SEO en content marketingtrends- en ontwikkelingen

Sinds de komst van voice search door Google Home en Amazon Echo zijn er een hoop ontwikkelingen gaande als het gaat om SEO. Daarbij is content marketing niet meer weg te denken binnen de online marketingstrategie. Content marketing wordt daarom ook door steeds meer online marketeers toegepast. Met als gevolg een overvloed aan informatie op het internet. Waar je vroeger weg kwam met een simpel blogartikel, hoef je dat vandaag de dag niet meer te proberen. De online marketingwereld is continu in beweging. Het is daarom van belang dat je op de hoogte blijft van de laatste trends en ontwikkelingen op dit gebied. In dit blogartikel lees je er alles over.

Google EAT

De term EAT staat voor expert, authority en trust. Dit zegt iets over de reputatie, autoriteit en betrouwbaarheid van je website. Je autoriteit is bijvoorbeeld onder andere  afhankelijk van het aantal links van betrouwbare websites. Deze worden als waardevol gezien. Links van startpagina’s zonder content hebben steeds minder waarde. Doordat je veel wordt geassocieerd met betrouwbare websites verwerft je eigen website langzaam ook vertrouwen en bouw je aan je reputatie. Het is dus van belang dat je hier in 2019 veel tijd in investeert. Een ander belangrijk punt om je SEO positie te beïnvloeden zijn het verkrijgen van goede en echte referenties van klanten die een goed woordje voor je brand doen.

Door bekende spraakassistenten wordt voice search steeds belangrijker

Steeds meer mensen hebben een handige spraakassistent in huis. Denk bijvoorbeeld aan Google Home of Amazon Echo. Het zorgt niet alleen voor een toename in het aantal voice-gebruikers. Het zoekgedrag van consumenten verandert hierdoor.  Het leidt tot een toename in het aantal long-tail zoekwoorden.

SEO en content marketingtrends- en ontwikkelingen 1

Er zijn een aantal factoren die de ranking van voice- search bepalen. Wanneer je met je website of webshop wilt scoren met voice-search dan is het van belang om deze factoren op orde te hebben:

  • Pagespeed: Zorg dat jouw pagina’s snel laden en dat consumenten kunnen switchen naar andere pagina’s.
  • Zorg voor korte antwoorden op specifieke vraagstukken.
  • Domeinen met een hoge autoriteit
  • Het is belangrijk dat je content op een desktop het goed doet. Wanneer dit het geval is, dan is de kans groter om in de voiceresultaten te belanden.
  • Hoe meer likes en shares, hoe beter voor de voiceresultaten.

De komende jaren zullen spraakassistenten steeds meer de huiskamer veroveren. Het is dus een trend die zich verder zal voortzetten. Aangezien er nog niet veel websites zijn die zich richten op het optimaliseren van voice search is dit zeker een kans voor jou als website om hier gebruik van te maken.

Afbeeldingen worden steeds belangrijker

Google heeft diverse experimenten uitgevoerd en hieruit is naar voren gekomen dat het erg belangrijk is om afbeeldingen te tonen naast de zoekresultaten. Door dit te doen, blijken bezoekers sneller te kunnen begrijpen welke zoekresultaten worden aangeboden door Google. Hieruit komt dus naar voren dat afbeeldingen de gebruikerservaring verbeteren. In 2019 wordt het dus nog belangrijker om je afbeeldingen voor de zoekmachine te optimaliseren. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door alt-tags toe te voegen, een titelomschrijving in te voegen, een hoogte en breedte meegeven aan afbeeldingen en afbeeldingseigenschappen in te vullen.

SEO en content marketingtrends- en ontwikkelingen 2

Personalisatie van je content

Tegenwoordig willen consumenten dat de content is afgestemd op zijn of haar behoeften. Dit kunt de content afstemmen op basis van de leeftijd, locatie en voorkeuren van de bezoeker. Online shoppers zoeken gedetailleerde productinformatie en lezen adviezen van mensen die het product daadwerkelijk hebben gebruikt. Wanneer ze geen antwoord op hun vragen krijgen dan haken ze af. Uit onderzoek van Accenture blijkt bijvoorbeeld dat 41% van de Amerikaanse consumenten niet meer koopt bij een bepaald merk of retailer vanwege een gebrek aan vertrouwen en slechte personalisatie. Dit komt in Amerika neer op 756 miljard dollar aan gemiste inkomsten. Dit geeft al aan hoe belangrijk personalisatie van content is. Zorg er dus voor dat jouw content aansluit op je doelgroep, het liefst realtime.

SEO en content marketingtrends- en ontwikkelingen 3

Het ultieme doel van contentpersonalisatie is dat de content wordt getoond die is gebaseerd op historisch gedrag, interacties, interesses en een voorspelling van wat de klant op dat moment interessant vindt of nodig heeft. Hier is machine-learningtechnologie voor nodig. Je kunt dan namelijk steeds slimmer personaliseren naarmate er meer data wordt verzameld van je bezoeker.

Featured snippets zullen steeds zichtbaar worden in de Google zoekresultatenpagina

Er zijn de afgelopen jaren veranderingen geweest in de Google zoekresultatenpagina. Tegenwoordig probeert Google steeds meer antwoord te geven op vragen wat maakt dat er dus niet meer doorgeklikt wordt. Dit noemen ze een featured snippet (ook wel Google’s quick answer box genoemd). Als website wilt je hierin ook naar voren komen. Er zijn nog maar weinig bedrijven die hier aandacht aan hebben besteed. Doe er je voordeel mee en bereid jouw website alvast voor op deze featured snippets.

Er zijn verschillende manieren om een featured vte krijgen. Misschien wel het slimste voorbeeld is om een huidige featured snippet op jouw gewenste zoekterm te verbeteren. Ze zijn er immers voor bedoeld om kort maar krachtig de zoekintentie te beantwoorden. Wanneer je dit beter kunt doen dan de concurrent, dan heb je een grote kans dat je uiteindelijk terecht komt in de featured snippet. Een featured snippet word vaak getoond als antwoord op specifieke vragen. Je doet er verstandig aan om met je website een longtail zoekwoordenlijst op te stellen die beginnen met: Hoe, Waar, Wat, Wie, Welke, Kosten, Definitie van etc. Er zijn tal van mogelijkheden, maar dit geeft een kleine indicatie van hoe je het zou kunnen opzetten.

Andere zoekmachines en platforms

Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van alternatieve zoekmachines, zoals Duck Duck Go en Ecosia. Het overgrote deel van de zoekopdrachten zal natuurlijk altijd Google plaatsvinden. Wanneer je jouw website ook specialiseert op de wat kleinere zoekmachines kun je je voordeel ermee doen om daar wat extra mensen aan te trekken. Zodoende kun je meer leads en conversie creëren. 

SEO en content marketingtrends- en ontwikkelingen 4

Naast de trend van andere zoekplatformen is het ook mogelijk op andere platformen te adverteren. Je kunt bijvoorbeeld adverteren op sites als Alibaba, Amazon of Youtube. Deze platforms zijn enorm in opkomst en kunnen goed gebruikt worden om meer bezoekers naar je site te sturen. Met name Youtube is erg interessant. Het is namelijk na Google de grootste zoekmachine en zal waarschijnlijk de zoekmachine van de toekomst zijn. Aangezien steeds meer mensen liever video’s kijken dan dat ze teksten lezen. Je hebt zelfs al video’s die vragen in featured snippets beantwoorden.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *