De ellende die de webwinkel veroorzaakt

De Ellende Die De Webwinkel Veroorzaakt

Op 3 februari las ik op Elsevier een artikel van Hans van Tellingen.
In het kort komt het erop neer dat hij een nieuwe belasting wil invoeren voor webwinkels en de inkomsten hiervan ten goede wil laten komen van stenen winkels.

Hans Van Tellingen

Voordat ik mijn mening geef over het artikel is het zinvol te vermelden dat van Tellingen general manager en eigenaar van Strabo.nl is. Het bedrijf houdt zich bezig met winkelcentrumonderzoek en -advies. Dit zou van invloed kunnen zijn op de inhoud van het artikel, maar beoordeelt u dit vooral zelf.

Zijn visie is dat er een bezorgbelasting moet komen.
Deze zou ten goede moeten komen aan de stenen winkels en gebruikt moeten worden voor:

  • verlaging van het btw-tarief voor producten die in de stenen winkel verkocht worden
  • minder precariobelasting
  • minder loonbelasting voor werknemers die in de stenen winkel werken

Volgens van Tellingen bevindt het fundament van de maatschappij zich in de binnenstad en dus ook bij het winkelcentrum. En is online geen op zichzelf staand verdienmodel.
Hij pleit voor een stenen winkel als basis en een webwinkel voor de online zichtbaarheid naast deze stenen winkel. De webwinkel zou dus slechts als aanvulling dienen.
Hij vindt het prima dat er op internet bestelt wordt, echter zou de bestelling in de stenen winkel moeten worden afgehaald. Thuisbezorging vindt hij iets uit het verleden, toen de melkboer nog langs kwam.

De ellende die de webwinkel veroorzaakt (volgens Hans van Tellingen)

“De bestelbusjes verstoppen de stad. En vervuilen deze”

Vanzelfsprekend worden online bestellingen voornamelijk bezorgt met bestelbusjes. 40 Tot 60 pakketten worden per rit bezorgt. Waarom het handiger is dat er voor ieder bestelbusje zo’n 50 auto’s richting de binnenstad rijden is mij een raadsel. Waarbij de vervuiling van een bestelbus niet in verhouding staat tot al die korte ritjes.

“Veel van wat wordt geretourneerd (aan kleren) wordt vernietigd. Webwinkels zijn grote vervuilers”

Dat is waar, echter is onverkochte merkkleding in stenen winkels het zelfde lot beschoren. Modemerken kiezen voor vernietiging om hun imago en markt te beschermen.
Om dan slechts online winkels te bestempelen als grote vervuilers is een opmerkelijke mening.

“Verder betalen webwinkels geen winstbelasting. Want ze maken geen winst. En ze leveren dus geen bijdrage aan de overheid. En aan de maatschappij”

Er zijn voldoende webwinkels te noemen die wel winst maken. Deze negatieve stelling vertaald naar de business van Hans van Tellingen zou ongeveer zo luiden:

Winkelcentra zijn ontmoetingsplekken voor hangjongeren waar de criminaliteit hoogtij viert.  Vernielingen en overlast leveren een negatieve bijdrage aan de leefbaarheid.

“Daarbij hebben banken webwinkels vaak stevig gefinancierd. En banken lopen terugbetaling mis. We weten allemaal dat in 2008 banken gered moesten worden door de staat. Dus in feite door de belastingbetaler. Door u dus.”

Gezien het aantal faillissementen van stenen winkel de afgelopen jaren zullen de banken ook hier niet erg blij van zijn geworden.

  • Sissy-Boy 45 winkels
  • Coolcat 80 winkels
  • Op=Op Voordeelshop 130 winkels
  • Intertoys 289 winkels
  • Perry Sport & Aktiesport 350 winkels

De gehele lijst: https://www.businessinsider.nl/winkel-failliet-vd-coolcat/

Dat de bankencrisis de burger geld heeft gekost is onjuist. We werden er ,financieel in ieder geval, beter van. Van Tellingen bepleit dat de belastingbetaler de klos was. Niet correct, per saldo haalt de staat alles terug en gaat zelfs verdienen aan de bankencrisis.

https://nos.nl/artikel/2250245-wat-heeft-financiele-crisis-ons-gekost-en-gebracht.html

“Cynisch wordt het als je erachter komt dat een bedrijf als Picnic ook de rechten van de medewerkers niet zo serieus neemt. Door bijvoorbeeld geen gebruik te maken van de supermarkt-cao.”

Een mooi voorbeeld dat er goed met personeel moet worden omgegaan. Dat de klandizie van van Tellingen er geheel andere waarden en normen op na houdt komt niet naar voren bij het volgende artikel. Waarvan er overigen vele met gelijke strekking te vinden zijn.

https://www.volkskrant.nl/economie/na-drie-contracten-moet-de-vakkenvuller-vertrekken~b2feadd2/

Weer wordt er geprobeerd een webwinkelier in een kwaad daglicht te zetten. Dit terwijl iedere goede ondernemer zoekt naar een goede balans van kosten, waar dit mogelijk en wettelijk toepasbaar is.

Ik kan nog verder gaan met mijn betoog.
Maar als webwinkelier moet ik keihard werken om mijn gezin en de gezinnen van medewerkers op tijd te kunnen betalen. Houdt ik mij aan alle wettelijke eisen en winkel ik waar ik de producten kan kopen die ik zoek voor een acceptabele prijs. En ja, meneer van Tellingen wil dit waarschijnlijk niet horen, maar dat is vaak online.

Laatste update

3 Reacties
  1. Patrick 2 maanden geleden

    Ik denk dat het best lastig is voor sommige mensen om met de tijd mee te gaan.

    • Hans van Tellingen 2 maanden geleden

      Dat is het dus juist;). Thuisbezorging is iets uit vervlogen tijden, tenzij je er (fors) voor gaat betalen.

  2. John de Groot - #RetailNetwork.eu 2 maanden geleden

    Tja, eigenlijk inhoudelijk niets aan af te doen. Laten we hopen dat in de toekomst, bijvoorbeeld morgen, net zoveel objectieve aandacht komt voor de aangeboden hulp van #ShopFriend voor nog meer online, maar dan wel gekoppeld aan de fysieke winkels zonder webshop. We weten wat we willen en kunnen realiseren om leegstand van winkels in consumenten elektronica constructief, als start, tegen te gaan. Er is al zoveel over geschreven en te vinden dat we het hier nu niet neer doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account