leer-hoe-je-hoog-scoort-in-google-met-je-webwinkel

Leer hoe je hoog scoort in Google met je webwinkel

In samenwerking met Link-assistant.com hebben we een handig te volgen stappenplan gemaakt waarbij je leer hoe je hoogt kunt scoren in Google. In totaal hebben we 13 rankings signals beschreven die nog steeds relevant zijn in 2018. (Er zitten aff. links bij, dit zijn een van de weinige inkomsten bronnen om de community draaiende te houden en jullie van deze informatie te kunnen voorzien.)

Ik denk dat iedereen het ondertussen wel weet; Google heeft meer dan 200 rankfactoren. En dan zijn er ook nog kerels (Backlinko) die een lijst met 200 factoren hebben samengesteld en het nog up-to-date houden ook. Het is heel leuk om van al die dingen op de hoogte te zijn, maar in werkelijkheid is het niet echt mogelijk om voor al deze rankfactoren te optimaliseren.

Terwijl je beslist of dit feit tot een depressie of opluchting leidt, zal ik je een lijst geven met de ranking factoren (een stuk minder dan 200, beloofd) die relevanter worden geacht dan vele andere. Als laatste heb ik gecontroleerd of de lijst geldig is voor 2018. En ja, dat is hij.

Plus, een belangrijke opmerking voor degenen die denken dat optimalisatie voor factoren van de top 3 (ongeacht wat ze zijn) voldoende is. Kijk welke factor volgens John Mueller de belangrijkste zijn van Google:

Rekening houdend met de “awesomeness” van het internet en de inhoud ervan, hoe moet iemand dan “awesomeness” creëren? Volgens Gary Illyes variëren de factoren op basis van de top, afhankelijk van de zoekopdracht van de zoeker:

Dus, je ziet het al, geweldige inhoud die overeenkomt met de zoekintentie. Dit betekent dat alleen al voor drie factoren optimaliseren niet voldoende is in de huidige situatie. Hoe meer relevante factoren je mee neemt, hoe beter je zal ranken.
Op naar de lijst!

 

Inhoud

  1. Content
  2. Backlinks
  3. Gebruikerservaring en veiligheid
  4. Technische factoren
  5. On-page

1. Content.

 

Zelfs als iemand geen content van hoge kwaliteit maakt, weet men dat dat wel moet, omdat het overduidelijk is dat mensen naar je site komen voor de dingen waarnaar ze zoeken. Houd hier rekening mee en houd ook rekening met de volgende factoren wanneer je content voor je site maakt:

  1. Zoektermen onderzoek

Ik weet, ik weet het, sommigen zeggen dat onderzoek op zoekwoorden verouderd is. Ik zou zeggen dat keyword stuffing (zeker) achterhaald is en dat exacte keyword matching niet zo belangrijk is vanwege het bloeiende bestaan van semantisch zoeken.

Zoekwoorden zijn echter absoluut noodzakelijk. Ze zijn bakens voor uw bezoekers. Ze begeleiden ze naar uw site. Het punt is dat de onderzoeksmethoden en de implementatie van sleutelwoorden verfijnder moeten zijn.

Controleer en verbeter 

 

  1. Zoekwoorden van concurrenten.

Een van de beste strategieën in de SEO-wereld is om een kijkje te nemen bij je concurrenten voor wat inspiratie. Hetzelfde geldt voor zoekwoordonderzoek. Een groot voordeel is dat je het kunt doen met behulp van de nieuwe onderzoeksmethode van Rank Tracker die de beste zoekwoorden van concurrenten onthult.

Open de tool van link-assistant of maak een nieuw project aan en ga naar Keyword Research> Ranking Keywords. Plak de site van je concurrent in het zoekvak en binnen enkele ogenblikken is er een lijst met zoekwoorden met al hun prestatiestatistieken.

Vergeet niet dat de Rank Tracker’s Keyword Research-module 20 zoekwoordonderzoeksmethoden heeft die je kunnen helpen om veel waardevolle zoekwoordideeën te onthullen. Op dit moment alleen in voor de USA.

  1. Voice search. 

Met de exponentiële groei van mobiel gebruik is gesproken zoekopdrachten nu echt een ‘ding’. Een truc hier is dat zoekwoordonderzoek voor stem nogal verschilt van de traditionele zoekopdracht.

Wanneer een persoon hun vraag spreekt, hebben ze de neiging om het te vormen als van nature klinkende vragen, alsof ze spreken tegen een echte persoon. In een dergelijke situatie moet je optimaliseren voor long-tail-conversationele zoektermen en vragen die mensen waarschijnlijk zullen stellen.

Dit is eenvoudig te doen met Rank Tracker’s Related Questions-onderzoeksmethode. Ga naar Keyword Research> Related Questions, plak hier je zoekwoorden:

Nadat u een mooie lijst met vragen heeft, moet u uw inhoud verder om deze woorden heen bouwen.

  1. Featured snippets. 

Featured snippets nemen de zogenoemde “positie nul” in beslag – een van de resultaten van de SERP-ruimte met een vak dat een kort antwoord op de vraag en een koppeling naar de bron bevat. Het wordt beschouwd als een perfecte gelegenheid voor een betere zichtbaarheid en de daaruit voortvloeiende voordelen.

