bij velen vermoed ik, dat ik er bij toeval ben ingerold. Mijn broer was in 2013 bezig met het bouwen van zijn eigen woning en had hiervoor verlichting nodig. Via wat losse contacten die ik reeds had kon ik betaalbaar aan wat lampen komen. Omdat het niet helemaal duidelijk was hoeveel lampen er nodig waren, had ik wat groter ingekocht. Dat wat overbleef zette we op Marktplaats en was razendsnel weg, goh dat was leuk, nog maar eens proberen, en na een half jaar was PretMetLed.nl geboren.

Wat ooit begon met 4 type spotjes op marktplaats is nu uitgegroeid tot rond de 1000 artikelen. Op zich is dit geen schokkend breed assortiment, ten opzichte van wat er mogelijk is in de verlichtingswereld. We richten ons primair op het meest gangbare en wat wij op basis van feedback en een groot deel op basis van gevoel, acceptabel vinden voor bij ons zelf in huis. Geen fratsen, maar kwaliteit, degelijkheid en eigenlijk ook comfort.
We voegen assortiment toe waar klanten naar vragen en die complementair zijn aan de goederen die wij reeds verkopen, zodat we, indien mogelijk, dit kunnen bundelen. Als voorbeeld, van spotjes zijn we naar dimmers gegaan, en daar hoort dan weer schakelmateriaal bij. Vervolgens komen daar dan weer losse LED lampen bij en complementair daaraan zijn we nu bezig met losse lampenkappen etc in de markt te zetten.

02: Waar wil je over 18 maanden met je webwinkel mee bezig zijn?

Vaak worden we geregeerd door de waan van de dag, dat maakt plannen soms wat lastig, maar ik hoop met hetzelfde en toch anders. Dat klinkt wat cryptisch, maar klanten bepalen voor een groot deel de dag. Echter is het ons doel klantvragen en al het gerelateerde (en dus werkdruk) zoveel mogelijk te reduceren, dat lossen we op door algemene content toe te voegen, en als het even kan, content toe te voegen aan productpagina’s als er veel naar gevraagd wordt. Volgend jaar wil ik nog altijd dat de klant de dag bepaald, maar niet met dezelfde zaken als vandaag, maar met nieuwe dingen die dit jaar op ons pad komen.

03: Zou je je bedrijf verkopen als je daar een marktconforme prijs voor krijgt en wat zou je dan willen doen?

Zelfstandig ondernemer zijn is heerlijk, zodra het begint te voelen als werken, stop ik er mee en kan alles in de etalage gezet worden. Gelukkig voelt geen dag als “echt” werken en ondervind ik ook geen signalen dat het er op gaat lijken, dus verkopen, nee zeker niet.

04: Heb je aandacht voor je concurrenten en speel je daar op in?

Het gevaar van kijken naar concurrenten is dat je er deels op gaat lijken, en nog gevaarlijker, je je prijsniveau er op aanpast. Eigenlijk doe ik het zo min mogelijk. Ieder moet zijn eigen unieke weg kiezen. Uiteraard kijken we wel, maar dat is dan primair om te zien of een nieuwe assortimentsgroep wel een kans van leven heeft t.o.v. de inkoopprijs en de vaste opslag die wij hanteren. De ene keer zijn we 10% duurder en de andere keer zitten we onder de verkoopprijs van anderen. Het is wat het is, een conversie wordt door meer factoren gestuurd dan prijs alleen.

05: Op welke manier bereik jij je klanten ?

Onze insteek is dat alles online moet gebeuren, dan heb je de onderverdeling tussen SEO, SEA en verkooplatformen. Alleen we kregen ook steeds meer en meer aanloop, mensen die zomaar in ons magazijn staan en van 100KM verderop komen. Heel apart, omdat we er helemaal geen ruchtbaarheid aan geven dat klanten hier welkom zijn, maar toch komen er bijna dagelijks mensen langs. Daarom hebben we dit jaar maar een kleine showroom geopend, werkt beter dan met een klant het hele magazijn door te zeulen.

