Afbeelding optimaliseren voor Google-zoekresultaten

Product Optimalisatie

De Google-zoekresultaten bevatten nu 34 procent van de tijd afbeeldingen, blijkt uit een onderzoek dat deze week is gepubliceerd door seoClarity, een platform voor zoekmachine-optimalisatie oftewel SEO. Deze afbeeldingen verkleinen het aanbod boven de vouw voor traditionele vermeldingen.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Google-Red-High-Heel-Shoes-Results.jpg

Meer afbeeldingen

Het rapport van seoClarity beschrijft een toename van 42 procent in de afbeeldingsresultaten – het gedeelte in de zoekresultaten van Google met als titel ‘Images for red high heeled shoes’ hierboven – in de afgelopen weken. Deze resultaten zijn vooralsnog alleen van toepassing op de V.S. In Nederland lijkt dit nog niet aan de orde.

Niet alleen laat Google afbeeldingsresultaten vaker zien, maar het laat ze ook prominenter zien. Bijna de helft van de tijd staan die afbeeldingen bovenaan de zoekresultatenpagina, tussen de eerste drie posities.

Of dit een permanente zet is voor Google of een kortetermijntest valt nog te bezien. Het is een scherpe piek voor een langetermijnwijziging, maar Google heeft wel vaker substantiële wijzigingen aangebracht zonder dit vooraf te melden.

Op het eerste gezicht lijkt dit weer een klap voor SEO en de hoeveelheid zichtbaarheid die je redelijkerwijs kunt verwachten van de traditionele zoekresultaten op het web – de 10 blauwe links op de pagina die we allemaal kennen.

Afbeelding optimalisatie

Het optimaliseren van afbeeldingen voor zoekmachines is gebaseerd op de relevantie voor een zoekwoord. Voor afbeeldingen betekent het ontbreken van zichtbare tekst echter dat het proces anders is.

De sleutel is om te focussen op het optimaliseren van primaire categorie- en productafbeeldingen, omdat deze degenen zijn met een realistische kans om verkeer en conversies te genereren. Ervan uitgaande dat het product en de bijbehorende afbeeldingen visueel aantrekkelijk is, heb je de kans om de interesse van een klant rechtstreeks uit de zoekresultaten te halen. Maar daarvoor dien je wel eerst in de zoekresultaten te verschijnen.

Het zoeken naar afbeeldingen begint met de afbeelding zelf en wordt uitgebreid naar de context van de pagina waarop de afbeelding staat.

De bestandsnaam van de afbeelding is de eerste indicator. Als je afbeeldingen met unieke beschrijvingen en kenmerken kunt benoemen, is dat goed. De red high heeled shoes afbeelding zoals hierboven kan bijvoorbeeld rode-hoge-haken-schoenen.jpg kunnen heten, om zo de schoen en de stijl te beschrijven.

Het handmatig hernoemen van afbeeldingen op groet schaal van elk product is een moeilijke opgave voor grotere webshops. Het zou waarschijnlijk het werk van je ontwikkelaars kunnen worden. (Veel grote e-commerce bedrijven gebruiken generieke, numerieke productnamen, die minder effectief zijn.) Maar als je relevante tekstbeschrijvingen kunt toevoegen aan afbeeldingsnamen, is dit een stap om de relevantie en dus ranking te verbeteren.

Afbeelding verkleinen

Houd er rekening mee dat afbeeldingen ook snel moeten worden geladen, aangezien paginasnelheid een ranking-factor is in Google.

Voor het verkleinen je afbeeldingen kun je tools gebruiken zoals tinypng.
Hou er ook rekening mee dat je de meeste afbeeldingen upload in het jpg formaat in plaats van bijvoorbeeld png. Dit scheelt enorm in de grootte van je afbeelding.

Gerelateerde afbeelding
bron: thrivethemes

XML sitemap voor afbeeldingen

Overweeg het toevoegen van de afbeeldingen aan een XML-sitemaps als elementen van elke pagina om ervoor te zorgen dat de belangrijkste worden ontdekt. Eventueel kun je er zelfs aan denken om een eigen sitemap voor afbeeldingen te maken.

Alt attribuut voor afbeeldingen

Vervolgens komen we bij de code die de afbeelding in de pagina invoegt. Het alt-attribuut – oftewel de alt-tag – is het deel van die tag dat browsers en mensen vertelt wat de afbeelding bevat. Het moet worden geoptimaliseerd, zelfs als de bestandsnaam dat niet is.

Ontwikkelaars kunnen Alt-attributen gemakkelijker op schaal optimaliseren. Deze kenmerken hebben een grote impact op de ranking van afbeeldingen en zelfs een kleine impact op de algehele pagina.

Neem informatie op in het alt-attribuut dat het op zinvolle wijze van anderen onderscheidt. Als er bijvoorbeeld versies van dezelfde afbeelding met verschillende kleuren, grootten of configuraties zijn, moeten die elementen in het alt-attribuut staan. Dus de bovengenoemde afbeelding kan een alt-kenmerk hebben van ‘red high heeled shoes by Kelly & Katie’. Het alt-attribuut voor de blauwe versie zou vergelijkbaar zijn, in plaats van Red zullen we dan ‘Blue’ gebruiken.

Structured data voor afbeeldingen

Een ander voordeel is het toevoegen van gestructureerde gegevens voor afbeeldingen. Gestructureerde gegevens – meestal Schema.org – bieden een kader voor het labelen van delen van je webpagina’s om zoekmachines te helpen de afbeelding te begrijpen.

