De logische opbouw van je Facebook Campagne

Je hebt als bedrijf besloten dat je meer bereik wilt op Facebook. Maar verder dan op het knopje ‘promoten’ drukken ben je nooit gekomen. Logisch dat het resultaat dan achter blijft. In dit artikel bespreken we de logische opbouw van je campagnes en zal je merken dat je veel meer uit je social media kan halen.

Advertentieaccount

De eerste stap die je moet nemen is een advertentieaccount aanmaken voor je Facebookpagina. Dit kan via business.facebook.com. Na het instellen van je advertentieacount zal je zien dat je opeens veel meer opties hebt op welke manier je je bedrijf wilt promoten. De verschillende opties zijn in 3 categorieën onder te verdelen.

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie

Wat doen deze verschillende opties en hoe zet je ze op de juiste manier in?

Bekendheid

Onder de optie bekendheid vallen twee verschillende campagne opties. Merkbekendheid en Bereik. Merkbekendheid geeft je advertenties weer aan mensen die je advertenties waarschijnlijk zullen opmerken. (leve Facebook). Op deze manier vergaar relatief eenvoudig meer volgers voor je pagina. De optie Bereik is er om je advertentie aan zoveel mogelijk mensen te laten zien. Let daarbij goed op dat je je doelgroep goed instelt. Wil je targeten op regio, interesse of op andere demografische gegevens? Binnen jouw afgebakende groep krijgen dan zoveel mogelijk mensen je advertentie te zien. Als mensen  in totaal jouw advertentie 4x gezien hebben is, volgens Facebook, het optimale moment van herkenning bereikt. Je campagnes gaan na dit punt vaak ook minder presteren. (lees: duurder worden). Dit is dus ook het punt waarop je overschakelt op een andere doelstelling voor je campagne.

Overweging

Je hebt mensen nu voorzichtig kennis laten maken met je product, tijd voor stap 2 binnen je campagne. De interesse is gewekt, dus nu wil je afhankelijk van je product een van de volgende stappen realiseren. Dit kan bijvoorbeeld het verwijzen naar je website zijn. Of je vindt het juist belangrijk dat mensen betrokken zijn op je pagina (liken, delen, commenten) of je app installeren of een emailadres achterlaten. Afhankelijk van je product creëer je een iets diepere band met je potentiële klanten waardoor je nog iets dichter bij de volgende stap komt.

Conversie

Mensen zijn bekend geraakt met je product of dienst en ze praten er zelfs al actief over of hebben gegevens achtergelaten. Dan komt de laatste stap in beeld. Je wilt dat je doelgroep nu ook over gaat tot een bepaalde actie. En dat hoeft niet altijd een aankoop te zijn. Een conversie kan ook prima het uitvoeren van een fysieke actie zijn. Zoals het bijwonen van een evenement. Hoe dan ook, een actie die voor jou belangrijk is.  

Conclusie

Bij het adverteren op Facebook komt meer kijken dan geld ertegenaan gooien en dan hopen op succes. Maar bij een zorgvuldig uitgedachte strategie kan het je natuurlijk meer klanten / geld opleveren. Hou in je achterhoofd dat pas de laatste fase van je campagne geld gaat opleveren, maar het alleen geld oplevert als je de eerste twee fases goed hebt uitgevoerd. Klinkt dit nou vrij ingewikkeld en lastig in de oren? Schakel dan een internetbureau in dat het adverteren op Facebook voor jou uit handen kan nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *