Offline of online reclame maken?

Beoordeel

Veel mensen vragen zich af of het verstandiger is om offline reclame te maken, of om online reclame te maken. Dit is natuurlijk een goede vraag, maar is van veel factoren afhankelijk. Een van de factoren waarvan dit afhankelijk is, is de vraag in welke branche je zit. Heb je als zzp’er bijvoorbeeld een webwinkel? In dat geval is de kans groot dat je vooral online reclame moet maken. Dat is dan namelijk een stuk effectiever. Al het verkeer speelt zich immers dan online af. Offline reclame maken heeft dan weinig nut. Maar als je in een andere branche werkzaam bent, kan dit echter wel van veel nut zijn. Vooral in de bouw kan het namelijk zeer voordelig zijn om reclame te maken. Ben je bijvoorbeeld zzp’er in bouwsector, dan is het verstandig om reclame op locatie te maken. Met werken in de bouw vinden mensen het namelijk belangrijk dat er een goede vertrouwensband wordt gecreëerd. Ze betalen liever iets meer geld voor mensen die ze kennen, dan dat ze het voor iets goedkoper door een onbekende aannemer laten doen.

Bij dergelijk werk is het dus wél van belang dat je offline reclame gaat maken. Dan kun je immers veel meer op locatie reclame maken in plaats van over heel Nederland. Dat heeft dan immers ook weinig zin. Visitekaartjes zijn bijvoorbeeld altijd belangrijk om te hebben. Dit is een ideale vorm van mond-tot-mondreclame. Die kun je gemakkelijk doorgeven aan iemand, en die persoon kan een visitekaartje ook weer gemakkelijk doorgeven. Op die manier kun je op een goedkope manier aan werk komen. Dat is natuurlijk zeer voordelig te noemen.

Als je het echt goed wilt aanpakken kun je natuurlijk ook online en offline-reclame met elkaar combineren. Ook dat is echt een voordeel. Op die manier kun je verschillende doelgroepen bedienen. Enerzijds mensen die heel actief zijn op het internet, maar daarnaast ook mensen die niet zo actief zijn op het internet. Het voordeel van een flyer is dat je deze heel uniek kunt maken. Dat is vaak een groot voordeel te noemen. Want je kunt een flyer zo vormgeven als jezelf wil. Je hebt daar veel vrijheid bij. Bij online reclame maken heb je een stuk minder vrijheid en veel mensen ervaren dat als nadelig. Kortom: het is afhankelijk van je doelgroep én afhankelijk van het soort werk dat je verricht als onderneming.