Wat zijn long tail zoekwoorden?

⇐ Terug

Een zoekwoord is een woord dat iemand intypt in een zoekmachine, bijvoorbeeld in Google. Wanneer je op zoek bent naar een vloerkleed of een dierenarts, dan ga je naar dat woord zoeken. Weet je als bedrijf zijnde waar jouw doelgroep op zoekt én gebruik je die zoekwoorden op je website? Dan ben je beter vindbaar in de zoekmachines. 

Short en long tail zoekwoorden

Bij zoekwoorden wordt onderscheid gemaakt in short en long tail zoekwoorden. Een short tail zoekwoord bestaat uit één zoekwoord en een long tail zoekwoord bestaat daarentegen uit drie of meer woorden. Een paar voorbeelden: 

  • Short tail: Schoenen
  • Long tail: Zwarte schoenen voor heren 
  • Short tail: Pizza
  • Long tail: Pizza in Eindhoven thuis laten bezorgen
  • Short tail: Televisie 
  • Long tail: LG televisie 52 inch Ultra HD

Zoals je ziet zijn long tail zoekwoorden veel specifieker. Een short tail zoekwoord is heel breed. Wil je zelf een pizza maken, ben je op zoek naar een goede pizzeria of ga je naar de supermarkt voor een diepvriespizza? 

Waarom kiezen voor een long tail zoekwoord en geen short tail zoekwoord?

Het concurrentieniveau bij een short tail zoekwoord ligt vaak heel hoog, dat is meteen het grote nadeel. Het is moeilijk om alle concurrenten hierin te verslaan, waardoor de kans groot is dat je slecht vindbaar bent in een zoekmachine. Het grote voordeel is dat er een hoog zoekvolume op zo’n zoekwoord zit. Je zoekt bijvoorbeeld eerder op ‘bank’ dan op ‘rode leren bank’. Dit is meteen het nadeel van een long tail zoekwoord, er wordt minder op gezocht. Per zoekwoord is er dus een laag zoekvolume. Echter kan er naar het gehele long tail zoekwoord, dus de drie of meer woorden bij elkaar, wel veel gezocht worden. 

Een hogere conversie

Daarnaast kun je je voorstellen dat de koopintentie van iemand die een long tail zoekwoord intypt veel hoger is. Wanneer je zoekt op ‘rode leren bank’ in plaats van ‘bank’, ben je al een fase verder in het aankoopproces. Je weet naar welke bank je op zoek bent. Kom je een webshop tegen die de rode leren bank van je dromen heeft? Dan is de kans groot dat je deze bank gaat kopen. 

Hoe maak je zo’n long tail zoekwoord?

Allereerst is het belangrijk dat je logisch nadenkt en je klanten kent. Waar zijn zij in geïnteresseerd en waar zouden zij naar zoeken? Als je dit weet, kun je de juiste woorden op je website gebruiken. Het lezen van diverse fora kan ook nog weleens helpen. Dankzij fora kom je er bijvoorbeeld achter welke vragen je klanten hebben. Door de antwoorden van deze vragen of je website te verwerken, wordt je beter vindbaar in zoekmachines. Tot slot zijn Google Analytics en de Google Keyword Planner handige hulpmiddelen. Dankzij Google Analytics kun je achterhalen met welke woorden mensen op je website komen. Wanneer je bij de Google Keyword Planner een aantal basis zoekwoorden intypt, krijg je talloze zoekwoordsuggesties en -combinaties terug.