Als het gaat om mobiel zoeken, wordt de zichtbaarheid nog groter, omdat een featured snippet bijna de hele schermruimte beslaat. Bij gesproken zoekopdrachten is een featured snippet box het eerste en enige wat voor gebruikers gelezen wordt als ze geen mogelijkheid hebben om op het scherm te kijken.

Wat heb je hiervoor nodig:

1) Experimenteer met query’s met je doel zoekwoorden en controleer of een van hen een featured snippet heeft. Zo ja, kijk welk soort informatie Google als het beste antwoord op de vraag beschouwt. Controleer bovendien of er iets ontbreekt in de verstrekte informatie die je kunt invullen met behulp van jouw eigen content.

2) Maak je content ‘snipbaar’ door middel van de omgekeerde piramideformule om de gegevens te structureren:

  1. Belangrijkste info -> 2. Belangrijke details -> 3. Achtergrondinformatie

3) Optimaliseer de indeling om het Google gemakkelijker te maken je gegevens te vinden en op te halen voor een featured snippet De meest populaire formaten voor positie nul zijn:

  • paragrafen (een HTML-tag <p>);
  • tabellen (een HTML <table> -tag);
  • lijsten (HTML-headerlabels h1 of h2).
  1. Zoekintentie.

Google neemt iedere zoekactie zeer serieus. Wanneer iemand naar Marks & Spencer zoekt, gaat de zoekmachine ervan uit dat ze een winkel nodig hebben die het dichtst bij hen in de buurt is. Als gevolg hiervan zijn de zoekresultaten op deze manier gevormd. Bovendien, als de zoeker niet helemaal tevreden is met zoekresultaten, toont Google nog een aantal ideeën in verwante zoekopdrachten.

Volgens Google moet jij hetzelfde doen, d.w.z. je publiek begrijpen om hen de beste resultaten te geven. Gelukkig hoeft je niet echt te raden,  de zoekintentie is segmenteerbaar en zijn er een paar manieren om te controleren waarnaar mensen op zoek zijn.

Controleer en verbeter ->

Er zijn twee scenario’s wanneer het werken met zoekdoeleinden zinvol is:

1. Je voert zoekwoordonderzoek uit en plant welke zoekwoorden je moet targeten.

In dit geval heb je al een lijst met zoekwoorden die je wilt targeten. Alles wat je op dit moment nodig hebt is dieper graven om te begrijpen welke inhoud je voor deze zoekwoorden moet maken.
Wees hier slim en gebruik het rangschikkingsmechanisme van Google om inzicht te krijgen in de zoekintentie. Experimenteer met zoekopdrachten die naar jouw mening bezoekers naar je site moeten leiden. Typ een van hen in het zoekvak, bestudeer de eerste pagina met zoekresultaten en probeer de zoekintentie te achterhalen met behulp van:

  • organische overzichten;
  • voorgestelde zoekopdrachten;
  • verwante zoekopdrachten.

Als ik bijvoorbeeld ‘vectorafbeeldingen’ zoek, zie ik dat een aantal pagina’s waarop ik vectorafbeeldingen kan downloaden of kopen. Een kleiner aantal links suggereert echter enkele hulpmiddelen waarmee ik vectorafbeeldingen kan bewerken of converteren. Ik zie dus twee verschillende intenties onder één vraag. Dezelfde twee intenties die ik zie in de gerelateerde zoekopdrachten.

Volg deze procedure en controleer welke intentie bovenaan de zoekresultaten staat. Als je ziet dat jouw intentie niet zo is, betekent dit dat je, indien mogelijk, je content strategie opnieuw moet vormgeven (zoals deze zoekintentie opnemen of je op andere zoekopdrachten richten).

  1. Je rangschikt al een aantal zoekwoorden, maar je weet niet zeker of de inhoud overeenkomt met de zoekintentie.

Probeer in dit geval de volgende maatregelen te treffen:

• Kijk in Google Search Console door je zoekwoorden die al een classificatie hebben, maar die een lage CTR hebben.
• Let op je bouncepercentages. Hoewel niet elke bounce zorgwekkend is, moeten hoge bouncepercentages worden gecontroleerd. In je Rank Tracker-project moet je, nadat je je zoekwoordonderzoek hebt uitgevoerd, al een aantal doelzoekwoorden hebben en de pagina’s van je site die voor deze zoekwoorden in aanmerking komen. Voeg de Page Bounce Rate (GA) kolom toe aan je Rank Tracking-dashboard.

Let op dat er sommige gevallen zijn waarin verkeer naar dezelfde pagina komt vanuit verschillende query’s. En het zal nogal lastig zijn om te begrijpen op welke zoekopdracht het precies botst, omdat Google Analytics geen zoekwoorden biedt.

Zodra je een idee heeft waar het probleem ligt, dat wil zeggen de zoekwoorden die overeenkomen met de verkeerde zoekintentie, kunt je het volgende doen. Je kunt je pagina opnieuw schrijven om de intentie van de zoekopdracht veel beter op elkaar af te stemmen. Of maak een geheel nieuwe pagina die op die specifieke zoekwoorden en voor die specifieke zoekintentie is gericht. Ondertussen kunt je de huidige pagina gebruiken voor andere vragen. Zorg er wel voor dat je het optimaliseert zodat het je andere pagina’s niet kan kannibaliseren.

