Google search console uitleg

⇐ Terug
Beoordeel

Met Google search console kun je de aanwezigheid van je webwinkel in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Het is niet nodig om je aan te melden bij Search Console om je webwinkel gevonden te laten worden in de zoekresultaten van Google. Als je dit wel doet, krijg je meer inzicht in hoe Google je webwinkel ziet, zodat je de prestaties van je site kunt verbeteren.

Hoe voeg ik mijn webwinkel toe aan Search Console ?

Je webwinkel toevoegen aan search console is makkelijk. Ga naar de website van Google Search Console je kunt hier inloggen of je komt direct op het startscherm uit.

  1. Selecteer in het dropdownmenu links boven + Property toevoegen en typ de URL van je webwinkel in waarvan je een property wilt maken.
  2. Selecteer een verificatiemethode om te bewijzen dat je eigenaar bent en volg de verificatie-instructies op de pagina. 
  3. Google raad aan om ieder domeinprotocol apart toe te voegen, dus voeg deze dan ook meteen doen. Denk hierbij aan http:// – https:// – en je domeinnaam met én zonder www.
  4. Zodra je alles het toegevoegd en geverifieerd begint Google met crawlen.

Wat kan ik met Google Search Console?

Vanaf het moment dat Google je webwinkel gaat crawlen zie je informatie in het overzicht. Hier zie je hoe Google je site ziet, crawlt, indexeert en beoordeelt. Ook kun je bekijken hoeveel backlinks er zijn. Verder analyseert Google de zoekgegevens van je webwinkel. Met andere woorden; hoeveel mensen hebben je webwinkel gevonden in de zoekresultaten en hoeveel hebben geklikt op dit resultaat. Samen met de zoekopdrachten krijg je een compleet beeld van de manier waarop klanten je site vinden.

Verder zie je de gestructureerde gegevens van je webwinkel, de mobiele bruikbaarheid en kun je eenvoudig sitemaps toevoegen. Sinds kort is er een speciale sectie bijgekomen voor webwinkels. De producten sectie. Deze is erg handig voor webwinkels. In ons blogartikel leggen we daar alles over uit.

Laatste update: maart 06, 2019