3 best practices voor faceted navigation voor webshops

3 best practices voor faceted navigation voor webshops
5 (100%) 1 vote

Faceted navigation voor webshops is in veel gevallen enorm gebruikersvriendelijk. Het is echter ook in veel gevallen enorm SEO onvriendelijk. Het creëert een dusdanig wirwar aan URL’s en duplicate content dat Google “door de URL’s de webwinkel niet meer ziet”. In dit artikel neem ik je mee in 3 best practices om de faceted navigation van jouw webshop op orde te krijgen.

Wat is faceted navigation?

Faceted navigation staat in de meeste gevallen aan de zijkant van een webshop. Daarnaast heeft faceted navigation verschillende opties en categorieën. Het geeft de bezoeker van een webshop de mogelijkheid om op basis van de eigenschappen van een product te specificeren waar ze naar op zoek zijn.

Bijvoorbeeld een kledingsite die shirts verkoopt (voorbeeld is Otto). Otto maakt het mogelijk voor zijn gebruikers om op basis van verschillende aspecten van de shirts te zoeken. Zo kun je op de website de shirts categoriseren op basis van kleur, merk, maat, levertijd, materiaal, prijs en mouwlengte.

Nu het duidelijk is wat faceted navigation precies is, kunnen we verdergaan met de best practices voor SEO.

1.AJAX

AJAX wordt ingezet om interactieve gebruikersinterfaces te maken binnen websites en web applicaties. Een voordeel van het gebruikmaken van AJAX is dat er niet bij iedere specificatie een nieuwe URL wordt gebruikt. Het voorkomt dus dat wanneer iedere additionele filter wordt aangevinkt er een nieuwe URL wordt aangemaakt.

Het belangrijkste bij het gebruikmaken van AJAX is dat de meest waardevolle pagina’s wel kunnen worden geïndexeerd. De Googlebot moet hier nog wel toegang tot hebben.

Het gebruikmaken van AJAX problemen zoals duplicate content, zoekwoord kannibalisatie en het verspillen van crawl budget. Het kost echter relatief veel tijd (of budget) om goed op orde te krijgen. Daarnaast kan het niet als “quick fix” worden gebruikt voor bestaande faceted navigation SEO problematiek. Dit doordat heel het systeem erachter moet worden aangepast.

Ik zou aanraden om dit toe te passen wanneer je een nieuwe webshop opent (met een nieuwe faceted navigation).

2.Meta robots en robots.txt

Het gebruikmaken van meta robots of robots.txt is een zeer betrouwbare manier. Met deze manier van werken blokkeer je simpelweg de URL’s die voor problemen zorgen in de zoekmachines.

Ondanks dat het gebruikmaken van de robots.txt de zoekmachines niet dwingt de URL’s niet te crawlen, luisteren ze hier vaak wel naar. Dit maakt het een eenvoudige manier om een aantal URL’s uit de zoekmachines te halen.

Het is handig om een gedeelte van een URL te blokkeren die overeenkomt met meerdere URL’s. Wanneer je bijvoorbeeld meerdere product combinaties wilt blokkeren waarin iemand heeft gefilterd op “kleur” kun je dit als volgt doen:

Disallow: /kleur  

Dit zal ervoor zorgen dat alle combinaties waarin de URL “kleur” bevat zullen worden geblokkeerd.

3.Rel=canonical

Gebruikmaken van de rel=canonical tag is een relatief eenvoudige oplossing voor de faceted navigation.

Met de rel=canonical tag vertel je eigenlijk aan Google welke pagina voorrang krijgt in de indexatie. Voorbeeld:

Je hebt op een website 2 URL’s met soortgelijke content:

www.voorbeeld.com/trui-1
www.voorbeeld.com/trui-2

In dit geval kun je de pagina “/trui-1” een rel=canonical tag geven naar “/trui-2”. Op deze manier vertel je eigenlijk aan Google “trui-1” is de pagina die moet ranken op zoekwoorden omtrent trui, niet de pagina trui-2.

Wanneer je dit niet doet moet Google zelf kiezen. In veel gevallen gaat dit goed maar er zijn ook gevallen dat de verkeerde pagina omhoogkomt in de zoekmachine.

Het gebruiken van de rel=canonical tag kan worden gebruikt tegen duplicate content en zoekwoord kannibalisatie.

Conclusie

Faceted navigation zorgt voor een hoge gebruikersvriendelijkheid voor iedere webshop. Het kan daarnaast helaas ook tot ingewikkelde SEO casussen leiden. Zorg ervoor dat je bij het maken van de faceted navigation let op het voorkomen van de volgende drie problemen:

  1. Duplicate content.
  2. Zoekwoord kannibalisatie.
  3. Onnodig gebruikmaken van het crawl budget (onnodig veel URL’s gebruiken).

Succes!