Wat is dropshipping?

⇐ Terug

Steeds meer webshops kiezen voor dropshipping, maar wat is dat eigenlijk? Simpel gezegd wordt er hierbij direct vanuit een groothandel of leverancier geleverd aan de klant. Als dropshipper ben je dus als het ware een tussenpersoon. Je verkoopt producten van een dropship-leverancier. Wanneer de klant iets in jouw webshop koopt, betaalt hij of zij de verkoopprijs aan jou. Vervolgens betaal jij de inkoopprijs aan de leverancier plus daarnaast de verzendkosten en daarbovenop nog een afgesproken marge. Dropshipping wordt vaak ook wel doorverkoop of direct shipment genoemd. 

Geen voorraadkosten bij dropshipment

Het grote voordeel is dat je zelf niet te maken hebt met voorraad. Dat kan je, met name wanneer je grote producten verkoopt, een enorm magazijn en de daarbij behorende kosten besparen. Je kunt je voorstellen dat een voorraadruimte met grote barbecues, tuinmeubelen of fietsen nogal wat kosten met zich meebrengt. Daarnaast hoef je ook niet te investeren in het kopen van voldoende voorraad én je loopt niet het risico dat je met veel voorraad blijft zitten. Wil jij graag gaan experimenteren met een webshop, maar weet je nog niet goed welke producten je wilt verkopen en/of heb je weinig investeringsmogelijkheden? Dan is dit de ideale manier om te starten. 

De nadelen van dropshipment

Tot nu toe klinkt het allemaal wel heel voordelig en gemakkelijk, maar er hangen natuurlijk ook bepaalde nadelen aan. Allereerst heb je te maken met marges die de leverancier berekent. Hierdoor zul je er minder winst aan overhouden. Daarnaast zul je niet de enige webshop zijn die samenwerkt met de leverancier. Bij het doorverkopen van producten is de concurrentie vaak hoog. Doordat het verzendproces helemaal bij de leverancier ligt, heb je hier totaal geen invloed op. Wanneer er een verkeerd product wordt geleverd of een pakketje zoekraakt, ben jij het aanspreekpunt. Dat kan vaak de nodige frustraties opleveren. 

Wat wordt er van je verwacht?

Je belangrijkste taak als dropshipper is het verkopen van producten. Hier komt een stukje marketing bij kijken. Je wilt ten slotte wel dat klanten je webshop vinden. Vaak maken de wat minder bekende of zojuist gestarte fabrikanten gebruik van direct shipment. Fabrikanten die zelf al langere tijd meedraaien en een grote naamsbekendheid hebben, hebben geen dropshippers meer nodig. De tijd die je bespaart in voorraadbeheer en het verzendproces, kun je steken in de marketing. SEO, SEA en actief zijn op sociale media komen daarbij al snel om de hoek kijken. Ook de klantenservice ligt bij jou. Gelukkig heb jij daar meer tijd voor dan een ander, dus zorg ervoor dat de klant tevreden is én blijft! 

Maak goede afspraken

Dropshipping brengt zowel voordelen als nadelen met zich mee. Het kan ervoor zorgen dat je als webshop heel succesvol bent. Het maken van goede afspraken met de leverancier is daarbij wel van belang. Als jij op je website communiceert dat je binnen een dag levert, moet je erop kunnen vertrouwen dat de leverancier die afspraken na kan komen. Een 100% vertrouwensband is ontzettend belangrijk. 

Laatste update: juni 03, 2019