06: Hoe vaak bekijk jij je webwinkel statistieken ?

Alleen in de weken dat de omzet achterloopt bij mijn eigen verwachting :). Periodiek houden we alles tegen het licht en sturen bij waar mogelijk, primair gebeurt dit door opdrachten uit te zetten bij de flexibele schil aan zzp-ers die we hebben. Ik hoor vaak relaties om mij heen, die dagelijks of wekelijks kijken en ad-hoc iets proberen aan te passen. Leuk, maar in mijn optiek zinloos, lange termijn en je gezonde verstand gebruiken is beter, ratio over emotie.

07: Als je weet wat je nu weet, zou je dan hetzelfde hebben gedaan ?

Als, als als, daar kan ik niet zo veel mee. De keuzes uit het verleden hebben mij gebracht waar wij nu zijn en daar ben ik meer dan tevreden mee. Ongetwijfeld hebben we kansen gemist, en uiteraard hebben we fouten gemaakt. Maar wat nou als je die kansen wel kon pakken, en die fouten kon voorkomen? Dan liep je weer tegen andere dingen aan en is het maar de vraag of je nu zou zijn waar je bent.

08: Wat vind je van de opmars van Mobile Commerce ?

Primair vind ik het een mooie term waar zelf uitgeroepen Guru’s en specialisten weer geld aan kunnen verdienen. Is het nu echt zoveel anders dan op je desktop of zelfs in de winkel? In essentie denk ik niet, het spel blijft de consument aan te zetten tot een verkoop, alleen het jasje er om heen is weer anders, maar dat hoort bij innovatie. Over een tijdje staat er weer wat anders voor de deur waar je in mee moet/wil. En dat doe je dan ook gewoon als je wilt blijven ondernemen. Ik ben er niet de persoon naar om het wiel uit te vinden, ik volg liever de meute met dit soort zaken. Ik kijk goed naar anderen en probeer daar een eigen sausje en koppigheid over te gieten, innoveren is voor anderen.

09: Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen ?

Geen van allen, het hoort er gewoon bij. Het is een middel. Ik hoor vaak het argument dat “Google” veel te duur is. Vaak wordt er dan gerelateerd aan de kosten van Adwords. Ik krijg daar zo’n enorme jeuk van. Je maakt zelf die beslissing om er wel of niet aan mee te doen. Als je flinterdunne marges hebt, dan is het moeilijk, maar niet onmogelijk. Maar tegelijk, waarom werk je met flinterdunne marges? Omdat je mee moet in het prijsniveau van anderen? Waarom moet dat? Voor een appel en een ei ga ik niet aan het werk, dan zou ik er mee stoppen en iets zoeken waar wel een gezonde marge op zit en je wat meer adem hebt om te experimenteren. Als starter heb je nog niet de macht een bepaalde prijs af te dwingen, of groot in te kopen om een betere marge te creëren. Maar het is ook wel wat naïef om vanaf dag 1 leuk te verdienen, overal moet leergeld voor betaald worden. Als je al langer bezig bent en je marges zijn nog altijd flinterdun dat dingen als adwords moeilijk uit kunnen, tsja dan wordt het wellicht ook tijd voor een bepaalde mate van zelfreflectie.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor wel of niet verkopen via Bol.com. Bol.com kost je gemiddeld ergens tussen de 15-20%, dat is een aardige hap, maar als je zelf 30-35% marge aanhoudt pak je toch al snel 10%, en wat moet je er voor doen? Niet veel meer dan je artikelen er op zetten en vervolgens is het in veel gevallen gewoon dozen doorschuiven. Bijkomend voordeel is dat je weer wat groter kunt inkopen, mogelijk efficiënter of effectiever kunt werken en zo al met al wat meer kunt overhouden.
Hetzelfde geldt voor adwords en alle aanverwante mogelijkheden. De kosten gaan voor de baten uit, maar als je het goed doet dat zijn de baten groter dan de kosten, lukt dat niet, stop er dan mee. Laat je marge het niet toe, zoek een andere business waarin dat wel kan.

