Nederlanders geven om duurzaamheid en betrouwbaarheid

Vertrouwen consumenten jouw webwinkel? Heeft jouw webwinkel een milieuvriendelijke aanpak?Tegenwoordig zijn betrouwbaarheid en duurzaamheid sleutelwoorden voor consumenten bij het kiezen van hun favoriete online winkel. Nederlandse klanten houden zich hier met name aan wanneer ze online winkelen. Onlangs deed de Ecommerce Foundation onderzoek in Nederland met als uitkomst klanten geven de voorkeur aan betrouwbaarheid en milieuvriendelijke online winkels!

Alles over Bol.com …

Retailers zoals Bol.com, Albert Heijn en Amazon staan ​​in de top 10 van Nederland. Hoewel het misschien moeilijk te geloven en het niet lijkt of Amazon achterblijft, is het niet eens in de buurt van de eerste plaats in Nederland! Een van de belangrijkste redenen is dat Amazon zich wilde concentreren op grotere markten in plaats van zich te concentreren op een relatief klein land als Nederland.

Bol.com is de oudste winkelketen in Nederland, opgericht door Bertelsmann in maart 1999. Het internationale hoofdkantoor bevindt zich in Zaandam, in de provincie Noord-Holland. Het had de mogelijkheid om verder en verder te groeien, zonder te maken te hebben met grote concurrenten zoals Amazon en eBay.

De belangrijkste kwaliteiten van deze winkel zijn:
    • sterke merkactiva en
    • het vermogen om positieve emoties bij consumenten op te roepen.

Consumenten van alle leeftijdsgroepen zien een hoog vertrouwensgevoel bij het kopen op Bol.com, maar jongere consumenten en mannen zijn de belangrijkste kopers. Bovendien zullen vrouwen eerder overstappen naar andere retailers bij het controleren van specifieke categorieën, zoals ‘mode’ en ‘schoonheid’. Dit is iets waar Bol.com zich bewust van moet zijn en actie moet ondernemen als ze concurrerend willen blijven op de e-commerce markt. De dominate rol van Bol.com in de online markt wordt ook versterkt door de betaalmethode iDeal, waar wij Nederlanders massaal fan van zijn!

Hoe zit het met Amazon?

Amazon is wereldwijd bekend en staat er om bekend dat het een betrouwbare marktplaats is met legitieme retailers. Amazon moet zich er echter van bewust zijn dat Bol.com stevig verankerd is in de harten, hoofden en portemonnees van veel Nederlandse consumenten, vooral als het gaat om gecontroleerde prijzen, betrouwbaarheid en positieve gevoelens.

Duurzaamheid, verpakking en leveringsprocessen zijn tegenwoordig een actueel onderwerp bij het online bestellen. Detailhandelaren hebben meestal een sectie op hun website met uitleg over hun beleid, inclusief retourbeleid / -procedures, evenals de algemene voorwaarden (Heb je er aan gedacht om deze ook op je site te plaatsen?). Om er zeker van te zijn, zou dit de belangen van klanten vergroten en de conversie verhogen!

In 2025 hoopt Bol.com klimaatneutraal te zijn. Wat betekent dit? Allereerst hebben ze een nieuw doel gesteld om hun directe footprint te verkleinen tot 0 gram CO2-uitstoot per e-commerce pakket! Bovendien wil Bol.com in 2025 een 100% van het karton recyclen.

Amazon heeft een vergelijkbaar doel, maar de tijdspanne is langer. Ze hebben een ambitieus doel gesteld om tegen 2030 50% van alle Amazon-zendingen te verschepen zonder uitstoot van CO2. Het is begrijpelijk dat hun omvang deze doelstelling heeft beïnvloed, maar een “lokale” webshop kan deze doelstelling eerder halen.

Hoewel Amazon een geschiedenis heeft van toewijding aan duurzaamheid (Frustration Free Packaging, Ship in Own Container, evenals investeringen in de circulaire economie), zou de CO2-uitstoot niet naar 0 kunnen vanwege de grensoverschrijdende zendingen.

Een interessant beleid dat Bol.com hanteert, is het uitbreiden van de productinformatie om de retouren te verminderen (en dus afval te verminderen). Als klanten meer inzicht hebben in het product dat ze willen kopen, maken eerder de juiste keuze en verminderen zo het aantal retouren.

Meer dan 24% van de Bol.com-pakketten wordt op de fiets of te voet afgeleverd (meestal in woonwijken). Wanneer dit niet haalbaar is, is het mogelijk om te leveren met een van de 700 beschikbare groengasauto’s.

Zowel Amazon als Bol.com gebruiken windenergie, zonnepanelen en herbruikbare verpakkingen om hun ecologische voetafdruk zo veel mogelijk te beperken. Verbeteren van de verpakking, een duurzamer afleverproces en een beroep op hernieuwbare energie zullen je conversie zeker verhogen in je webshop! Door het model van bekende en populaire merken en marktplaatsen te volgen, kunnen kleinere online winkels hopen te concurreren met grote e-commerce spelers zoals Amazon en Bol.com.

Als je meer wilt weten over e-commerce in Nederland, kun je de light-versie downloaden van het nieuwste e-commerce-foundation e-commerce rapport: Nederland.

Of je kunt de volledige versie van het rapport aanschaffen op E-commerce Foundation website.