Wat is een backlink?

⇐ Terug

Wil je dat je webwinkel zo succesvol mogelijk is? Dan is een hoge positie in Google essentieel. Er zijn enorm veel websites, waardoor concurrentie ontzettend hoog is. Als je webwinkel niet op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt, dan trek je weinig bezoekers aan. Gelukkig zijn er door middel van zoekmachineoptimalisatie verschillende trucjes om je positie in Google te versterken. Een daarvan is het creëren van backlinks. 

Wat is een backlink nu eigenlijk?

Een backlink is wanneer je op een website een externe link plaatst naar een andere website. Google ziet links naar een website als aanbevelingen, waardoor de website waarnaar gelinkt wordt hoger gewaardeerd wordt door de zoekmachine. Deze waardering noemt Google ook wel de autoriteit van een website. Google heeft als doel om alleen de beste en meest relevante websites te tonen aan de gebruikers. Het is daarom belangrijk dat je website een hoge autoriteit heeft. Links hebben een grote impact in de ranking posities. Hoe meer externe links je naar je website hebt, hoe hoger je ranking zal zijn in Google. Let wel op, want de kwaliteit van de externe links beïnvloedt hoe zwaar de link meetelt. 

Kwantiteit vs. kwaliteit

Er zijn een aantal factoren die de kwaliteit van een link bepalen, namelijk:
– De betrouwbaarheid en autoriteit van de website die de link plaatst. Ook moet de website relevant zijn aan jouw website.
– Een link verwerkt in content is sterker dan een link die los geplaatst staat.
– De locatie van de link, hoe hoger de link staat in de content, hoe hoger de waardering van de link.
– De anchor tekst van de link. In een natuurlijk linkprofiel zit variatie in anchor teksten. Als al je links geplaatst worden met dezelfde anchortekst, is de waardering lager. 

Kwaliteit is in linkbuilding belangrijker dan kwaliteit. Let daarom goed op met het kopen van links. Externe links met een lage kwaliteit kunnen je ranking positie in Google zelfs negatief beïnvloeden. Verder kan Google je website verwijderen uit de zoekresultaten, als ze je verdenken van het kopen van links. Het is dus beter om een paar sterke externe links te hebben naar je website, dan een grote hoeveelheid links met een slechte kwaliteit.

Hoe zet je linkbuilding in?

Links kopen is geen succesvolle strategie voor je webwinkel. Toch is linkbuilding een van de essentiële onderdelen van een succesvolle SEO strategie. Externe links verkrijgen is niet makkelijk en je zal er veel energie in moeten steken. Het kan ook een tijdje duren voor je hier resultaten voor terug ziet. Laat dit je niet tegenhouden, want uiteindelijk levert een hoge positie in Google je enorm veel traffic op. Creëer relevante content op je website, zodat andere websites deze content kunnen delen. Hierdoor creëer je natuurlijke links naar je webwinkel. Verder kun je gastartikelen plaatsen op blogs met links naar je web winkel. Zorg er dan wel voor dat de content relevant is en de blog samenhangt met de markt waarin je website opereert.

Laatste update: mei 17, 2019