10: Wat is jou absolute nummer een tip voor meer bezoekers en conversie?

Content is en blijft king. Het levert je mogelijk meer bezoekers op, maar met de juiste structuur en inhoud levert het je een conversie op. Onder content horen uiteraard ook de juiste productfoto’s, het liefst zelf gemaakt. En misschien wel de belangrijkste tip, kijk naar je zelf, er zijn vele wegen naar Rome, aan jou de taak om de beste (en zeker niet altijd de kortste of snelste) te vinden. En je moet vaak over vele wegen tegelijk lopen, het is nimmer of/of, het moet altijd en/en/en/en/en zijn, dan komen de bezoekers vanzelf en dus ook de conversies.

Bonus: Welke vraag mag eruit, en welke nieuwe vraag wil je stellen aan de volgende webwinkel, en welke is dat ?

Vraag drie past niet helemaal in het rijtje als het thema ondernemen is. Graag de volgende vraag toevoegen:
Wat wil je nog meer aan de lezers kwijt?

Ik zou de vragen dit keer aan Dennis van de Pol willen stellen.

Verpakkingsmaterialen-trends

De trends in 2018 van verpakkingsmaterialen binnen de e-commerce


De trends in 2018 van verpakkingsmaterialen binnen de e-commerce

Verpakkingen wordt steeds belangrijker binnen de e-commerce. Waarom zou ‘Packaging’ een toegevoegde waarde kunnen zijn binnen jouw marketingmix, welke trends zijn er op het gebied van verpakkingsmaterialen, hoe kun jij je als webwinkel onderscheiden door middel van verpakkingsmaterialen en hoeveel waarde hechten klanten eraan? Lees alles over de verpakkingskansen in 2018 voor meer omzet en blije klanten.

Waar bestaat de huidige marketingmix uit en waarom zou “Packaging” het vijfde onderdeel van de marketingmix kunnen zijn?

De marketingmix is een combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken om een marketingstrategie te bepalen. Het wordt vaak toegepast bij de implementatie van geformuleerde strategie. Het is een belangrijk onderdeel voor jouw marketingplan. Houd er rekening mee dat een marketingplan constant veranderd en verbeterd. Door jaren achter elkaar hetzelfde plan uit te voeren loop je kansen en trends mis. Zorg dat je blijft vernieuwen!

De deelgebieden van de marketingmix hebben een onderlinge wisselwerking en afhankelijkheid van elkaar. Daarbij worden ze van buitenaf (extern) en intern beïnvloed.

De marketingmix bestaat uit de volgende vier P’s:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

Product

Bij de eerste P van de marketingmix gaat het om het product. Alle eigenschappen van het product (of de dienst) staan hier centraal. Het product wordt vaak onderverdeeld in drie categorieën. Het kernproduct, tastbaar product en het uitgebreide product. Bij het kernproduct wordt bijvoorbeeld de functie of de afmeting bedoeld. Het tastbare product geeft onder andere de kwaliteit aan. Tenslotte hebben we nog het uitgebreide product. Dit is het kernproduct inclusief toegevoegde eigenschappen zoals service en garantie.

Prijs

De tweede P van de marketingmix staat voor prijs. Het gaat hier om alle factoren die invloed hebben op de prijs van het product. De prijs wordt in het algemeen bepaald door vraag en aanbod en de inkoopkosten. Een andere factor die de prijs kan beïnvloeden is een kortingsactie. De prijs is daarnaast erg afhankelijk van het product. Een luxe product kan een veel hogere prijs hebben dan een minder exclusief product.

Plaats

De derde P van de marketingmix staat voor plaats. Het gaat hierbij om alle factoren die van invloed zijn op de verbinding tussen de aanbieder en het product. Je kunt denken aan het distributiekanaal en de logistieke functies. Dus waar ben ik gevestigd en op welke manier kan ik de dienst bij mijn klanten krijgen?