Het belangrijkste is dat de relevantie van een afbeelding voor de zichtbare tekst op een pagina van grote invloed is op de vraag of die afbeelding wordt weergegeven in de zoekresultaten. Google gaat ervan uit dat bijschriften of productnamen die het dichtst bij de afbeelding liggen, de visuele inhoud ervan beschrijven.

Kortom, hoe meer tekstuele signalen je over een afbeelding kunt geven, hoe meer kans je hebt om te worden weergegeven in de zoekresultaten van de afbeeldingen. Een extraatje is dat geoptimaliseerde afbeeldingen ook de positie van je pagina’s in het algemeen verbeteren.

Afbeeldingen en je webshop snelheid: 4 pragmatische tips

Iedereen die weleens aan de websitesnelheid heeft gesleuteld weet dat de afbeeldingen voor veel problematiek zorgen. In veel gevallen zijn afbeeldingen zwaarder om in te laden dan bijvoorbeeld tekst. Dit maakt dat overmatig gebruik van afbeeldingen (hoe mooi ze ook zijn) de website drastisch vertraagd. In dit artikel geef ik 4 tips om “duurzaam” gebruik te maken van afbeeldingen zonder te concessies op de websitesnelheid te maken.

1. Comprimeren, comprimeren en comprimeren

Ik kan dit niet vaak genoeg tegen mijn klanten zeggen. Alle afbeeldingen die op de website worden gezet moeten worden gecomprimeerd. Dit zorgt in veel gevallen voor een besparing van tientallen KB’s per afbeelding.

Wanneer een afbeelding is gecomprimeerd is deze eigenlijk verkleind. Hierdoor hoeft de browser uiteindelijk minder KB’s in te laden wat ervoor zorgt dat de website sneller kan worden ingeladen.

Ik gebruik zelf op mijn website (die gebruikmaakt van het CMS WordPress) de plug-in “WP Smush”. Ik zou deze plug-in in veel gevallen aanraden doordat het dit proces automatiseert. Hierdoor heb je er geen omkijken meer naar tijdens het uploaden van afbeeldingen op de website.

2. Afbeeldingsindelingen

Wanneer je hiermee klaar bent kunnen we verder met de afbeeldingsindelingen. Dit kan zowel worden gedaan voor de afbeeldingen die al op de website staan als de afbeeldingen die er nog op moeten worden gezet.

Een aantal voorbeelden van oudere afbeeldingsindelingen zijn PNG of JPEG. Wanneer je bijvoorbeeld op een Mac een screenshot maakt is dit in veel gevallen automatisch een PNG. Deze afbeeldingsindelingen bieden een minder efficiënte compressie waardoor de website, ondanks het comprimeren, alsnog onnodige KB’s moet inladen.

Dit is ook een punt van aandacht voor de Google Page Speed tool. De Google Page Speed tool raadt dan ook moderne afbeeldingsindelingen aan. Een aantal voorbeelden hiervan zijn JPEG 2000, JPEG XR en WebP. Deze modernere afbeeldingen kunnen efficiënter worden gecomprimeerd zodat je nog meer KB’s kan besparen.

Een tool om oudere afbeeldingsindelingen naar de modernere varianten te veranderen is “MyGeodata Converter”. Met deze tool is het mogelijk om afbeeldingen die nog niet op de website staan aan te passen.

3. Afbeeldingsformaten

De afbeeldingsindeling is niet het enige wat de grootte van een afbeelding bepaald. Ook het formaat van de afbeelding heeft hier een groot aandeel in. Een afbeelding met de afmeting 640 x 480 is in de praktijk vaak kleiner dan een afbeelding met de afmeting 1024 x 768. Toch zie ik dit bij veel websites misgaan.

Zo worden er in veel gevallen afbeeldingen aangedragen met afmetingen van 1024 x 768 waar een formaat van 300 x 600 volstaat. Dit zorgt voor enorm veel onnodige KB’s waardoor de website trager wordt dan deze eigenlijk zou moeten zijn.

4. Lazy load de gebruikte afbeeldingen

De Google Page Speed tool geeft deze tip in de vorm van “laad afbeeldingen die niet in beeld zijn nog niet”. Het gebruikmaken van lazy loading kan ervoor zorgen dat maar een fractie van de afbeeldingen tegelijkertijd hoeven te worden ingeladen.

Op deze manier kun je een website met 1.000 afbeeldingen even snel inladen als een website met 2 afbeeldingen. Alleen de afbeeldingen in het eerste aanzicht worden initieel ingeladen. Dit geeft een enorme besparing in het aantal KB’s.

Ik zou dit echter alleen als laatste redmiddel aanraden. Gebruikmaken van lazy loading doet de gebruikersvriendelijkheid van een website geen gunst (mijn mening). Dit doordat de afbeeldingen tijdens het scrollen worden ingeladen. Dit zorgt ervoor dat het scrollen in de meeste gevallen minder soepel verloopt dan gebruikelijk.

Conclusie

Ik zou bijna iedere website aanraden om gebruik te maken van afbeeldingen. Afbeeldingen lichten de teksten mooi toe en zorgen voor een algehele betere uitstraling. Doe dit echter wel zo duurzaam mogelijk. Probeer bovenstaande punten hierbij te gebruiken om de websitesnelheid voor een langere tijd optimaal te houden.

Laatste update

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

©2020 WebwinkelCommunity

Login met je gegevens

of    

Je gegevens vergeten?

Create Account