2. Backlinks.

Veel dingen veranderen in het SEO landschap, maar backlinks blijven een van de belangrijkste positiesignalen voor Google. Het is waar dat je geen hoge posities in SERP’s kunt verdienen door link schemes – Google is er helemaal niet blij mee. Een kwaliteits linkprofiel werkt echter prima voor elke site. Soms is alleen deze factor al voldoende om beter gevonden te worden.

Het probleem is dat het vrij moeilijk is om hoge kwaliteits links te krijgen en dit ook in een korte tijd te doen. Het is bijna een vorm van kunst.

  1. Aantal backlinks en link domeinen.

Hoewel Google nu kwaliteit predikt vóór kwantiteit, heeft het aantal pagina’s en domeinen die een link naar een site hebben nog steeds een enorme impact op je rankings.

In een paar van zijn patenten zegt Google dat een algehele linkscore van een site bestaat uit individuele kwaliteitsscores die door elke inkomende link worden doorgegeven. Je kunt het zo lezen: meer links resulteren in een hogere score (mits ze geen link-schemes zijn).

Houd er rekening mee dat links afkomstig van hetzelfde domein (met name site-wide links) weinig gewicht in de schaal leggen; Google telt vaak slechts een van die links bij het evalueren van je linkprofiel.

Controleer en verbeter ->

Als je wilt weten naar welke linkscores je gaat concurreren, bekijk je eerst de linkprofielen van concurrenten.

Open SEO SpyGlass en maak een project aan voor je site. Ga naar de module Domeinvergelijking en voeg de domeinen van je belangrijkste concurrenten één voor één toe, en zie hoe jouw webwinkel zich verhoudt tot de linkprofielen van je concurrenten. Total Backlinks en Total Linking Domains zouden je een goed idee moeten geven over hoeveel verbetering je linkprofiel nodig heeft, kwantitatief gezien.

Als je ziet dat je linkprofiel een push nodig heeft, probeer dan zelf kwalitatieve link prospects te vinden. Om dat te doen, start je LinkAssistant en maakt een project aan. Klik op Zoek naar prospects en selecteer een zoekmethode die je wilt gebruiken (u kunt het proces herhalen met zoveel zoekmethoden als je wilt). Zodra je klaar bent met je onderzoek, krijg je een lijst met potentiële linkpartners in dit project, samen met hun e-mailadressen voor het zoeken van contact.

Analyseer deze lijst en selecteer de prospects die het meest waarschijnlijk naar je willen linken. Een groot voordeel is dat je ze rechtstreeks vanuit de tool kunt bereiken. Klik met de rechtermuisknop op een contact (of meerdere contacten, als je een vergelijkbaar bericht wilt sturen) en klik op E-mail verzenden naar geselecteerde prospecten. Gebruik in je e-mail een eigen bericht of gebruik een aantal van de kant-en-klare e-mailsjablonen, afhankelijk van de linkbuildingtechniek die je gebruikt. Je kunt in de module Email controleren op antwoorden en uw correspondentie met prospecten beheren.

  1. Link authority.

Zoals ik in het voorgaande punt heb vermeld, welke links je ook hebt, zij moeten als een van de sterkste ranking factors van goede kwaliteit zijn. Anders kunnen backlinks van lagere kwaliteit je site ernstig benadelen.

Controleer en verbeter ->

Regelmatige audits kunnen je helpen mogelijke problemen in verband met Google-penalties te voorkomen. Om links te controleren op hun kwaliteit, start je SEO SpyGlass en maakt een project aan voor je webwinkel.

Zodra je een lijst met backlinks van je webwinkel hebt, gaat je naar het Backlinks dashboard, selecteer alle koppelingen en klik op Factoren bijwerken. Navigeer naar het tabblad Link penalty risk voor risico’s en klik op de kop van de kolom Penalty Risk (dit zal de links sorteren op risico percentage).

Alle links met een risico percentage van meer dan 30% zijn het waard om naar te kijken – dit kunnen links van lage kwaliteit zijn. Alle links met een risico percentage van meer dan 60% hebben je onmiddellijke aandacht nodig, omdat deze mogelijk je linkscore omlaag halen omdat deze onder Google’s lage kwaliteitsdrempel zitten en je site als gevolg daarvan kan worden gestraft.

Je kunt contact opnemen met de eigenaar van deze site waar links met een slechte kwaliteit vandaan komen en hen vragen deze links te verwijderen. Als dit geen optie is, kun je die spamachtige links afwijzen. Als je backlinks wilt weigeren, moet je een bestand  maken volgens bepaalde regels voor syntaxis en opmaak en het bestand uploaden naar Google Search Console.

Je kunt met een paar klikken een afwijzingsbestand maken in SEO SpyGlass. Hiertoe selecteer je de links die je wilt afwijzen, klik met de rechtermuisknop op de selectie en selecteer Backlinks afwijzen. Meestal wil je links op het domeinniveau afwijzen; dus zorg ervoor dat je Gehele domein selecteert in de modus Afwijzen.

Ga vervolgens naar Voorkeuren -> Backlinks afwijzen / zwarte lijst en druk op Exporteren om het bestand met afwijzingen op te slaan op je computer en upload het naar Google Search Console.

Tip: De meest “aantrekkelijke” inhoud krijgen meer links, gebruik daarom verschillende soorten infographics, casestudy’s, enquêtes, tutorials, enz. Dus als het mogelijk is om dit soort inhoud op je site aan te bieden gebruik deze dan.

