A/B testen

⇐ Terug
A/B testen
5 (100%) 1 vote[s]

Met een A/B test gaan we twee verschillende versies van een webpagina met elkaar vergelijken. Deze vergelijking wordt verdeeld over je bezoekers, meestal is dat 50% / 50%. Aan de hand van de verzamelde data kun je zien welke pagina de winnaar is. Hieronder een voorbeeld van een A/B test.

A/B tests uitvoeren

Om een goede A/B test te kunnen uitvoeren onderzoek je met Google Analytics bijvoorbeeld de pagina’s die een hoge bounce rare hebben. Maar ook een lage conversie percentage kan een A/B test waard zijn. Een dergelijke test kun je op iedere pagina uitvoeren. Een productpagina is altijd een goede pagina om te testen. Laten we ervan uitgaan dat je bestelknop nu oranje is en je wilt testen of het aantal klanten wat op de ze knop klikt stijgt als je een groene bestelknop gebruikt. Je maakt dan twee versies van de productpagina. Pagina A is de originele versie en op de andere pagina verander je alleen de kleur van de bestelknop naar blauw. Als je de test start zal 50 procent van de bezoekers pagina A te zien krijgen en de andere helft pagina B. Nu meten we voor een bepaalde periode welke bezoekers de meeste conversies opleveren. Degene met de meeste conversies is in dit geval de winnaar.

Door op deze manier iedere keer een bepaalde pagina of onderdeel hiervan te testen verbeter je iedere keer je webshop.

Laatste update: februari 18, 2019