Wat is een funnel?

⇐ Terug

Op iedere website heb je een denkbeeldige funnel. De letterlijke vertaling hiervan is trechter. Een trechter begint bovenaan breed en wordt steeds een beetje smaller. Helemaal bovenaan de funnel heb je het instapmoment waarop de bezoeker op je website of webshop komt en helemaal onderaan de trechter zorgt de klant uiteindelijk voor een conversie. Dit kan in de vorm van een aankoop zijn, maar iemand kan zich ook aanmelden voor de nieuwsbrief, een afspraak maken of een offerte aanvragen. Het eerste contactmoment kan natuurlijk ook het zien van een advertentie of het lezen van een blogpost zijn. 

Meerdere contactmomenten

Tussen het breedste en smalste gedeelte van de trechter zit een ‘wandelpad’ dat de klant moet bewandelen. Het begint bij het eerste contactmoment. Iemand komt op je website, ziet iets leuks maar koopt het nog niet direct. De week erna komt het nog een aantal keer op je website en misschien schrijft hij zich wel in voor je nieuwsbrief of liked het je Facebookpagina. Na ontvangst van de eerste nieuwsbrief gaat de persoon nog een keer naar je website. Je biedt hem een mooie deal aan en binnen no time heeft hij het product in zijn winkelmandje zitten. Klaar om af te rekenen. Wist je dat een klant gemiddeld 5 tot 8 contactmomenten heeft voordat het iets koopt? Dit hele proces, van begin tot eind, is de funnel. 

Van breed naar smal 

Het feit dat de trechter steeds smaller wordt, is omdat er steeds een aantal bezoekers zullen afhaken. Ze vinden bijvoorbeeld niet de juiste informatie waar ze naar op zoek zijn, het product is uitverkocht of de concurrent heeft een betere deal. Uiteraard hoop je dat de trechter onderaan nog zo breed mogelijk is. 

Waarom heb je een funnel nodig? 

Een klant heeft meerdere contactmomenten nodig. Tijdens die momenten komt het in verschillende fases. In fase 1 komt het in contact met jouw webshop of website. Vanaf dat moment heeft de klant interesse in je product en heeft het de behoefte om iets te kopen. In de laatste fase koopt de klant iets. In het begin zul je heel breed communiceren maar bij bijvoorbeeld fase 3 ziet de communicatie er heel anders uit. Heeft de klant het product al 2 dagen in het winkelmandje zitten? Het sturen van een mail dat er een product op hem wacht kan dan zeker effectief zijn. Je trekt hiermee opnieuw de aandacht. 

Verschillende funnels

Afhankelijk van wat je verkoopt, ziet je trechter er anders uit. Wil je veel sales behalen? Dan begeleid je de klant naar een verkoop toe. Je benoemt de voordelen van een product, je schrijft content om iemand te overtuigen en probeert iemand tot slot zoveel mogelijk te laten kopen. Wanneer je juist wil dat iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief kan je trechter er anders uitzien. Iemand moet zijn e-mailadres achterlaten, maar waarom? Bied diegene een voordeel aan in de vorm van een gratis product of een korting. Ook afhankelijk van je doelgroep ziet een trechter er weer anders uit.