  1. Link anchor text.

De ankertekst is misschien niet zo belangrijk toch stuurt zoekwoord-rijke (niet over-geoptimaliseerde!) anchor-tekst nog steeds een sterk relevant signaal naar Google.

Hier is het concept van relevantie nauw verbonden met dat van diversiteit. Hoewel je backlinks naar verwachting relevant zijn voor het onderwerp van je pagina, is het belangrijk op te merken dat te veel ankerteksten je kunnen helpen aan een penalty volgens de Penguin-sanctie van Google.

Het is begrijpelijk dat er geen standaard verhouding is tussen verschillende soorten ankertekst in je linkprofiel. Hieronder vindt je echter enkele gemiddelden om je een idee te geven van hoe een natuurlijk linkprofiel er doorgaans uitziet.

Controleer en verbeter ->

Maar net zoals met alles in SEO, is het beste om te vertrouwen op de linkprofielen van je hoogst geplaatste concurrenten in plaats van de gemiddelden.

Ga in het SEO SpyGlass-project voor je site naar Backlink-profiel> Samenvatting om de meest gebruikte ankers (en trefwoorden binnen die ankers) te leren kennen. Doe hetzelfde voor de projecten die je hebt gemaakt voor je hoogst geplaatste concurrenten (u vindt ze in het vervolgkeuzemenu Project) om verbeterpunten te ontdekken met betrekking tot de ankers van je links.

Als je niet tevreden bent met de huidige ankers van je backlinks, moet je contact opnemen met webmasters die naar je site linken en een wijziging aanvragen.

Om het proces te versnellen, exporteert je deze links van SEO SpyGlass door naar Bestand> Exporteren te gaan en deze vervolgens te importeren in het project van LinkAssistant in een andere klik via Bestand> Importeren.

Selecteer nu de backlinks die je hebt geïmporteerd en klik op Update> Contact opnemen met e-mail. Op deze manier kun je rechtstreeks vanuit LinkAssistant contact opnemen met webmasters en hen vragen om wijzigingen aan te brengen in de ankerteksten van je links.

3. Gebruikerservaring en veiligheid.

Ik oordeelt vanuit mijn eigen ervaring. Als ik iets niet op een site kan vinden of in de war raak door ongemakkelijke navigatie, beweegt mijn muis direct naar de rechter boven hoek (het kruisje op af te sluiten). Laat staan als een pagina meer dan een paar seconden laadt! Het lijkt erop dat ik niet alleen ben in deze situatie. Vandaag de dag zijn we nogal kieskeurig als het gaat om UX, zowel op desktop als mobiel.

Laten we in het verlengde hiervan praten over de signalen die SEO-ers belangrijk vinden voor Google.

  1. Click-through rate.

Een klikfrequentie of CTR is de verhouding tussen het aantal keren dat op een bepaald zoekresultaat is geklikt en het aantal keren dat het aan zoekers is weergegeven.

Google suggereert alleen in zijn talrijke patenten dat SERP CTR’s een enorme impact hebben op rankings, maar deze implicaties zijn vrij duidelijk. SearchMetrics ‘ranking factors infograpic vond zelfs dat de CTR de hoogste correlatie heeft met ranglijsten uit alle onderzochte factoren.

Ja, ik hoor je zeggen dat correlatie niet altijd gelijk is aan veroorzaking. Real-time experimenten hebben echter aangetoond dat een toename in CTR letterlijk de positie van een site in realtime kan verhogen, waardoor het meer dan waarschijnlijk is dat Google een klikfrequentie gebruikt als factor in zijn rangschikking van algo.

Voor elke zoekopdracht verwacht Google een CTR in een bepaald bereik voor elk van de vermeldingen (bijvoorbeeld voor merkzoekwoorden, het CTR van nummer 1-resultaat is ongeveer 50%, voor niet-merkgerelateerde zoekopdrachten haalt het bovenste resultaat ongeveer 33% van de klikken ). Als een gegeven vermelding in de SERP een CTR krijgt die aanzienlijk boven (of lager) ligt dan dat bereik, kan Google het resultaat opnieuw rangschikken.

Controleer en verbeter -> 

Als je de CTR van je snippets wilt controleren, ga dan naar het rapport Zoekanalyse in Google Search Console. Selecteer Klikken, Vertoningen, CTR en Positie die je wilt tonen.

Hoewel de CTR-waarden voor verschillende posities in Google-SERP’s kunnen variëren afhankelijk van het type query, kun je gemiddeld ten minste 30% klikken verwachten voor een nummer 1-resultaat, 15% voor een nr. 2-resultaat en 10% voor een nummer 3 resultaat.

Als de CTR voor sommige van je vermeldingen onder deze gemiddelden ligt, kunnen dit de probleemvermeldingen zijn waarop je je in eerste instantie wilt richten.

De belangrijkste focus moet zijn op het aantrekkelijk maken van uw vermeldingen en klik waardig.

  • Gebruik beschrijvende URL’s. Uit een onderzoek van Microsoft is gebleken dat beschrijvende URL’s 25% meer klikken ontvangen dan ‘generieke’ URL’s.
  • Schrijf snippet titels volgens de volgende formule: formaat + emotie + inhoudtype + onderwerp.


