Google Ads ‘Gemiddelde positie’ verdwijnt

Beoordeel

Vorig jaar heeft Google Ads eindelijk alle adverteerders overgezet naar zijn nieuwe interface. Er waren veel veranderingen. Een daarvan was dat “Gemiddelde positie” standaard niet meer in een kolom verscheen.

Dat was vervelend, maar ik heb het ijverig terug gebracht in de verschillende views en accounts. In november heeft Google-ads de kolom verplaatst in de interface ‘Kolommen toevoegen’ van ‘Prestaties’ naar ‘Concurrentiestatistieken’.

Deze verplaatsing voegde een beetje meer wrijving toe aan het proces van het toevoegen van de kolom. Maar belangrijker is dat Google de waarde impliciet degradeerde. Als je iets begraaft dat diep onder veel meetwaarden ligt, zelfs in het gedeelte Concurrentiestatistieken, is er iets aan de hand.

En nu heeft Google het officieel gemaakt.

Vaarwel Gemiddelde positie

De aankondiging in de Help van Google Ads is getiteld ‘Prepare for average position to sunset‘. Google heeft dit niet publiekelijk behandeld, behalve in deze korte aankondiging – zelfs heb ik geen enkele tweet kunnen vinden! De gemiddelde positie was een van de oorspronkelijke statistieken in AdWords. Het gaat nu verdwijnen in september 2019.

Voor veel adverteerders was de statistiek nuttig. Het was een verbinding met de pagina met zoekresultaten. Een gemiddelde positie van 1,5 betekende dat een advertentie op of in de buurt van de top verscheen, in de eerste of tweede positie van de pagina. Het was concreter dan de meeste statistieken voor betalen per klik.

Met de steeds veranderende resultatenpagina’s van Google was de statistiek echter niet zo duidelijk als men zou verwachten. Ik kwam bijvoorbeeld onlangs een SERP tegen met één advertentie boven de organische resultaten en drie onder (op een dekstop). Mijn klant bevond zich in positie twee. Maar als je dat dus in een rapport ziet, zou dit misleidend zijn geweest aangezien positie twee onder de organische resultaten lag en waarschijnlijk niet veel klikken genereerde.

Prominentie op SERP’s

De aankondiging van Google behandelt voornamelijk de “Impressie (Absolute Top)%” en “Impression (Top)%” statistieken. Google heeft die in november toegevoegd om ‘te beschrijven welk percentage van de advertenties boven aan de pagina en absoluut boven aan de pagina wordt weergegeven.’ De statistieken zijn hoe Google adverteerders informeert over de bekendheid van hun advertenties.

Dus wat zijn deze nieuwe statistieken? Hoe helpen ze?

  • “Vertoning (absolute top)%” is het percentage van de advertenties op de allereerste positie, boven de organische zoekresultaten.
  • ‘Vertoning (boven)%’ is het percentage van de tijd dat de advertenties overal boven de organische zoekresultaten staan.
Dit is een screenshot van de Help van Google Ads.

De advertentie van mijn klant in positie twee had geen top- en absolute Top-vertoningen gehad, omdat de advertentie niet op nummer één stond en niet boven de organische resultaten. In dit geval zouden de nieuwe statistieken inzichtelijker zijn geweest, omdat een gemiddelde positie van 2,0 niet veel waard is, zo niet boven de organische resultaten.

Waarom deze verandering?

Ik zie twee belangrijke redenen voor de wijziging van Google. Ten eerste wil Google dat adverteerders niet meer aan de gemiddelde positie denken als ze aangeven waar hun advertenties staan. In werkelijkheid is het nauwkeuriger om te denken aan de gemiddelde positie als de rangorde voor die specifieke veiling. Aangezien Google advertenties op verschillende manieren weergeeft of de lay-out van SERP’s wijzigt, wordt de gemiddelde positiestatistiek minder nuttig.

De tweede reden is dat Google wil dat adverteerders afwijken van handmatig bieden. Google hecht grote waarde aan machine learning. Er zijn meerdere geautomatiseerde biedingsopties in Google-advertenties, waaronder ‘Verbeterde CPC’ en ‘Doel-ROAS’. Allen beloven dat de machine learning biedingen van Google betere resultaten zullen opleveren.

Veel adverteerders met een vaste kern en handmatige biedingen vertrouwen op een gemiddelde positie om kosten en conversies in evenwicht te brengen, voor maximale efficiëntie. Ik gebruik de statistiek om te meten of een biedingsverhoging meer verkeer ontsluit of alleen de klikkosten verhoogt, wat vaak het geval is voor merkzoekwoorden. En een klant wil bijvoorbeeld in de top twee staan ​​van de meeste van zijn kern zoek woorden. Het verliezen van de gemiddelde positiestatistiek vereist het resetten van verwachtingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *