Financieel

Als je een webshop gaat beginnen heb je geld nodig. Er zijn verschillende zaken waarin je moet investeren, denk aan het laten bouwen van je webshop, producten inkopen, marketing en natuurlijk het verzenden van je producten.

Via deze pagina willen we je alle informatie geven over de kosten die erbij komen kijken. En dan hebben we het niet alleen over het starten van een webshop, maar ook het onderhoud en natuurlijk nemen we de groei ook mee.

investering

Je hebt een super idee voor een nieuwe webshop, je weet zeker dat dit gaat slagen. Alleen je hebt wel geld nodig. Hoe ga je dit realiseren? Als eerste dien je te weten welke kosten je allemaal hebt in je webwinkel. Denk aan (eenmalige) opstartkosten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de transport en opslagkosten gehad. Al deze kosten zet je uiteen in een financieel plan.

Financieel plan

Net als ieder ander bedrijf zul je als webshop eigenaar een goed financieel plan moeten maken. In zo’n financieel plan maak je een reële inschatting wat het beheren en onderhouden van een webshop je gaat kosten. Dit doe je voor een aantal jaar tegelijk. Het is daarom belangrijk dat je realistisch bent over welke omzet je de komende jaren kan draaien. Probeer hier niet te optimistisch in te zijn. Naar boven bijstellen is altijd leuker dan naar beneden.

PSP

Een PSP (Payment Service Provider) is een externe partij die verschillende betaalmogelijkheden voor je webshop regelt zodat klanten kunnen afrekenen. Het is makkelijker (en meestal ook goedkoper) om dit via een PSP te doen. Er zijn meer dan voldoende PSP’s in de Nederlandse markt. We kunnen ons voorstellen dat de keuze hierdoor moeilijk wordt. Wij gaan je hierbij helpen.

Boekhouding

Bij het runnen van een webshop komt er ook administratie bij kijken. Het makkelijkste is om je boekhoudsoftware pakket direct te kunnen koppelen aan je webshop. Dit zorgt voor veel rust. Je hoeft immers niet meer alle facturen of handmatig alles in excel te zetten. Daarnaast hebben de meeste boekhoudprogramma’s meer statistieken en een makkelijke samenvatting voor je btw aangifte. Wil je meer weten over de btw regels voor webshops, kijk kan op onze pagina: btw regels uitgelegd

pos-systemen

Indien je ook een offline winkel hebt is het hebben van een POS (Point Of Sale) ook makkelijk. Dit is een systeem dat wordt gebruikt ter ondersteuning van de verkoop, voorraadbeheer en rapportage van een (web)winkel. 

Doordat je de systemen gekoppeld hebt zie je in een oogopslag wat er nog in de winkel op voorraad ligt. Dit is makkelijk als je dus ook een webwinkel hebt waarbij je de voorraad kunt synchroniseren.

Achteraf betalen

Als webwinkel ben je verplicht om een klant niet meer dan 50% vooraf te laten betalen. Een van de mogelijkheden is daarbij een credit card. Maar ook een vorm van achteraf betalen is een mogelijkheid. Er zijn diverse partijen die achteraf betalen aanbieden zoals Klarna, Afterpay en Billink. Het voordeel van achteraf betalen is dat klanten eerst hun product ontvangen en daarna pas hoeven te betalen. De klant ontvangt na de bestelling van het product een factuur.

iDeal betalingen

Als webwinkel kun je niet meer zonder ideal betalingen. Dit is een van meest gebruikte betaalmethodes in Nederland. Omdat er tegenwoordig ontzettend veel mogelijkheden zijn om iDeal betalingen te accepteren hebben wij deze voor je op een rij gezet: Ideal betalingen ontvangen voor je webshop.

Laatste update

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account