Personeel inhuren

Als je net je webshop gestart bent zal je hier wel niet over nadenken. Echter wanneer jouw webshop steeds succesvoller aan het worden is, kan het steeds interessanter worden om personeel aan te nemen. Dan komen er weer hele andere vragen naar boven. Waar kun je het best op zoek naar goed personeel? Wat kan ik het beste als eerste overlaten aan een medewerker?

Uitbreiden van je webshop

Bij de start van je webshop gebeurd dit meestal vanuit je eigen woning.
Of het nu op dropshipment basis is of zelf een kleine voorraad hebt liggen.

Naarmate je webshop succesvoller wordt en de bestellingen toenemen, kun je begrijpen dat je hier steeds meer tijd aan kwijt bent. Natuurlijk wil je het liefst 100 pakketjes per dag inpakken,maar heb je dan nog wel tijd voor andere, en misschien wel belangrijkere, dingen?

Het kan zomaar voorkomen dat je webshop zo goed loopt dat je alleen nog maar bezig bent met inpakken en versturen van alle pakketjes. En daarna zal je nog de administratie, klantenservice en marketing moeten doen, Voor je het weet is het 0:00 uur!

Vast of flexibel personeel inhuren?

Dat moet veranderen. En dus de hoogste tijd om (tijdelijk) personeel in te huren. Dit kan een specialist zijn die bepaalde taken van je over kan nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan marketingtaken of een logistieke medewerker tot een allrounder die overal inzetbaar is. Op het moment dat je een personeelslid in dienst hebt verander je in een keer van ZZP’er naar werkgever. Het voordeel is natuurlijk wel dat je je meer kan focussen op het uitbreiden van je webwinkel.

Een freelancer inhuren

Voordat je persoon inhuurt kun je er ook voor kiezen om een freelancer in te huren. Het voordeel is dat jullie beide weten waar je aan toe bent. Je kunt namelijk de uren, tijden en tarieven van te voren afspreken. Een freelancer is meestal een specialist in een bepaald vakgebied. Daarbij ligt het uurtarief van een freelancer wel een stuk hoger als dat van een medewerker, echter krijg je daar ook wel de benodigde expertise voor terug. Op deze manier kun je op een slimme wijze gebruik maken van deze expertise. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je teksten of een complete SEA campagne opzetten.

Werving en selectie van personeel

Het werven van personeel kun je op heel veel verschillende manier doen. Denk aan het plaatsen van een advertentie op bijvoorbeeld indeed.n. Maar natuurlijk ook in de krant of via social media. Is dit allemaal teveel werk voor je dan kan je natuurlijk ook een uitzend- of detacheringsbureau inschakelen. Het grote voordeel is dat de voorselectie al gedaan wordt door dit bedrijf en jij alleen nog maar de CV’s hoeft te beoordelen. Ook neemt een uitzend- of detacheringsbureau de administratie en zelfs het loon uit handen. Hoe makkelijk wil je het hebben. Het nadeel is dat de kosten een stuk hoger zijn dan dat je alles zelf doet natuurlijk.

Een back-up

Probeer ook altijd een back-up te regelen voor je webshop. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je ziek wordt of andere onverwachte gebeurtenissen. Het is dan makkelijk om een back-up te kunnen inschakelen. In eerste instantie kunnen dat natuurlijk bekenden of familieleden zijn. Maar probeer ook verder te kijken. Belangrijk is dan wel om je proces te beschrijven zodat een buitenstaander alleen maar jouw werkwijze hoeft te volgen.

Regels voor het aannemen van personeel

indien je personeel aanneemt heb je ook te maken met wetten en regels. Denk hierbij aan een contract voor je medewerker, een verzekering of pensioen. Voor freelancer zijn weer andere verzekeringen van toepassing waar je rekening mee dient te houden. Voor alle medewerkers, of het nu parttime of een freelancer is dien je ook een juridisch contract op te maken.

Laatste update

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account