Met je webshop de landgrenzen over

Webshop Landgrenzen Over

Webshopeigenaren zijn altijd op zoek naar manieren om verder te groeien. Hierin zijn de mogelijkheden eindeloos, denk aan advertenties inzetten, assortiment uitbreiden, samenwerkingen opzetten en ga zo maar door. Maar waar men niet snel aan denkt is de stap naar het buitenland te maken. Voor veel mensen voelt dit als een zeer riskante stap, terwijl dit tegenwoordig enorm meevalt. Door het ‘wegvagen van landgrenzen’, ook wel bekend als globalisering, is internationale handel erg makkelijk geworden. Dus waarom zou je daar als webshopeigenaar niet op inspelen?

Hoe zorgt globalisatie voor internationale handel?

Globalisering, of mondialisering, is een continu proces dat zich met name de laatste 10 jaar enorm voortgezet heeft. Simpel gezegd betekent het dat we een internationale economie, politiek en cultuur krijgen in plaats van ieder land zijn eigen.

Dit is voornamelijk te danken aan de snelle technologische ontwikkelingen op het gebied van transport en communicatie. Denk aan het invliegen van grondstoffen uit Azië voor een fabriek in Europa, of instant communicatie met iemand uit de VS via het internet. Een ander mooi gevolg hiervan is dat de e-commerce ook gemakkelijker landgrenzen overgaat.

Binnen enkele dagen is het al mogelijk om een pakketje van Nederland naar de VS te sturen, waar je er vroeger makkelijk meerdere weken over kon doen. Voor webshops is dit dus eigenlijk een uitgelegen kans om internationaal te gaan.

Bepaal het land waar je wilt beginnen

Oké, je hebt besloten om met je webshop naar het buitenland te gaan. Maar waar begin je? Pak je gelijk alle landen die je pakken kan of begin je rustig? Zoals je je waarschijnlijk wel kunt inbeelden is het verstandig om te beginnen bij één land. Het liefst zo dichtbij mogelijk. Waarom? Hier zijn twee simpele redenen voor: tijd om een pakketje te versturen en de kosten die het met zich meebrengt.

Stel je wilt beginnen en kiest als land India uit. Nogal onrealistisch, maar dit is ter illustratie. Als je een pakketje naar India wilt sturen ben je ten eerste enkele dagen onderweg, en dan hebben we het nog niet over de kosten. Als ‘eerste land’ is dit dus niet zo’n goede keuze. Een betere keuze zou België, Frankrijk of Duitsland zijn.

Ga vandaag nog van start met Bol.com & Amazon

En laten België en Duitsland nou net beiden iets hebben wat het nog interessanter maakt om daar te beginnen: grote marketplaces. Voor België is er het welbekende Bol.com, terwijl in Duitsland Amazon enorm populair is. Dit zijn webshops op zichzelf, maar bieden ook de mogelijkheid aan particulieren en bedrijven om zich aan te melden en hun eigen producten te verkopen (tegen een bepaalde commissie uiteraard).

Zo lift je mee op de naamsbekendheid van deze webshops en kan je dus op relatief makkelijke manier verkopen in het buitenland. Wat het nóg interessanter maakt is dat zij de verzending, retournering en klantenservice voor jou op zich nemen. Maar hoe begin je hiermee?

Meld je aan als verkoper

Om te beginnen zal je allereerst een account moeten maken en je registeren als verkoper. Dit is toch wel de makkelijkste stap. Doorloop simpelweg enkele stappen van het registratieproces en zet zodoende je verkoopaccount op.

Creëer een feed

Vervolgens is het natuurlijk belangrijk dat je je producten op deze marketplaces krijgt. Dit kan heel gemakkelijk door middel van een feed. De meeste webshopsystemen hebben een integratie dat ze een automatische feed van jouw assortiment kunnen uitdraaien. Enige wat je dan nog hoeft te doen is het koppelen aan Bol.com of Amazon, ook dit kost niet veel moeite. Heeft jouw webshop deze integratie niet? Schakel dan de hulp in van je webbouwer.

In de feed staat belangrijke informatie over je productassortiment, zoals:

  • Producttitel
  • Productomschrijving
  • EAN-code
  • Prijs van het product
  • Afbeeldingen van je product

Laat je teksten vertalen door een professional

De koppeling tussen de marketplace en je feed is gemaakt. Begin je in België, dan hoef je in principe verder niks meer te doen. De bestellingen zullen vanzelf binnenkomen. Maar wanneer je begint in Duitsland kan je het wel raden: je teksten moeten naar het Duits vertaald worden. Helaas doet Amazon dit niet voor je en ben je zelf verantwoordelijk voor de vertalingen.

Nou denk je misschien direct aan Google Translate, of die ene vriend die wel redelijk goed Duits kan. Maar dit raden we je af. Dit komt doordat Duitsers erg gevoelig zijn voor taal. Zien zij een producttekst met veel spelfouten en een onlogische zinsopbouw dan zijn ze snel geneigd om weg te klikken. Dergelijke teksten creëren namelijk geen vertrouwen.

Wat wel voor vertrouwen zorgt, is een professioneel vertaalde tekst door iemand die native speaker van de Duitse taal is (zoals wij dat in het Nederlands zijn). Een vertaler zorgt voor het juiste vakjargon, spelfoutvrije teksten en een logische zinsopbouw.

Webshopeigenaren in Maastricht hebben geluk

Heeft dit artikel jou gemotiveerd om de stap naar het buitenland te maken? Neem dan eens contact op met een professioneel vertaalbureau om de mogelijkheden te bespreken. Ben je woonachtig in Maastricht? Dan heb je geluk! Het professionele Vertaalbureau Perfect heeft namelijk een vestiging in Maastricht waar ze je graag verwelkomen om te sparren over jouw internationale kansen! Twijfel niet langer over de toekomst van jouw webshop en neem vandaag nog contact op.

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account