Wat is een landingspagina?

⇐ Terug

Een landingspagina is, zoals de naam al doet vermoeden, een pagina binnen je website of webshop waarop bezoekers landen na bijvoorbeeld een specifieke zoekopdracht of vanuit andere media. Wanneer iemand bijvoorbeeld in Google zoekt op racefiets, kan jouw pagina met meer informatie over racefietsen bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Men gaat dus niet naar de homepage van je website, maar juist direct naar de pagina met informatie waar hij of zij naar op zoek is. Het doel van zo’n pagina is dat de klant iets gaat doen. Dat kan bijvoorbeeld het kopen van een product zijn of het maken van een afspraak. Het wordt ook wel een landing pagina, landing page of bestemmingspagina genoemd.

Campagnes en aanbiedingen

Ook vanuit andere media, waaronder sociale media, een nieuwsbrief of een online advertentie, kan je linken naar de gewenste bestemmingspagina. Ze worden vaak gebruikt bij Google Ads campagnes of specifieke aanbiedingen. Het komt vaak voor dat bepaalde landingspagina’s niet terug te vinden zijn in het menu van de website. Deze pagina’s zijn dan ook speciaal gemaakt om een klant te ontvangen vanuit een advertentie. Ook voor SEO, Search Engine Optimization, kan zo’n pagina effectief zijn. Hierbij wordt gekeken naar longtail zoekwoorden die verwerkt/beantwoordt woorden op een landing pagina. Hierdoor komt de website hoger in de Google zoekresultaten. 

De voordelen van een landingspagina

Een website heeft vaak meerdere landingspagina’s, maar wat is daar nou het voordeel van? Op een bestemmingspagina staat vrijwel alleen maar informatie waar de klant specifiek naar op zoek is. Hierdoor zal een bezoeker minder snel je pagina verlaten. Sterker nog, zo’n pagina zorgt vaak voor (veel) meer conversie. Dit kan zijn in de vorm van het aantal verkopen, offerteaanvragen of aanmeldingen voor je nieuwsbrief. Je kunt je voorstellen dat wanneer je op een website of webshop terechtkomt en je direct vindt wat je zoekt, je sneller overgaat tot het kopen van een product of dienst. Daarnaast hoeft de klant niet nog te zoeken. Als het goed is staat alle gezochte informatie op jouw pagina. 

Wat moet er op een landingspagina staan?

De volgende elementen moeten in ieder geval aanwezig zijn op een goede bestemmingspagina: 
– Houd het clean en overzichtelijk. Het toevoegen van elementen omdat je dit mooi vindt of voor de opvulling van de pagina is geen goede reden. Ga alleen voor de informatie waar de klant ook echt naar op zoek is. 
– Voeg een call to action toe. Wat wil je dat de klant gaat doen? Een product kopen, een contactformulier invullen of een bezoekje aan je winkel? Voeg één duidelijke call to action toe met behulp van een button in een opvallende kleur. Een klant kan verdwalen wanneer er gaan call to action is. 
– Beeldmateriaal doet het altijd goed. Een afbeelding of video zegt vaak zoveel meer dan duizend woorden. Voeg echter wel alleen beeldmateriaal toe als het relevant is.

Laatste update: juni 03, 2019