Promotie

De vierde P in de marketingmix staat voor promotie. Dit zijn alle factoren die van invloed zijn op de communicatie en het bereiken van de doelgroep. Activiteiten die hierbij uitgevoerd kunnen worden zijn bijvoorbeeld reclame, direct marketing en persoonlijke verkoop.

Steeds vaker worden er meer P’s aan de marketingmix toegevoegd. Voorbeelden hiervan zijn packaging, proces, presentatie of personeel. Niet al deze deelgebieden zijn van belang voor alle webwinkels. De marketingmix kan dus naar wens worden aangevuld.

Packaging als vijfde P in de marketingmix

Product, prijs, plaats en promotie. Je hebt aan alles gedacht. Toch is er nog een P die tegenwoordig cruciaal kan zijn voor het succes van jouw product of webwinkel. De P van Packaging. Officieel valt de verpakking onder de P van product, maar gezien de populariteit en trends binnen de verpakkingswereld vinden wij dat de P van packaging zijn eigen plaats in de marketingmix heeft verdiend.

Packaging is een steeds belangrijker marketinginstrument. Het kan jouw merk versterken en voor meer verkoop zorgen. Steeds meer marketeers zien de ‘P’ van packaging daarom ook steeds meer als de vijfde P en is een trend in 2018.

Er liggen kansen in de keuze die je maakt omtrent de verpakkingen van de producten uit jouw webshop. Het verpakkingsmateriaal draagt bij aan de branding van het bedrijf. Ontvangers van hun pakket kunnen dankzij de juiste branding van de verpakking in een oogopslag zien dat het pakket van jouw bedrijf afkomstig is. Dat straalt vertrouwen uit. Mensen vertrouwen snel iets wat herkenbaar overkomt. En vertrouwen is een van de factoren die zorgen dat een klant bij jouw bedrijf koopt en blijft kopen.

De ideale verpakking verschilt per product, per doelgroep en is afhankelijk van de context. Het verpakkingsdesign moet mooi en herkenbaar zijn.  Daarnaast is een juiste kleurstelling, materiaal en het gebruiksgemak/ snelheid waarmee het verpakkingsmateriaal geopend kan worden, steeds belangrijker.

Een veilige, opvallende en herkenbare verpakking om jouw product kan het verschil maken. Het biedt diverse voordelen:

  • Hogere zichtbaarheid en herkenbaarheid
  • Snellere conversie
  • Veilige transport van jouw producten
  • Meer verkoop

Wat ga jij in 2018 doen om de kansen omtrent packaging te grijpen?

zalando verpakking

Welke trends zijn er in 2018 op het gebied van verpakkingsmaterialen?

Door de groeiende middenklasse en de aantrekkende consumentenbestedingen neemt de groei van de verpakkingsindustrie ook toe. Dit biedt voor webwinkel eigenaren veel kansen in 2018. Binnen de verpakkingsindustrie zijn er een aantal ontwikkelingen gaande die de komende jaren verder vorm zullen krijgen. Het gaat hierbij vooral om veranderingen in de demografie, technologie en circulariteit, waarmee er kansen ontstaan voor de verpakkingen die je gebruikt.  Door in te spelen op deze kansen, voorkom je dat mensen jouw bedrijf minder waarderen en omzet misloopt omdat je niet mee veranderd met de veranderende behoeften van de doelgroep.

Demografie

De consument verandert continu in behoeften en interesses. Het verpakkingsmateriaal verandert hierdoor mee. Doordat er steeds meer eenpersoons- huishoudens zijn, is de vraag naar kleine verpakkingen gegroeid. Door de vergrijzing is de vraag gestegen naar verpakkingen die gemakkelijk te openen zijn. Hier liggen voor jou als webwinkel kansen.

