Juridische eisen webshop

Een van de meest gestelde vragen van webshop eigenaren is ongetwijfeld: Aan welke juridische eisen moet mijn webshop voldoen?

Nu kan dit best wel een taai onderwerp zijn, dus proberen we het zo helder mogelijk voor je op het digitale papier te zetten. Als je een webwinkel hebt biedt je via internet producten of diensten aan. Dan zijn er in de Nederlandse wetgeving een aantal verplichtingen waar je je aan moet houden. Dit is gedaan om het vertrouwen van de consument in webwinkels te vergroten. 

Eén van de plichten die je als webshop hebt is dat je voldoende informatie over je bedrijf geeft en je algemene voorwaarden verstrekt. Deze regels moeten de consument meer duidelijkheid bieden. Dit om te voorkomen dat ze ongewild producten aanschaffen, of producten kopen die ze eigenlijk helemaal niet willen hebben.

Juridische Eisen

Wettelijke eisen voor webshops

Je dient je bezoekers tijdig te informeren wie je bent en hoe je zaken met jou als webwinkelier doet. Deze informatie dien je duidelijk op je webwinkel te vermelden en dient ook nog een in een begrijpelijke taal te zijn. Er zijn meer dan 15 gegevens die je verplicht bent om op je webwinkel te vermelden. 

Ook zijn er diverse zaken wettelijk vastgesteld, denk hierbij aan:

  • Bedenktijd 
  • Retourrecht
  • Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
  • Overeenkomst ontbinden

Al deze punten zullen we verder behandelen, zodat ieder onderwerp zijn eigen pagina heeft. Dit om het zo makkelijk mogelijk te maken.

Verzekering

Als webshop dien je ook bepaalde verzekeringen af te sluiten. Sommige verzekeringen kunnen nuttig zijn om af te sluiten. Welke verzekeringen je precies kunt of moet afsluiten hangt af van je producten en waar je je webwinkel runt. Een aantal verzekeringen die je kunt afsluiten als je een webwinkel hebt:

  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Rechtsbijstand verzekering
  • Inventarisverzekering

Je kunt onder andere deze verzekeringen afsluiten. Als je net start met je webshop is een aansprakelijkheidsverzekering een goede basis. Naarmate je verder groeit met je webwinkel zijn andere verzekeringen zeker de moeite waard om te bekijken.

Algemene voorwaarden webshop

De algemene voorwaarden dien je ten alle tijden te vermelden op je webshop. Ben je bij een keurmerk aangesloten dan kunnen deze de algemene voorwaarden aanleveren waar jij je aan dient te houden. In het algemeen staan in deze voorwaarden de regels rond informatieplicht, privacy, herroepingsrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. De algemene voorwaarden moeten vrij toegankelijk zijn. Ook dient een klant akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden voordat ze een bestelling plaatsen.

Privacy policy webshop

Net als de algemene voorwaarden dien je de privacy policy makkelijk vindbaar op je webshop te plaatsen. Daarnaast is het belangrijk dat je privacyverklaring beknopt, transparant en in duidelijk en eenvoudige taal beschikbaar te zijn. Schrijf zo veel mogelijk in taalniveau B1. Dat is wat de meeste mensen goed kunnen begrijpen.

Webshop Privacy Policy

Cookie wetgeving webshop

Als webwinkel dien je je bezoekers te informeren over welke cookies je op je webshop gebruikt. Als je alleen functionele cookies gebruikt dan ben je niet verplicht een melding te tonen. Voor elke andere vorm van cookie plaatsen dien je vooraf toestemming te vragen aan je bezoekers. Een aantal van deze cookies zijn:

 

  • Functionele cookies
  • Analytische / tracking cookies
  • Social Media
  • Advertenties

Je dient er dus rekening mee te houden dat pas als de gebruiker instemd met het plaatsen van een cookie je ook daadwerkelijk dan pas mag gaan meten of adverteren.

1 Reactie
  1. alfred 9 maanden geleden

    Wat een onzin allemaal zeg, waarom moet een webwinkel aan zoveel belachelijke eisen voldoen ?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account