De 5 beste manieren om jouw naamsbekendheid te vergroten

Voordelige marketingstrategieën voor jouw bedrijf
Slim reclame maken voor jouw onderneming, met een laag budget, is niet eenvoudig. Maar gelukkig zijn er meerdere voordelige strategieën om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Met deze top vijf kun je met een relatief beperkt budget jezelf als zzp’er of jouw zaak cq. bedrijf in de spotlights zetten. Doe dus je voordeel met deze low budget marketingtips!

1. Het drukken van fraaie ansichtkaarten
Ansichtkaarten drukken is een slimme en voordelige manier om meer naamsbekendheid te krijgen als bedrijf. Kaarten doen het altijd goed, als relatiegeschenk, maar ook om te versturen aan bedrijfsrelaties en klanten bij verjaardagen of rond feestdagen. Bedruk een ansichtkaart met een fraaie foto, afbeelding of jouw bedrijfslogo, uiteraard voorzien van een wervende tekst. Als je kiest voor ansichtkaarten drukken, vergeet dan niet om jouw bedrijfswebsite op de ansichtkaart te zetten, zodat ontvanger sneller jouw homepage bezoeken.

2. Weggevertjes
Naast ansichtkaarten drukken zijn leuke weggevertjes een goede marketingstrategie. Kies voor nuttige voorwerpen, het liefst handige gebruiksvoorwerpen die nuttig zijn voor jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan pennen of potloden voor accountmanagers, een sleutelhanger voor mensen in de autobranche, een paraplu met jouw bedrijfsnaam erop of een ruitenkrabber.

3. Gratis publiciteit via de lokale media
Organiseer zo nu en dan een bijzondere activiteit, bijvoorbeeld voor een goed doel of voor de regio. Hiermee kom je positief in het nieuws, in de lokale media en krijg je dus free publicity. Natuurlijk kost het opzetten van een goede doelen actie energie en tijd, maar de exposure die je ervoor terugkrijgt is groot. Op deze manier bouw je een goede band op met de buurt en regio, maar ook met lokale journalisten. De kans dat er sprake is van herhaalde aandacht in de media wordt dan natuurlijk groter. Gratis publiciteit kun je ook genereren door een wedstrijd te organiseren of door nieuw producten via de media onder de publieke aandacht te brengen, uiteraard met een mooi verhaal erbij.

4. Kies voor sponsoring van een lokale club
Sponsoring is altijd een goede, betaalbare en nuttige investering om jouw bedrijfsnaam of jezelf als zzp’er in de omgeving bekender te maken. Zorg ervoor dat je voldoende krijgt voor jouw sponsorgeld. Zoals een vermelding op de website van de club, een link terug, aanwezigheid op reclameborden in het stadion, et cetera.

5. Schrijf leuke en informatieve weblogs
Online moet je als ondernemer natuurlijk ook positief aanwezig zijn. Schrijf zo nu en dan leuke en informatieve blogs, toegespitst op jouw doelgroep. Zo blijf je je eigen website updaten – wat Google zoekmachines fijn vinden – en breng je jezelf positief onder de aandacht van een groter publiek. Speel in blogs nooit op de man en maak geen overdreven p.r. voor je eigen bedrijf. Kies daarentegen voor informeren en vermaken als strategie!