Neem de doelgroep eens onder de loep en kijk of je jouw verpakkingen hierop kunt aanpassen. Dit komt de klanttevredenheid ten goede.

Technologie

Vandaag de dag ligt de focus niet langer alleen op de functie van het beschermen. Verpakkingen moeten steeds creatiever, esthetisch aantrekkelijker en vooral persoonlijker worden. Er komen nog steeds ieder jaar meer producten op de markt bij. Dus het blijft belangrijk om als product en merk zichtbaar te blijven.

De afgelopen jaren is met nieuwe technologieën geëxperimenteerd voor gepersonaliseerde verpakkingen. Deze nieuwe technologieën spelen hierin een nadrukkelijke rol. Mede door de digitale bedrukking met inkjet-printers is het rendabel geworden om in kleine oplages te drukken. Dankzij de toepassing van Internet of Things zijn producten en productieprocessen verder te flexibiliseren.

Door de inzet van technologie kun je klanten meer aan jouw merk binden. Met online platforms, apps en augmented reality kunnen merken proberen een ervaring te creëren die verder gaat dan het product. De verpakking kan hierbij ook een rol spelen. Met bijvoorbeeld Quick Response (QR) codes kan een verpakking door middel van een smartphone interactie tussen de consument en het product creëren.

qr-code

qr-code

Circulariteit

Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Bedrijven en webwinkels worden hierdoor uitgedaagd om na te denken over een duurzame en circulaire verpakking in plaats van traditionele op olie gebaseerde kunststof verpakkingen. Aangescherpte milieuwetgeving speelt hierbij een rol. Denk bijvoorbeeld aan het verbod op gratis plastic supermarkttassen. In 2018 en vele jaren hierna zal duurzaamheid een trend blijven.

Grote partijen zoals Danone, Unilever en Mars vragen naar duurzame alternatieven., omdat de consumenten steeds vaker vragen naar groene verpakkingen.

Verpakkingen moeten efficiënter en duurzamer, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. Steeds meer e-tailers kiezen bijvoorbeeld voor verpakkingen op maat. De verpakking moet een product goed omsluiten. Dus geen grote verpakkingen voor kleine producten. Minder loze ruimtes resulteert namelijk in minder materiaalgebruik. Dit komt het milieu weer ten goede.

Wat ga jij in 2018 doen om in te spelen op de demografie, technologie en circulariteit trends? Hoe ga jij jouw verpakkingen verduurzamen? Loop geen omzet mis en bekijk goed waar er verbeteringen binnen jouw bedrijf mogelijk zijn.

Hoe kun je jouw webwinkel door middel van verpakkingsmaterialen onderscheiden?

De focus bij packaging ligt niet langer alleen op de functie van beschermen. De attractiestrategie wint terrein. Dit betekent dat de details van verpakkingen een steeds belangrijkere rol gaan spelen waarmee jouw merk of bedrijf herkenbaar kan worden. Hoe kun jij je als webwinkel in 2018 onderscheiden doormiddel van een webshop verpakking? Laten we eerst eens kijken hoe de retail dit tegenwoordig doet.

Binnen de retail worden steeds vaker verkoopklare verpakkingen als transportverpakking geleverd. Verkoopklare verpakkingen zijn verpakkingen die direct klaar zijn voor het schap. Opvallen is dus een must! Hierdoor speelt de communicatie en promotie van het merk een steeds belangrijkere rol. De effen kartonnen doos wordt vervangen voor een hoogwaardig bedrukt exemplaar, voorzien van bijvoorbeeld scheurtape. Hiermee kan binnen een handomdraai een displaydoos worden gecreëerd.

Naast de verkoopklare verpakkingen voor de retail zien we ook verpakkingen die steeds meer gericht zijn op de consument. Ready to sell wordt dan ready to go, zoals transportverpakkingen die voorzien zijn van een handvat. Het idee is niet nieuw. Dit komt bijvoorbeeld al voor bij grootverpakkingen toiletpapier. Wat wel nieuw is, is dat het nu direct wordt toegepast op transportverpakkingen.