Image bron: Wordstream

 

  1. Schrijf de beschrijving van je snippet op alsof het een advertentie voor je content is.
  2. Gebruik gestructureerde gegevens. Door deze speciale markup te gebruiken, kun je elementen aan HTML toevoegen zodat je snippets er aantrekkelijker uitzien voor gebruikers. Ze kunnen bijvoorbeeld worden “versierd” met sterbeoordelingen, klantbeoordelingen, afbeeldingen, aanvullende productinformatie, enz.

Dankzij Google hoeft je geen webontwikkelaar te zijn als je de gestructureerde gegevens op een website wilt markeren. Je kunt de Opmaakhulp voor gestructureerde gegevens gebruiken. Voordat je het blok HTML in het schema toevoegt aan je pagina’s, dien je een voorbeeld van deze fragmenten te bekijken door de broncode van je pagina te kopiëren en in de Google Testing Tool te plakken.

Als je al deze zaken in gedachten houdt, kun je je Google-fragment bewerken en een voorvertoning weergeven in Inhoudsanalyse> Contenteditor in WebSite Auditor, op het tabblad Titel en metatags.

Zodra je tevreden bent met je fragment, klik je op de pagina Opslaan om het HTML-bestand op te slaan en te uploaden naar je website. Natuurlijk kun je dit voorbeeld ook gebruiken om je fragmenten aan te passen in je eigen CMS.

  1. Dwell time en bounce rate.

Deze twee statistieken zijn nauw met elkaar verbonden.

Bouncepercentage (bounce rate) is het percentage sessies van één pagina, dat wil zeggen bezoekers die slechts één pagina op je site bezoeken voordat ze deze verlaten. Het maakt niet uit hoeveel tijd bezoekers besteden op deze pagina, 2 seconden of 20 minuten, het wordt nog steeds als een bounce gezien.

Dwell-time is de hoeveelheid tijd besteed aan een site tussen de klik op een zoekresultaat en een terugverwijzing naar SERP’s.

SEO-ers staan sceptisch tegenover een meeteenheid voor bouncepercentages vanwege het feit dat zelfs een lange sessie op een pagina als een bounce wordt beschouwd, hoewel het duidelijk is dat een dergelijke sessie een duidelijke indicator is voor de kwaliteit van de pagina. De verblijfstijd is dus betrouwbaarder in termen van het aangeven van de relevantie van de pagina.

Er is geen definitief antwoord of de dwell-time een ranking factor is, er zijn alleen verdenkingen en experimenten.

Maar eind 2017 zei het hoofd van Google Brain, Nick Frost, dit tijdens een conferentie:

“Google is now integrating machine learning into [the process of figuring out what the relationship between a search and the best page for that search is]. So then training models on when someone clicks on a page and stays on that page, when they go back or when they and trying to figure out exactly on that relationship.”

Nick Frost, Head of Google Brain

Het bevestigt min of meer (ze geven hints) dat dwell time wordt gebruikt in een ranking mechanisme.

Controleer en verbeter ->

Omdat mensen meestal niet verder gaan dan de eerste pagina met zoekresultaten, is het logisch om aandacht te besteden aan de dwell time wanneer je site op de eerste pagina staat. Hoewel, zoals je zult zien, de aanbevelingen voor het vergroten van de dwell time niet zo uniek zijn, zul je ze hoe dan ook moeten volgen.

  • Maak betere content

Goed, het is overduidelijk, en je hebt het al een miljoen keer eerder gehoord. In werkelijkheid is het natuurlijk geen fluitje van een cent. Als je nog steeds advies nodig hebt, zorg er dan voor dat je content:

  1. Handig – geeft informatie, inspiratie of motivatie;
  2. Vermakelijk – lacht, verrast of maak het visueel aantrekkelijk;
  3. Toegankelijk – voldoe aan alle wensen van een moderne gebruiker – makkelijk te lezen, gemoedelijk en goed ontworpen.
  • Gebruik logische interne links

Het is heel leuk om alle pagina’s op je site te verbinden die betrekking hebben op een bepaald onderwerp of verwante onderwerpen. Vervolgens kun je de gebruiker veel langer vasthouden op je site.

  • Betrek gebruikers

Breng bijvoorbeeld aanbevelingen op je pagina’s aan door andere relevante artikelen voor te stellen om verder te lezen. Hoe dichter de aanbeveling is bij de pagina die momenteel wordt bekeken, hoe groter de kans dat de gebruiker langer op je site blijft.

  • Introduceer Infinite scroll

Weet je nog hoe je kostbare tijd besteedt aan het scrollen en scrollen van een eindeloze newsfeed op elk socialemedia kanaal? Welnu, natuurlijk kun je ook iets soortgelijks op je site toepassen.

Om je SEO inspanningen niet te schaden door crawlers van zoekmachines te verwarren, breek de pagina dan in gepagineerde secties (elke sectie heeft een vergelijkbare <title> -tag, met rel = “next” en rel = “prev” -waarden in de < head> tag).).

  1. Site architectuur.

Met de ideale site architectuur kunnen niet alleen crawlers meer pagina’s van uw site indexeren, maar kunnen gebruikers die uw site hebben bezocht, ook vinden waar ze in de kortste keren voor zijn gekomen. Het is een van de belangrijkste UX-factoren.

Controleer en verbeter ->

  • Maak je site structuur ondiep

Ondiep betekent dat elke pagina op je site niet meer dan drie klikken verwijderd is van je startpagina (raadzaam). Het is natuurlijk heel moeilijk om dit te bereiken als je een enorme site hebt. Maar als het mogelijk is om te optimaliseren voor drie klikken, doe dat dan.

