Interne link kansen

Interne link kansen
5 (100%) 2 vote[s]

Het optimaliseren van interne links kan nuttig zijn voor zoekmachine optimalisatie. Hoe groter de webshop, des te meer dat de optimalisatie Google kan helpen belangrijke pagina’s te identificeren.

E-commerce websites hebben categoriepagina’s, productpagina’s en duplicaten van die pagina’s. De meeste webwinkeliers zorgen ervoor dat de winstgevende pagina’s aandacht krijgen. Zoekoptimizers gebruiken hiervoor meestal robots.txt, canonical tags en nofollows. Maar die methoden zijn eigenlijk meer op omleidingen. Directe links zijn veel beter.

Als ik bijvoorbeeld; als ik op zoek zou zijn naar een pagina in de categorie hondenvoer om beter te laten ranken, zou ik graag interne links kopiëren van pagina’s die veel te maken hebben met hondenvoer. Maar als de webshop groot is, hoe kunnen we dan de pagina’s identificeren om van te linken?

Interne link mogelijkheden

Begin met een webcrawler. Sitebulb, Screaming Frog of DeepCrawl zijn de drie waar ik het meest vertrouwd in ben. Voor dit artikel zal ik Screaming Frog gebruiken vanwege zijn populariteit.

Stap 1. Identificeer de pagina’s waarop je de interne links wilt richten. Stel bijvoorbeeld dat voetbaltafelwinkel, in categorie Deutscher Meister hoger wil ranken. Misschien hebben Deutscher Meisters een goede marges en zou het bedrijf er meer baat bij hebben als ze meer organische zichtbaar zijn. Het optimaliseren van de interne koppelingsstructuur kan een krachtig signaal zijn voor Google. Maar we moeten de hele site crawlen om een ​​inventarisatie te maken van mogelijke pagina’s om van te linken.

Open Screaming Frog. Onder Configuratie> Aangepast> Zoeken, is er een venster “Aangepast zoeken”. Hier kun je Screaming Frog vragen om alle pagina’s te markeren die overeenkomen met de term “Deutscher Meister”. Screaming Frog zoekt door de broncode van iedere pagina. Wanneer het deze exacte zin in de code vindt, wordt de pagina onder het tabblad Aangepast weergegeven.

Stap 2. Klik op OK en voer een volledige crawl uit van de hele webwinkel. Het duurt langer om grotere webshops te doorzoeken. Misschien wil je alleen delen van de webshop doorzoeken waarvan je denkt dat deze betere resultaten opleveren, zoals de blog.

Na het crawlen van de webshop ga je naar de tab Aangepast. Dit zijn pagina’s met de vermelding “Deutscher Meister” in hun code.

Stap 3. Je hebt nu een aantal treffers voor ‘Deutscher Meister’ gekregen, maar zorg er eerst voor dat deze pagina’s niet al naar je favoriete pagina linken. Zorg er ook voor dat ze relevant zijn. Exporteer je URL’s en verwijder niet-gerelateerde of anderszins nutteloze URL’s.

Stel vervolgens je crawler in op “Lijstmodus” bij Modus> Lijst. Hiermee kun je een lijst met URL’s uploaden om te beoordelen.

Voordat je aan deze crawl begint, ga je terug naar Configuratie> Aangepast> Zoeken en verwijder je de zoekterm ‘Deutscher Meister’. Deze keer willen we elke pagina scannen voor een link naar de categorie Deutscher Meister. Plak dus in de relatieve URL, die in dit geval /zoek-op-merk/deutscher-meister is.

Wijzig vervolgens ‘Bevat’ in ‘Bevat niet’.

Upload vervolgen dit document weer door op de knop Upload te klikken en vervolgens voor file te kiezen. Door het crawlen te starten, zal dit commando nu alleen de pagina’s opzoeken die “Deutscher Meister” vermelden en niet terug linken naar de Categorie Deutscher Meister.

Stap 4. De volgende stap is om de link te maken. Controleer de URL-lijst en selecteer de pagina’s waarvan je wilt linken. Zoek vervolgens naar een mogelijkheid in de tekst van die pagina’s om een ​​contextuele link naar de categorie Deutscher Meister in te voegen. Zorg ervoor dat de link nuttig is voor lezers zonder de originele content te beschadigen.

Stap 5. Nadat de links zijn toegevoegd, wacht je totdat Googlebot de pagina’s opnieuw bekijkt (wat maanden kan duren) of om het proces te versnellen door naar de nieuwe Google Search Console te gaan en de URL Inspection Tool te gebruiken. Voer de URL’s in van de pagina’s die de nieuwe links bevatten. Dit zorgt ervoor dat Google de links eerder opmerkt.

De juiste zoekwoorden

In dit voorbeeld hebben we het zoekwoord ‘Deutscher Meister’ gebruikt. Maar wees niet bang om dit te variëren.

Als je dit een paar keer hebt gedaan, wordt het eenvoudig. Het kan de rangschikking van pagina’s verbeteren die doorgaans geen externe links aantrekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *