Het kan vrij moeilijk zijn om alle data overzichtelijk uit Google Analytics te halen. Gelukkig zijn er dashboards die je daarbij kunnen helpen. Zo kun je in 1 oogopslag zien welke data voor jou belangrijk is. Om het je nog gemakkelijker te maken delen we hieronder de 9 Google Analytics must have dashboards.
Het enige wat je hiervoor moet doen is de URL te kopiëren en plakken in je browser, kies daarna het Analytics account waarop je dit dashboard wilt installeren. Eventueel kun je de naam ook aanpassen.
Perfect Dashboard for Ecommerce (Revenue)
URL: http://bit.ly/revenue-ecommerce
Met dit dashboard heb je de belangrijkste statistieken in beeld die je in een oogopslag toegang geven tot: Revenue, pageviews, bezoeken, en Sales. Er is ook een kanaal-verwijzing cirkeldiagram en een “Bezoeken & Revenue” grafiek. De “Top Landing” pagina’s tafel is ook nuttig omdat het de top landingspagina’s gesorteerd per pageviews en de gemiddelde tijd op de site laat zien.
ResponseTap Ecommerce Dashboard
URL: http://bit.ly/ResponseTap
Dit is een snel te begrijpen e-commerce dashboard dat zich richt op de transactie metrics. Mijn favoriete widgets zijn de “Transacties met Dag van de week Name” een staafdiagram die de transacties weergeeft op een bepaalde dag van de week en de “Transacties by Hour” widget, die transactiegegevens toont per uur van de dag.
SEO Dashboard
URL: http://bit.ly/seo-dashboard-1
Zelfs met het verdwijnen van de keyword gegevens, is deze zoekmachine optimalisatie dashboard handig voor middelgrote en grote e-tailers, want het onthult keyword gegevens gedurende 5 tot 10 procent van organisch verkeer. Het is een must-have dashboard dat het volgende laat zien:
Top organische zoekresultaten landingspagina’s;
Organische bestemmingspagina’s die de meeste conversies (of doel opleveringen) hebben gegenereerd;
Zeven (of meer) long-tail keywords die conversies hebben gegenereerd (afhankelijk van uw conversie-instellingen);
5 (of meer) trefwoorden, 3 (of meer) trefwoorden, 2 (of meer) trefwoorden en 1 (of meer) sleutelwoorden die conversies hebben gegenereerd.
All-in-one E-commerce Dashboard
URL: http://bit.ly/all-in-one-ecommerce
Dit rapport maakt gebruik van de 12-widget per dashboard limiet met een aantal van de belangrijkste e-commerce transactie metrics. De grote, kleurrijke staafdiagram aangeduid met ” E-commerce Conversion Rate by Medium and Device Category” geeft in detail weer wat de conversie is van elk type apparaat, uitgesplitst naar desktop, mobiele en tablet. Er is een “Transactie by medium” cirkeldiagram dat de top zes verkoop referral kanalen laat zien.
Social Media Dashboard
URL: http://bit.ly/social-media-dashboard-1
Hoe is de sociale prestatie voor het merk? Dit dashboard geeft u een beeld van off-site activiteiten, on-site activiteiten, conversies en resultaten, waardoor het makkelijker wordt om de activiteiten van gebruikers gedurende het conversieproces te evalueren.
Dit dashboard rapport is gewijd aan een beter inzicht in sociale media verkeer. Key widgets die de moeite waard zijn, zijn de volgende:
– New Visitor Acquisition from Social: Dit rapport geeft een percentage van nieuw verkeer verworven door middel van sociale media. Dit om te helpen begrijpen hoe het verkeer naar de winkel leid.
– Social Visits & Quality from Mobile: Dit rapport werpt een licht op het sociale verkeer van de tablet en mobiele apparaten.- Een van de belangrijkste stukken van de gegevens voor een e-commerce manager is die van het rapport met de titel “Revenue and Per Visit Value by Social Network”, dat cijfers over de inkomsten uit de sociale verkeer onthult en ook per sessie waarde.
Google Ads Performance
URL: http://bit.ly/AdWords-Performance
Dit dashboard geeft een snel overzicht van de prestaties van uw Google Ads-campagnes zonder in te loggen op uw Google As-account. Het dashboard biedt alle belangrijke Ads metrics, samen met verkeer statistieken die nodig zijn voor een snelle analyse van de prestaties.
De widgets leveren gegevens over de top 10 indrukken, bezoekers, click-through rate, advertentie-uitgaven, conversies, succespercentage, trefwoorden, bezoeken en conversies per campagne en advertentiegroep. Elke widget is aanklikbaar om naar de brongegevens te gaan, die een nog meer uitgebreid verslag tonen.
Email Dashboard
URL: http://bit.ly/Email-Dashboard
Dit e-mail marketing performance dashboard geeft informatie over je e-mail marketing inkomsten, bounce rate, bezoeken, top landing pages van e-commerce, best presterende producten van de e-mail marketing, e-mail campagne prestaties en geografische (per land) transactionele prestaties.
Engagement, Loyalty, and Traffic Growth Dashboard
URL: http://bit.ly/Engagement-loyalty
Dit dashboard is eenvoudige te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de inhoud van de webwinkel gezien op een willekeurig apparaat. Het doel van dit dashboard is om te analyseren wat er nodig is om meer verkeer naar de webwinkel te leiden. Hiermee krijg je inzicht in je bezoekers en kun je de webwinkel hierop verbeteren.
- Pageviews per dag van de week voor elk type apparaat.
- Herhaling bezoeker metrics type apparaat.
- Pagina’s per sessie en bounce rate door het type apparaat.
- De meest boeiende verkeer bronnen.
70 Facts about Visitors
Dit dashboard laat 70 metrics over de bezoekers van de webwinkel
- Top 5 landen uw bezoekers verblijven.
- Top 5 steden uw bezoekers verblijven.
- Top 10 browsers.
- Top 5 tablet en mobiele apparaten.
- Merken van apparaten.
- Top 5 taalinstellingen.
- Top 10 schermresoluties.
Dat waren de 9 Google Analytics Dashoards. Welke gebruik jij nu het meest, of heb je nog een goede toevoeging, laat het hieronder in de reacties weten.
Wil jij ook meer uit je website of webwinkel halen? Heb je vanwege groei een online marketing specialist nodig?
Neem vandaag dan nog contact met mij op en ik kom jullie helpen als SEO Specialist & Consultant. Met mijn uitgebreide kennis én passie voor online marketing heb ik de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan op het gebied van E-commerce, SEO, SEA & Analytics.