Je kunt je sitestructuur eenvoudig controleren met WebSite Auditor. Start de tool, maak een project voor je site of open een bestaande, ga naar Sitestructuur> Visualisatie. Als gevolg hiervan zie je een grafiek van de pagina’s van je site en de verbindingen ertussen (met een duidelijk onderscheid tussen omleidingen, verweesde pagina’s, lange reeksen koppelingen, enz.)

  • Maak gebruik van een gebruiksvriendelijke sitenavigatie

Het beste scenario: je hebt een hiërarchische structuur van je site en vervolgens kunt je een hiërarchisch navigatiemenu maken met categorieën en subcategorieën. Laten we kijken naar verschillende manieren om het probleem van de ideale navigatie aan te pakken:

  • Gebruik een paar menu’s op de pagina: probeer niet alle categorieën die je hebt in één menu te proppen. Je kunt ze opsplitsen in een paar logische clusters (zoals, specifiekere of meer gebruikelijke categorieën, links naar interne of externe bronnen, enz.) En deze op verschillende plaatsen op de pagina plaatsen (zoals in twee balken met verschillende achtergrond of op de achtergrond). bovenkant en onderkant van de pagina);
  • Gebruik voor elke categorie gebruik van drop-down menu’s;
  • Probeer minder categorieën en subcategorieën te gebruiken (tenzij je Amazon bent);
  • Gebruik een zoekvak op een zichtbare plaats op je site (dit is een must voor grotere sites);
  • Maak een FAQ-pagina voor het geval je veel vergelijkbare vragen van je gebruikers ontvangt.
  1. HTTPS sites.

Als je site nog niet over is naar HTTPS is dan zou ik dat per direct gaan regelen. Gezien Google in juli 2018 websites zonder HTTPS gaat markeren als onveilig moet dit hoog op je prioriteiten lijst(je) staan als dat nog niet het geval is. Vanaf januari 2017 begon Google met het markeren van die sites die wachtwoorden of creditcards verzamelden als ‘niet veilig’ in de URL-balk.

Controleer en verbeter ->

Het probleem met overschakelen naar HTTPS (en SSL, omdat deze samenwerken) is dat het veel canonieke problemen met zich meebrengt als het niet goed wordt gedaan.

Ik wil  je aanraden om mijn SSL stappenplan voor webwinkels te volgen die ik heb geschreven voor webwinkelkeur. Hierin staat precies beschreven wat je moet doen en waar op te letten.

Als je site al HTTPS-codering gebruikt, kunt je een audit uitvoeren om te controleren of er problemen met gemengde inhoud zijn. Dit is super eenvoudig met WebSite Auditor. Open je project in de tool (of maak een nieuwe aan), ga naar Sitestructuur> Siteaudit en controleer op problemen met gemengde inhoud:

4. Technische factoren.

Hoewel de technische basis van je site essentieel is voor SEO, heeft deze bovendien een speciale plaats in de ranking factoren van Google. Het beste van technische SEO is dat je alle factoren volledig kunt beheersen. Laten we het hebben over de twee belangrijkste factoren die van belang zijn voor rankings.

  1. Mobiel vriendelijk

Google verschuift naar mobile-first die medio 2018 zou moeten worden geïndexeerd. Dit betekent dat de mobiele versie van websites (indien beschikbaar) wordt geïndexeerd in tegenstelling tot de desktopversie. De minder voor de hand liggende – maar misschien nog belangrijker – implicatie van deze wijziging is dat Google nu ook mobiele pagina’s analyseert op basis van de positiesignalen om te bepalen hoe een site moet rangschikken in zowel mobiele als desktopzoekresultaten.

Dus de mobiele vriendelijkheid heeft de status veranderd van “nice-to-have” naar “have-or-die”.

Controleer en verbeter ->

Hoewel het je nu niet schaadt, gebruiken veel websites in plaats daarvan responsief ontwerp. Hoewel Google heeft aangegeven geen voorkeur te hebben voor mobiele communicatie (responsieve, dynamische of afzonderlijke URL’s), raden ze toch aan een responsief ontwerppatroon te gebruiken.

Als u echter besluit om responsief ontwerp te gebruiken, doe het dan grondig of doe het helemaal niet. Als het roekeloos wordt toegepast, veroorzaakt het ernstige UX- en verkeersproblemen. Er is een heleboel documentatie beschikbaar over het aanpassen van responsief ontwerp voor webontwikkelaars. Het kan een beetje werk kosten om elk aspect goed te krijgen, maar het is een investering die zeker meer en meer zal blijven afbetalen.

U kunt de bruikbaarheid van uw mobiele pagina controleren met behulp van WebSite Auditor. Maak in de tool een project voor uw site of open een bestaand, ga naar Content Analysis> Paginacontrole, voeg een pagina toe die u wilt analyseren en voer uw doelzoekwoorden in. Wanneer de controle is voltooid, schakelt u over naar Technische factoren en bladert u naar het gedeelte Pagina bruikbaarheid (mobiel) om te zien of er problemen zijn gedetecteerd. Alle factoren die een waarschuwing of foutstatus hebben, vragen uw aandacht.

 

  1. Pagina snelheid

Het is bekend dat paginasnelheid wordt gebruikt in Google’s ranking. Bovendien kondigde Google de zogenaamde snelheidsupdate aan: vanaf juli 2018 is paginasnelheid een rangordefactor voor mobiele zoekopdrachten.

