Wat is een anchor tekst?

⇐ Terug

Een van de belangrijkste dingen bij zoekmachineoptimalisatie is het creëren van externe links naar je website. Deze links worden gezien als aanbevelingen, dus hoe meer kwalitatieve websites naar jouw site linken, hoe hoger je verschijnt in de zoekresultaten. Het is echter niet een kwestie van simpelweg links kopen op andere websites. Backlinks creëren is een proces dat veel tijd en energie kost. Doe je het goed, dan levert het je echter veel traffic en hoge ranking posities op. Een van de dingen waar je rekening mee moet houden zijn anchor teksten. 

Wat is een anchor?

Een anchor tekst, of ankertekst, is de tekst die zichtbaar is en waar je op kunt klikken als je een link naar een andere pagina maakt, zowel interne links als externe links. De ankertekst geeft Google een hint waarover je webpagina gaat. Zorg daarom dat de ankertekst een korte beschrijving is van je pagina. De ankertekst heeft vaak een andere kleur dan de rest van de tekst, is meestal onderstreept en is altijd aanklikbaar. Wil je een backlink plaatsen naar een van je producten, bijvoorbeeld een armband? De volledige link schuilt dan achter de ankertekst, waardoor alleen het woord ‘armband’ zichtbaar is. 

Verschillende soorten anchors

Er zijn verschillende manieren om een ankertekst te gebruiken:
– Een exacte match met de titel van de pagina waar je naar linkt. Link je bijvoorbeeld naar een pagina over linkbuilding, dan gebruik je ‘linkbuilding’ als anchor.
– Een gedeeltelijke match met de pagina waar je naar linkt. Hierbij gebruik je bijvoorbeeld ‘linkbuilding do’s en don’ts’ om te linken naar een pagina over linkbuilding. 
– Een merk anchor, waarbij je je een merk in de ankertekst plaatst, bijvoorbeeld de naam van je webwinkel. 
– Een URL ankertekst, waarbij je de volledige URL gebruikt als ankertekst.
– Een algemene ankertekst, bijvoorbeeld ‘klik hier’. 
– Je kunt ook links plaatsen achter afbeeldingen. De afbeelding is dan het anchor. 

Tips voor goede anchor teksten

Voor je links gaat plaatsen, is het belangrijk om te bedenken op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Maak een lijstje van zoekwoorden die relevant zijn voor je website en zorg ervoor dat je content hebt geschreven over deze zoektermen. Gebruik niet voor al je backlinks dezelfde ankertekst. Google waardeert je linkprofiel dan namelijk als onnatuurlijk, wat je ranking posities negatief beïnvloedt. Als je meerdere zoekwoorden gebruikt voor je ankerteksten, versterk je je positie op verschillende termen. Des te meer kansen heb je dus om traffic naar je website te trekken. 

Ankerteksten zijn zowel intern als extern belangrijk. Voor interne links kies je zelf je ankertekst, bij externe links heb je hier minder invloed op. Probeer op je website om je ankerteksten te verwerken in de content, als onderdeel van een zin. Vermijd ‘klik hier’ in je ankerteksten, maar laat de tekst op een natuurlijke wijze onderdeel uit maken van je content. Houdt je ankerteksten verder kort en gebruik niet te veel zoektermen om te voorkomen dat je ankerteksten te algemeen zijn.