Door de opkomst van de e-commerce liggen er kansen voor webwinkels. Webwinkels kunnen zich onderscheiden ten opzichte van de concurrent met webshop verpakkingen. De attractiestrategie wint dus ook terrein binnen de e-commerce. Net als in de winkel of supermarkt worden consumenten die producten online bestellen via een webwinkel direct geconfronteerd met de transportverpakking. Daar liggen kansen voor verbetering. De verpakking moet de ontvanger op een ‘unboxing experience’ trakteren.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de verzenddozen van Coolblue. De verzenddozen bevatten humor en tips voor extra uitpakpret.

Je kunt je onderscheiden door de verpakkingen te personaliseren met jouw logo of huisstijl, grappige teksten op de doos of verpakking aan te brengen, een UV-lak aan te brengen of aandacht te besteden aan de binnenzijde. Creëer een leuk memorabel momentje tussen jou en de persoon die de verpakking ontvangt. Het zal jouw bedrijf en merk ten goede komen.

Welk onderscheidend vermogen ga je in 2018 inzetten om klanten een uitpak-ervaring te bieden?

Hoeveel waarde hechten klanten aan verpakkingsmaterialen?

Milieu Centraal publiceert elk jaar een rapportage met resultaten van het Meldpunt Verpakkingen (een initiatief van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, KIDV). Bij dit meldpunt kunnen consumenten terecht voor vragen, ideeën en meldingen over verpakkingen en het milieu. In 2016 is het aantal meldingen fors toegenomen. Hieruit kan worden geconcludeerd dat steeds meer consumenten waarde hechten aan duurzame verpakkingen.

De online retail sector speelt hier maar een relatief kleine rol binnen de totale verpakkingsmarkt. Toch betreft 19% van de meldingen die bij Meldpunt Verpakkingen zijn binnengekomen klachten over pakketten uit de e-commercebranche. Dit is veel in vergelijking met dat jaar daarvoor. Toen was dit aandeel nog 6%. Als we gaan kijken naar de inhoud van deze klachten, dan hebben de meeste mensen meldingen gemaakt over de hoeveelheid lucht in de verpakkingen. Oftewel het ging om te grote verzendpakkingen.

Te grote of te zware verpakkingen moeten door de consument worden uitgepakt en weggewerkt. Dit leidt tot irritatie. Vooral als de verzendverpakking ook nog gevuld is met veel opvulmateriaal. Consumenten willen dus kleinere verpakkingen gerelateerd aan de grootte van het product.

Vertrouwen wordt grotendeels bepaald door de sfeer dat jouw bedrijf uitstraalt. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol. Het is een manier om jouw merk als presentatiemiddel te etaleren. De webshop verpakking vormt een essentieel onderdeel van de online beleving. Herkenning van de verpakking is belangrijk voor het vertrouwen van de consument, daarmee hechten zij dus waarde aan de uitstraling van een verpakking. Hier geldt ook hoe de verpakkingen worden bezorgd. Er is niks zo vervelend als een verpakking die lekt of helemaal ingedeukt is. Dat zal niet ten goede komen van het vertrouwen.

Er kan worden geconcludeerd dat verpakkingen een steeds belangrijke rol spelen binnen de totale marketingmix van webshops. Een snelle levering is immers geen onderscheidende factor meer. Tegenwoordig geldt het totale plaatje van het bedrijf.

Dus vanaf het moment van bestellen en verpakken tot aan de levering van het product. Verpakkingen spelen daarmee een steeds crucialere rol binnen het gehele proces.