Paginasnelheid kan ook indirect je SEO beïnvloeden, omdat zoekmachines waarschijnlijk minder pagina’s zullen crawlen als je site traag is vanwege het toegewezen crawlbudget. Dit kan op zijn beurt de indexering van je site negatief beïnvloeden. Laadtijd kan ook een enorme invloed hebben op de gebruikerservaring. Langzamere pagina’s hebben meestal hogere bouncepercentages en een lagere gemiddelde tijd op de pagina.

Waar moet je op letten? Google heeft aangegeven dat ze verwachten dat pagina’s in minder dan twee seconden worden geladen. Dat is voor desktop. Wat mobiel betreft, volgens de Google mobile page speed study, neemt de laadtijd van pagina’s af van één seconde naar zes, en het bouncepercentage neemt toe met 106%. De meest voorkomende boosdoener voor langzame pagina’s is een overvloed aan niet-gecomprimeerde inhoud op de pagina, zoals scripts, afbeeldingen of CSS-bestanden.

Controleer en verbeter ->

In de Content Analysis-module van WebSite Auditor schakelt u naar het tabblad Technische factoren en bekijkt u de factoren voor de paginasnelheid (Bureaublad) aan de linkerkant. Onder dit gedeelte ziet u de exacte lijst met snelheidsgerelateerde factoren die Google zoekt op webpagina’s, volgens hun PageSpeed Insights.

Doorloop alle factoren met een waarschuwing- of foutstatus. Als er niet-gecomprimeerde afbeeldingen of niet-geldige bronnen op je pagina staan, ziet je een koppeling naar een kant-en-klare gecomprimeerde versie van deze bronnen. Volg de link om de lichtere versie daarvan te downloaden en deze naar je site te uploaden:

Misschien kun je zelfs overwegen om je website volledig over te zetten naar AMP.

AMP (Accelerated Mobile Pages) is een open-source project waarmee content van mobiele sites bijna onmiddellijk kan worden weergegeven (vanwege een eenvoudiger, veel lichtere versie van HTML die wordt geleverd via de door Google gehoste cacheversie). Dit initiatief wordt gesponsord door Google maar is niet in eigendom van Google. En het wordt ondersteund door Bing, Baidu, Twitter, Pinterest en andere partijen.

Je kunt een aantal casestudy’s van Stone Temple bekijken over hoe AMP verschillende soorten bedrijven heeft beïnvloed. Evenals hun eigen experimenten met hun eigen mobiele site.

Als  je eenmaal positief bent over het implementeren van AMP, moet je een uiterst belangrijk ding onthouden dat cruciaal is voor succes. Het volstaat niet om een ​​plug-in te installeren en vervolgens te vergeten. Om iets uit dit project te halen, moet je tijd investeren om de AMP-versie van je pagina’s bijna identiek te maken aan je normaal responsieve mobiele pagina’s.

Bovendien is het erg handig om de prestaties van je AMP-pagina’s bij te houden. Je kunt het doen met een bonusuitdaging van Eric Enge (Stone Temple) voor het instellen van het volgen van AMP-pagina’s in Google Analytics of met behulp van WebSite Auditor.

Open je website Auditor-project, ga naar Sitestructuur> Pagina’s en klik op de knop “+” in de rechterbovenhoek om een nieuwe werkruimte te maken. Voeg een filtervoorwaarde toe om alleen de pagina’s met AMP op te nemen in hun URL:

Voeg verder de benodigde kolommen (canonieke URL’s, statuscodes, instructies voor robots, gebroken bronnen, enzovoort) toe aan je werkruimte voor een grondige analyse van je AMP-pagina’s

5. On-page.

On-page optimalisatie gaat over de technische componenten die “achter de schermen” te vinden zijn, maar nauw verbonden zijn met het gebruikerservaring- en indexeringsproces.

  1. Metadata.

Door middel van HTML-tags kunt je Google helpen begrijpen waar je pagina over gaat (omdat de zoekmachine rekening houdt met een combinatie van signalen bij het beantwoorden van een zoekopdracht).

Er zijn echter nog steeds enkele tags die:

  • Verbeter de gebruikerservaring door betere navigatie te bieden en de beste match met query’s aan te brengen;
  • Geef zoekmachines aanwijzingen over waar de belangrijkste delen van de site te vinden zijn of over welke delen ze over het hoofd moeten worden gezien;
  • Laat SERP-fragmenten er aantrekkelijker en informatief uitzien.

Controleer en verbeter ->

1) Optimaliseren de title and description tags om je SERP-fragment aantrekkelijker er uit te laten zien. Ga in het project van je WebSite Auditor naar Inhoudsanalyse> Paginacontrole, in het tabblad Inhoudsoptimalisatie controleert de secties Titel en Metatags op lengte en trefwoorden.

Houd er rekening mee dat Google af en toe titels en omschrijving weergeeft die anders zijn dan die vermeld staan in je tags. Meestal doet de zoekmachine dat om een ​​betere match te maken voor een zoekopdracht. Het is dus niet noodzakelijk een slechte zaak.

2) Maak goed gebruik van je header-tags. Met deze tags kunnen zoekmachines je inhoud op een efficiëntere manier lezen. De volgorde van je header-tags (H1 tot H6) toont het belang van elke sectie. Bovendien is het bij een level-gestructureerde pagina veel makkelijker voor bezoekers om het te lezen en de belangrijkste delen in korte tijd te begrijpen.

