Wat is een CTA?

⇐ Terug
Beoordeel

Een Call-to-action, ook wel afgekort tot CTA, is een actie die je klant dient uit te voeren. In een webwinkel wil je graag dat men terecht komt op de pagina’s die er voor jou toe doen. Dit kan betekenen dat je ze stuurt naar de offerte-aanvraag, het product dat je graag wil verkopen of het inschrijven op je nieuwsbrief. Het kan, in de wirwar van online webwinkels, lastig zijn om de consument daar te krijgen waar jij hem wil krijgen. Met een call to action kun je je klanten precies leiden naar het punt op je webpagina waar je ze wil hebben.

Een call to action zet aan tot het activeren van de gebruikers van je website. Je kunt hiermee je conversie verhogen of nieuwe abonnees werven. Maar hoe werkt die CTA nou eigenlijk? Wat kun je ermee doen en welke fouten kun je maken?

De kracht van de call to action.

De meest gebruikte vorm van een CTA is een button. Op deze button kan de consument klikken om naar de juiste pagina geleidt te worden. Belangrijk hierbij is dat de button opvalt, en niet in dezelfde kleuren als de rest van de website geplaatst wordt. Het heeft een versterkend effect als je deze button op meerdere plaatsen op je website herhaald. In de button is het belangrijk om aan te sporen tot actie. Een simpele ‘klik hier’ volstaat echter niet. Beter is het om de actie duidelijk te formuleren. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar nieuwe nieuwsbriefabonnees, gebruik dan ‘Schrijf je nu in’, in plaats van een simpele ‘Inschrijven’. 

In je call to action is het belangrijk dat je de teksten kort en krachtig houdt. Gebruik simpele, duidelijke taal waardoor de bezoeker van je website direct weet waar ze naartoe gestuurd worden als ze op de knop klikken. Een duidelijke verwachting scheppen zorgt voor een aantrekkelijke CTA. 

Het is belangrijk om aan de bezoeker duidelijk te maken waarom het belangrijk is om op de CTA te klikken. Maak de boodschap urgent: je wil dat de bezoeker direct overgaat tot actie. 

Houd je CTA consistent. Als je teveel soorten CTA’s door elkaar gebruikt weet je bezoeker niet meer wat hij moet kiezen en is het waarschijnlijk dat ze weg klikken in plaats van door klikken. En dan heb je weer een bounce te pakken.

Als je CTA’s op deze manier gebruikt kunnen ze de conversie op je website flink verhogen, je e-maildatabase vergroten of meer offerte-aanvragen opleveren. In het kort: zorg dat je CTA opvalt, maak de boodschap kort en duidelijk, gebruik niet teveel soorten CTA’s door elkaar en schep duidelijke verwachtingen. Op deze manier kun je met CTA’s zorgen dat jouw website beter gaat lopen.

Laatste update: mei 17, 2019