Ga jij in 2018 packaging inzetten als marketingtool?

seo-powersuite-review-NL

SEO PowerSuite Review


Velen van jullie weten dat er vrij veel SEO-tools op de markt zijn en het is erg moeilijk om degene te kiezen die je zal helpen met je dagelijkse activiteiten voor sitepromotie.
Onlangs ben ik een redelijk goede toolset tegengekomen, SEO PowerSuite, die ik hieronder zal bespreken.
Om te beginnen, hoewel ik vrij recent SEO PowerSuite heb leren kennen, is deze software niet nieuw. Het is al 9 jaar op de markt, dus veel mensen gebruiken het al jaren met succes om hun sites online te promoten. Een behoorlijke tijd dat bewijst dat deze software een sterke speler is!
SEO PowerSuite is een complete toolset voor zoekmachine optimalisatie. Het bestaat uit 4 tools: Rank Tracker, WebSite Auditor, SEO SpyGlass en LinkAssistant.

seo-powersuite

seo-powersuite

Deze hulpmiddelen kunnen afzonderlijk worden gebruikt, maar ze leveren absoluut de beste resultaten wanneer ze samen worden toegepast, als een systeem.
Ik zal hieronder een voor een de vier tools binnen SEO PowerSuite beschrijven.

Rank Tracker

ranktracker

Rack Tracker is mijn favoriete tool in de hele bundel. Kortom, het is een zoekwoorden onderzoek en rankingcontroles oftware, maar het heeft zoveel verborgen pareltjes dat je er geen genoeg van kunt krijgen.
Rank Tracker kenmerken:

  • zoekwoordonderzoek met 19 geavanceerde methoden
  • rangschikkingen in 571 zoekmachines
  • onbeperkte zoekwoorden, onbeperkte sites
  • verkeersstatistieken naast rangordegegevens
  • lokale zoekresultaten
  • universele zoekresultaten
  • fantastische rapportage

Kortom, hierboven zie je hoe de ‘workspace’ van Rank Tracker eruit ziet:

Zoals je kunt zien, is er een speciale statistiek, Keyword Efficiency Index (KEI), waarmee je erachter kunt komen hoe goed je zoekwoorden zijn. Samen met de KEI-gegevens kun je zien hoeveel organische bezoeken je kunt verwachten als je naar dit zoekwoord rangschikt. Op deze manier wordt je niet blind van je organische strategie, maar weet je wat je kunt verwachten van je SEO-inspanningen. Het beste deel is dat je de rangorde voor een specifiek zoekwoord kunt bekijken met een overzichtelijke grafiek onderaan deze ‘workspace’.

Website Auditor

website-auditor

WebSite Auditor is een onmisbare tool voor onpage SEO en site audit. Het doet ook veel geweldige dingen om ervoor te zorgen dat je site vriendelijk is voor zowel gebruikers als zoekmachines.

WebSite Auditor-functies:

  • controleert of je website kan worden gecrawld en geïndexeerd
  • verwijst naar problemen en sitecoderingsproblemen
  • vindt alle broken links
  • laat je on-page rankingfactor verbeteren
  • controleert hoe goed de inhoud is geoptimaliseerd voor SEO
  • beheert sitemaps, robots.txt
  • maakt professionele auditrapporten voor de site

Of je site nu oud of nieuw is, goed of slecht is geoptimaliseerd, je moet absoluut een healthcheck uitvoeren met WebSite Auditor. De software wijst je een groot aantal problemen aan. En wanneer je al deze problemen hebt opgelost, werkt je site als een foutloos systeem, dat ook bijdraagt ​​aan hoge rankings.

SEO Spyglass

SEO SpyGlass is een krachtige link onderzoek en link analyse tool. In tegenstelling tot WebSite Auditor die de on-page kant van dingen behandelt, behandelt SEO SpyGlass een verscheidenheid aan off-page aspecten.