Controleer in het tabblad Inhoudsoptimalisatie het gedeelte Body voor trefwoorden in H1 en H2-H6. Het wordt als een goede gewoonte beschouwd om één H1 per pagina te gebruiken en verder je inhoud logisch op te splitsen in secties met H2. Indien nodig kun je H2-secties verder segmenteren met H3, H4, enzovoort. Probeer bovendien om je headings zichtbaar te maken voor je bezoekers, omdat ze meestal de belangrijkste punten van je content weergeven.

3) Vergeet alt-attributen voor je afbeeldingstags niet. Alt-tekst speelt een belangrijke rol bij de afbeeldingsoptimalisatie. Het maakt je afbeeldingen toegankelijk voor zowel zoekmachines (door hen te vertellen wat een bepaalde afbeelding betekent) als voor mensen (door een alternatieve tekst weer te geven voor het geval een bepaalde afbeelding niet kan worden geladen of om bovenaan weer te geven tijdens een zoektocht naar afbeeldingen).

Als je deze extra mogelijkheid wilt gebruiken om hoger te scoren door middel van afbeeldingsoptimalisatie, controleer dan eerst op lege alt-teksten. Deze hebben als eerste aandacht nodig.

Open je WebSite Auditor-project, ga naar Sitestructuur> Siteaudit en let op de sectie Afbeeldingen.

Probeer alleen nuttige afbeeldingen te optimaliseren die van waarde kunnen zijn voor je bezoekers. Bovendien zijn alternatieve teksten nog een mogelijkheid om doelzoekwoorden te gebruiken.

4) Rekening houdend met het feit dat de meeste sociale mediakanalen een stevige positie hebben vandaag de dag, is het een goede zaak om ook aandacht te besteden aan Open Graph (OG) -tags. Met OG-tags bepaal je hoe de informatie over je pagina wordt weergegeven wanneer deze via sociale kanalen wordt gedeeld. Deze mogelijkheid kan je helpen de prestaties van je links op sociale media te verbeteren, waardoor je meer kliks genereert en je conversies verhoogt.

Hier is het verstandig om de ​​titel, omschrijving en afbeeldingen te optimaliseren voor jouw doelgroep. Hou er rekening dat het perse nodig is om te optimaliseren voor zoekwoorden, maar om je potentiële klant te triggeren om te klikken.

Zodra je klaar bent met je OG-metatags, kunt je controleren hoe alles eruit ziet met behulp van Open Graph Object Debugger, een hulpmiddel gemaakt door Facebook.

  1. Interne links.

Het idee van een interne link is om je bezoekers van de ene plaats op je site naar een andere te leiden. Interne links plaats je zo op de site dat ze van toegevoegde waarde zijn en je bezoekers helpen om binnen je site te navigeren.

Logische interne links hebben een dubbel effect op je website. Enerzijds heeft dit invloed op user engagement metrics, zoals de tijd die aan de website is besteed, paginaweergaven per sessie en de conversieratio. Aan de andere kant is het een belangrijke rankingfactor die je posities in SERP’s kan vergroten en extra organisch verkeer kan bieden.

Controleer en verbeter ->

Het is eenvoudig om het belang en de autoriteit van je pagina’s op je site te controleren met behulp van de Visualization-tool van de WebSite Auditor. Maak een project of open een bestaand project, ga naar Sitestructuur> Visualisatie.

Wanneer de grafiek is gebouwd, kiest je Internal Page Rank in het drop-down menu rechtsboven. Hier geeft de grootte van knooppunten de waarde weer van interne page rank – de indicator van hoe hoog de autoriteit van je pagina is.

Hier moet je op letten of je belangrijke pagina’s (zoals een startpagina of hoofdcategorieën) de hoogste PageRank hebben. Om de autoriteit van een bepaalde pagina te vergroten, moet de pagina met een hogere Page Rank-waarde naar een lagere pagina leiden.

Bovendien is het een goede gewoonte om zoekwoordgerichte ankerteksten te gebruiken wanneer je intern koppelt aan andere lokaal relevante pagina’s. Ik bedoel, gebruik geen hyperlink “klik hier”, maar gebruik “het bewijs dat Elvis in leven is”.

Als je je ankers wilt controleren open dan WebSite Auditor. Klik onder het dashboard van Pages op een willekeurige pagina. Klik hieronder op Links from page om elke link op de pagina te bekijken, samen met de ankertekst, HTTP-antwoordcode en robotrichtlijnen.

Je kunt het ook andersom doen: Ga naar  Links to page om alle interne koppelingen naar de pagina te bekijken die je onderzoekt, samen met de ankertekst.


Dat was het. Er zijn zoveel factoren die belangrijk zijn, op een directe of indirecte manier dat er op een gegeven moment een sterke neiging is om ze allemaal te te gaan proberen.
Als je denkt dat sommige van deze factoren die ik noemde niet meer nodig zijn of je denkt dat ik enkele van de belangrijkste heb gemist, deel dan je mening in de comments.

Praat mee en meld je aan bij de webwinkelcommunity

Gratis aanmelden

Kom en doe mee met onze community. Breid je netwerk uit en leer nieuwe mensen kennen!

Reageer

Er zijn nog geen reacties