SEO voor webshops: 3 belangrijke trends in 2020

Seo Trends 2020

Het jaar is nog pril, maar er zijn al genoeg ontwikkelingen geweest in het land van E-commerce. Afgelopen jaar heeft Google flink aan hun algoritmes gesleuteld met de nodige updates tot gevolg. Dat betekent dat de zoekmachinegigant nog beter gaat inspelen op de gebruikerservaring waarbij trucjes en manipulaties vrijwel onmogelijk is. Desondanks is Google nog lang niet klaar. Er worden steeds weer naar nieuwe manieren gezocht om de zoekresultaten verder te optimaliseren. Wat kunnen webshopeigenaren en marketeers nog verwachten in 2020? Voordeeluitjes.nl laat zien waar zij zich komend jaar op gaan richten en zet de 3 belangrijkste trends voor jou op een rij

Gebruikerservaring steeds meer voorop

Waarom is Google ooit een zoekmachine begonnen? Daarvoor moeten we terug naar de basis waarop ze ooit zijn opgericht. De richtlijnen geven aan om antwoorden te geven op vragen die opspelen bij de gebruiker. Oftewel de zoekmachinereus wil de ultieme ervaring creëren voor haar gebruikers. Met recente updates zoals Mobiele First Index en BERT zijn ze hard op weg om dat te realiseren. Echter zal het daar niet bij blijven. Met de recente FAQ snippets wordt er steeds meer gestreefd naar kwalitatieve en relevante informatie waarbij antwoorden gegeven op zoekvragen of zelfs wordt ingespeeld op behoeften. Voor marketeers genoeg reden om de recente ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden en zo snel mogelijk toe te passen voor de eigen webshop.

Gepersonaliseerde content is key

Zal personalisatie in 2020 definitief doorbreken? Zeker als Google nog meer de nadruk gaat leggen op gebruikerservaring, is de kans groot dat content nóg meer moet worden afgestemd op de bezoeker. Daarbij spelen longtail keywords, structured data en voice search een steeds grotere rol in. Dankzij gesproken berichten gaat de manier van zoeken steeds meer veranderen. Waar voorheen met korte zoekopdrachten werd gewerkt, zo worden nu hele vragen gesteld aan de zoekmachine. Het doel is om de beste en meest relevante informatie te tonen zodat gebruikers direct het antwoord krijgen. Eén van de manieren hoe Google dat wil doen is van structured data. Aan de hand van speciale dataschema’s kan je specifieke informatie bieden en kunnen crawlers sneller je content analyseren. Enkele voorbeelden van zulke data zijn reviews, kruimelpaden of FAQ snippets. Maar ook blogs gaan hier steeds meer naartoe. Onderwerpen die speciaal op de gebruiker is afgestemd, zullen ook hoger gaan ranken dan webpagina’s die te algemeen zijn. Neem personen dus altijd als uitgangspunt en niet de zoekmachine.

Wees betrouwbaar

Alle ontwikkelingen die Google doorvoert is om alle malafide partijen en webshops van de markt te halen. Enkel organisaties die betrouwbaarheid uitstralen zullen uiteindelijk worden beloond. Daarbij is de bedoeling dat er ook een eerlijke concurrentiestrijd plaatsvindt. Iemand die inspeelt op de laatste algoritme updates zal hoger in de zoekresultaten komen dan iemand die het via allerlei trucjes probeert. Kom dus op een eerlijke manier aan je betrouwbaarheid, want zo zal je sneller als autoriteit worden bezien binnen jouw vakgebied.

Laatste update

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account