SEO SpyGlass-kenmerken:

  • vindt alle externe links die een website heeft
  • krijgt gegevens van honderden externe gegevensbronnen en een krachtige interne link-database
  • verzamelt tientallen kwaliteits metrieken voor elke gevonden link
  • alarmeert je over gevaarlijke links
  • genereert professionele backlink-rapporten

Zoals de naam al aangeeft, gebruiken website eigenaren en marketeers SEO SpyGlass om hun concurrenten te bespioneren en hun beste SEO-zetten te repliceren. Het is simpel: met SEO SpyGlass ontdek je welke links je concurrenten beter maken. Op deze manier kun je dit volgen en zelf toepassen. Ik pas deze strategie ook toe, en moeten zeggen dat het werkt.
Bovendien kan SEO SpyGlass worden gebruikt om links naar je eigen sites bij te houden. In het tijdperk van Panda’s, Penguins en andere kwaliteitsupdates van Google is dit bijzonder belangrijk. Met SEO SpyGlass krijg je zelfs een volledige lijst met links van je website en kun je zien welke schadelijk zijn, zodat je deze kan verwijderen.

LinkAssistant

Last but not least, LinkAssistant is een hulpprogramma voor het maken en koppelen van links. Het is perfect voor het koppelen van contacten en het bijhouden van al je linkstatistieken en het koppelen van contacten op één plek.

LinkAssistant-kenmerken:

  • koppel suggesties met 6 krachtige methoden
  • enorme bereikmogelijkheden, inclusief zoeken naar contacten en een ingebouwde mailcliënt
  • linkstatistieken
  • link verificatie
  • linkbuilding rapporten

Kennelijk was LinkAssistant het eerste hulpmiddel in de SEO PowerSuite-serie en de ontwikkelaars hebben het 10 jaar geleden gemaakt, destijds was het bedoeld voor de gevestigde SEO-tactieken van de dag. Toch kan het nu nog steeds worden gebruikt om al je linkcontactpersonen op één plaats bij te houden en te zien of de links nog steeds aanwezig zijn. Heel handig!

Conclusie

In tegenstelling tot veel concurrenten is SEO PowerSuite een desktop-tool, wat een aantal voordelen biedt:

  • op het gebied van beveiliging hebt je al je gegevens direct op je computer opgeslagen, zodat je niet afhankelijk bent van externe servers of het risico loopt waardevolle SEO-gegevens te verliezen
  • in termen van datavolumes kun je veel meer krijgen met desktopsoftware vergeleken met online tools

Als je een Mac-gebruiker bent, zal je er met plezier achter komen dat SEO PowerSuite ook compatibel is met Mac OS X. Als platformoverschrijdende software werkt de software ook op Windows en Linux. Zoals je kunt zien, is SEO PowerSuite een fantastisch hulpmiddel om je sites hoger te laten scoren in de zoekresultaten van Google. Ik gebruik SEO PowerSuite zowel persoonlijk als zakelijk en raad het iedereen aan. Bestel hier jouw exemplaar van SEO PowerSuite.

Adwords-reviews

Google AdWords stopt met het weergeven van recensie-extensies


Google AdWords stopt met het weergeven van recensie-extensies in de advertenties vanaf medio januari 2018. Alle recensie-extensies en hun prestatiegegevens worden vanaf begin februari uit alle AdWords-accounts verwijderd.

Deze wijziging werden stilletjes genoemd in een helpdocument voor reclamebeleid. Google merkt op dat adverteerders hun advertentie-extensie gegevens vóór februari moeten downloaden als ze deze willen bewaren.

AdWords-advertentie-extensie gegevens kunnen worden gedownload door naar de pagina Advertenties en extensies te gaan en op Extensies te klikken. Hieronder de stappen die je kunt volgens om de recensies veilig te stellen:

adwords recensie extensie

In de toekomst raadt Google aanvullende informatie over AdWords-advertenties aan met behulp van sitelinks, call-outs en uitbreidingen van website-informatie.
Dit zou een tik kunnen zijn voor externe beoordelingssites, omdat de recensies die in de extensies werden weergegeven afkomstig waren van niet-Google-websites.

Er werd niet vermeld of een vervanging voor de huidige advertentie-extensies later wordt aangeboden.
Wat vinden jullie hiervan en gebruikte jullie deze extensie wel ?